Bezig met voedingsschema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bezig met voedingsschema

Ik ben bezig om een voedingsschema op te stellen. Allereerst moet ik dan mij behoefte weten. Is deze website een juiste richtlijn voor mijn behoefte? (Bereken hier je dagelijkse energiebehoefte/balans) Ik stukadoor 4 dagen per week, voetbal op zaterdag en sport 2 a 3 keer in de week, dan zit ik denk op 6-zware arbeid toch?
    Hoef je alleen te letten op koolhydraden, vetten en eiwitten? Want er zitten ook nog andere stoffen in en als het geen koolhydraden, vetten of eiwitten waar moet je die calorieen onder dan onder laten vallen? Bvd.

Stukput, ja je kunt die website gebruiken om een richtlijn te krijgen voor de hoeveelheid kcal die je nodig hebt per dag. Ik zeg met nadruk "richtlijn" want ieder persoon is een beetje anders. Dus het advies is om eerst deze richtlijn te volgen en na een paar weken te kijken of je met deze hoeveelheid aankomt of afvalt. Na deze analyse kan je je eetpatroon bijstellen.

De kcals komen uit koolhydraten, vetten en eiwitten (en alcohol). Er zijn geen andere energiebronnen. Er is op deze website (en op andere websites) veel discussie over hoe je je kcals moet verdelen over deze drie categorieën (K, E, V). De meest gangbare opinie alhier is dat je het als volgt moet doen:
    • Eiwitten (E): per kilo lichaamsgewicht neem je 2 gram eiwitten. Weeg je 90 kg, dan heb je dus 180 gram eiwitten per dag nodig. Iedere gram eiwit bevat 4 kcal, dus 180 gram is 720 kcal.
    • Vetten (V): 50 a 100 gram per dag. Als je wilt afvallen meer in de buurt van 50 en als je wilt aankomen meer in de buurt van 100 gram. 1 gram vet bevat 9 kcal, dus 50 gram is 450 kcal.
    • Koolhydraten (K): alle kcal die je niet besteed hebt aan E of V gebruik je voor koolhydraten. Dus als je 2400 kcal per dag wilt eten en eet 180 gr. E en 50 gr. V, dan blijven 1230 kcal over voor K. 1 gram K bevat 4 kcal, dus 1230 kcal is 307 gram K. Als je gewicht wilt verliezen dan verlaag je dit met ongeveer 500 kcal, dus met 125 gram K.

Op deze website kan je nog veel meer hierover vinden in het deel over voeding. Een goed begin vind je hier: http://forum.bodynet.nl/lees-eerst/3...mersticky.html
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
    X