Ectomorf zoekt hulp!!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ectomorf zoekt hulp!!

Hallo, ik heb even een vraag: ik heb het afgelopen half jaar onderstaande schema, 8-12 reps, gedaan. Nu wil ik graag een nieuw schema die me progressie op het gebied van massa op gaat leveren. Ik wil wel graag minimaal vier keer per week trainen. Benen heb ik een tijd niet gedaan, dus met dat schema wil ik graag de komende tijd doorgaan. Voor triceps zit ik trouwens te denken aan dippen en de French curl, of zoiets. Persoonlijke gegevens: 27 jaar, 188cm, 88 kilo, vet 18, ik ben een ECTOMORF!
    Spiergroep 1 keer in de week: oude schema

Maandag
    Borst 8-12
    benchpress
    Incline benchpress
    flys
    Triceps
    Pushdown
    Met touw boven hoofd

Dinsdag:
    Benen
    Squat
    Seated leg press
    Lunges
    Leg extention
    Leg Curl
    Standing calf raises
    Calf Raises op de leg press

woensdag: Rust

Donderdag:
    Rug
    Chin up
    T-bar row
    Deadlift
    Latt Puldown (breed)
    Biceps
    Barbell curl
    Seated of incline dumbell curl
    Hammer-curl

Vrijdag:
    Schouders
    Dumbell press
    Front raise
    Side raise
    Upright rowing
    Zaterdag en zondag: rust

-Buik drie keer per week

Voedingsschema: Ik ben student en heb absoluut geen geld om shakes te kopen. Ik moet het met maar weinig geld doen, vandaar dit onderstaande schema
    10.00: brinta, banaan, mandarijn en 2 glazen melk of multivitamine (Wat is beter?)
    13.00: 6 boterhammen met kaas, pindakaas, kipfilet en 2 glazen melk
    15.00: Trainen
    16.30: liter magere melk
    18.00: warm eten, aardappelen, vlees, groente en als toetje vruchtenyoghurt
    21.00: magere (vruchten) kwark of een liter magere yoghurt (wat is beter??)
    23.00: liter magere melk…

Wat je zou kunnen proberen is een tijdje sets van 6 reps doen met iets zwaardere gewichten.
    Met je benentraining zou ik mij beperken op squatten en legpressen als je zwaarder en sterker wilt worden bv 4 sets van 6 reps squatten, en daarna 3 of 4 sets van 6 reps legpressen, daarna nog kuiten en verder niets.
    Ditzelfde geld ook voor het deadliften en bankdrukken incl bankdruken neckpressen enz.
    In ieder geval al je basisoefeningen op 6 reps houden en niet teveel trainen, als je wilt groeien tenminste met jou lichaamstype.
    Als je dit zou willen proberen, dan moet je niet gelijk te zwaar gaan beginnen, maar beginnen met de sets waarbij je nu op 8 reps zit.
    Na twee weken langzaamaan de gewichten gaan verzwaren.

En anders zijn er misschien nog wel andere members die een reactie geven op je vraag, en er staan ook schema's hier op het forum.
    Het maken van schema's is altijd nogal persoonlijk vind ik zelf, omdat wat voor de een heel goed werkt, is voor de ander soms weer niks.
    In ieder geval veel succes.
    Groet;
    Brear.

Comment

Het maken van schema's is altijd nogal persoonlijk vind ik zelf, omdat wat voor de een heel goed werkt, is voor de ander soms weer niks.
      Brear slaat de spijker op zijn kop hier.
      Het maken van schema's voor iemand anders is vreselijk lastig omdat het gewoon erg persoonlijk is.

Je hebt het afgelpen half jaar 8-12 reps gedaan. Daar zit em al de fout. Je moet niet een half jaar lang in dezelfde reo-range (zoals dat zo mooi heet) trainen. Beter is om je bepaalde periodes te richten op een bepaald aantal reps (of beter nog, op een bepaald % van je 1 rep maximum, het gewicht dat je 1 keer kan verplaatsen. ).
      bijvoorbeeld 5 weken 8-12 reps, 5 weken 5-8 reps, 5 weken 2-5 reps om maar wat te noemen. (of in % 70, 80, 90(of liever iets onder de 90% omdat je vanaf 90 % snel overtraind als je het verkeerd doet).

