In die uitzending van RTL zegt Lustig dan ook niet dat je nul gram suiker per dag moet eten. Er wordt benadrukt dat er een dagmaximum geldt. Als ik me goed herinner noemde hij 9 theelepels suiker per dag voor mannen en zes voor vrouwen. Dus ook hij had het erover de de meeste mensen teveel suiker per dag binnen krijgen.
Joetjoep or phaseboek filmpje of the day!
Collapse
X
-
Originally posted by resike View PostVolgens mij heb je niet gekeken of wel?
''
'Robert Lustig en zijn collega's beweren dat suiker giftig is, waarbij ze focussen op "dodelijke effect" van het fructose-deel van sucrose. Maar op die manier leiden ze af van het echte probleem: overconsumptie in het algemeen,' schrijven de wetenschappers.
''
Comment
-
Originally posted by niet_hier View PostIn die uitzending van RTL zegt Lustig dan ook niet dat je nul gram suiker per dag moet eten. Er wordt benadrukt dat er een dagmaximum geldt. Als ik me goed herinner noemde hij 9 theelepels suiker per dag voor mannen en zes voor vrouwen. Dus ook hij had het erover de de meeste mensen teveel suiker per dag binnen krijgen.
Hij vertelt bv dat het percentage zuigelingen net obesitas stijgt door de flesvoeding.
Maar het blijkt dat steeds meer zuigelingen in verhouding borstvoeding krijgen en die vlieger dus niet op gaat.
Zelf weet ik er te weinig vanaf om een oordeel te kunnen geven, al vind ik Dr Lustig altijd wel betrouwbaar overkomen.DIVIDE ET IMPERA
Comment
-
Hij krijgt vooral kritiek door zijn uitspraak over een calorie is geen calorie. Een calorie is en blijft WEL een calorie.
100 kcal chocoladepasta blijft hetzelfde als 100 kcal kwark. Punt is alleen dat 100 kcal chocoladepasta meer suiker bevat en in grote hoeveelheden consumptie eerder ongezond zal zijn.
Het probleem van overgewicht zit hem vooral in de energiebalans en dus het metabolisme. En als je minder calorieën tot je neemt dan je onderhoud dan val je af. Een van de oorzaken hiervan is overconsumptie waar deze maatschappij om bekend staat.
Het moeilijkste voor de mens is naar mijn mening ook een balans vinden. Men wil altijd meer of minder...
Comment
-
Originally posted by rain View PostDat klopt ook wel, maar de voorbeelden die hij aandraagt zijn discutabel volgens anderen.
Hij vertelt bv dat het percentage zuigelingen net obesitas stijgt door de flesvoeding.
Maar het blijkt dat steeds meer zuigelingen in verhouding borstvoeding krijgen en die vlieger dus niet op gaat.
Zelf weet ik er te weinig vanaf om een oordeel te kunnen geven, al vind ik Dr Lustig altijd wel betrouwbaar overkomen.Vergeet niet je lachspieren te trainen.
Comment
-
Originally posted by niet_hier View PostDat voorbeeld van die zuigelingen heb ik in het interview niet gehoord; ik zal wel niet goed opgelet hebben. Dr. Lustig komt op mij ook als betrouwbaar over, vandaar dat ik vroeg wat je twijfels waren. Natuurlijk moet je wel door de Amerikaanse wijze van retoriek heen kunnen prikken.
Hij zal inmiddels ongetwijfeld erg veel geld verdienen met zijn toespraken en zodra er heel veel geld bij komt kijken, verlochenen mensen vaak hun afkomst en ideeën.
Al weet ik niet zeker of dat bij dr Lustig ook zo is, dat is een aanname.
Wereldverbeteraars zwichten vaak ook voor het grote geld.DIVIDE ET IMPERA
Comment
-
Bloedwaardentest.nl meet visceraal vet?
Op vrijdag 8 mei 2015 gaf de bekende Amerikaanse kinderarts en endocrinoloog Robert Lustig een college bij RTL Late Late [1]. Het onderwerp was suiker. Niet verrassend want hij voert al jaren ‘oorlog’ tegen suiker. In het college besprak hij ook de TOFI’s (Thin Outside, Fat Inside). Dat zijn mensen met een gezonde BMI, maar met teveel vet rondom de interne organen (visceraal vet). Bloedwaardentest.nl heeft op de adviezen van Lustig een laboratoriumtest samengesteld waarmee je een indicatie kunt krijgen van de hoeveelheid visceraal vet [2]. Hoe betrouwbaar is deze test?

