Formule voor vetpercentage

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Formule voor vetpercentage

Vandaag was ik even wat aan het rondlezen over de wiskunde achter vetpercentagemetingen, en toen kwam ik uit op de Deurenberg-formule. Dit is een formule die vetpercentage uitdrukt als functie van BMI, leeftijd en geslacht. Hoe klopt deze formule voor jullie?

Adult body fat % = (1.20 × BMI) + (0.23 × Age) − (10.8 × gender) − 5.4
    where gender is 1 for males and 0 for females.

Bij mij komt er 30,7% uit, dit lijkt mij een zeer redelijke schatting.

Vul de poll eens in, hoe klopt deze voor jullie?
    24
    Nee, mijn vetpercentage is veel hoger
    8.33%
    2
    Nee, mijn vetpercentage is lichtelijk hoger
    20.83%
    5
    Ja
    12.50%
    3
    Nee, mijn vetpercentage is lichtelijk lager
    20.83%
    5
    Nee, mijn vetpercentage is veel lager
    37.50%
    9
    Status: pakt het weer rustig aan op.

Ik kom volgens deze methode uit op 17,7% vetpercentage. Wat toch iets te hoog is schat ik voor mezelf denk ik. Aangezien ik 1-2 maanden terug nog werd geschat op 12% volgens een meetmethode met ongeveer hetzelfde gewicht.

Maar volgens de BMI methode heb ik ook overgewicht als ik nog 1kg aankom met mijn lengte, haha. Volgens mij valt dat best wel mee ;p.
    Last edited by Iron Mind; 08-09-2011, 15:24.
    "Straight outta gym"

Comment

Misschien zijn de antwoorden in de poll wat onduidelijk, excuses. Er wordt bedoeld: klopt je werkelijke vetpercentage met de berekende uitkomst. In jouw geval zou het dus antwoord 4 of 5 zijn.

Comment

Originally posted by Ellie View Post
        Misschien zijn de antwoorden in de poll wat onduidelijk, excuses. Er wordt bedoeld: klopt je werkelijke vetpercentage met de berekende uitkomst. In jouw geval zou het dus antwoord 4 of 5 zijn.
        Klopt Ellie, ik heb de antwoorden enkel 2 maal moeten lezen en toen was het mij duidelijk. Ik heb daarom ook 5 ingevuld.

Grappig idee, dit. Je bent goed bezig. Ik las dat je ook al een soort beginners sticky hebt getypt, goeie zaak.
        "Straight outta gym"

Comment

Dankje ^_^ Ik ben benieuwd naar de toepasbaarheid van deze formule voor sporters. Men gaat namelijk uit van BMI, en die kan bij sporters verhoogd zijn door hogere spiermassa. Wil er dus graag even een stukje statistiek op los laten.

Misschien ook leuk: post je BMI en je vetpercentage eens en je antwoord. Ben benieuwd voor hoe veel mensen deze formule niet klopt.

Comment

Klopt bij mij ook niet. Zegt 21,73% duss:P
            http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/50671-log-2012-steefdk.html

Comment

Waarom die niet klopt, is omdat het niet persoonsgebonden is. BMI is gewoon invloed van lengte en gewicht, maar of je nou 100kg spieren of vet hebt, bmi is hetzelfde. Zal waarschijnlijk voor de gemiddelde persoon wel kloppen, maar meer ook niet.
              http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/50671-log-2012-steefdk.html

Comment

Dat wil ik nu juist graag bekijken Eens kijken hoe nauwkeurig de formule is in vergelijking met de daadwerkelijke vetpercentages. I'm in a sciency mood!

Comment

bij mij klopt die totaal niet, zou een BF hebben van 17,19 terwijl mijn BF rond de 10/11 ligt, heb geen idee hoeveel precies, maar je ziet nog duidelijk een sixpack

Comment

Interessant, wat is je BMI?

Zou het voor mijn onderzoekje fijn vinden als mensen hun BMI, VP en berekende VP met de formule zouden willen neerzetten.

Comment

Originally posted by Ellie View Post
                      Interessant, wat is je BMI?

Zou het voor mijn onderzoekje fijn vinden als mensen hun BMI, VP en berekende VP met de formule zouden willen neerzetten.
                      BMI is 23,8 dus dan wordt het:

= 1.20 x 23,8 + 0,23 x 21 - 10.8 x 1 - 5.4 = 28,56 + 4,83 - 10,8 - 5,4 = 17,19

Comment

Maar is toch opzich ook logisch dat die voor mensen op dit forum niet gaat kloppen. Qua BMI zijn veel mensen hier (bijna) te zwaar dus krijg je automatisch dan ook een hoger vetpercentage als je alleen naar BMI kijkt. Nog 4 kilo's aankomen, en ik ben volgens mijn BMI te zwaar

Comment

1.20 x 22,6 = 27.12
                          0.23 x 20 = 4.6
                          10.8 x 1 = 10.8

27.12 + 4.6 = 31.72 - 10.8 = 20.92 - 5.4 = 15.52 %

Ik denk dat dit wel klopt, abs zijn s'ochtends zichtbaar. Aders op onderarmen/handen en kuiten/onderbenen zijn goed te zien, meeste vet zit toch bij bovenbenen en buik.

Ik zal het vanavond eens via een andere methode waar ik snuff san laatst iets over zag posten, kijken of het overeenkomt.

Comment

BMI= 20,4
                            VP% volgens de formule: 13,11

Klopt ongeveer, zit rond 13 à 14%

Comment

BMI = 24
                              VP% volgens de formule is 17,4

klopt bij mij niet. ik zit ongeveer rond de 13 / 14 schat ik
                              ''It's ok if you're scared. So am I. But we're scared for different reasons. I'm scared of what I won't become, and you're scared of what I could become. Look at me. I won't let myself end where I started. I won't let myself finish where I began..''

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X