Reps en series

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Reps en series

Hallo allemaal

Ik doe nu ongeveer 2 jaar krachttraining.
    Ik train ongeveer 2uur, mijn schema bestaat uit:

- bankdrukken
    - barbell incline bench press
    - schouders
    - biceps
    - benen
    - triceps
    - rug

Nu begin ik te twijfelen aan mijn reps en series dat ik doe.
    Momenteel doe ik 4x8 met het maximum dat ik kan van gewicht en wacht ik 1,5min-2min tussen met series.
    Nu is mijn vraag, is dat goed qua krachttraining of moet ik het iets aanpassen? Als ik andere mensen zie in de fitness, training zij de ene moment met zware gewichten dan wisselen ze af met lichtere dumbells. Als ik dat doe voel ik mijn biceps of andere spiergroepen wel dat deze meer gespannen staan, dus is het niet beter dat ik zo train om beter spieren aan te maken?

Graag raad aub!

Alvast bedankt

Je kan op meerdere manieren trainen.

Als het gaat om massa bouwen dan,

4x8 met hetzelfde gewicht vind ik zelf helemaal niks. Je traint dan alle sets inclusief je warmup sets met je werkgewicht.....of andersom....je werkset is net zo licht als je warmup sets zijn.

Ik zou per set verhogen naar een zware werkset of desnoods 2 werksets.
    Niet per set afwisselend omhoog en omlaag gaan in gewicht, dat heeft geen nut.

Er bestaan wel zogenaamde dropsets, daarbij begind je je werkset met een hoog gewicht met een x aantal reps of tot fail en dan pak je een steeds lichter gewicht er direct achteraan en herhaal je de set.
    De rusttijd tussen setjes mag best korter. Vaak wordt er gerust zo lang als nodig om alleen weer ff op adem te komen en hartslag iets te laten zakken, meer is niet echt nodig.

als het gaat om kracht opbouwen,

daarin wordt wel vaak per oefening in elke set hetzelfde gewicht gebruikt. Alleen vaak kleinere setjes van vaak 5, 4 of 3 reps en vaak wat langer rust tussen de sets om weer totaal je ATP te laden en op volle kracht te zijn. Vanaf een minuut of 3 begint je ATP weer naar de 100% te lopen.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Allereerst bedankt voor je antwoord!

Wat bedoel je juist met 2 werksets?

Ik zag gisteren iemand doen met dumbells voor biceps: 8x16kg, direct daarna 10x12kg, 2 minuten rusten, opnieuw 8x16kg & 10x12kg, 2 min wachten, ... En dat 4 keer na elkaar.
      Heeft dat effect?

Comment

Allereerst bedankt voor je antwoord!

Wat bedoel je juist met 2 werksets?

Ik zag gisteren iemand doen met dumbells voor biceps: 8x16kg, direct daarna 10x12kg, 2 minuten rusten, opnieuw 8x16kg & 10x12kg, 2 min wachten, ... En dat 4 keer na elkaar.
        Heeft dat effect?

Comment

Het zal wat effect hebben op 2 types spiervezels in 1 soort dropset variant.... en wellicht zal het meer verzuring(lactaat aanmaak) opleveren, maar of het effectiever is ..........
          Ik heb zelf geen ervaring met deze manier van trainen zoals je omschrijft en er ook niet eerder over gehoord.

Er is een lid van bodynet die wellicht meer weet over deze manier van trainen.... Robbie1970.
          Weet niet of hij nog langs zal komen in dit topic, maar als hij het ook niet weet....dan weet niemand het.

Comment

mbt de werksets, dat zijn de sets waarmee je je spiermassa opbouwt. Al het andere is opwarmen of maar wat bewegen.. en soms (doelgericht) verzuren.

Comment

Hmm oke bedankt!
              Maar de manier waarop ik nu werk is dan zo slecht nog niet?
              4x8 reps met de dumbells?

Comment

Originally posted by marnop View Post
                4x8 met hetzelfde gewicht vind ik zelf helemaal niks. Je traint dan alle sets inclusief je warmup sets met je werkgewicht.....of andersom....je werkset is net zo licht als je warmup sets zijn.
                Warmup sets zelfde gewicht als werkset? Dus stel iemand squat 4x8x100, dan doet hij geen warmup sets met eerst 40 kg 60 kg etc? Dit is vragen om blessures als je het mij vraagt.

Ik zou per set verhogen naar een zware werkset of desnoods 2 werksets.
                Niet per set afwisselend omhoog en omlaag gaan in gewicht, dat heeft geen nut.
                als je elke set kunt verhogen en toch het aantal reps haalt, dan betekent het gewoon dat je voorgaande sets niet intensief genoeg waren...anders kan je onmogelijk een verzwaarde set ook nog met hetzelfde aantal reps afsluiten.
                sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

Originally posted by kojak View Post
                  Warmup sets zelfde gewicht als werkset? Dus stel iemand squat 4x8x100, dan doet hij geen warmup sets met eerst 40 kg 60 kg etc? Dit is vragen om blessures als je het mij vraagt.

als je elke set kunt verhogen en toch het aantal reps haalt, dan betekent het gewoon dat je voorgaande sets niet intensief genoeg waren...anders kan je onmogelijk een verzwaarde set ook nog met hetzelfde aantal reps afsluiten.

yep klopt, normaal zou je als je squats doet met 100 kilo als werkgewicht moeten dalen in aantal reps per set. Als je in alle sets het volle aantal reps maakt klopt er iets niet. Dan gebruik je imo een te laag werkgewicht in de sets die er toe doen.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                    yep klopt, normaal zou je als je squats doet met 100 kilo als werkgewicht moeten dalen in aantal reps per set. Als je in alle sets het volle aantal reps maakt klopt er iets niet. Dan gebruik je imo een te laag werkgewicht in de sets die er toe doen.
                    Je verzet zo wel meer gewicht per oefening. Als je elke training blijft progressief laden (reps uitbouwen of 2,5 kg erbij) dan vind ik bijv 4x8 met een constant gewicht wel de manier van trainen eigenlijk. Maar ieder zijn manier en het is dus aan jezelf om te kijken wat voor jou werkt.
                    sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

gewicht per oefening is minder relevant dan gewicht per set. Voor groei is je werkset het belangrijkste.

Ik heb laatst 10x10x100 gedaan benchpress vs BOR, dus beiden in 1 training op 10x10x100kilo......pas vanaf setje nr 7 begon er wat te werken...en bij set 8 pas echt voelend. dwz dat de eerste 6 setjes eigenlijk niks hebben gedaan behalve opwarmen en vermoeien. Kreeg wel erg lekkere pomp, maar meer niet.... doe ik nou met benchpress 60-100-120-140 dan is de werkset en effectief bouwen bij 140kilo. Alles er onder is opwarmen. Kan ik teveel reps maken op 140kilo dan pak ik 160kilo, dan wordt dat de effectieve werkset.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X