spotten / helpen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• spotten / helpen

ik kijk weer eens fail filmpjes van de sportschool en ik denk maar één ding: stupid spotters everywhere... de meeste BN-ers kennen dit verhaal en halen zo de eventuele fouten uit mijn tekst, maar er zijn ook veel beginners die via google diverse fora lezen en zoeken naar de beste oefeningen. maar als een beginner de eerste training nog met 30 kg squat, staat hij binnen 2 maanden al met 80 kg te squatten; buiten het rek... op/aanmerkingen lees ik vanzelfsprekend graag

bankdrukken: sta er actief bij (zak door je benen) en houd je handen bij de stang, je weet nooit of hij valt. bij een wedstrijd staan er vier aan de zijkant, tijdens het trainen één er achter want nee, je hebt hem niet op tijd. je raakt de stang niet aan anders telt de beurt niet (train bij voorkeur dus ook zo) maar mocht hij vallen, heb je je handen in tegengestelde greep eronder om de stang te vangen.

NB: tijdens het bankdrukken kijk ik liever recht in iemand zn klokkenspel dan dat ik het risico loop een stang op mijn strot te krijgen. moraal: sta dichtbij de oefening

squat: IN het squatrek, nooit er achter of voor. ja, die 50 kg heb je makkelijk, maar als je enkel onverwacht af breekt wil je ook 50 kg niet op je tenen hebben. spotter: je staat er achter, je buigt mee en houdt je handen bij de ribben of onder de oksels door bij de stang, verschillende manieren zijn hier mogelijk

deadlift: hierbij is een spotter niet nodig, tenzij je in een kleine ruimte staat. je kunt flauwvallen bij een 1rm beurt, of een laatste set met veel gewicht. iemand 1 of 2 meter achter je hebben is geen slecht plan.

leg press disc loaded: twee man houden de plaat vast, continu. één man houdt het apparaat tegen anders verschuift hij als het fout gaat. ja, er is een serieuze kans dat 500 KG fout gaat op een manier die je niet verwacht, en nee, dat overleef je niet altijd.

train hard, train veilig, eet gezond en wordt groot en sterk. onthoud goed: je training is nog niet afgelopen als je nog kunt lopen. je gaat kruipend naar huis of anders niet :P
    "is it not largely by the ecxercise of will-power that most things are achieved?" - Eugen Sandow

Haha komt vaak voor idd dat het mis gaat, aangezien ik zo'n 40 uur in de week in de sportschool sta zie ik geregeld de gekste dingen voorbij komen.

Nog belangrijk puntje bij bijv. bench press of squat; help de persoon alleen als hij stil staat met de stang of weer terug gaat, vaak ga ik even wat langzamer en voel meteen een ruk aan de barbell wat mijn grootste irritatie is. Help een klein beetje dat de snelheid erin blijf en anders blijf met je handen van de barbell af.
    Calisthenics / Street workout

Comment

Bankdrukken hoor je zo te spotten:

http://forum.bodynet.nl/oefeningen/5...nch-press.html

Dus blijf alsjeblieft met je handen uit de buurt van de stang en ga al helemaal niet actief meebewegen of in het gezichtsveld van de bankdrukker staan. Zeer irritant! Tijdens wedstrijden gaat het om maximale gewichten en heb je te maken met veiligheidsreglementen etc. en dan is het logisch dat er meerdere spotters bij staan. En ja, die staan aan de zijkant en niet met hun ballen in het gezicht van de bankdrukker.

Verder hoor je die stang goed vast te grijpen, dus met de duimen eromheen, en niet met de zogenaamde suicide grip.

Voor is het discutabel of je nou wel of niet een squatter nodig hebt. Je staat meestal al in een rack dus als je het gewicht niet meer omhoog krijgt dan kun je de barbell daarop dumpen. Zelf vind ik het zeer irritant wanneer iemand ongevraagd erbij komt staan wanneer ik aan het squatten ben. En ik squat buiten het rack omdat die stangen mij belemmeren om diep te gaan.

Dat van iemand om je op te vangen tijdens de DL vond ik wel vermakelijk!
      I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
      - Dave Tate

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
        Haha komt vaak voor idd dat het mis gaat, aangezien ik zo'n 40 uur in de week in de sportschool sta zie ik geregeld de gekste dingen voorbij komen.

