Cardio vs. Minder eten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cardio vs. Minder eten

Misschien een domme vraag, maar ik kan via de search/google geen sluitend antwoord vinden.

Wat is het verschil tussen 200kcal verbranden met cardio, en 200kcal minder eten?

Ik ben momenteel aan het cutten, en zit nu 400kcal onder mijn behoefte. Ik heb gemerkt dat ik vrij gemakkelijk spierweefsel kwijtraak tijdens de cut (zelfs met KEV=35/50/15), maar zit een beetje op een plateau. Ik zit er dus aan te denken om cardio erbij te gaan doen, maar ben als de dood om nog meer spieren te verliezen.

Als ik er dus cardio bij zou doen, heeft dit hetzelfde effect als nog minder eten (maw veel meer dan 500kcal onder mijn behoefte gaan eten) ?

Ik zou je eens een kort uitleg geven over hoe je lichaam werkt. (hoe ik er over denk )

Als jij alleen maar minder gaat eten en niet erbij sport, dan is het eerste wat je lichaam aanspreek spierweefsel. Waarom? omdat spieren alleen maar energie vreten en het weefsel zelf ook nog energie levert. Je kunt dus omdat je minder spieren hebt, langer met je vetreserves.

Dit kun je maar op 1 manier tegen gaan, sporten en dan met name krachttraining. Het lichaam krijgt dan het gevoel dat hij de spieren nog nodig heeft, dus zou het niet super snel wegwerken ( een beetje gaat altijd weg ).

Eigenlijk is het heel simpel, als het lichaam de spieren niet nodig heeft, dus je sport niet, dan pakt het lichaam eerst je spieren. Sport je erbij, dan zou het lichaam tijdens het sporten niet zomaar de spieren aanspreken, want die heeft hij juist op dat moment nodig.

Tenminsten ik meende dat het ongeveer zo is, correct me if i am wrong.
    Oh en natuurlijk goed en gezond eten is ook belangrijk.

Comment

@Misterfit

Als ik het goed begrijp, zeg je dus dat het lichaam altijd spieren verbrandt (bij te lage kcal consumptie) en dat je krachttraining doet tijdens de cut om tegelijkertijd spieren aan te spreken en dit te compenseren.

Dan nog vraag ik me af wat cardio met je doet. Je zou dus zeggen dat door cardio je kcal tekort NOG groter wordt, en je NOG meer KT zou moeten doen om dit te compenseren.

Als dit waar is, waarom zou je dan cardio doen, je kan hetzelfde bereiken met minder moeite door minder te eten?

Comment

1. Je moet eten om je metabolisme op gang te houden. Ga je te ver onder je onderhoud zitten gaat het lichaam in overlevings modus. Vet opslag en nog verder gaat het lichaams functies uit zetten met alle gevolgen van dien.
        2. Als je het lichaam niet voldoende voeding geeft om zichzelf in stand te houden gaat het proteine ontrekken uit de spieren om zo nog te kunnen overleven. Atrophy kan een gevolg er van zijn.
        3. Als simpelweg minder eten de oplossing was hadden we genoeg aan de vele crash dieten waar velen aan doen en dan vervolgens te maken krijgen met het jojo effect. Hun metabolisme is ongestort, hun gaan na afloop weer normaal eten en worden nog vetter dan ze waren voor ze aan het crash dieet begonnen.

Dus je moet gewoon voldoende eten. In de cut/afslank periode (eigenlijk altijd) hoog in de eiwit inname zitten. Zo bescherm je de spieren. Door KT te doen zorg je dat de spieren inderdaad werk blijven leveren. Als je zwakker word ben je spiermassa aan het verliezen dus zelfs in de cut periode probeerd men nog volume/kracht gains te maken.

Cardio is een methode die achter de hand gehouden wordt om plateau's te doorbreken, niet een standaard afval techniek. Eerst wordt een goed eetschema en strak kracht schema gebruikt. Als je dan tegen een plafond komt gebruik je tabbata of HIIT cardio om het te doorbreken. Met cardio verhoog je het verbruik van je lichaam. Er ontstaat een groter te kort aan kcal, tijdelijk.

Maar goed type cardio moet afgestemd worden op je eetschema. Neem je veel kh's kun je beter HIIT en Tabata's doen aangezien je lichaam voldoende energie heeft om op te verbruiken eer je spiermassa als voedingsbron wordt gebruikt. Neem je weinig kh's dan kun je beter lage intensiteit duur cardio doen om een hoger verbruik tijdelijk te hebben en zo min mogelijk spiermassa te verbruiken.

