Vetpercentagebepaling bij hoog tot zeer hoog vetpercentage

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vetpercentagebepaling bij hoog tot zeer hoog vetpercentage

Ik heb er over zitten denken om een huidplooimeter aan te schaffen, maar in de sticky's heb ik gelezen dat deze minder betrouwbaar is bij de hogere vetpercentages. Op dit moment meet ik met de centimeter-methode (nek, taille, heup) en ik vraag me af hoe nauwkeurig deze is voor de hogere regionen.

Mijn vetpercentage ligt volgens deze berekening op 29,8%, dat zou betekenen dat ik in 10 weken trainen, cardio en diëten ongeveer 3% ben gezakt in VP. Juich ik nu te vroeg? Kan dit wel kloppen? Zo nee, wat zouden jullie voorstellen voor een accurate meting?
    Status: pakt het weer rustig aan op.

In 10 weken is het zeker mogelijk om 3% te verliezen..

MAAR... betrouwbaar? Nee..

Met die methode wordt niet ingezien hoeveel spiermassa je hebt.

Ik heb net met de huidplooimeter laten doen 16.1% (38.5 werd er totaal gemeten).

Comment

Kan je niet laten meten op de sportschool? Of op dat andere ding waar je zit?

Voor een betrouwbare huidplooimeting moet je niet alleen een betere tang hebben, je moet er ook echt wel handigheid in hebben...

Comment

Hmm, daar breng je me wel op een idee. Bij het revalidatiecentrum hebben ze geen meetapparatuur, maar ik kan natuurlijk wel eens navraag gaan doen bij de plaatselijke sportschool. Wie weet willen ze ook voor niet-leden eens tegen betaling een meting doen.

Comment

Revalidatiecentrum ja, ik wist het niet meer.
          En uuhm.. niet tijdens (of vlak voor) je periode laten meten. Geeft geen betrouwbaar beeld ivm vocht vasthouden (net als dat je voor de training hoort te meten, en niet daarna).

Comment

Als ik je vraagstelling lees is de absolute waarde minder voor je van belang, maar wil je zien of je vetpercentage verandert. Dan is de (on)nauwkeurigheid minder belangrijk want die is dan bij iedere meting vrijwel hetzelfde.
            Wat belangrijker is, is dat je steeds onder dezelfde omstandigheden meet. En Patricia gaf je al tips waar je, als vrouw zijnde, ook rekening mee moet houden.
            Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik ben inderdaad zeer benieuwd naar de verandering. De daling in vetpercentage lijkt zo snel te zijn dat ik een beetje moeite heb om het te geloven, vandaar dat ik ging twijfelen aan de methode.

Comment

Je bent bang dat het te snel gaat? Je bent 3% lichaamsgewicht kwijtgeraakt in 10 weken? Dat valt wel mee, dat is niet zo snel (sorry! ). Pas als je ruim boven de 1% per week komt heeft het zin om eens te evalueren wat er aan de hand is.
                Een andere richtlijn die je in overweging kunt nemen: het doel is om vet te verliezen en niet om spiermassa te verliezen. Het is moeilijk om die spiermassa te wegen. Wat je wel kunt doen is kijken of je kracht hetzelfde blijft, of dat die afneemt. Als je kracht afneemt kan dat een teken zijn dat je spiermassa aan het verliezen bent. Spiermassa verliezen kan het gevolg zijn van een crash dieet, als je lichaam probeert het metabolisme te verlagen. Zolang je de krachttraining met dezelfde gewichten, hetzelfde aantal reps en sets kunt doen als voordat je aan het afvallen begon is er niks om je zorgen over te maken.

Comment

Het is ook omdat je bij deze methode de buikomvang gebruikt om een percentage te berekenen. Sinds ik op schema eet heb ik wel wat meer rust in de buik, en ik vroeg me dus af welke factor er nu het meest bijgedragen heeft aan een plattere buik: betere voeding of daadwerkelijk vetverlies. Sorry, ik ben een wetenschapper die geleerd heeft altijd stevig te twijfelen aan meetresultaten.

Comment

[QUOTE=flater2;839661]In 10 weken is het zeker mogelijk om 3% te verliezen..

MAAR... betrouwbaar? Nee..

Met die methode wordt niet ingezien hoeveel spiermassa je hebt.

Volgens mij is het de bedoeling vet verlies te meten. Wat perfect gaat met huidplooimeter.

Wat spieren betreft, verlies van of meer spiermassa kan je wel bepalen.

Als het gewicht omhoog gaat en de huidplooimeter zegt dat je minder BF meet. Ben je al aardig ingelicht over de toestand van je lichaam.
                    Als je dan ook nog eens de omtrekken meet van bovenarm, bovenbeen, kuiten, borstomvang, taille,en nek dan weet je dat je haast geen spierverlies hebt.

Ale zo doe ik het toch al een hele tijd. En werkt goed.
                    bulk off.

Comment

Originally posted by Ellie View Post
                      ... ik vroeg me dus af welke factor er nu het meest bijgedragen heeft aan een plattere buik: betere voeding of daadwerkelijk vetverlies.
                      Beiden zijn belangrijk: zowel betere voeding alsook vetverlies. Als je niet goed eet blijf je de vetreserves aldaar aanvullen.
                      Voor wat het waard is:
                      De formule die vetverlies afschat aan de hand van je maten heeft twee versies: een voor mannen en een voor vrouwen. Voor mannen wordt de buikomtrek als maatstaf genomen in verhouding tot de nek omtrek. Voor vrouwen wordt het gemiddelde tussen de taille omtrek en de heupomtrek genomen. Vervolgens wordt dit gemiddelde vergeleken met de nek omtrek.
                      De formule die vervolgens gebruikt wordt is afgeleid van meetresultaten van honderden Amerikaanse militairen (mannen en vrouwen).
                      Originally posted by Ellie View Post
                      Sorry, ik ben een wetenschapper die geleerd heeft altijd stevig te twijfelen aan meetresultaten.
                      Ik ben ingenieur, dus ik weet wat je bedoelt.

Comment

Op een hoog bf is het zeker mogelijk om zo snel vet te verliezen.
                        De enige betrouwbare meting zou in dit geval een onderwater meting zijn, en die dan over bijv 12 weken nog een keer doen.
                        'Half men, half animal, all dead!'

Comment

Vandaag ben ik een keer wezen proefsporten in een sportschool hier in de buurt. Daar hadden ze ook een vetpercentagemeter, die moest je met alleen beide handen vasthouden en daarmee zouden ze dan een hele lichaamsanalyse kunnen doen (???) Want zo'n stroompje besluit natuurlijk om de weg van de meeste weerstand te nemen en een keer de toeristische route via de benen te nemen? Er kwam dus 39,3% uit, ik heb een keer smakelijk gelachen en besloten om maar gewoon de centimeter er weer bij te pakken. 29,8% wil ik nog wel eens geloven, maar 39,3%?

Comment

Ik heb het er ook helemaal niet op haha. Al die verhalen over vet en vochtverwarring. Wordt er helemaal gefrusteerd van 39.3% Wat dacht dat die wel niet!!

Het liefste koop ik een huidplooimeter maar ik heb niemand die dat goed bij mij kan meten denk ik.. (tenmiste ik neem aan dat mijn vriend dat niet zo bij mij kan doen?)
                            "Never let the fear of striking out, keep you from playing te game"

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                            X