trapezius trainen, hoe doe jij dat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by inferno_0666 View Post
    Bij compound oefeningen zijn meerdere gewrichten betrokken en daarbij is gecoordineerde samenwerking van meerdere spiergroepen van belang. Die zwakkere spier moet juist worden aangepakt in een compound oefening omdat deze ook betrokken is bij de meeste natuurlijke, dagelijkse bewegingen.

"Compound" oefeningen belasten niet alleen je spieren, maar ook je gewrichten, pezen en bindweefsel. Met deze oefeningen ontwikkel jij je lichaam als een geheel en niet als een collectie losse, ogenschijnlijk onsamenhangende onderdelen. Als jij je lichaam traint alsof dat laatste het geval is, dus door voornamelijk isolatie oefeningen uit te voeren, dan vergroot je de kans op blessures. Door het uitvoeren van compound oefeningen worden ook de zwakke schakels aangepakt.

Uiteraard is het van belang dat je die zwakke schakels ook aanpakt. Daardoor kun je de compound oefening weer beter en met een hoger gewicht uitvoeren. Zoals de close grip bench press om de triceps harder aan te pakken, ter ondersteuning van het reguliere bankdrukken. Als je alleen de sterkere spier die onderdeel is van een compound benadrukt dan raak je uit balans.

Die losse spier is zeker belangrijk bij de compound als coordinerende en stabiliserend onderdeel van de keten. Bij de compound zal je hem functioneler trainen dan bij iedere andere isolatieoefening. Maar waar het mij om ging is dat je dat ene deel van de bewegingsketen dan niet tot failure kan trainen. Je failt dan op mss wel een ander onderdeel van de keten.

Risico van alles los gaan trainen is day je een dysbalans krijgt in je spieren waardoor je een grotere kans krijgt op blessures.

Comment

Originally posted by Milestone View Post
      Wat denk je dat een dikkere rug en biceps bouwt:
      10 sets heavy deadlifts tot fail, gevolgd door 10 heavy sets onderhandse chin ups tot fail

OF

10 sets machine pullover tot fail, gevolgd door 10 sets concentration curls tot fail
      Ik redeneerde eigenlijk ook op deze manier.

Originally posted by Destron View Post
      Die losse spier is zeker belangrijk bij de compound als coordinerende en stabiliserend onderdeel van de keten. Bij de compound zal je hem functioneler trainen dan bij iedere andere isolatieoefening. Maar waar het mij om ging is dat je dat ene deel van de bewegingsketen dan niet tot failure kan trainen. Je failt dan op mss wel een ander onderdeel van de keten.

Risico van alles los gaan trainen is day je een dysbalans krijgt in je spieren waardoor je een grotere kans krijgt op blessures.
      Ik neem niet aan dat Marnop buiten deadlift alleen maar pure isolatie oefeningen doet. Maar eerder een combinatie van kleinere compounds en isolaties.
      The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Ik doe zelden of nooit deadlifts jongens.
        De meeste BB'ers die ik ken doen geen deadlifts en als ze het al doen dan is het weinig en ergens tussen andere oefeningen of aan het einde van de rugtraining.

De paar begeleiders die ik ken geven ook bar weinig deadlifts aan de atleten en laten het dan als ze het wel doen later in de training doen. En puur omdat de rest van de rug correct trainen veel belangrijker is dan de deadlift zwaar te kunnen doen. Het is alleen maar vermoeiend...
        1e Masters Superbody YBF 2011!
        Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Originally posted by marnop View Post
          De meeste BB'ers die ik ken doen geen deadlifts en als ze het al doen dan is het weinig en ergens tussen andere oefeningen of aan het einde van de rugtraining.

De paar begeleiders die ik ken geven ook bar weinig deadlifts aan de atleten en laten het dan als ze het wel doen later in de training doen. En puur omdat de rest van de rug correct trainen veel belangrijker is dan de deadlift zwaar te kunnen doen. Het is alleen maar vermoeiend...
          Heb ook gehoord van wedstrijd gasten dat door deadlifts de traps meestal te veel gaan overheersen en daarom eruit gehaald wordt.
          Groeten

Comment

Originally posted by marnop View Post

Ik denk ieder het zijne. Ik heb de meeste massa op mijn rug toch wel te danken aan effectief deadliften denk ik. Vanaf ik hier mee bezig ben is mijn rug toch wel echt next level geworden.
            The Sky Ain't The Limit

"Permanence, perseverance and persistence in spite of all obstacles, discouragement, and impossibilities: It is this, that in all things distinguishes the strong soul from the weak."

Comment

Originally posted by Kevster View Post
              Ik denk dat grote compounds met volledig vermogen uitvoeren veel effectiever is voor massa dan met volledig vermogen op de assists.

Nope, je gaat dan te weinig doen. Je hebt flinke overload nodig voor alle spieren om te groeien en dat ga je niet redden met deadlift. Ik moet zomaar ff 250 tot 300 kilo trekken om wat effect te krijgen......maar het eerste effect is dat mijn rug zegt: bekijk het maar!

Net als de dudes die met 150 of 200kilo barbellshrugs doen zwaar in de straps omdat ze het gewicht niet eens kunnen tillen.....en hun traps groeien er amper mee.....je maakt alleen maar je armen langer.
              Je laat ze een paar weken lichte en correcte dumbell shrugs doen met 10 kilo dumbells en boem de traps knallen er uit.........

Maar goed, de mensen die deadliften leuk vinden moeten het gewoon blijven doen, maar wil iemand serieus BB wedstrijden gaan doen dan zal je toch andere trainingen gaan krijgen. En geloof me nou maar de trainingen zijn dan echt killing. Er zijn schema's daar ga je van schijten, janken, kotsen en sterretjes zien. Schema's waar je bijna wel aan de roids MOET, omdat je anders bijna uit elkaar valt na een paar weken. No way dat je dan alleen maar de zware compounds wil gaan doen.
              1e Masters Superbody YBF 2011!
              Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

250-300 vraagt om een filmpje he
                Groeten

Comment

Originally posted by Kevster View Post
                  Ik denk ieder het zijne. Ik heb de meeste massa op mijn rug toch wel te danken aan effectief deadliften denk ik. Vanaf ik hier mee bezig ben is mijn rug toch wel echt next level geworden.
                  Precies, ja. Dit is wat Mike Francois, een van de beste profs uit de jaren '90, over de deadlift te melden heeft:

Mike Fransois: I give deadlifts a lot of the credit for transforming my back from a weak body part to one of my best. It is important to note that deadlifts not only add thickness and size to your back, but they are a great exercise for improving your overall physique. Since other large muscle groups (legs, arms, shoulders & abs) benefit from deadlifts, I think they should be a mainstay in any bodybuilders mass-building routine.
                  Hier staat het programma dat hij zijn klanten voorschrijft. Het is gebaseerd op zijn eigen programma van toen hij nog prof was:

Mike Francois, CPT, IFBB Pro - Past Qs & As

Wat ook opvalt is zijn advies dat deadlifts altijd als eerst moeten worden gedaan.

Mike Francois stond onder andere bekend vanwege zijn geweldige rug:

I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

Dorian Yates raad ook aan om de deadlift meer op het einde te doen van rugtraining en voor de rest zie je ook weinig BB'rs die veel deadlifte. ik doe zelf 3 setjes deadlifts aan het einde van rugtraining. deadlift zuigt echt wel de energie uit je lichaam.

Comment

1 jaar later....big Mart komt weer tot leven
                      "You are what you eat..."
                      That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

Originally posted by BigMike View Post
                        Dorian Yates raad ook aan om de deadlift meer op het einde te doen van rugtraining en voor de rest zie je ook weinig BB'rs die veel deadlifte. ik doe zelf 3 setjes deadlifts aan het einde van rugtraining. deadlift zuigt echt wel de energie uit je lichaam.
                        Dat is omdat hij maximum uit bentoverrow wilt halen, ook dan staat ie iets omhoog om zo zijn onderrug minder te belasten, die hij later samen met hyperextension pakt en hem zo alsnog maximaal kan belasten.
                        "You are what you eat..."
                        That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

Originally posted by Robbie1970 View Post
                          1 jaar later....big Mart komt weer tot leven
                          Nee Robbie, de bodybuilder in die foto is Mike Francois. Niet Big Mart.
                          I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                          - Dave Tate

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                            Nee Robbie, de bodybuilder in die foto is Mike Francois. Niet Big Mart.
                            Martin staat er veel beter bij op 't podium
                            Martin Noppert @ YBF Open NK 2012 - YouTube

Comment

Epische lol op die latspread. Rofl XD

Hij kijkt ook zo lekker blij, echt alsof het zsm voorbij moet zijn. Als ik het podium op zou gaan zou ik geheid de hele tijd onstage met een dikke glimlach staan =D

Comment

Ik train ze meestal bij rug.
                                En soms op schouderdag.

Is Mart nog wel eens online?
                                Best veel van hem geleerd.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X