Nog belangrijk puntje bij bijv. bench press of squat; help de persoon alleen als hij stil staat met de stang of weer terug gaat, vaak ga ik even wat langzamer en voel meteen een ruk aan de barbell wat mijn grootste irritatie is. Help een klein beetje dat de snelheid erin blijf en anders blijf met je handen van de barbell af.
        Vorige week was ik 5 reps aan het bankdrukken. Eenmaal bij de 5e rep aangekomen wat zo'n 7 seconde duurde kwam zo'n Sjonnie met armpjes als magere hein ineens vanachter de stang voor 'mij' optillen :S. Hij dacht dat hij me hielp terwijl ik al mn energie focuste om die laatste rep te maken. Weg gains . Ik ga voortaan een neon-vlag naast me neerzetten met daarop "ik heb geen spotter nodig, bedankt".

Comment

@dynamix - probeer eens niet zo hard om zo geweldig te zijn

"sjonnie met armpjes als magere hein" tja dat is op dit moment iedereen bij jou.
          Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
          Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

inb4 peterbeense grap

Comment

Hij zegt toch niks raars man. Ben ook niet z'n beste vriend maar kom op zeg
              Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Ik zou de manier zoals Inferno gepost heeft aanhouden

Comment

Originally posted by aktito View Post
                  Ik zou de manier zoals Inferno gepost heeft aanhouden
                  110% mee eens.

ik moet gewoon naar een punt op het plafond kunnen focussen en pas als de stang naar beneden gaat kan de spotter gaan helpen.

soms is het net een bench / deadlift wo
                  Last edited by Mvos; 31-03-2014, 14:19.
                  Team Fox Gym - Contest Prep / Transformation / Nutrition - PM voor informatie.
                  Ox Nutrition / Ice76 Protein Ice

Comment

TS is zelf een stupid spotter

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                      Bankdrukken hoor je zo te spotten:

http://forum.bodynet.nl/oefeningen/5...nch-press.html

Dus blijf alsjeblieft met je handen uit de buurt van de stang en ga al helemaal niet actief meebewegen of in het gezichtsveld van de bankdrukker staan. Zeer irritant! Tijdens wedstrijden gaat het om maximale gewichten en heb je te maken met veiligheidsreglementen etc. en dan is het logisch dat er meerdere spotters bij staan. En ja, die staan aan de zijkant en niet met hun ballen in het gezicht van de bankdrukker.

Verder hoor je die stang goed vast te grijpen, dus met de duimen eromheen, en niet met de zogenaamde suicide grip.

Voor is het discutabel of je nou wel of niet een squatter nodig hebt. Je staat meestal al in een rack dus als je het gewicht niet meer omhoog krijgt dan kun je de barbell daarop dumpen. Zelf vind ik het zeer irritant wanneer iemand ongevraagd erbij komt staan wanneer ik aan het squatten ben. En ik squat buiten het rack omdat die stangen mij belemmeren om diep te gaan.

Dat van iemand om je op te vangen tijdens de DL vond ik wel vermakelijk!
                      +1 de enige juiste manier.

Comment

Ik zou dat moeilijk kunnen , werken met een spotter .

ik verkies de spotters van mijn powerrack , die staan altijd klaar voor mij
                        You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

ik heb 1x een spotter gehad bij front squatten (ging mij ineens helpen) en trok de stang bijna in mijn keel.
                          zelf train ik altijd zonder spotter, vind het gewoon niet fijn en niemand die het kan, ik ga ook eigenlijk nooit tot mijn max.

squat zelf vaak ook buiten het rack omdat ik dat fijner vind, mocht ik toch failen gooi ik het gewicht van mijn schouders af (is overigens nog nooit nodig geweest)

Comment

Ga ik te kort door de bocht, als ik denk dat je aan iemand zijn manier van trainen al wel kan inschatten hoe diegene als spotter te werk gaat?

Ik train zelden met een spotter, dus ik spot ook nooit. Het is niet dat ik het niet wil (nou ja, eigenlijk ook wel ) maar vooral dat ik niet goed weet waar ik op moet letten. Ik ken die basis dingen wel, maar als iemand mij vraagt om te helpen met bv BD pressen, dan heb je gewoon niets aan mij. Is geen oefening die ik zelf vaak of zwaar doe, en daardoor is dat inlevingsvermogen gewoon anders dan met bv een squat.

En iemand die constant gooit met de gewichten, zal ook weer een ander ideaalbeeld van een oefening hebben, die hele visie op de training is anders.
                            Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Wel zou ik graag beroep doen op een form spotter .

dwz iemand die je zegt wanneer je naar snap city gaat oid
                              You gotta love yourself ! If you've been training for more then a year and your afraid to show your muscle then ... WHY are you doing it for ? Thats like being a millionaire and still homeless Kali Muscle

The upper back is the new chest Defranco

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X