Van machines naar losse gewichten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Van machines naar losse gewichten

Ik train nu zo'n driekwart jaar en ben begonnen met het trainen dmv. machines. Nu wil ik daar zoveel mogelijk vanaf en overgaan op losse gewichten.

M'n plan is om eerst de techniek aan te leren en daarom te focussen op de vorm ipv gewicht. Dan train ik de eerste tijd met lage gewichten. Alleen wil ik wel op niveau blijven. Is het verstandig om dan te combineren met machine oefeningen?

Bijvoorbeeld borst oefeningen die ik wil gaan doen;
    - dumbbell press
    - incline dumbbell press
    - dumbbell pec fly
    - dumbbell pullover
    Deze doe ik komende tijd op een laag gewicht en leg de nadruk op het aanleren van de oefening. Vervolgens nog 1 of 2 machine oefeningen op normaal trainingsgewicht. Waarmee kan je dan beter beginnen?

Ik zou toch vooral voor losse oefeningen gaan, maar is dit heel je trainingsschema of maar een gedeelte? Anders is het wel heel weinig.
    Goed dat je in ieder geval licht begint om techniek aan te leren.
    Goede oefeningen om te doen zijn deadlift, squat, benchpress en dit dan aanvullen met assist oefeningen. Wil je verder een split schema volgen of full body? Graag iets meer informatie geven zodat iedereen een beetje weet wat de bedoeling is.

Comment

Machines zijn makkelijk als je een superset wil doen.
      Voor de rest zou ik lekker op losse spul over gaan.
      Who's the Chef

Comment

ik ben ook meer van de losse gewichten, je moet veel meer in balans houden wat om extra kr8 vraagt.
        en inderdaad als je dit net gaat doen zou ik eerst de uitvoering onder de knie hebben voordat je gewicht eraan gaat gooien, ikzelf deed een aantal oefeningen niet goed, deed ze daarna onder "begeleiding" op licht gewicht....nou toen voelde ik ze pas echt
        LET'S GET NASTY YATES!!!
        COME ON SQUUUUEEEEEEZE!!!! BUSSINES AS USUAL!!!

Comment

Originally posted by Been View Post
          Machines zijn makkelijk als je een superset wil doen.
          Voor de rest zou ik lekker op losse spul over gaan.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Belangrijk is in het begin veel begeleiding te vragen! ik ben ook pas een halfjaar geleden overgestapt op losse gewichten en de eerste 2 maanden is de fitnessinstructeur iedere keer meegelopen. Leert er superveel van en ziet al snel hoeveel mensen oefeningen fout doen. Beter licht trainen en de oefening goed doen dan veel gewicht en de oefening verkeerd uitvoeren en je rug ofzo verkloten.
            Succes!!

Comment

Originally posted by swiebertje View Post
              Ik train nu zo'n driekwart jaar en ben begonnen met het trainen dmv. machines.
              Dom

Nu wil ik daar zoveel mogelijk vanaf en overgaan op losse gewichten. M'n plan is om eerst de techniek aan te leren en daarom te focussen op de vorm ipv gewicht
              Wijs.

Door dat 3/4 jaar trainen met machines zijn er waarschijnlijk verkeerde bewegingspatronen ingesleten en zijn je stabiliserende spieren onderontwikkeld.

Idd dus voorzichtig beginnen met gewichten die een stuk onder het gewicht ligt wat je denkt aan te kunnen.
              As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
              Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
              Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

ZOu inderdaar rustig beginnen. Losse gewichten zijn wel het beste.
                Enige machines die ik gebruik zijn kabelstation, leg extention/curl/press.
                Meer heb je niet nodig qua machines.
                Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
                Go heavy or go home!

Comment

Vandaag toevallig de machine shoulder press gebruikt voor 1 setje, beviel aardig, normaal gebruik ik verder alleen leg press en leg curl en kabels maar dat vind ik nog wel wat vrijer dan machines.
                  Groeten

Comment

Originally posted by Tommyy View Post
                    Ik zou toch vooral voor losse oefeningen gaan, maar is dit heel je trainingsschema of maar een gedeelte? Anders is het wel heel weinig.
                    Goed dat je in ieder geval licht begint om techniek aan te leren.
                    Goede oefeningen om te doen zijn deadlift, squat, benchpress en dit dan aanvullen met assist oefeningen. Wil je verder een split schema volgen of full body? Graag iets meer informatie geven zodat iedereen een beetje weet wat de bedoeling is.
                    Het is inderdaad de bedoeling om het gehele schema om te gooien, uiteindelijk, maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste kan switchen. Ik denk zelf dat het niet zo verstandig is om meteen met een ander schema te beginnen waarvan ik de meeste oefeningen nog moet aanleren.
                    Wat ik in gedachten had is gewoon langzamerhand oefeningen die ik nu met machines doe vervangen voor oefeningen met losse gewichten. Zo kan ik nog met machines op niveau blijven trainen en ondertussen de techniek van nieuwe oefeningen aanleren.

Comment

Originally posted by 3XL View Post
                      Dom

Wijs.

Door dat 3/4 jaar trainen met machines zijn er waarschijnlijk verkeerde bewegingspatronen ingesleten en zijn je stabiliserende spieren onderontwikkeld.

Idd dus voorzichtig beginnen met gewichten die een stuk onder het gewicht ligt wat je denkt aan te kunnen.
                      Dom zou ik het niet willen noemen. Het is makkelijk gezegd als je net begint en amper kennis van zaken hebt. Daarbij vertrouw je op dat moment op de begeleiding en zeg nou zelf die laten je altijd met machines beginnen tenzij je daar zelf op gaat aansturen.

Comment

Dom zou ik het niet willen noemen. Het is makkelijk gezegd als je net begint en amper kennis van zaken hebt. Daarbij vertrouw je op dat moment op de begeleiding en zeg nou zelf die laten je altijd met machines beginnen tenzij je daar zelf op gaat aansturen.
                        daar heb je gelijk in met die begeleiding, heb ik ook meegemaakt
                        en als ik jou was zou ik gewoon licht gewicht pakken en eerst de beweging goed aanleren,daar haal je veel meer uit, ga je gelijk zwaar en je doet de beweging verkeerd dan doe je een halve oefening
                        LET'S GET NASTY YATES!!!

Comment

[quote=freshhh;628416]daar heb je gelijk in met die begeleiding, heb ik ook meegemaakt
                          en als ik jou was zou ik gewoon licht gewicht pakken en eerst de beweging goed aanleren,daar haal je veel meer uit, ga je gelijk zwaar en je doet de beweging verkeerd dan doe je een halve oefening
                          je kan het combineren met een machine maar dan zou ik voor de borst bijvoorbeeld:

db press
                          bench press
                          db flys
                          cable flys/ chestpress

dan heb je een machine drtussen zitten waar je het gewicht kan pakken wat je normaal deed op n machine
                          LET'S GET NASTY YATES!!!

Comment

Ik snap dat je licht moet beginnen en een beetje het gevoel voor de oefeningen moet krijgen. Maar de TS doet nu alsof het heel erg moeilijk en eng is om met losse gewichten te gaan trainen.

Bekijk een een filmpje van bijvoorbeeld de dumbell press en voer deze uit. Probeer eerst met een wat lichter gewicht aan de beweging te wennen en voer hem dan met een goed gewicht uit.

Wees niet bang om over te gaan naar losse gewichten swiebertje, zo eng is het niet

Comment

gewoon gaan met je donder

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X