Opdrukken met klappen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Opdrukken met klappen

Hey mensen,

Vraag over opdrukken met klappen er tussen. Normaal geef ik weining om opdrukken, geloof er niet echt meer in als je het onverzwaard doet.

Echter zat ik met mijn huisgenoten gewoon wat te dollen (zij drukken regelmatig op met het idee dat het echt helpt, i krijg ze er niet van af). En nu gingen we eens opdrukken met klappen er tussen. Nou bij de 25 keer lag ik te puffen en te steunen en trilden mijn armen (lees: triceps) als een gek.

Zou dit niet een vorm van explosieviteitstraining kunnen wezen?

Groetjes
    Ik ben in goede vorm.....Rond is toch ook vorm?

Als je gaat klappen ondertussen, moet je de shock opvangen en dit is vrij belastend voor de triceps. Als explosiviteitstraining is het in jouw geval wat te licht en met zoveel reps ben sowieso niet echt effectief bezig.

Volgens mij heb je je ATP hard nodig bij explosiviteits trainingen (en het zo hard mogelijk wegbranden) en dit is bij die 25 reps al een hele tijd weg. Beter pauzes tussen je sets (en maak je sets dus ook kort).

Bij WSB doe je 50% van wat je 1x kan en daarmee doubles/triples maken met weinig rust, genoeg om je ATP deels te herladen en weer explosief genoeg kunt zijn dus.

Kan er ook naast zitten
    22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
      Als je gaat klappen ondertussen, moet je de shock opvangen en dit is vrij belastend voor de triceps. Als explosiviteitstraining is het in jouw geval wat te licht en met zoveel reps ben sowieso niet echt effectief bezig.

Volgens mij heb je je ATP hard nodig bij explosiviteits trainingen (en het zo hard mogelijk wegbranden) en dit is bij die 25 reps al een hele tijd weg. Beter pauzes tussen je sets (en maak je sets dus ook kort).

Bij WSB doe je 50% van wat je 1x kan en daarmee doubles/triples maken met weinig rust, genoeg om je ATP deels te herladen en weer explosief genoeg kunt zijn dus.

Kan er ook naast zitten

BIj reps van 25 in dit geval is mijn ATP dus al opgebrandt en zou een rust bij een oefening beter zijn vanwege de aanmaak van nieuwe ATP als ik je goed begrijp?

Dat laatste stukje snap ik niet, wat heeft WestSide Barbell hier mee te maken? 2x onderlichaam en 2x bovenlichaam, en je bedoelt de rust tussen de keren dat het onder/bovenl lichaam aan de beurt komt?

Comment

opdrukken helpt zeker wel ook je handen op elkaar en dan naar beneden is een zeer goede oefening of je voeten op een hoger voorwerp plaatsen en dan opdrukken of de handstand.

Comment

Nee hij wil zeggen dat je met WSB je ATP net opmaakt. en daarna rust om het weer op te bouwen en het dan weer overdoet volgens mij
          Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Originally posted by laurann View Post
            Nee hij wil zeggen dat je met WSB je ATP net opmaakt. en daarna rust om het weer op te bouwen en het dan weer overdoet volgens mij

Dat bedoelde ik in principe ook. De ene training maak je het net op en je rust genoeg om het weer op te bouwen om het vervolgens met je volgende training weer af te breken.

Maar volgens mij snap ik de link richting mijn vraag nog niet.

opdrukken helpt zeker wel ook je handen op elkaar en dan naar beneden is een zeer goede oefening of je voeten op een hoger voorwerp plaatsen en dan opdrukken of de handstand.
            Opdrukken zal je misschien iets verder helpen wanneer je nooit getrained hebt, maar op den duur als je makkelijk 60 reps kan maken heeft het weining tot geen nut.

Comment

Mijn ellebogen knakken altijd vreselijk bij opdrukken bij dat bolletje aan de binnenkant weet je wel.
              Bij bijna alle bicep en tricep oefeningen heb ik dat.

Comment

Ik bedoelde rust tussen de sets, dat reload je ATP deels. By the way schroei je niet al je ATP weg, want dat kan eigenlijk niet met doubles/triples van 50% 1RM.

Wat WSB ermee te maken heeft: voor kracht zijn 3 dingen heel belangrijk

- zwaar gaan
                - explosiviteit
                - Goed omgaan met melkzuur (lactic acid trainingen -> high rep).

Voor explosiviteit wordt voorgeschreven waar ik het net al over had: 10-12 doubles/triples op 50% 1RM, zo snel mogelijk liften en weinig rust (30-60s). Je snelle spiervezels zitten vol ATP en kunnen dus explosief liften de volgende set, na voldoende rust. Nadeel van snelle vezels is dat je ATP sneller op is dan in langzame vezels.

