Nieuw subframe maken.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuw subframe maken.

    Ik ben bezig met de recentelijk aangeschafte FZR1000 3GM bj92,42000km.
    Alle originele kuipwerk zo ook kont en subframe (beugeltjes) verlichting en tellerbak en stuurdelen,uitlaat zijn er al af.
    Niet omdat ze slecht of lelijk zijn/waren maar ik wil een ander model maken, hetgeen aardig voortgang heeft.
    Maar nu moet ik dus ook een ander subframe gaan maken voor de andere kont.
    Daar sterkte berekeningen niet mijn sterkste punt is vraag ik voor deze een advies.

    Ik wil het gaan maken van staal koker 25x20x2mm WGS vanwege de grotere sterkte to KGS.
    Daar het een biposto uitvoering word zal het sterk genoeg moeten zijn, voor ook een duo passagier.
    De achterzijde komt +- 1cm hoger dan de bovenkant tank.

    Nu is mijn vraag in welke graden de 3hoek (zijaanzicht) moet staan voor de boven en onder bevestiging van het subframe.
    Ik kan natuurlijk vanaf het onderste montage gat van het alu frame direct naar achter boven, maar dan zie je een stuk van de koker 15cm hetgeen ik niet zo fraai vind.
    Ik weet dat de meeste krachten (trek) komen op het bovendeel van het subframe, maar daar is dan ook wel het meeste mee gezegd.

    Iemand daar bekend mee?

  • #2
    Goedenmorgen Knulltje,

    Je zou hier even je vraag kunnen stellen op dit forum zitten zat mensen met de kennis die jou verder kunnen helpen.

    Motor-Forum - Streetfighters - 185.544 geregistreerde gebruikers

    Zelf heb ik dit bij iemand laten doen, als je daar wat meer info over wilt kan je me een PM sturen! Succes

    Comment


    • #3
      Ik kan je niet helpen met je vraag, maar gaat dat bouwen wel als je zo ziek bent?
      Of zit er weer wat verbetering in?
      DIVIDE ET IMPERA

      Comment


      • #4
        Zou je met alle plezier en tijd willen helpen maar heb er helaas helemaal geen verstand van!

        Comment


        • #5
          Originally posted by rain View Post
          Ik kan je niet helpen met je vraag, maar gaat dat bouwen wel als je zo ziek bent?
          Of zit er weer wat verbetering in?
          Nee Rain verbetering zit er niet meer in helaas, maar ik moet mn gedachten wat verzetten toch?
          En het bouwen en verbouwen van motoren (Harley) heb ik altijd al gedaan.
          Is zelfs mn werk geweest, ook voor MV Agusta en Ducati.
          En ik wilde graag nog 1x een motor bouwen die toppie is, waar mn vriendin mij de ruimte voor heeft gegeven (garage).
          Nu moet je niet verwachten dat ik hele dagen bezig ben hoor, dat trek ik gewoonweg niet daar ik aardig verzwakt ben.

          Ik heb nu van het bestaande frame alleen de bevestigings punten gebruikt die aan het frame geschroefd zitten (met inwendige fijne schroefdraad).
          Het oude subframe was recht en goed maar niet te gebruiken voor de andere kont (MV Agusta) die in een andere hoek op het frame komt te zitten.
          En ik niet zoveel van het frame in zicht wil hebben.
          Het nieuwe subframe heb ik nu bijna af op wat kleine steuntjes na voor de expansie tank en de zekeringhouder en de steppen na.
          Daar de kont van de MV ook platter is heb ik de kokers meer naar elkaar moeten zetten, maar heb dwarsstukken geplaatst in het subframe.
          Het is 1.1 kg ligter en ik heb het al aan de achterkant (test) belast met 350kg, dus sterk zat. Daar er daar niet de volledige krachten op komen te staan.

          De hoofdbuizen zijn gemaakt van 25x25x2mm en de reactie stukken van 20x20x2mm.
          Bij de tank heb ik de bevestiging gemaakt van platstaf.
          Het heeft nu 3 steunpunten, inplaats van de gebruikelijke 2 bij MV.
          Bij de laspunten heb ik de 20x20 in de 25x25 verwerkt zodat ik het goed door kon lassen..

          Thanks voor het meedenken.

          Comment


          • #6
            Sorry kan ik je ook niet mee helpen leuk project man!
            Een dag niet getraind...

            Comment


            • #7
              Alle berekeningen en hoe of wat het zou moeten zijn heb ik ook geen verstand van.
              Het klinkt wel interessant , je bent dus gewoon je eigen motor in mekaar aan het zetten.

              Heb je er geen foto's van ? Krijgen we een iets beter plaatje hoe het eruit komt te zien ?!
              Misschien wel tof voor degene die dat ook interessant vinden
              Of wordt dat te lastig dan ?

              Comment


              • #8
                nog 1 x een motor bouwen? klinkt alsof je het niet heel erg positief in ziet Knul?
                wel een hele mooie hobby, ik hoop dat het je een beetje weet op te vrolijken.