Afwisseling dus in je reps en sets, maar ook afwisseling in je oefeningen. Dat kan zijn in de volgorde van je oefeningen, dat kan zijn dat je andere oefeningen gaat doen (ipv bankdrukken ga je dumbbell drukken bijvoorbeeld, ipv seated row ga je bent over row doen etc).

Ook zou je je schema compleet om kunnen gooien. Met een upper body/lower body split, kan je mooi 4 keer per week trainen. Meer info is daar over te vinden hier op het forum (even zelf zoeken).

een ectomorph met 18% vet.... hmmm... zowieso houd ik er niet van om in body-types te denken, maar een ectomorph is meestal iemand die heel moeilijk spieren aanzet omdat hij/zij een snelle stofwisseling heeft. Dat vertaalt zich dus in weinig vet over het algemeen.
      Ik denk toch echt dat er iets mis zit in je voeding, maar zo op het eerste gezicht is je voeding niet zo slecht. (hoewel je met een vet% van 18% beter af kan blijven van de kaas en pindakaas.

maar doe je ook cardio? dat verbrand vet.

Benen: ik zie 4 oefeningen die voornamelijk je quads (voorkant benen) aanspreken. en dan maar 1 die de hamstrings aanspreekt (leg curl).
      gooi de leg extension eruit en doe daarvoor in de plaatse de romanian deadlift (gebruik de zoekfunctie of google).

rug: ik zou de pulldown eruit gooien. Je doet tenslotte ook al chin-ups. Ipv de pulldown zou ik dan dumbbell of bent over barbell rows doen.

schouders: gooi de front raise eruit (of doe heel weinig sets daarvan.) je pakt bij je borst training ook al de voorkant schouder goed mee bij de press oefeningen van borst. Daar staat ook tegenover dat je niks apart doet voor de achterkant schouder, terwijl je dus wel 2 oefeningen doet voor de voorkant. Niet in balans dus en dat zou voor blessures kunnen zorgen in de toekomst. Front raises dus eruit (of verminderen in sets) en daarvoor in de plaats een oefening doen voor achterkant schouders. Denk aan bent over dumbbell raises, face pulls, rear delt row, of... etc...

je wilt dus massa. Kijk dan kritisch naar je voeding. want nogmaals, 18% vet als ecto, dan zit er ergens iets niet goed lijkt mij. (of je bent dus geen ecto).

Hou je trainingen simpel, train hard en let op je voeding en slaap. Doe er wat cardio bij (je hart is tenslotte ook een spier) en je bent al een heel eind.
      succes ermee en vergeet niet veel rond te lezen hier op het forum.
      Bezoek ook eens het forum.

Comment

Niet op reageren op Anabolic resource is ie al verbannen doordat ie werkelijk iedereen pmt en gewoon de gek heeft met al zn vragen.
        Oftewel hij vraagt tijd van mensen en waarschijnlijk sport ie niet eens.
        Stumpertje.
        In adaptation we trust

Deadlift 285 kilo
        Squat 230 kilo
        Bankdrukken 137.5 kilo
        Powerlift totaal 652.5 kilo

Mijn trainingslog

Comment

Originally posted by Iguana View Post
          Niet op reageren op Anabolic resource is ie al verbannen doordat ie werkelijk iedereen pmt en gewoon de gek heeft met al zn vragen.
          Oftewel hij vraagt tijd van mensen en waarschijnlijk sport ie niet eens.
          Stumpertje.
          Tsja, dat zal allemaal wel, maar wat is er mis om iemand netjes te woord te staan als hij/zij wat vraagt?
          AR staat hier verder buiten en daar gebeuren ook wel dingen die niet horen
          Iemand die net begint zit vol met vragen ik neem aan dat jij dat ook had Kat, tenminste op msn vroeg je mij ook om schema's en om hulp heb ik jou toen ook met een houtje het bos ingestuurd?
          En dat je zegt "waarschijnlijk" sport hij niet eens zegt al genoeg dat je totaal niks weet van deze persoon.
          Pas als je iets zeker weet kun je er wat van zeggen.
          Dit is raden en gissen en ik persoonlijk houd niet van dat gelul.
          Ik neem aan dat je het zelf ook niet leuk vind als ze van alles van jou roepen ( wij beiden weten het antwoor wel ) dus nee roepen heeft niet veel zin.
          Jay Cutler's One step closer nu te koop bij mij info per PM

