Stretchen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stretchen?

Om wat leniger in mijn benen te worden zat ik eraan te denken mijn benen regelmatig te stretchen.
    In de sportschool staat een soort stretch bankje waar je bijna alle spieren mee kan stretchen.
    Is dit handig om na het trainen te doen of kan dit kwaad?
    Train insane, or remain the same.

Ik stretch altijd na mijn warming up en tussen de oefeningen door. Volgens mij kan je op ieder moment wel stretchen. Ik weet alleen niet welk moment je dat het beste kan doen
    BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Ik heb een stretch half uurtje voor me training

Anders kan ik echt niet trainen.

Shoulder dislocations
      een yoga oefening: bend over backbends
      Nog een soort back bend
      BW squats
      Single leg squats
      en de volgende:

Stretches-Images.jpg

edit: probeer het maar eens, je zult zien hoe flexibel je bent.
      Helpt mooi tegen spierpijn.
      Last edited by axel1994; 22-03-2013, 22:33.
      lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Op de sportvelden, in het fitnesscentrum, langs de weg, overal zie je mensen stretchen. Toch worden er de laatste tijd steeds meer vraagtekens gezet bij het nut van deze exercitie. Aanrader of aanstelleritis?

Voor menig sporter is het een ritueel. Voor en na het sporten worden de spieren flink uitgerekt. Stretchen is goed voor je lijf, leerde de trainer je vroeger al. Toch is dat niet altijd het geval, zo blijkt uit een recente studie in Pediatric Exercise Science. Tijdens een onderzoek onder turners bleek dat statisch strekken na de warming up hun sprongkracht en aanloopsnelheid aanzienlijk verminderde. Daar zit een sporter niet op te wachten. Kan stretchen beter in de ban?
        Misverstanden
        Gerard van der Poel is bewegingswetenschapper en verdiept zich al twintig jaar in stretchen. In opdracht van het NOC*NSF deed hij enkele jaren geleden een literatuuronderzoek en legde hij zijn bevindingen vast in Rek in Prestaties; een handleiding voor het toepassen van stretching in de topsport. ‘Over stretchen bestaan veel misverstanden. Veel sporters denken dat het blessures voorkomt. Uit een groot Australisch onderzoek onder 1.500 militairen blijkt duidelijk dat leeftijd en getraindheid invloed hebben op de kans op blessures, maar dat stretchen daarop geen enkele invloed heeft. Ook het voorkomen van spierpijn is zo’n misverstand. Stretchen heeft ook daar geen enkele invloed op. Sterker: als je spierpijn hebt, moet je juist niet stretchen. De gedachte dat stretchen na een training de afvalstoffen versneld afvoert uit de spieren, is nog steeds populair. Ook dat is wetenschappelijk niet aangetoond. Maar als je toch wilt stretchen, doe het dan juist licht, statisch.’
        Toch is stretchen niet helemaal zinloos. ‘Er zijn aanwijzingen’, zegt Van der Poel, ‘dat er bij actief, verend explosief kracht leveren in grote hoeken – zoals bij speerwerpen of honkballen – gecombineerd met actief en passief stretchen tot betere resultaten leidt. Verend stretchen kan dus positieve invloed hebben op sporten waarbij je verende bewegingen maakt.’
        Onomstreden effecten

Twee effecten van stretchen zijn onomstreden. Ten eerste wordt je leniger van. dat verbeterd veelal je prestatie. En ten tweede helpt het je te ontspannen. ‘Dat lijkt niet veel, maar voor sporters is dat wel degelijk van belang’, verduidelijkt Van der Poel. ‘Als je lang statisch strekt, ontspannen je spieren. Dat kan een positieve invloed hebben op je sportprestaties. Als je de hele dag in dezelfde houding werkt of vaak herhalende handelingen verricht, is stretchen ook zeker van belang. Je brengt je lichaam daardoor een tijdje in een heel andere houding en op die manier geef je de gespannen spieren de kans om zich eindelijk een beetje te ontspannen.’
        Sportmedisch consult
        Voor veel sporters, maar ook tijdens je werk, kan stretchen ook mentaal rustgevend werken, aldus Van der Poel. ‘Het stretchen geeft even een rustmoment, zodat je je alvast kunnen concentreren op de wedstrijd die bijna begint, of de topprestatie die je straks wilt gaan neerzetten. Denk er dan wel aan dat je dat niet na je warming up doet, want dan gaan de positieve effecten van het opwarmen verloren.’
        Zelf gebruikt Van der Poel het stretchen als een soort sportmedisch consult. ‘Door te rekken luister je eigenlijk naar je lichaam. Op die manier weet je of je voluit kunt gaan of dat je er verstandiger aan doet even een tandje terug te nemen.’
        Van statisch en verend strekken word je leniger. ‘Ook dat is van invloed op je sportprestaties’, benadrukt Van der Poel. ‘Lenigheid kun je ook omschrijven als een grote bewegingsuitslag. Het is geen garantie dat je bijvoorbeeld bij tennissen harder gaat slaan, maar lenigheid is wel een voorwaarde om ooit harder te kunnen slaan. Onvoldoende lenigheid kan je bij het bewegen behoorlijk in de problemen brengen. De meeste mensen compenseren hun gebrek aan lenigheid en dat levert dan weer vaak overbelastingsblessures op.’
        Conclusie: toch maar doen dus, die stretch-oefeningen. Als was het alleen maar omdat je dan makkelijker kunt voldoen aan die talloze tips in Men’s Health om onder meer je bedprestaties te verbeteren. Weet je tenminste zeker dat je je de volgende ochtend met recht voldaan kunt uitrekken

