Starvation mode?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starvation mode?

Ìk begon een beetje het papegaaiengevoel te krijgen rondom het 'feit':

als je te weinig kcal eet schiet je lichaam in starvationmode en zal je niet meer afvallen
    Iedereen roept het te pas en te onpas maar ik kan er echter bijna nergens een onderbouwing van vinden. Het word net zo gemakkelijk geroepen als dat men vroeger zei 'je kan maar 30 gr eiwitten per keer eten', 'door zes maaltijden per dag gaat je metabolisme omhoog' etc.

Bleek ook allemaal niet waar. Ik geloof best dat je lichaam zich kan aanpassen, maar wel dat het dat maar kan tot een bepaalde lengte. Als je onderhoud bijvoorbeeld 2500kcal is en jij gaat 800 eten oid maak je mij niet wijs dat je lijf het onderhoudt dan wel even op 800 zet, iig niet voor langere tijd. (anders hadden we ook een mooie

Dus ik slinger hier de discussie aan:

- Bestaat starvation mode wel? (ik denk slechts deels)
    - Wanneer ontstaat die dan, bij welke tekorten
    - In hoeverre is je lijf in staat om zuiniger met kcal om te gaan
    - hoe lang kan je lijf dat volhouden
    - waar is het wetenschappelijk op gebaseerd

etc

link waar het als 'myth' bestempeld wordt:

The Truth About Starvation Mode & Fast Metabolisms
    Last edited by ijzer; 05-08-2010, 09:51.

Als mensen lang te weinig eten vallen ze niet meer af, dus in die mate geloof ik er zeker wel in.
    Mijn gevoel zegt echter dat dat over langere perioden gaat.
    Best: Bench: 1 x 150 / Squat 1x 245 / Deadlift 1x 280.
    Go heavy or go home!

Comment

Interessant artikel, maar binnen nu en 10 posts komt iemand met een ander artikel dat uitlegt dat Starvation mode wel bestaat.

Ik ben persoonlijk van het 'luister naar je lichaam'. Gewoon veel en goed sporten, en eten wat je nodig hebt.

Mijn oma is 95 geworden, zij at sochtends, smiddags en savonds en over het algemeen altijd gezond (soms als ze geen zin had om te koken nam ze zo'n kant en klare maaltijd)
      Mijn oma was ook 1.70 en heel erg tenger, dus het klinkt logischer dat ik als grote man iets meer moet eten dan zij toch?
      ~love what you do, do what you love~

Comment

die zijn er ook en ik ben gewoon benieuwd wat er nu van waar is. Want iedereen roept zo gemakkelijk: ja maar je eet te weinig!

9 weken resultaat. Het woord 'starvation' komt wel in me op, maar op een andere manier.

Ik ben benieuwd hoe het nu wel werkt.....

Comment

is dat beide 50cent? Is dat van vroeger naar nu, of van nu naar vroeger?

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e11.htm

One of the most consistent autopsy findings of animals and humans who died of 'pure' starvation, is the virtual absence of depot fat, both subcutaneously and internally (KEYS et al., 1950). In some studies, fat was found to be replaced by a translucent gelatinous material. In the autopsy of a man who refused all food until his death, MEYERS (1917) confirmed the absence of storage fat from most parts of the body, and noted that in those areas where small amounts of fat persisted (e.g., pericardial fat), the boundaries of the fat cells were maintained, but the cells which had become small, were often completely filled with granular protoplasm rather than fat. Therefore, individuals dying of starvation only have a small amount of storage fat and a small amount of structural fat, mainly in cell membranes and the brain and nerves. Since body fat is the major store reserve of energy which disappears during starvation, it is reasonable to suggest that the initial amount of body fat is a major determinant of the length of survival during starvation. Most of the weight loss during starvation in lean individuals is due to loss of lean body mass.
          Last edited by Optimus_Prime; 05-08-2010, 10:19.

Comment

Starvation mode - Wikipedia, the free encyclopedia

Starvation Mode

Comment

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er staat een onderzoek op ergogenics waar een groep bb-ers gedurende 2 weken lang 60 % van hun behoefte binnen krijgen. Ze waren tijdens dieet dieet 0% spier verloren. Ik heb helaas dit artikel niet meer terug kunnen vinden

Ik vraag mij af wanneer je lichaam spiermassa gaat afbreken (ondanks trainen + hoog in de eiwitten). De vraag is na hoeveel weken en hoeveel kcal je dan onder je behoefte moet zitten om dit effect te realiseren.