Daarom kunnen mensen met voornamelijk snelle spiervezels (die overigens beter zorgen voor massa groei dan de langzame) op 85% veel minder reps maken dan mensen met voornamelijk langzame vezels op 85%.

Mensen met grotendeels snelle vezels: wees dus maar blij (tenzij je een marathon loper bent, maar die hebben we hier volgens mij niet)
                22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                  Ik bedoelde rust tussen de sets, dat reload je ATP deels. By the way schroei je niet al je ATP weg, want dat kan eigenlijk niet met doubles/triples van 50% 1RM.

Wat WSB ermee te maken heeft: voor kracht zijn 3 dingen heel belangrijk

- zwaar gaan
                  - explosiviteit
                  - Goed omgaan met melkzuur (lactic acid trainingen -> high rep).

Voor explosiviteit wordt voorgeschreven waar ik het net al over had: 10-12 doubles/triples op 50% 1RM, zo snel mogelijk liften en weinig rust (30-60s). Je snelle spiervezels zitten vol ATP en kunnen dus explosief liften de volgende set, na voldoende rust. Nadeel van snelle vezels is dat je ATP sneller op is dan in langzame vezels.

Daarom kunnen mensen met voornamelijk snelle spiervezels (die overigens beter zorgen voor massa groei dan de langzame) op 85% veel minder reps maken dan mensen met voornamelijk langzame vezels op 85%.

Mensen met grotendeels snelle vezels: wees dus maar blij (tenzij je een marathon loper bent, maar die hebben we hier volgens mij niet)
                  Dus betekend het ook dat het explosiviteitstraining meer kracht boekt dan massa?

En dan hoe dan ook explosief uitgevoerde oefeningen de snelle vezels aanspreken en dus 'meer' groei genereren? Dus langzaam zakken en snel liften?

Comment

Originally posted by DER EINZELGANGER View Post
                    Dus langzaam zakken en snel liften?
                    Moet toch altijd?

Comment

Dus betekend het ook dat het explosiviteitstraining meer kracht boekt dan massa?

En dan hoe dan ook explosief uitgevoerde oefeningen de snelle vezels aanspreken en dus 'meer' groei genereren? Dus langzaam zakken en snel liften?
                      Als je explosiever bent kun je bijvoorbeeld meer squatten dan wanneer je minder explosief bent inderdaad. Dus voor kracht is het goed.

Als je meer gewicht kan liften, kan je je cns beter aansturen en dus ook meer massa bouwen.

(In)direct is explosief zijn dus zowel goed voor kracht als massa. Hoe explosiever hoe beter

En altijd zo snel mogelijk liften en geconcentreerd laten zakken (bij squats "langzamer" dan bicep curls)

Comment

Moet toch altijd?
                        Nou, als het waar is wat ik begreep, langzaam zakken en snel liften, spreekt het in mijn geval iets tegen: namelijk het feit met zware gewichten trainen. Ik train met gewichtend ie ik de 6e keer haast niet meer gelift krijg, dus ook de 3e keer wordt dan al lastig. Snel liften is er dan niet meer bij, je perst ze langzaam omhoog.

Comment

Ja maar je probeert ze wel met zoveel mogelijk kracht naar boven te drukken. Dus je bent eigenlijk nog wel explosief bezig dan of trek ik nu aan het verkeerde eind?

Comment

Nou, als het waar is wat ik begreep, langzaam zakken en snel liften, spreekt het in mijn geval iets tegen: namelijk het feit met zware gewichten trainen. Ik train met gewichtend ie ik de 6e keer haast niet meer gelift krijg, dus ook de 3e keer wordt dan al lastig. Snel liften is er dan niet meer bij, je perst ze langzaam omhoog.
                            Snelheid is relatief, een 300 kg squat kan explosiever zijn dan een dumbell curl met 1 kg. Het gaat om zo snel mogelijk, dus voor jou. Als je 100% in elke rep steekt, maakt het niet uit hoe snel het gewicht gaat, als het maar zo snel mogelijk gaat.

Ja maar je probeert ze wel met zoveel mogelijk kracht naar boven te drukken. Dus je bent eigenlijk nog wel explosief bezig dan of trek ik nu aan het verkeerde eind?
                            Als je het gewicht niet sneller kan verplaatsen, inderdaad

Comment

Originally posted by eloy007 View Post
                              Ik adviseer je om een tijd lang niks meer te posten en alleen mee te lezen en te leren. Misschien dat je dan eens ophoudt met poep te praten en onzin adviezen te geven aan anderen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X