Spaarstand

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spaarstand

Hallo allemaal,

Ik vraag me eigenlijk af,
    • hoe snel kom je in de spaarstand en
    • hoe lang duurt het voor je er weer uit bent en
    • wat moet je doen om er uit te komen
    Is de spaarstand iets was na 24 uur ontstaat, 1 dag te weinig eten is de volgende dag meer opslag door je lichaam, of gaan hier weken overheen?
    Erg benieuwd naar jullie reacties.

Ik weet niet of ik alle antwoorden correct heb (maar dan word ik vanzelf gecorrigeerd........) maar dit is wat ik ervan weet:
    Je komt in de spaarstand als je langere tijd te weinig eet, niet gelijk na een dag of een week.
    Je lichaam houdt dan krampachtig al het vet vast omdat er veel te weinig brandstof binnenkomt en dan ligt je metabolisme zo goed als stil. Je valt dan ook niet af, al eet je bijna niets.
    Om er uit te komen, moet je je voeding ophogen zodat je metabolisme weer op gang komt.
    Soms val je daarvan juist eerst af.
    Zo heb ik het ooit geleerd, maar nogmaals, als er een betere uitleg is, komt die vanzelf.
    "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

dit is wat de "spaarstand" inhoud:

- tijdens een periode van een calorie deficiet (minder eten dan je verbrand) gebeurt het volgende met je hormonen: insuline omlaag. testosteron omlaag. IGF-1 omlaag. thyroid/schildklier hormonen omlaag. catecholamines omhoog. cortisol omhoog. leptine omlaag. ghrelin omhoog. je bent katabool. door deze aanpassingen van de hormoonhuishouding (zoals oa schildklierhormoon en testosteron die omlaag kelderen bijvoorbeeld), zakt je metabolisme. je verbrand minder.

Dit zal altijd gebeuren, hoe klein het calorie deficiet ook is. je lichaam zal zich na verloop van tijd aanpassen aan de inname. en dit is het probleem ook bij veel mensen. voordat ze wouden afvallen, aten ze al minder dan ze eigenlijk zouden kunnen en hun stofwisseling is al jarenlang vertraagd. anyways, hoe groter het calorie deficiet, en hoe lager het vet% van een bepaald individu, hoe sneller dit effect plaatsvindt (aanpassen van stofwisseling op kcal inname). maar zelfs in de worst case, dan duurt het toch meestal enkele weken, voordat het vertraagt, en enkele maanden voordat het afvallen compleet stilvalt.

- Hoe minder je eet, hoe minder je spontaan zult bewegen. mensen op een streng dieet, zullen zomaar een 250-300 kcal minder per dag verbranden, omdat ze minder bewegen, stiller zitten, minder spontana bewegingen maken.

- Het Thermic effect of food zorgt voor een toe of afname van metabolsime. (meer eten, zorgt ook dat je meer verbrand. en minder eten zorgt dat je minder verbrand).

- spier en vetverlies zorgt voor een permanente drop in metabolisme. (de rest is omkeerbaar door je hormoonhuishouding te herstellen middels op of boven behoefte te eten voor een aantal weken). maar de drop in metabolisme door spier en vetverlies via een dieet, is permanent. en hier dien je ook enigzins rekening mee te houden. (als je krachttraining doet, verlies je bijna geen spiermassa, en zal dit effect veel minder groot zijn. daarnaast als je weer op onderhoud of net erboven gaat eten, en je traint bouw je zelfs nog wat spiermassa op, waarmee je de permanente drop in metabolisme wellicht volledig opheft.

@ beaudien. je lichaam houd niet krampachtig vet vast. jij verbrand gewoon die vetten niet, omdat je lichaam minder veel verbrand (om bovenstaande redenen).

de oplossing is uiteraard. enkele weken (bij mensen die heel extreem slechte stofwisseling hebben, wellicht aantal weken langer) net boven onderhoud eten.
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post

@ beaudien. je lichaam houd niet krampachtig vet vast. jij verbrand gewoon die vetten niet, omdat je lichaam minder veel verbrand (om bovenstaande redenen).

ok, thanks.
        Jij kunt het sowieso altijd veel mooier uitleggen dan ik, Dyno.
        "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

@ beaudien vond dat van jou duidelijk en kort.
          Dyno komt met verhalen aan.
          Ik kan ook knippen en plakken

Comment

Originally posted by Killaaaah View Post

Niet zo negatief Killaaaah,
            Zijn 2 invalshoeken die ongeveer op hetzelfde neerkomen.
            Van dynobet is de ruimere uitleg, knip- en plakwerk of niet, gaat om de uitleg toch?
            1e Masters Superbody YBF 2011!
            Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

hmmm misschien moet ik er aanwennen.. vind altijd dat hij zoveel typt als iemand iets vraagt..

Comment

dit heb ik zelf geschreven.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

hmmm misschien moet ik er aanwennen.. vind altijd dat hij zoveel typt als iemand iets vraagt..
                  je hoeft het niet te lezen. niemand die je dwingt.
                  het mooie is als je de exacte mechanismen en redenen weet van hoe en waarom je in de "spaarstand" komt. dan kun je gerichter een oplossing zoeken, en of dit voorkomen.

Comment

dat heet behulpzaam, dynobet is nooit te min om iets overzichtelijk en duidelijk uit te leggen door zijn kennis, enkel kunnen retards/eikels als jij dat dus blijkbaar niet waarderen

Comment

Gaat weer nergens over dat je meteen zegt ik kan ook knippen en plakken.
                      Gyno heeft ontzettend veel kennis en hoop ooit eens zoveel kennis te hebben als hij, maar ik ben ervan overtuigt dat hij het meeste gewoon uit typt en als dat niet zo is zullen het meestal onderzoeken zijn.
                      Calisthenics / Street workout

Comment

Hallo allemaal!

@ Dynobet; ik ben blij te horen dat het gaat over een periode van weken en niet van uren! Goed nieuws dus.

Bedankt voor de info allen!

Comment

Originally posted by janjaap2 View Post
                          dat heet behulpzaam, dynobet is nooit te min om iets overzichtelijk en duidelijk uit te leggen door zijn kennis
                          Helemaal mee eens. Ook dit was weer een goed voorbeeld van een duidelijke uitleg.
                          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X