Alternatief voor leg press?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alternatief voor leg press?

Beste medesporters,

Ik heb me ooit laten vertellen dat squatten en leg press het fundament is voor een goede beentraining.

Zoals mijn naam al verklapt, ben ik enige tijd geleden na lange periode van inactiviteit opnieuw begonnen met trainen.

Toen ik net begon met trainen heb ik tijdens een beentraining bij het leg press een tussenribspiertje gescheurd. De fysiotherapeut vertelde dat komt doordat er tijdens de oefening teveel druk op de borstholte (en de tussenribspieren) komt waardoor dit kan voorkomen. Nu heb ik ruim een half jaar geen leg press gedaan om deze blessure voldoende te laten herstellen.

Gisteren heb voor het eerst weer leg press in mijn beenschema opgenomen. Waar ik eerst ruim 250 kg kon drukken, ben ik gisteren zeer licht begonnen. Dit betekent dat ik maximaal 75 kg heb gedrukt.

Echter, zelfs bij dit gewicht merkte ik dat ik weer last kreeg van mijn tussenribspier. Daarom vrees ik dat leg press er voor mij niet in zit.

Omdat ik toch een goede beentraining wil waarborgen vraag ik me af of jullie goede alternatieven kennen voor leg press zonder dat dit teveel druk legt op de borstholte (en tussenribspieren). Bij voorbaat dank voor jullie suggesties.

Groet,

CB

Misschien dat je wat meer over de aard van je blessure kan vertellen enz.

Dat je je tussenribspier kan voelen, ligt misschien ook aan het feit dat je deze gedurende lange tijd nagenoeg niet hebt belast, waardoor deze flink zwak is geworden, en je hem dus ook een stuk sneller zult voelen.

Just my 2 cents, ik heb geen bewegingsfysiologie gestudeerd

Verder is een alternatief van de leg press de hack squat in de smith, maar ik vrees dat deze oefening dezelfde problemen gaat opleveren.
    Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Gewoon geen legpress. Squatten zet toch meer zoden aan de dijk en is meer compound, waarbij je ook geen last hebt van de vaste bewegingsbaan waar je bij legpress wel last van hebt.
      In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

legpress is gewoon een goede oefening net zo goed als squatte... nog beter als die 2 is sissy squat.. daar ga je echt stuk op, en hack squat is ook een goede oefening

Comment

Originally posted by Brutal Mass View Post
          legpress is gewoon een goede oefening net zo goed als squatte... nog beter als die 2 is sissy squat.. daar ga je echt stuk op, en hack squat is ook een goede oefening
          Ik vind dit weinig onderbouwt. Hoe kan je een oefening waarbij je niet hoeft te stabiliseren, je dwingt een positie aan te nemen die wellicht niet natuurlijk is en minder spieren gebruikt nou als gelijkwaardig zien? Daarnaast zijn er ook gewoon onderzoeken die het bevestigen:
          Effects of technique variations on knee biomechani... [Med Sci Sports Exerc. 2001] - PubMed result

Sissy squat is isolatie, omdat je draait over 1 punt en eigenlijk alleen je quads hiermee pakt terwijl je ook geen hoge load kan gebruiken. Ik zou zelf ook liever een sissy squat kiezen ipv leg extension, maar het blijft isolatie. Snap dan ook werkelijk waar niet hoe je erbij komt dat die beter zou zijn voor benengroei.
          In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Goede bijdragen adon1s.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

nou jij doet dus liever squatten.. ik doe liever de legpress.. breed, small tenen naar binnen, tenen naar buiten, voeten hoog, en voeten laag... daarbij:
              hack squat
              leg ex..
              leg curl
              lunges
              kuiten staant
              kuiten zittend
              sissy squat

Comment

vind squatten zelf maar een bagger oefening.. denk ook mede omdat ik snel last krijg van me onderrug.. en dat ligt 0,0 aan me uitvoering want die is gewoon prima.. maar het ligt aan een ongeluk dat ik 16 jaar geleden gehad heb

Comment

Originally posted by comebacksporter View Post
                  Beste medesporters,

enz. enz.
                  Groet,

CB
                  Squat! in alle varianten die je maar kan bedenken.
                  As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
                  Geloof niets, Probeer alles!1 Tessalonicenzen 5:21
                  Rust zach Tijl, we zullen je missen :'(

Comment

imo is de squat zwaar overschat, squat is meer bedoeld voor pl en of strongman sporters

gezien bodybuilding perspectieven is de front squat superieur aan de back squat

met squatten pak je je onderrug, hamstrings, en je heupen/billen imo, naar mijn mening een bagger oefening met veel blessures

Comment

Als je squattechniek goed is, zul je echt geen blessures krijgen.
                      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Zou het niet misschien aan je ademtechniek liggen bij de oefening.
                        Anders kan je wel gaan squatten, maar dan kan ik je garanderen dat je daar evenveel zo niet meer druk op de tussen rib spieren krijgt.

Comment

Beste medesporters,

Dank voor jullie reakties. Met name de discussie over leg press en squatten vond ik wel interessant.

Om terug te komen op de vraag van seanl94. Ik voelde tijdens de leg press, toen ik het gewicht van me af drukte, een knak ter plaatse van mijn tussenrib spier (tussen de 6e en 7e rib links aan de zijkant). Dit werd gevolgd door een helse pijn welke ongeveer 2 weken heeft geduurd waardoor ik niet diep genoeg kon inademen en slapen nog onaangenamer was.

Ik weet niet of dit kwam door mijn ademhaling. Een maatje van me, waarmee ik meetrainde, vertelde me dat er met de uitvoering niks mis was en ik vond het gewicht niet te zwaar omdat ik dit al enkele weken wel kon drukken.

Toen ik met fysiotherapeut hierover had gesproken, vertelde hij me dat het omhoog drukken van het gewicht tegen de zwaartekracht een oorzaak zou kunnen zijn voor deze blessure en vond dat de klachten het best paste bij een scheur in de tussenribspier.

Of het komt door zwakte van de spier weet ik niet, ik ga er niet van uit omdat ik al enkele weken hetzelfde gewicht wel goed kon drukken zonder problemen. Daarnaast heb ik bij andere oefeningen zoals het squatten geen last.

Ik heb squat al in mijn schema en ben op zoek naar een tweede compoundoefening. Omdat leg press om bovenstaande redenen voor mij af valt, ben ik daarom op zoek naar een tweede oefening die de quadriceps goed aanpakt. De hack squat en sissy squat vind ik teveel geisoleerd varianten van het barbel squat.

Aanvullende suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Groet,

CB

Comment

Zou het kunnen zijn dat je met een andere oefening de spier al overbelast had en dat die leg press net het laatste beetje was waardoor hij scheurde? Dan zou je eens moeten kijken naar wat je verder doet.
                            Dochter der Titanen. Living up to my name.

Comment

FrontSquat dus..
                              Er zijn geen excuses als je echt iets wilt bereiken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X