Comment

Originally posted by Studio1 View Post
          @Misterfit

Als ik het goed begrijp, zeg je dus dat het lichaam altijd spieren verbrandt (bij te lage kcal consumptie) en dat je krachttraining doet tijdens de cut om tegelijkertijd spieren aan te spreken en dit te compenseren.

Dan nog vraag ik me af wat cardio met je doet. Je zou dus zeggen dat door cardio je kcal tekort NOG groter wordt, en je NOG meer KT zou moeten doen om dit te compenseren.

Als dit waar is, waarom zou je dan cardio doen, je kan hetzelfde bereiken met minder moeite door minder te eten?
          nee dat zegt ik niet Bij de cardio maak je ook gebruik van je spieren.
          Tijdens de cardio pak je ook eerder vet, dan spiermassa. Tenminsten als je goed eet en de goeie cardio doet.

Dat wat ik net zei, met dat je lichaam gewoon spieren pakt als je op je reet zit, is gewoon omdat je lichaam het dan toch niet gebruikt.

Ik weet niet hoe het precies met de vetverbranding zit, maar tijdens de cardio word dus ook de vetverbranding actief. Ook bij de krachttraining.
          Maar ik begeef me nu op een gebied, waar ik eigenlijk niet eens in had moeten gaan.

Ik ben geen expert in dit soort zaken. Qua trainingen en vragen over hoe alles werkt, moet je eigenlijk bij iemand anders zijn. Ik weet alleen dat als je niet sport, dat je eerst je spieren aanspreekt.

Mijn logische verklaring erachter is dat het tijdens het sporten gewoon niet zoveel gebeurd, omdat je het gebruikt. Maar dat is eigenlijk hoe ik het denk. Meende het ook ergens opgepikt te hebben. Ik zeg dus niet dat het waar is wat ik zeg, afgezien dus van het feit dat als je niet sport, je de spieren aanspreekt, dat weet ik zeker.

Comment

Je 1,2,3 zijn duidelijk en bekend: niet te ver onder behoefte eten.
            Maar wat is het verschil tussen een kcal tekort gecreerd door KT+cardio, en een tekort gecreerd door alleen KT?

Situatie 1, een persoon heeft een rustbehoefte van 2000kcal en doet 3x per week KT, waarmee hij 500kcal verbrand en geen cardio. Totale behoefte is dus 2500kcal. Hij eet 2000kcal dus 500kcal onder behoefte.

Situatie 2, een persoon heeft een rustbehoefte van 2000kcal en doet 3x per week KT, waarmee hij 500kcal verbrand en cardio waarmee hij nog eens 250kcal verbrandt. Totale behoefte is dus 2750kcal. Hij eet nu echter 2250kcal dus nog steeds 500kcal onder behoefte.

Is er een verschil in effecten van 1 en 2?

Comment

@ falystar

zo had ik het nog nooit bekeken eigelijk. Dus in principe met een kt schema en goed voedingschema kan je ook afvallen net zo goed als met cardio.

Nu doe ik persoonlijk ma-di-do-vrij een uurtje cardio, en op woensdag en zaterdag doe ik krachtraining. 6/7 trainen is veel maar ik overtrain me zeker niet. Een uurtje fietsen per dag kan geen kwaad.

Dus in principe zou ik er met een kt-schema ook resultaat kunnen halen? Ik ben die cardio een beetje moe. Ik ben wel op een jaar tijd van 116kg naar 96.5 gegaan met nog steeds genoeg vet% hehe Of kan ik best gewoon doorgaan?

@topicstarter sorry om je topic een beetje te verne*ken maar ik vond het dom om nog een topic te openen. Omdat mij vraag ook een beetje over jouw thema gaat.

Om te antwoorden op jouw vraag, het is mijn inziens beter 200kcal te verbranden door sport, dan ze gewoon niet te eten. Je verhoogt zoals gezegd je metabolisme waardoor je alleen meer gaat verbranden.
              Nil volentibus arduum

Comment

In het oogpunt van afslanken is er een verschil tussen gebruik van KT en Cardio. Met KT zet je de spieren intensiever aan het werk en creeer je nog spiermassa. Meer spiermassa heeft een hoger kcal verbruik om het in stand te houden. Dus door KT gaat je verbranding in het algemeen omhoog. Met de meeste cardio vormen gaat je verbranding maar tijdelijk omhoog. Je verbrandt alleen met de cardio zelf en wat er na komt is vrij weinig tot niks. Tenzij je HIIT of Tabata doet :P

Ja je kan met KT en goed eetschema afvallen. Maar dan moet je wel intens genoeg je KT doen. PUSH-PULL schema's met olympische en compound oefeningen zijn geweldig. Dan doe je ma-di en do-vr de KT en ben je klaar.