De vraag aan Bloedwaardentest.nl
De BMI is beperkt bruikbaar voor het voorspellen van gezondheidsproblemen. Daardoor kan het inderdaad zinvol zijn om ergens anders naar te kijken. De hoeveelheid visceraal vet is (vet rond de ingewanden) is dan een betere maat. Dit vet wordt sterker in verband gebracht met gezondheidsproblemen [3]. Mensen met een gezonde BMI, kunnen namelijk wel over veel visceraal vet beschikken en daardoor toch een verhoogd gezondheidsrisico’s lopen. Deze mensen worden TOFI’s genoemd (Thin Outside, Fat Inside). Robert Lustig heeft er ook over gesproken in zijn college bij RTL Late Night.
De vraag is hoe je achter de hoeveelheid visceraal vet kunt komen. De BMI zegt daar weinig over. De middelomtrek kan daar meer over zeggen, maar deze maat maakt geen onderscheid tussen het subcutane vet (vet onder de huid) en het viscerale vet (zie afbeelding 1). Het vetpercentage geeft ook onvoldoende informatie. De hoeveelheid visceraal kan namelijk ook bij eenzelfde vetpercentage sterk variëren (zie afbeelding 2). Die manier lijkt dus ook af te vallen. Om het viscerale vet zichtbaar te maken kan wel gebruikt worden gemaakt van CT of MRI-scans. Via moderne technieken kan zo het volume visceraal vet bepaald worden.

Afbeelding 1: Variatie in het volume visceraal vet bij dezelfde middelomtrek.

Afbeelding 2: Variatie in het volume visceraal vet bij dezelfde vetmassa.
Volgens jullie komt er binnenkort een labtest die ook het viscerale vet kan meten. In ieder geval noemen jullie de test: “are you fat on the Inside?”. Dan neem ik aan dat de test antwoord geeft op die vraag. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Gebruiken jullie hiervoor een biomarker in het bloed? Zo ja welke biomarker? Is deze labtest officieel verbonden aan Robert Lustig zoals jullie suggereren? Zijn er valididatiestudies waaruit blijkt dat de uitkomst daadwerkelijk het viscerale vet weergeeft? Er is dus nog een aantal onduidelijkheden.
Een andere vraag is of jullie als bedrijf achter de visie van Robert Lustig staan omdat jullie eerder gelinked hebben naar zijn presentatie: Sugar: ‘The Bitter Truth’?
Graag zie ik de antwoorden tegemoet!
Met dit onderzoek kunt u een indicatie krijgen of uw binnenkant, rondom uw organen vervetting dreigt.
De antwoorden

Een nieuwe vraag
Het antwoord op de vragen was voor mij onbevredigend. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat de combinatie van de verschillende testen in één onderzoek een betrouwbaar beeld geeft van de hoeveelheid visceraal vet? Is dat alleen omdat Lustig dat zegt? Zijn er bijvoorbeeld validatiestudies gedaan met CT of MRI als referentie? Er zijn geen biomarkers die een indicatie geven van de hoeveelheid vet in het lichaam. Voor de viscerale vetmassa lijkt mij dat nog lastig. In ieder geval weerspiegelen HbA1c, ALAT, GGT en insuline niet de viscerale vetmassa. Ook de nuchtere glucosespiegel, het lipidenprofiel en het urinezuur die Lustig in de uitzending noemde doen dit niet. Het zijn allemaal biomarkers om een beeld te krijgen van de gezondheidsrisico’s, maar het zijn in essentie geen biomarkers voor de hoeveelheid visceraal vet:
Het HbA1c is de gemiddelde bloedglucosespiegel over de afgelopen 2-3 maanden. Het hemoglobine in het bloed is een eiwit dat kan binden aan glucose. Hierdoor wordt het hemoglobine geglyceerd (HbA1c). Bij een langdurig hoge bloedglucosespiegel neemt de hoeveelheid geglyceerd hemoglobine toe.
Het ALAT (alanine-aminotransferase) is een enzym dat voornamelijk in de lever aanwezig is. Een verhoging ervan kan wijzen op leverproblemen. Volgens Lustig een levervetmeting, maar dat klopt niet.
Het GGT (gamma glutamyl transpeptidase) is een enzym dat voornamelijk in de lever aanwezig is. Een verhoging ervan kan wijzen op leverproblemen.
Insuline is een hormoon dat invloed heeft op de glucoseopname, de aanmaak van glycogeen, vetzuren en eiwitten. Er is een relatie tussen abdominale vetstapeling en insulineresistentie. Er zijn echter ook geluiden te horen dat de subcutane vetmassa een belangrijkere rol lijkt te spelen bij het ontstaan van insuline-resistentie dan de viscerale vetmassa [4, 5].
De bloedglucosespiegel geeft de hoeveelheid glucose in het bloed weer. Het lichaam probeert deze binnen bepaalde grenswaarden te houden.
Het lipidenprofiel geeft de hoeveelheid en het soort vetachtige stoffen in het bloed weer. Het lipidenprofiel wordt gebruikt om het risico op hart- en vaatziekten te voorspellen.
De vraag om validatiestudies heb ik daarom aan Bloedwaardentest.nl gesteld.

Nieuwe antwoorden en vragen
Interessant is of de biomarkers ook gevalideerd zijn voor het risico op visceraal vet. Daarvoor wordt de test immers aangeboden. Het lijkt nu dat het risico op gezondheidsrisico’s als synoniem wordt gebruikt voor het hebben van visceraal vet. Waar ik dan benieuwd naar ben is hoe sterk die correlatie is. Kunnen jullie daar iets over zeggen?

