Hiit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hiit

Hallo,

Ik ben een driftig lezer (nog een wat minder poster), maar ik heb nu een vraag.

Sinds een tijdje maak ik gebruik van een HIIT schema. Ik het begin startte ik, na de opwarming, met 1 minuut joggen, waarna ik 1 minuut ging sprinten. Dit 20 minuten lang.

Nu heb ik vandaag een geprobeerd om 2 minuten te sprinten en 2 minuten te joggen. Ik merkte dat dit voor mij heftiger aanvoelde omdat 2 minuten sprinten erg vermoeiend is.

Maakt het voor een goed HITT schema uit welke variant wordt gebruikt?

Alvast bedankt!

Dat is deels een beetje eigen beleving en waar je voorkeur ligt.
    Optimaal is bij HIIT als je je hoog intensieve delen ook extreem hoog intensief KAN doen binnen je gehele tijdspanne, of dat nu 1 minuut is of 2 minuten.
    Probleem is alleen dat je een volle sprint op topsnelheid geen 2 minuten zal volhouden. Is net als met krachttraining, in een setje van 20 herhalingen gebruik je een veel lager gewicht dan in een setje van 5 herhalingen.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

ik ben van mening dat als je maar die 'high intensity' houdt, dat de duur en combinatie van je jog/sprint niet veel uitmaakt, het gaat erom dat je tot het gaatje gaat, en verder. 2 min sprinten vind ik persoonlijk wel aardig hardcore, bij mij duren die 30 seconden al erg lang.

En overigens denk ik dat als je op wilt bouwen, je misschien beter alleen je sprintperiode omhoog moet gooien en je semi-rust-periode gelijk houden (of sprint gelijk en je rust omlaag), maar dat is mijn eigen ervaring, gewoon proberen.

Comment

Juist het voluit sprinten met het herstel maakt de HIIT-trainingsmethode. Je moet in die sprint diep anaeroob gaan. bij 2 minuten sprint bereik je dat niet omdat de intensiteit lager ligt, hier door mis je een belangrijk aspect van HIIT.

Comment

He daar welkom.

Hiit, ik dacht dat de ratio van 2 tot 1 werd gehanteerd bij hiit, tot een max van 20 min.

Bv.5 min warmup
          dan 1 min 100% = 2 min op 50%
          of 30 sec 100% = 1 min 50%
          of enz.

Ik geloof dat de ratio,intentieteit en totale trainingsduur van max 20 min kenmerkend zijn voor hiit.

Er zijn wel andere varianten zie ik bijvoorbeeld op wikipedia maar deze dragen dan niet de naam hiit... maar High-intensity interval training - Wikipedia, the free encyclopedia

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X