Comment

Excuses

Ja sorry jongens, ik heb inderdaad vrij veel mensen gemaild met dezelfde vraag. hierbij mijn uitleg: Ik heb eerst mijn vraag op het forum gesteld, waarbij ik weinig reacties kreeg. Vandaar dat ik besloot om voor de directe aanpak te gaan en mensen direct een vraag te stellen. Ik dacht dat ik dan sneller een reactie zou krijgen. De reden dat ik behoorlijk wat mensen heb gemaild heeft te maken met de antwoorden. Iedereen gaf me een ander advies, van 5 keer deadliften per week tot 'maar' 1 keer trainen per week. Iedereen gaf een ander advies en door de bomen zag ik het bos niet meer. daarom heb ik bewust nog meer mensen gemaid in de hoop een duidelijkere lijn in hun adviezen te krijgen, een soort rode draad zeg maar, wat trouwens nog niet echt is gelukt. Maar ik bied in ieder geval mijn excuses aan en ben wel degelijk een sporter (taekwondo,tennis,voetbal,reddingszwemmen en dus ook fitness!) Ik hoop in ieder geval dat jullie mij 'vergeven' en me toch van dienst zouden willen zijn door toch nog een antwoord te geven op mijn vraag die ik bovenin in dit forum heb gesteld. Je kunt het ook anders zien: stel een goed schema voor me op en je bent 6 weken van me af!! Groetjes Danny

Comment

Originally posted by jack bauer27 View Post
              Ja sorry jongens, ik heb inderdaad vrij veel mensen gemaild met dezelfde vraag. hierbij mijn uitleg: Ik heb eerst mijn vraag op het forum gesteld, waarbij ik weinig reacties kreeg. Vandaar dat ik besloot om voor de directe aanpak te gaan en mensen direct een vraag te stellen. Ik dacht dat ik dan sneller een reactie zou krijgen. De reden dat ik behoorlijk wat mensen heb gemaild heeft te maken met de antwoorden. Iedereen gaf me een ander advies, van 5 keer deadliften per week tot 'maar' 1 keer trainen per week. Iedereen gaf een ander advies en door de bomen zag ik het bos niet meer. daarom heb ik bewust nog meer mensen gemaid in de hoop een duidelijkere lijn in hun adviezen te krijgen, een soort rode draad zeg maar, wat trouwens nog niet echt is gelukt. Maar ik bied in ieder geval mijn excuses aan en ben wel degelijk een sporter (taekwondo,tennis,voetbal,reddingszwemmen en dus ook fitness!) Ik hoop in ieder geval dat jullie mij 'vergeven' en me toch van dienst zouden willen zijn door toch nog een antwoord te geven op mijn vraag die ik bovenin in dit forum heb gesteld. Je kunt het ook anders zien: stel een goed schema voor me op en je bent 6 weken van me af!! Groetjes Danny
              Ik ben benieuwd of je een excuus van Iguana krijgt.
              Zo maar wat roepen kan natuurlijk niet.
              Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar een basisschema en er moet vast wel wat staan in de stickies.
              Jay Cutler's One step closer nu te koop bij mij info per PM

Comment

Je kunt het ook anders zien: stel een goed schema voor me op en je bent 6 weken van me af!! Groetjes Danny
                Wat een onzin. gewoon je vragen stellen en lekker meeposten. we zijn allemaal bij het begin begonnen en hebben allemaal vragen moeten stellen en veel rond moeten lezen.

on topic: zie mijn vorige post. hoop dat je er wat aan hebt. als er dingen niet duidelijk zijn, gewoon vragen.

Comment

Als je een bericht plaatst moet je wel wat gedult hebben voor je een antwoordt krijgt.
                  Ik heb van jou 3x een mail ontvangen en bij de eerste mail heb ik je al een antwoordt gegeven..
                  excusses geaccepteerd
                  Last edited by kees; 05-11-2006, 15:39.
                  een gladde aal blijft altijd glad.

Comment

zelf opgezette nieuwe schema

Klopt kees, ik ben best wel een ongeduldig persoon, maar voortaan zal ik geen mailtjes meer prive sturen, maar gewoon open op het forum: Na alle (negatieve) reacties heb ik nu toch een ander schema kunnen opstellen, ik zou graag jullie mening hierover willen horen: mijn oude schema was dus 8-12 reps, nu ga ik totaal andere oefeningen doen met een piramide vorm..dus 10-8-6-4

Maandag
                    Borst 8-12
                    dumbel benchpress
                    dumbel Incline benchpress
                    flys

peck deck. cable flyes afwisselend om de week
                    Triceps
                    dippen
                    French curl, hersenkraker

IS EEN DERDE TRICEPS OEFENINGE TEVEEL??