Beste Bloedwaardentest.nl, jullie vragen wat de waarde ervan zou zijn. Die vraag is eigenlijk eenvoudig te beantwoorden, jullie suggereren dat namelijk. Dat doen jullie door:
in te spelen op het college van Robert Lustig.
de vraag te stellen: “Slank van buiten dik van binnen?”.
het noemen van TOFI’s.
te schrijven dat de test een indicatie geeft van het risico op vervetting van de organen.
De biomarkers die nu gemeten worden kunnen iets zeggen over de gezondheidsrisico’s die iemand loopt. Deze zijn echter niet gebaseerd op het visceraal vet. Ongetwijfeld zullen er raakvlakken zijn, maar het lijkt mij misleidend om speciaal daarvoor deze test aan te bieden. Zeker wanneer ook bij jullie onbekend is hoe de uitslag zich verhoud tot de mate van viscerale vetophoping. Dat is immers toch waarvoor de test wordt aangeboden.
Samenvatting
Er bestaan verschillende biomarkers die alleen of in combinatie met andere biomarkers een voorspelling kunnen geven over de gezondheidsrisico’s die iemand loopt. Deze voorspelling wordt niet uitgedrukt in het wel of niet krijgen van een bepaalde ziekte, maar in het risico dat iemand loopt. Bloedwaardentest.nl biedt verschillende bloedtesten aan waarmee je kunt controleren hoe het met je gezondheid is. Veel aandoeningen kunnen namelijk al aangetoond worden in het bloed voordat er klachten zijn. Naar aanleiding van een populaire uitzending van RTL Late Night met Robert Lustig is Bloedwaardentest.nl met een combinatietest gekomen waarmee je een indicatie zou kunnen krijgen of viscerale vetstapeling dreigt. Onduidelijk is echter wat de uitkomst van deze test daadwerkelijk zegt over de aanwezigheid van viscerale vetstapeling of het risico daarop. Het aanbieden van de test is prima, maar dan zou de uitkomst wel anders geïnterpreteerd en gecommuniceerd moeten worden.
Referenties
RTL.nl
Slank van buiten dik van binnen? labtesten advies van dr. Lustig - www.bloedwaardentest.nl
Hamdy O, Porramatikul S, Al-Ozairi E. Metabolic obesity: the paradox between visceral and subcutaneous fat. Curr Diabetes Rev. 2006 Nov;2(4):367-73.
Patel P, Abate N. Body fat distribution and insulin resistance. Nutrients. 2013 Jun 5;5(6):2019-27.
Patel P, Abate N. Role of subcutaneous adipose tissue in the pathogenesis of insulin resistance. J Obes. 2013;2013:489187.
22 mei 2015DIVIDE ET IMPERA
Comment
-
Kijk NIET naar dit filmpje als je een zwakke maag hebt, of net gegeten hebt.
In de categorie "minerale oliën":
LiveLeak.com - Boy Apply Mineral Oil to Make Arms Bigger and Gets an InfectionVergeet niet je lachspieren te trainen.
Comment
-
Originally posted by niet_hier View PostKijk NIET naar dit filmpje als je een zwakke maag hebt, of net gegeten hebt.
In de categorie "minerale oliën":
LiveLeak.com - Boy Apply Mineral Oil to Make Arms Bigger and Gets an InfectionPassion is: pushing yourself when no one else is around
Comment
-
Wat blijft die Arnold toch een held
http://youtu.be/w81g199L8YAEen doel zonder een plan is slechts een wens.
Succes is het vermogen om keer op keer te falen zonder daarbij je enthousiasme te verliezen.
Comment
-
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 125kg 1x (PR'!, uitvoering kon iets netter, dus opschonen komende weken)
- 105kg 1x
...-
Kanaal: Trainingslogjes
1 day ago -
-
door akashsinghA Reiki Healing Course gives you a great chance to learn how to use energy healing for your well-being. This course will show you how to tap into universal...1 day ago
-
door flotillaiotWhite labeling has become a popular trend in the fleet management industry, allowing companies to rebrand products from other manufacturers and sell them...3 dagen geleden
-
door flotillaiotGary B Flom Saudi arabia is a name synonymous with success in the automotive and mobility industries, but his achievements extend far beyond the boardroom....3 dagen geleden
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Safety bar goodmorning:
- 82.5kg 2x
1 sec paused safety bar squat:
- 80kg 6x
Wide grip bent...-
3 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Zercher squat:
- 110kg 2x
- 60kg 4x (1 sec paused)
Safety bar back extension:
- 27kg 11x
...-
4 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining B
Horse stance:
- 25kg 90 seconden
Tempo standing calf raise:
- BW + 75kg 12x (2 sec hold en stretch)...-
1 week geleden -
-
door devidwarner9001Silagra is a reliable and effective treatment for erectile dysfunction (ED), trusted by countless men worldwide. Its active ingredient, sildenafil citrate,...
-
Kanaal: Algemeen
1 week geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining A
Safety bar squat:
- 125kg 0x (durfde niet, laatste w-up was 110kg 1x)
SL DL:
- 160kg 2x (meer reguliere...-
1 week geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment