Starvation mode?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Misterfit View Post
    Wat houdt precies starvationmode in dan? Ik denk dan aan het feit dat het lichaam spieren gaat afbreken, ik meende dat er ook een bepaald stofje vrijkomt, waardoor je sneller vet gaat aanzetten als je weer meer eet. Dat de hormoonhuishouding verandert door minder te eten en daardoor ook je stofwisseling, zoals dynobet zegt, lijkt me ook bij deze starvationmode te horen. Als er al geen bepaalde modus is wat het lichaam kan inschakelen, dan gebeurt er door de energietekort toch van alles om zolang mogelijk met de energie te kunnen. Als je echt honger lijdt geeft het lichaam bepaalde dingen minder aandacht, maar dat is normaal, omdat het lichaam de belangrijke dingen zolang mogelijk stand moet houden. Zo breekt het lichaam pas aan het einde de hartspier af, maar dan ben je al behoorlijk aan het hongerlijden.

Zelfde geld trouwens ook bij onderkoeling. Als je snel warmte verliest dan gaat het lichaam op een gegeven moment geen warmte meer creëren in de lede maten (begint bij de tenen en vingers). Gevolg is dat je er vlees afsterft en gaat verrotten (worden zwart), puur omdat de romp en en andere belangrijke delen de warmte nodig hebben.

In the end, starvationmode of niet, gebeurt er wel wat met het lichaam als je minder eet. Het gaat dingen doen, zoals spieren afbreken en dat lijkt mij een maatregel om langer te kunnen overleven. Dan denk ik nu ook aan spiergeheugen. Je kunt veel sneller je oude spiermassa terugkrijgen, als dat je het voor het eerst moet opbouwen. Ik denk dat het lichaam er op gebouwd is om in tijden van tekort, spieren af te breken als energiebesparing en als er wel genoeg te eten is, de spieren weer snel op te bouwen.

Maar goed, ik ben wel benieuwd wat jullie precies onder starvartionmode verstaan.
    sommige mensen denken, dat als ze ook maar 1 dag slecht en veel te weinig eten, dat hun lichaam direct op een laag pitje gaat werken, en ze denken dat bij het missen van één enkele maaltijd de spiermassa als sneeuw voor de zon verdwijnt.

ze denken serieus dat als ze op een bepaalde dag minder als X calorien nuttigen, dat dan opeens de spaarvlam aangaat.

dus stel marietje eet maandag 1700 kcal, dinsdag 1700 kcal, woensdag 800. Ojee nu zit ik in de starvationmode en kweek magischerwijze opeens vetmassa erbij, en verlies al me spiereeee. zo werkt het natuurlijk niet.

calorie expenditure is a adaptive component (in lyles woorden), dit komt idd door de dingen die ik hierboven in mijn post met al die links ook omschreven heb. maar dit is niet vanaf een bepaald aantal kcal. (zelfs als je 500 kcal onder behoefte eet, gaat het afvallen na een tijdje langzamer en stagneert door de aanpassingen van het lichaam. en deze aanpassing noemt niemand een starvation mode). oke, deze aanpassingen gaan ook sneller als je veel onder behoefte eet. maar er is geen magische grens van kcal inname die je in deze "starvation modus brengt".

--------------
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
      Zelfde geld trouwens ook bij onderkoeling. Als je snel warmte verliest dan gaat het lichaam op een gegeven moment geen warmte meer creëren in de lede maten (begint bij de tenen en vingers). Gevolg is dat je er vlees afsterft en gaat verrotten (worden zwart), puur omdat de romp en en andere belangrijke delen de warmte nodig hebben.

.
      Bij extreme kou waar je je niet (meer) tegen kan beschermen gaat je lichaam ook in beschermingsmode, hier worden de haarvaten afgesloten van bloedtoevoer. Van oppervlakte langzaamaan naar het meer inwendige. De vingers, tenen, neus en oren moeten er dan aan geloven als eerste, vervolgens is ook de huid aan de beurt en als alles echt te lang gaat duren ga je ook in een soort starvation mode in laag energie verbruik om puur en alleen de organen nog wat warmte te geven en de hersenen.
      Hele handen, voeten en zelfs je armen en benen kunnen kapot vriezen en afsterven. Omdat meer en meer de bleodtoevoer wordt afgesloten, tot een punt dat het niet verder kan worden afgesloten.
      Gaat de extreme kou daar voorbij dan is het afgelopen met je.

Ook te lange "normale" onderkoeling kan de dood tot gevolg hebben als de lichaamstemperatuur niet meer inwendig geregeld kan worden en te ver daalt.
      Het lichaam wil dan wel goed blijven verwarmen omdat het niet te koud zou zijn, maar de koeling van buitenaf is te groot om het lichaam goed te reguleren.

Dit is bij benadering mijn mening, maar er zullen ws meer processen meespelen bij de normale onderkoeling, die ik niet in detail ken. Ik ben daar geen expert in.
      Misschien kan iemand voorgaande stuk/stukken aanvullen of indien nodig, verbeteren.
      1e Masters Superbody YBF 2011!
      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

vette discussie hier. Zal er van het weekend eens even rustig voor gaan zitten

Comment

Dynobet,
          heb jij nog aanvulling op mijn stukje over de starvation mode, het laatste deel mbt de eiwitten e.d. iig?