Kort door de bocht zou ik zeggen dat 2 weken crashen (14000 kcal minder), 1 week op behoefte eten effectiever kan zijn dan 3 weken 500 kcal onder je behoefte eten (10500 kcal minder). + dat je tijden die week behoefte nog meer spiermassa kan opbouwen ook!

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een theorie

Comment

Ik denk dat je vet% in dit verhaal wel van belang is.

Comment

Originally posted by Optimus_Prime View Post
                  dat is 50cent. met een verschil in tijd van slechts 9 weken

zal je links eens lezen, maar dood door uithongeren ga je dus alleen icm praktisch geen vet meer

Comment

ik heb 3 artikelen geplaatst die ik kon vinden die zeggen dat starvation mode wel bestaat. Das het probleem met het internet, het is moeilijk om te weten wie je nou moet geloven, want het artikel dat jij gevonden hebt klinkt heel aannemelijk en erg logisch, maar daar tegenover staan dus weer artikelen die het tegenovergestelde beweren die even aannemelijk en logisch klinken

Comment

starvation mode is onzin. Maar er zijn wel logische verklaringen waarom je minder verbrand tijdens een laag kcal dieet.

als je heel weinig kcal nuttigt, beweeg je vaak vanzelf een stuk minder. in studies liep dit op bij sommigen tot 300 kcal per dag.

daarnaast speelt the thermic effect of food een rol (minder eten is minder verbranden). Je hormoon huishouding verandert, welke effect heeft op je stofwisseling.

Je verliest spier en vetmassa, welke effect heeft op het aantal kcal dat je verbrand. en er zijn nog tientallen redenen.

Ik heb me hier een hele tijd geleden in verdiept, en had een reeks artikelen hierover gevonden van lyle mcdonald (mijn favo schrijver op gebied van BB). Hij legt tot in een belachelijk detail (zoals altijd) waarom hoe en wat. als ik tijd heb vanavond, dan zal ik uitzoeken of ik die artikelen kan plaatsen hier.
                      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

als het onzin is ga ik echt stoppen met proberen tot 6 maaltijden op een dag te komen!

Comment

Originally posted by Katlyn View Post
                          Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er staat een onderzoek op ergogenics waar een groep bb-ers gedurende 2 weken lang 60 % van hun behoefte binnen krijgen. Ze waren tijdens dieet dieet 0% spier verloren. Ik heb helaas dit artikel niet meer terug kunnen vinden

Ik vraag mij af wanneer je lichaam spiermassa gaat afbreken (ondanks trainen + hoog in de eiwitten). De vraag is na hoeveel weken en hoeveel kcal je dan onder je behoefte moet zitten om dit effect te realiseren.

Kort door de bocht zou ik zeggen dat 2 weken crashen (14000 kcal minder), 1 week op behoefte eten effectiever kan zijn dan 3 weken 500 kcal onder je behoefte eten (10500 kcal minder). + dat je tijden die week behoefte nog meer spiermassa kan opbouwen ook!

Ik zeg niet dat het zo is, maar het is een theorie

op eenzelfde manier (maar dan veel beter uitgewerkt) werkt ud2.
                          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
                            starvation mode is onzin. Maar er zijn wel logische verklaringen waarom je minder verbrand tijdens een laag kcal dieet.

als je heel weinig kcal nuttigt, beweeg je vaak vanzelf een stuk minder. in studies liep dit op bij sommigen tot 300 kcal per dag.

daarnaast speelt the thermic effect of food een rol (minder eten is minder verbranden). Je hormoon huishouding verandert, welke effect heeft op je stofwisseling.

Je verliest spier en vetmassa, welke effect heeft op het aantal kcal dat je verbrand. en er zijn nog tientallen redenen.

Ik heb me hier een hele tijd geleden in verdiept, en had een reeks artikelen hierover gevonden van lyle mcdonald (mijn favo schrijver op gebied van BB). Hij legt tot in een belachelijk detail (zoals altijd) waarom hoe en wat. als ik tijd heb vanavond, dan zal ik uitzoeken of ik die artikelen kan plaatsen hier.
                            Ah ik hoopte al op een reactie van jou Kom maar op met die artikelen. UD2.0 maakt trouwens toch ook deels gebruik van dit systeem? En hoe zit het precies met leptin?

Comment

Originally posted by Optimus_Prime View Post
                              als het onzin is ga ik echt stoppen met proberen tot 6 maaltijden op een dag te komen!
                              goh... je hoeft geen 6 maaltijden per dag te eten. ikzelf eet al tijden maar 3-4 per dag. maakt geen verschil hoor. (zolang je totale intake maar goed zit).

lees dit eens:
                              Meal Frequency and Energy Balance | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X