                Comment


                • #9
                  of realistisch, maar goed ben wel erg benieuwd naar wat pics en vorderingen ervan !
                  Een dag niet getraind...

                  Comment


                  • #10
                    ja realistisch hoeft ook niet altijd positief te zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Wel grappig: je hebt voor Ducati en alles gewerkt maar stelt hier toch de vraag. Hoe groot is de kans dat er iemand het beter weet dn jezelf haha. Is bijv. Iemand met een metaal opleiding al voldoende, of moet ie echt n motor gerelateerde achtergrond hebben in deze? Of dacht je: you never know, 3000 leden (weet ik hoeveel), altijd kans dat er eentje tussen zit?
                      een dag niet geleefd..... dan ben je dood

                      Comment


                      • #12
                        prachtige bike knull . toevallig was ik afgelopen weken zelf op zoek naar gelijkaardig type om streetfighter van te maken
                        You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

                        The upper back is the new chest Defranco

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by generation_iron View Post
                          nog 1 x een motor bouwen? klinkt alsof je het niet heel erg positief in ziet Knul?
                          wel een hele mooie hobby, ik hoop dat het je een beetje weet op te vrolijken.
                          Beter worden doe ik niet meer, hoe positief moet ik dat inzien?
                          En ja het maakt me wel vrolijker dan de hele dag voor me uit staren, en dat is weer wel positief.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bruce View Post
                            Wel grappig: je hebt voor Ducati en alles gewerkt maar stelt hier toch de vraag. Hoe groot is de kans dat er iemand het beter weet dn jezelf haha. Is bijv. Iemand met een metaal opleiding al voldoende, of moet ie echt n motor gerelateerde achtergrond hebben in deze? Of dacht je: you never know, 3000 leden (weet ik hoeveel), altijd kans dat er eentje tussen zit?
                            Idd Bruce, de kans dat er 1 tussenzit die het al eens had gedaan en de berekeningen nog had liggen is vrij groot met het aantal leden.
                            Maar de basis is al af hoor, alleen nog wat beugeltjes plaatsen voor de ophanging van het expansie vat en de elektronica (zekeringen en ontsteking's module)
                            Ik ben n handig kereltje, maar zoals ik al zei, ben niet zo sterk in sterkte berekeningen van hoeken.
                            Hetgeen iemand met een metaal of constructie achtergrond al snel wel heeft en machtig is.
                            Dus dacht ik, waarom zelf weer het wiel proberen uit te vinden?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by mascotte View Post
                              prachtige bike knull . toevallig was ik afgelopen weken zelf op zoek naar gelijkaardig type om streetfighter van te maken
                              Het is meer zo,
                              In 1988 toen de Exup net uitkwam kocht ik deze nieuw bij JvdWal en liet er direct een special van maken.
                              Ik heb deze maar net n half jaar mogen bezitten daar mn toenmalige vriendin er niet zo van was gecharmeerd nadat de politie aan de deur was geweest om te vragen of ik er mee had gereden n half uur van te voren.
                              Ze hadden tussen Groot Ammers en Nieuwpoort staan meten op de dijk waar 60 was toegestaan en ik had er volgens hun 2x met 260+ voorbij gereden (heen/terug)
                              Ze wilden even de motor zien of ik het was geweest....
                              Ting-ting-ting zei de uitlaat toen ik de deur van de garage opendeed, en het bewijs was daar dat de motor net was uitgelaten.
                              De agenten zeiden dat ik er geen bekeuring voor kreeg daar ik buiten de foto stond en ze voor het kenteken geen tijd hadden gehad om deze te bezien, daar het ook nog eens in een flauwe bocht was..
                              Ik zei (naar waarheid) ik weet niet hoe snel ik heb gereden, had geen tijd om op de teller te kijken.

                              Dit was voor mn vriendin toen reden om tegen mij te zeggen, je doet die motor de deur uit of ik ga van je af, heb geen zin om elke keer als jij een blokje om ga in de zenuwen te zitten of je ergens op straat ligt.
                              Dus hij ging eruit, en de eerste harley kwam erin... Toch deed het me pijn.

                              Maar mascotte, het frame is niet 1 van de mooiste voor n streetfighter hoor.
                              Het heeft van die uggel beugels voor de bovenste blok ophanging bij de cilinders. Er zijn wel mooiere frame's te vinden voor n streetfighter dan een FZR1000.
                              Motorisch is het een beest en kan hij zich nog met de nieuwe type's meten (niet op papier) maar op straat wel.
                              Ze rijden je echt niet los.
                              Het blok is bijna onverwoestbaar en simpel te tunen tot 185pk.
                              Maar vergis je niet als je een FZR kiest in het brandstof verbruik wat (standaard) al heel snel richting 1/9 (of meer) gaat en ze lusten bij knap gebruik ook graag wat motorolie...
                              Voor n streetfighter heeft een 750 een veel knapper frame.

                              Comment

                              Sidebar top desktop

                              Collapse

                              Actieve discussies

                              Collapse

                              Working...
                              X