Ik heb het gevoel niet helemaal volledig te zijn daarin.
          alvast bedankt.

Comment

Originally posted by marnop View Post
            starvation mode start als de voedingopname dusdanig laag is dat het levensbedreigend zou kunnen worden.

Men kan beweren dat het onzin is, maar hoe verklaart die man dan dat er zovelen in een crash cut zoveel spiermassa verliezen en die spiermassa raak je zelfs vrij vlot kwijt.

Hiermee kom je in het vakgebied van Dynobet, met o.a. de ultra high proteïne dieten, waarbij je dus extra verhoogde eiwitinname moet hebben om voldoende energie op te wekken zeg maar en de organen te voeden(de celdeling en vernieuwing)en het bloedplasma en daarna nog de spieren te voeden/herstellen.

Ik doe geen ultra hoog proteine dieet. ik eet net als tijdens een normale bulk 250g eiwitten (niets ultra hoogs aan).

met maar 500 kcal onder behoefte te eten, zorg je voornamelijk dat je lichaam genoeg van alles heeft om de spiermassa te onderhouden, maar net niet genoeg, zodat je toch wat vet verliest.

het dieet wat ik doe werkt als volgt: Je bouwt een 3 en een halve dag, een 3x zo groot kcal deficiet als normaal, en je accepteert dat je spieren gaat verliezen in deze dagen van de dieetfase. Je verliest in het begin van de week dus zeker ook spiermassa, maar ook zeker 2.5x zoveel vetmassa. (je verliest dus in 3 en een halve dag ongeveer evenveel vet als normaal met 8-9 dagen cutten).

daarna laad je je hele lichaam vol met voedingsstoffen. doordat je een tijdje wat minder hebt gehad, neemt je lichaam alles met een sneller tempo en met grotere hoeveelheden als normaal op. Je spieren zijn maar een paar dagen ondervoed. door "spiergeheugen", lopen deze spiercellen zo weer vol, en win je makkelijk alles weer terug (rebound). middels de juiste training en voeding in de 3.5 dagen van de anabole fase van het dieet, win je minimaal alles terug wat je verloor, maar je kan ook nog wat extra spiermassa winnen. (terwijl als je normaal altijd onder behoefte eet, benut je je spiergeheugen pas na bijvoorbeeld 8 weken cutten, en zul je van je rebound veel minder goed gebruik kunnen maken). dat is 1 van de vele redenen waarom dit dieet zo goed werkt.

Tijdens de dieet dagen verlies ik dus wel degelijk spiermassa. maar zolang ik meer terugwin in de anabole fase van mijn dieet, is et geen probleem.

Bij deze dieten is het dan weer wel mogelijk om vet te verbranden omdat je dus wel genoeg energie binnen krijgt. Je krijgt niet echt genoeg energie binnen, maar je gebruikt calorie partitioning, en andere slimme truuks, om ervoor te zorgen dat dit geen probleem is.
            beetje info over cyclisch dieten en rebound training
            Last edited by dynobet; 05-08-2010, 13:13.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Aan de hand van dat artikel op ergogenics zou je na 2 weken helemaal geen spier moeten zijn verloren? kan iemand dit verwerpen of onderbouwen?

Comment

@ dynobet, mensen die denken als ze een paar dagen minder eten meteen alles verliezen zijn niet goed wijs. Als je behoefte 2000 is en je eet om de 2 dagen 4000 kcal, dan is er nog niks aan de hand. De dag dat je niks eet wordt het vet en de glucogeen gebruikt. Wij kijken naar wat we binnen 24 uur binnen moet krijgen, maar dat doet het lichaam niet.

Comment

quote:
                  Ik doe geen ultra hoog proteine dieet. ik eet net als tijdens een normale bulk 250g eiwitten (niets ultra hoogs aan).

Nope weet ik, maar ik doelde op je kennis inzake van dergelijke dieten en de effecten daarvan op het lichaam..
                  Heb je daar nog wat (eenvoudige) ter zake doende informatieve aanvulling op?
                  Dat was eigenlijk wat ik bedoelde met m'n vraag aan je.

Je reply is verder wel relevant overigens, ik denk dat velen er veel aan kunnen hebben en het zouden moeten proberen.

thanks.

Comment

Originally posted by dynobet View Post

zo werkt het echter niet (de genetische wonderen gaan wel in die richting. zij hoeven niet te bulken of cutten. hun lichaam reageert gewoon super op voeding en training). Mensen die bijvoorbeeld Anabole steroiden gebruiken, veranderen tijdelijk via middelen hoe hun lichaam op voeding en training reageert.
                    wow, misschien is dit wel de rede dat ik niet zoveel geef of ik wel 2000/3000/3500..of whatever binnen krijg. Ik heb het gevoel dat ik sowieso vrij makkelijk spieren kweek en vet afval, ik wil juist gezonder leven zodat ik ouder word.. en gezond blijf

en dat heeft denk ik(?) meer te maken met wat je in je lichaam stopt ipv hoeveel je in je lichaam stopt
                    ~love what you do, do what you love~

Comment

Originally posted by Katlyn View Post
                      Aan de hand van dat artikel op ergogenics zou je na 2 weken helemaal geen spier moeten zijn verloren? kan iemand dit verwerpen of onderbouwen?
                      Heb je een link daarvan Katlyn, dan lees ik het even, dan kan ik er een zinnig reply op geven.
                      Ik kan nu niets onderbouwen of ontkrachten, noch bevestigen, ik ken het stuk niet.

