Kromme rug

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kromme rug

Hallo,

Ik heb last van een kromme onderrug. Met welke oefeningen krijg ik weer rechte rug?

Gr,
    Tom

Beetje lastig te zeggen zo, wat is de oorzaak en hoe ernstig is het?
    Als je er veel last van hebt lijkt het me het beste om een verwijzing voor fysiotherapie te vragen en in overleg daarmee aan de slag te gaan.

In het algemeen is de oorzaak van dit soort problemen vaak te vinden in een onbalans tussen de sterkte van de core-spieren.
    Deze kun je trainen door uiteraard buikspieren (vergeet de schuine niet!) en onderrug oefeningen te doen maar vooral ook door veel balanswerk te doen, hiermee pak je meer diepliggende spieren aan. Denk bijvoorbeeld aan een yoga-bal waar je op gaat zitten of liggen zonder contact te houden met de grond of muur, waardoor je je eigen evenwicht moet zien te vinden.
    Zitten op zo'n bal met de voetjes van de vloer kan ook nog direct een buikspieroefening zijn.

Comment

zou even een nerwijs brief voor de fysio halen bij je dokter
      Who's the Chef

Comment

Als ik in de spiegel kijk zie ik dat mijn onder rug is uitgezakt en dat mijn buik naar voren wordt geduwd. Het lijkt net of ik een buikje heb, terwijl ik een vetpercentage heb van 12% met een lengte van 1.87..

Bedankt voor de info over die gym-bal,
        Tom

Comment

Op die manier!
          Dat is dus gewoon een kwestie van houding, idd veel die corespieren trainen zoals beschreven en daarnaast proberen zelf op zo veel mogelijk momenten aan je houding te denken en die ook actief te corrigeren.
          Buikspieren aanspannen en bewust je rug recht houden. Hoe vaker je het bewust doet, hoe makkelijker het op den duur onbewust zal gaan zodra de spieren sterk genoeg zijn.

Wat ook erg veel kan schelen is met grote regelmaat zo'n yoga bal als stoel gebruiken. Dus in plaats van bankhangen voor de tv op die bal gaan zitten, wordt 'actief' zitten genoemd en doet veel goeds voor je houding.

Comment

Ikzelf heb ook wel een slechte houding, ik loop dr een beetje ingezakt bij. Maar je moet vooral je schouders naar achteren en borst naar voren duwen, zo sta je al gelijk een stuk meer recht op.

Comment

Ik ben 1,85 en ook vrij dun. Het probleem wat jij heb is volgens mij vrij normaal, want ik heb dat ook. Echt ingezakt loop ik er niet bij maar m'n rug duwt mijn buik idd naar voren. Wat Uprising al zegt: Schouders naar achter, borst naar voren werkt echt!
              Live your days like they are your last

Comment

Als je maar genoeg krachttraining doet krijg je vanzelf een betere houding. Ik heb hier ook problemen mee gehad.

En doen wat shanasse zegt. Veel core oefeningen. Onderug en buikspieren.
                Groei, Groeier, Groeist

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                X