Comment

Dat lijkt me zeer interessant. Push&Pull oefeningen? Compoundoefeningen doe ik al bankdrukken,squat, enz

Bedoel je met olympische oefeningen iets in de aard van bv. gewichtheffen of ben ik totaal mis? Ben namelijk geen held in al die benamingen. Grtz
                  Nil volentibus arduum

Comment

Push = bank drukken, squaten, Militairy press
                    Alle oefeningen met een duw beweging dus.

Pull = Deadlift, Optrekken, Bent over Row
                    Alle oefeningen met een trek beweging

Snap je het voorbeeld?

Olympische oefeningen zijn super-compounds in mijn ogen :P
                    Clean&Jerk = Deadlift, Upright Row, Front Squat, Militairy Press in 1
                    Cleans
                    High Pulls = Soort van uit de kluiten gegroeide Upright Row. Vind het ook pols vriendelijker
                    Snatches = Deels deadlift, Upright Row, Overhead Squat

Heel intens, maar ook zeer effectief.

Comment

Ja, blijkbaar zat ik er niet zo ver naast. Ik ga dit zeker proberen, na een jaar bijna continu cardio, was mijn motivatie echt weg. De enige dagen dat ik met plezier trainde waren de kt-dagen . Ik ben op een jaar ongeveer 20kg kwijt met gezonder te eten, maar nog lang geen voedingschema. Dus ik denk met kt en een goed voedingschema dat ik ook een heel eind kom.

Die push en pull oefeningen, kan je die in een gewoon splitschema opnemen. Of maak je best een ander soort schema, omdat je met die oefenigen verschillende soorten spieren aanspreekt.. Alvast bedankt voor de info falstyr!
                      Nil volentibus arduum

Comment

Tot zover mijn vraag blijkbaar....

Comment

My bad studio1, ik zal even je vraag terug als recenste plaatsen

Jij vroeg dus het volgende:

Situatie 1, een persoon heeft een rustbehoefte van 2000kcal en doet 3x per week KT, waarmee hij 500kcal verbrand en geen cardio. Totale behoefte is dus 2500kcal. Hij eet 2000kcal dus 500kcal onder behoefte.

Situatie 2, een persoon heeft een rustbehoefte van 2000kcal en doet 3x per week KT, waarmee hij 500kcal verbrand en cardio waarmee hij nog eens 250kcal verbrandt. Totale behoefte is dus 2750kcal. Hij eet nu echter 2250kcal dus nog steeds 500kcal onder behoefte.

Is er een verschil in effecten van 1 en 2?
                          Nil volentibus arduum

Comment

Je kunt het van twee kanten bekijken.
                            1) Met de cardio eet je wel meer, en krijg je dus ook meer micronutriënten binnen, waardoor je je waarschijnlijk beter voelt, minder last van honger hebt, je immuunsysteem beter zal houden vanwege de cardio.
                            Nadeel: LIT is gay, en HIIT kost je herstelvermogen. Je KT zal dus op een iets lager pitje moeten (waarschijnlijk). Daarnaast zal je lichaam zich dan moeten richten op twee gebieden (conditie, spiermassa) in plaats van op een (spiermassa), en dit zal zich waarschijnlijk uiten in een minder snelle aanwas van extra spiermassa/sneller verlies van spiermassa.
                            2) Met minder kcal inname hoeft je lichaam zich nog steeds maar op een ding te richten: spiermassa behoud. Je houdt daarnaast meer herstelvermogen en energie over voor de KT waardoor je je spiermassa beter kunt beschermen. Wel heb je dan niet de voordelige reacties van immuunsysteem op de cardio en hogere kcal inname, waardoor je wellicht eerder ziek wordt en zo dus netto meer spiermassa verliest.

Keuzes, keuzes...
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Weet je wat *delete lap tekst qua uitleg*

Antwoord was al gegeven. Lees en begrijp wat er gezegd was. Pas de princiepes toe.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X