Squat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by kojak View Post
    dat zijn prayer squats.

dit 3x per dag doen. En zo diep mogelijk proberen te komen en beetje je evenwicht verplaatsen naar je linker, en dan weer je rechter heup.
    kan je dat laatste even toelichten? waarom je evenwicht verplaatsen? Vraag het vermits je bij de squat dit zeker niet kunt/hoort te doen
    was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Comment

Dat is ook een yoga-houding.

Ik lees dat rekken pijn doet. Dat is niet de bedoeling. Zodra de houding pijn doet, gaat de spier aanspannen. De bedoeling is nu juist dat je hem ontspant en dat lukt alleen als niet over de pijngrens heen gaat.

Je leert de spier zich te ontspannen, je moet eigenlijk je hersenen trainen dat het oké is om de spier los te laten, dat hij niet 'beschadigt'. Ga je te ver, dan spant de spier op om zichzelf te beschermen. Daarom is het rekken voor lengte ook statisch rekken. Bij dynamisch rekken blijf je de spier aanspannen en kun je daarna nog krachttrainen, bij statisch rekken ontspan je hem.

In het begin kan je nog niet zo ver in de houding, na een paar tellen gaat dat al beter. Bij yoga "adem je naar de te ontspannen spier toe" je probeert te ontspannen tijdens het rekken. Niet duwen, maar loslaten, ontspannen en steeds meer loslaten.

Comment

Originally posted by Pallas View Post

Ik lees dat rekken pijn doet. Dat is niet de bedoeling. Zodra de houding pijn doet, gaat de spier aanspannen. De bedoeling is nu juist dat je hem ontspant en dat lukt alleen als niet over de pijngrens heen gaat.

Je leert de spier zich te ontspannen, je moet eigenlijk je hersenen trainen dat het oké is om de spier los te laten, dat hij niet 'beschadigt'. Ga je te ver, dan spant de spier op om zichzelf te beschermen. Daarom is het rekken voor lengte ook statisch rekken. Bij dynamisch rekken blijf je de spier aanspannen en kun je daarna nog krachttrainen, bij statisch rekken ontspan je hem.

In het begin kan je nog niet zo ver in de houding, na een paar tellen gaat dat al beter. Bij yoga "adem je naar de te ontspannen spier toe" je probeert te ontspannen tijdens het rekken. Niet duwen, maar loslaten, ontspannen en steeds meer loslaten.
        dank je wel voor dit stukje hoewel het voor mij toch niet eenvoudig is. Ik heb nooit echt veel sport gedaan dus ben echt wel stijf. Kortom, elke soort stretching gaat al gauw pijn doen in dit stadium. Ik hoop dat dit bij een dagelijkse portie stretching beter zal gaan met de tijd
        was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Comment

Mja, ik breng de spieren wel op spanning door ze te verlengen, maar probeer inderdaad niet de spier zelf aan te spannen. Toch logisch dat je het voelt als je die spier oprekt? Of zie ik dat verkeerd.
          Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
            Mja, ik breng de spieren wel op spanning door ze te verlengen, maar probeer inderdaad niet de spier zelf aan te spannen. Toch logisch dat je het voelt als je die spier oprekt? Of zie ik dat verkeerd.
            Voelen is goed, maar pijn voelen niet. Het is een grenslijn die je opzoekt. Je zou het makkelijk een volle minuut moeten kunnen volhouden zonder dat je voelt dat het oncomfortabel wordt. Yoga gaat om voelen wat je lijf doet, hoe het reageert, als het goed is leer je voelen dat een spier aanspant als hij te hard wordt gerekt en dat hij verder rekt als hij ontspant. Ik kan het niet zo goed in woorden vangen, je zou het moeten voelen.

In het begin deed ik het zelf ook verkeerd, met 'grof geweld' duwen. Toen ik dat afleerde, was ik ineens 10 centimeter leniger. Van handen nog niet met de vingertoppen aan de grond tot handen plat op de grond bij de hamstring stretch. In 1 dag kun je echt niet zoveel leniger worden, dat was gewoon mijn 'aansturing' die de boel juist op slot zette.

Comment

Voelen is goed, maar pijn voelen niet. Het is een grenslijn die je opzoekt. Je zou het makkelijk een volle minuut moeten kunnen volhouden zonder dat je voelt dat het oncomfortabel wordt. Yoga gaat om voelen wat je lijf doet, hoe het reageert, als het goed is leer je voelen dat een spier aanspant als hij te hard wordt gerekt en dat hij verder rekt als hij ontspant. Ik kan het niet zo goed in woorden vangen, je zou het moeten voelen.

In het begin deed ik het zelf ook verkeerd, met 'grof geweld' duwen. Toen ik dat afleerde, was ik ineens 10 centimeter leniger. Van handen nog niet met de vingertoppen aan de grond tot handen plat op de grond bij de hamstring stretch. In 1 dag kun je echt niet zoveel leniger worden, dat was gewoon mijn 'aansturing' die de boel juist op slot zette.
              Ik denk dat ik dan hetzelfde doe. Het is niet echt pijn en kan het makkelijk een minuut volhouden, maar ik voel het wel degelijk. Ik adem rustig in en uit en probeer op geleide van mijn ademhaling verder te gaan. Ik ga echter niet zover dat het heel pijnlijk wordt. Enige die lastig is is om in die preacher pose te blijven zitten. Die is snel vermoeiend en sneller gevoelig.
              Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                Ik denk dat ik dan hetzelfde doe. Het is niet echt pijn en kan het makkelijk een minuut volhouden, maar ik voel het wel degelijk. Ik adem rustig in en uit en probeer op geleide van mijn ademhaling verder te gaan. Ik ga echter niet zover dat het heel pijnlijk wordt. Enige die lastig is is om in die preacher pose te blijven zitten. Die is snel vermoeiend en sneller gevoelig.
                Bij yoga gebruiken we kurken 'blokken' als je nog niet lenig genoeg bent voor bepaalde houdingen. Je kunt ook een stevig kussen gebruiken of een opgerolde handdoek. Voordeel is dat je niet zover rekt zodat je de houding lang volhoudt. Veel gebruikt is een (meditatie)kussen in de lotushouding, dat zou je ook kunnen doen bij de preacher pose. Lekker tv kijken .

Comment

Nog ff een vraagje:

Ik hoorde eens dat je met squatten met de knie niet voorbij de tenen mag komen. Klopt dat? En waarom zou dat slecht zijn?
                  Train hard or go hormone

Comment

er schijnt dan meer druk op de knien te komen. maar dat is niet erg. gewoon heupen naar achter gooien en niet op letten of je knieen voor je tenen komen

bij olympic squat moeten je knieen wel voor je tenen komen. ook bij frontsquat is dit niet te vermijden

Comment

Het belast de knieen wel wat meer. Maar met gezonde knieen kan het wel, zeker op het laatste stukje is het bijna onvermijdbaar. Wel je hakken op de grond houden natuurlijk.

Comment

Mooi, anders val ik achterover Kom er altijd ietsje overheen als ik het probeer.
                        Train hard or go hormone

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X