Comment

Originally posted by marnop View Post
                        Dynobet,
                        heb jij nog aanvulling op mijn stukje over de starvation mode, het laatste deel mbt de eiwitten e.d. iig?

Ik heb het gevoel niet helemaal volledig te zijn daarin.
                        alvast bedankt.
                        Hoog in eiwitten tijdens een dieet is nodig omdat je dit idd nodig hebt voor het verniewen van weefsel. Je lichaam is continue weefsel aan het vervangen.

Als je heel streng dieet, zal een deel van de eiwitten die je eet worden gebruikt worden om om te zetten naar glucose, en de rest word gebruikt voor hetgeen jij wil dat het gebruikt wordt.

Eiwitten kunnen alleen de eiwitsynthese (weefsel opbouw) beinvloeden, en nauwlijks de weefselafbraak (spierafbraak) beinvloeden. en je kan dus maar met een bepaalde tempo en hoeveelheid het weefsel opbouwen. (en tijdens een streng dieet is de afbraak zo groot, dat je niet meer opgebouwd krijgt, als dat je afbreekt. en dus altijd spiermassa zult verliezen.

dieten met erg lage kcal inname zullen (ongeacht je eiwitinname), zorgen voor spierverlies. (behalve als: lees mijn vorige post).

Comment

Originally posted by Katlyn View Post
                          enigste reden waarom deze mensen geen spiermassa zouden verliezen, met zoon sterk calorie tekort, is wanneer ze veel vetmassa hebben, relatief weinig spiermassa, ze ongetraind zijn.

Tevens voor jou de reden waarom jij wel spiermassa kunt bouwen, en vetmassa kunt verliezen. Je vet% is nog relatief aan de hoge kant (vergeleken met topsporters/bodybuilders), en je spiermasa nog aan de lage kant.

Comment

Originally posted by Optimus_Prime View Post
                            wow, misschien is dit wel de rede dat ik niet zoveel geef of ik wel 2000/3000/3500..of whatever binnen krijg. Ik heb het gevoel dat ik sowieso vrij makkelijk spieren kweek en vet afval, ik wil juist gezonder leven zodat ik ouder word.. en gezond blijf

en dat heeft denk ik(?) meer te maken met wat je in je lichaam stopt ipv hoeveel je in je lichaam stopt

Het ene lichaam gaat er efficienter mee om dan het andere lichaam. De sportieve energieverbruiken werken daar ook aan mee.

Voor het overgrote deel klopt het als je zegt het gaat er om wat je er in stopt niet hoeveel je er in stopt.
                            Maar vergis je niet in de af en toe vergrote behoefte die er kan ontstaan.

Er alsmaar meer instoppen komt iig de efficiëntie niet ten goede. Om de efficiëntie hoog te houden moet eigenlijk de sportiviteit/intensiteit worden aangepast aan wat je er in stopt ipv andersom.
                            Het is voor de meesten van ons hier, die in feite allemaal dan onder de noemer recreant vallen ook helemaal niet nodig om in de extremen te gaan zitten.

Als je net ruim boven je onderhoud zit en voldoende aan energie en eiwitten en vetten binnen krijgt is de spieropbouw ook behoorlijk, maar ook de vetverbranding blijft goed. Je hoeft dan ook niet anders aan te komen dan slechts droge spiermassa.
                            Zelfde geldt voor willen cutten, je hoeft niet extreem te crashen, je kan ook op je onderhoud zitten en gewoon de trainingsintensiteit opvoeren.

Dus wat dat betreft heb je een goede kern te pakken denk ik.

Comment

@ dynobet, okee bedankt.
                              Maakt mijn verhaal een stuk completer.
                              thanks.

Comment

@ marnop:

Door de trainingsintensiteit te verhogen, verhoog je het aantal kcal dat je verbrand tijdens je training. Als je meer verbrand, gaat je kcal behoefte omhoog. (kcal behoefte is aantal kcal dat je verbrand inclusief alle beweging en training).

Als jij gelijk blijft eten, maar harder traint. eet je stiekem toch onder behoefte. Want behoefte = hoeveel jij verbrand inclusief training.

(stel jij traint normaal en verbrand per dag 2500 kcal en eet 2500 kcal. er gebeurt niets, hooguit een beetje recompositioning. Stel jij gaat harder trainen en verbrand 2800 kcal per dag. dan is je behoefte nu 2800 kcal. maar eet nog steeds diezelfde 2500). dus eet je onder behoefte,.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X