Dinsdag:
                    Benen
                    Squat
                    Seated leg press
                    Lunges

Leg extention
                    Leg Curl
                    Standing calf raises
                    Calf Raises op de leg press

Donderdag:
                    Rug
                    Bent over rows, dumbel

Chin up
                    Seated row, ene week machine, andere week kabel

Deadlift

Latt Puldown (smal)

Puldown(dat is toch het zelfde als voor de triceps, maar dan pak je de stang breder?)

Biceps

concentraioen curl met superset hammer curl
                    3 OEFENING ER NOG BIJ?
                    Vrijdag:

Schouders
                    Militairy press
                    Front raise
                    Raise voor de achterkant, dus gebukt zitten

Upright rowing

-
                    Buik drie keer per week
                    En, wat vinden jullie ervan?

Comment

Klopt kees, ik ben best wel een ongeduldig persoon, maar voortaan zal ik geen mailtjes meer prive sturen, maar gewoon open op het forum: Na alle (negatieve) reacties heb ik nu toch een ander schema kunnen opstellen, ik zou graag jullie mening hierover willen horen: mijn oude schema was dus 8-12 reps, nu ga ik totaal andere oefeningen doen met een piramide vorm..dus 10-8-6-4

Maandag
                      Borst 8-12
                      dumbel benchpress
                      dumbel Incline benchpress
                      flys
                      peck deck. cable flyes afwisselend om de week
                      Triceps
                      dippen
                      French curl, hersenkraker

IS EEN DERDE TRICEPS OEFENINGE TEVEEL?? nee

Dinsdag:
                      Benen
                      Squat
                      Seated leg press Squat of legg press
                      Lunges
                      Leg extention
                      Leg Curl
                      Standing calf raises
                      Calf Raises op de leg press zou ik weglaten

Donderdag:
                      Rug
                      Bent over rows, dumbel
                      Chin up
                      Seated row, ene week machine, andere week kabel
                      Deadlift

Latt Puldown (smal) zou ik eruithalen

Puldown(dat is toch het zelfde als voor de triceps, maar dan pak je de stang breder?)

Biceps

concentraioen curl met superset hammer curl
                      3 OEFENING ER NOG BIJ? barbell curl
                      Vrijdag:
                      Schouders
                      Militairy press
                      Front raise
                      Raise voor de achterkant, dus gebukt zitten
                      Upright rowing

-Buik drie keer per week
                      En, wat vinden jullie ervan?
                      Hoewel het allemaal persoonlijk is hoe men traint , zou ik het zo doen.

Comment

andere oefeningen

Oke, bedankt Kees, dan ga ik de komende 4 weken dit schema doen. Nog even een ander klein vraagje: moet ik nu elke week dezelfde oefeningen doen en gewoon de volgorde verschuiven of juist TOTAAL andere oefeningen doen?

Comment

Variatie is altijd goed

Comment

Oke, bedankt Kees, dan ga ik de komende 4 weken dit schema doen. Nog even een ander klein vraagje: moet ik nu elke week dezelfde oefeningen doen en gewoon de volgorde verschuiven of juist TOTAAL andere oefeningen doen?
                            Hou gewoion voor 4 weken dit schema zo aan.
                            dan na 4 weken verander je wat oefeningen en gooi je de volgorde wat om. Dan kan je er weer 4 weken tegenaan.

wat je ook kunt doen is eenvaste basis kiezen en daar omheen variëren.
                            Dus dat je bijvoorbeeld met je borst training altijd incline bankdrukken doet en dat je elke week daar nog 2 andere oefeningen bij zoekt (elke keer andere. Maar incline bankdrukken hou je dus vast in je schema zitten.
                            zo kan je dat met elke spiergroep doen.
                            Je kiest dus voor die 4 weken een vaste basis en die vul je aan met elke week andere oefeningen (naast die vaste basis dus).

Maar als je dat allemaal nog te verwarrend vind, zou ik gewoon 4 weken een vast schema volgen en daarna de oefeningen wat omgooien en volgorde wat veranderen.

Comment

Goeie post Moob, zoals altijd trouwens vind ik.
                              Brear.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X