Comment

Lower Body Stretching Routine for Flexibility - Fitness Blender Cool Down Stretches - YouTube
          Ik doe dit elke dag voor het slapen gaan om leniger te worden.
          Whether you think you can, or think you can't, you're right.

Comment

Zou het niet na een training gaan doen en al helemaal niet met het doel om leniger te worden.
            Is ook onzin dat je van 5 minuutjes stretchen leniger wordt zoals je veel mensen hoort spreken, daarvoor moet je echt lang en veel op oefenen.

Comment

Stretchen=overrated.

Ga er eerder op achteruit als vooruit als ik voor m'n oefeningen stretch
              Broomstick_bodybuilding op insta
              F#CK heavy weights

Comment

Een hoop uiteenlopende antwoorden.
                Wat ik lees is dus dat als je gaat stretchen, je dit het beste vóór je warming up kan doen.
                Doen of niet doen?
                Train insane, or remain the same.

Comment

Probeer jij nu iets nuttigs te zeggen neto61?
                  Ernstig noh!

Comment

Originally posted by DillonF View Post
                    Een hoop uiteenlopende antwoorden.
                    Wat ik lees is dus dat als je gaat stretchen, je dit het beste vóór je warming up kan doen.
                    Doen of niet doen?
                    Als je het persee wil doen zou ik het tijdens de warming-up doen. "Koud" stretchen gaat volgens mij ook geen voordelen opleveren...

Comment

Tussen mijn trainingsdagen door maar ook bijvoorbeeld in de avonden na mijn trainingen doe ik de P90X X-stretch dvd.

Ik doe dit minimaal 2 keer per week. De rest van het P90X programma vind ik echt BS maar die X-stretch dvd is golden.

Ik ben enorm veel leniger geworden en heb veel meer lucht gekregen. Mijn lijf voelt vrijer en blessure bestendiger.

Tijdens mijn warming up van mijn reguliere workouts doe ik balistic stretching en tussen mijn reguliere sets doe ik vaak static stretching. Vooral bij de chest en de quads vind ik dit fijn en zorgt dit voor zwaardere lifts met minder blessure gevoeligheid.
                      "The only thing worse than failing is not trying."

Comment

ik heb een jaar fysiotherapie gestudeert en kreeg altijd mee dat stretchen vrij weinig doet in de meeste gevallen.
                        het wordt alleen vaak gedaan omdat de patient zich er goed bij voelt en de vertrouwensband tussen cliënt en patiënt versterkt en er vaak een placebo effect optreed.

hier 2 weterschapelijke reviews over stretchen:

Learn The Facts: The Science Behind Stretching - Written By Menno Henselmans | SimplyShredded.com

Take Home Messages

• You can’t increase a muscle’s length by stretching it. You can only increase your neural stretch tolerance.
                        • To increase flexibility, adhere to the specificity principle. Increasing passive ROM is best achieved by 30 seconds of static stretching in a position as close to the desired position as possible. Increasing active ROM is best achieved by performing the desired movement against a resistance over your maximal ROM.
                        • Keep warm-ups short and to the point. Prepare your body for the specific task at hand.
                        • If you want to change your posture, you need to become aware of it and correct it until holding your new posture becomes automatic.

Stretching is B.S. Addendum | Bayesian Bodybuilding
                        Last edited by maar7en8; 23-03-2013, 08:49.
                        “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Ik zou zeggen probeer het.
                          Werkt het niet dan werkt het niet.
                          Als het je zwakker maakt dan weet je dat.

Nu even een serieuze vraag:
                          Als ik squat en ik film het vanuit een positie.
                          Als ik dan stretch (hamstrings, quads en dergelijke), en dan squat en film vanuit de exact zelfde positie.
                          Dan zie ik dat ik dieper squat.

Dit is dus meer ROM en meer flexibiliteit.

exact hetzelfde gebeurt met mijn arch en stretchen.

Mijn snatch ziet er vele vloeiender uit na het stretchen.

Hoe kan dit dan? (is een serieuze vraag, wat gebeurt er met je spieren?)

Natuurlijk doe ik niet gewoon het beetje stretchen.
                          Maar dan maak ik de vergelijking:
                          Wij trainen serieus in tegenstelling tot de meesten in de gym
                          Zo hetzelfde met stretchen.
                          Je kan een beetje onnozel stretchen of je kan echt stretchen met een doel.
                          Last edited by axel1994; 23-03-2013, 17:03.
                          lucky short-armed-spine-bending bastard

~~~You wanna be strong, let a cute girl spot you~~~

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X