Meningen gevraagd over voeding- en sportschema

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Meningen gevraagd over voeding- en sportschema

Hoi allemaal!

Ik ben Nieke, een vrouw van 24 jaar, ongeveer 1,65m en op het moment 69 kilo.
    Door een 'gezellig' studentenleven zijn de kilo's er langzaam maar zeker bijgekomen, maar nu is het mooi geweest en sinds twee weken heb ik de knop omgezet en heb ik besloten weer wat kilo's kwijt te gaan raken. Mijn doel is om rond de 60 te eindigen, maar ik vind het moeilijk in te schatten welk gewicht er bij mijn 'ideaal-figuur' past, dus ik zie in de loop van de tijd wel hoeveel ik eraf wil hebben..

Ik heb mezelf goed inlezen en ben aan de hand daarvan tot het volgende voedings- en sportschema gekomen; graag zou ik jullie mening hierover horen!

Gemiddeld wekelijks sportschema (verdeeld over 3 tot 5 dagen)
    2x per week bodypump
    2x per week rpm (spinnen)
    1x per week bodycombat.
    3x per week een kwartiertje buikspieren na het sporten.

Gemiddeld dagelijks voedingsschema (1500 kcal per dag)
    Ontbijt: 250gr magere kwark, 3 walnoten, 3 eetlepels muesli, kiwi (+/-350 kcal, 30gr eiwit)

Tussendoor: stuk fruit (+/- 50 kcal)

Lunch: 4 koolhydraatarme boterhammen, 100gr kipfilet, sinaasappel (+/- 500 kcal, 25gr eiwit)

Tussendoor: whey eiwitshake (100 kcal, 24gr eiwit)

Avondeten: 150gr magere kip/vis/vlees, 200gr groente, +/- 150kcal uit volkoren koolhydraten. (400 kcal, 35gr eiwit)

Tussendoor: 250gr kwark of eiwitshake (+/-100-125kcal, 25gr eiwit)

Verder drink ik 1x per week een aantal biertjes/wijntjes (ongeveer 5 bier of 3 wijn).. Ik weet dat dit het afvallen niet ten goede komt, maar het moet een 'levensstijl' zijn en geen 'dieet', en dit hoort wel thuis in mijn leven en zal daar ook in thuis blijven horen.. Dit is overigens zo'n 20% van wat ik eerst dronk in een week, dus al een flinke verbetering zou ik zeggen. Ik heb hier zeker een keer extra sporten voor over.. Dit is dus een bewuste keus.

Graag zou ik jullie mening over al het bovenstaande horen.
    Ik zit zo'n 600kcal onder mijn dagelijkse onderhoud, gebaseerd op 3-5x per week sporten, dus ik hoop toch zeker wel 0,5 kilo kwijt te raken per week..

Alvast heel erg bedankt!

Allereerst Welkom Nieke!
    Goed dat je je hebt ingelezen, valt er ook aan op te merken!

Om gelijk 600 kcal onder je behoefte te gaan zitten is misschien wat veel naar mijn mening.

Je zou daarnaast cardio kunnen doen, om wat meer af te vallen mocht het je niet snel genoeg gaan.
    Nu ben ik zelf onervaren op het gebied van bodypump, rpm en bodycombat en de kcal verbranding hierbij maar als je het puur doet om af te vallen zou je wat hiervan kunnen inruilen voor cardio.

Ik zou het als volgt doen:
    300 kcal onder je behoefte gaan zitten, kijken of dit goed vol te houden is. (voor jou dus 1800kcal)
    Houd dit een maand vol en kijk na de resultaten

Mocht je cardio willen toevoegen, dan kun je nog steeds op de 1800 kcal blijven zitten, alles wat je verbrand zul je dus sneller afvallen, op deze manier kun je het schema wat beter volhouden!
    Als je in deze cardiosessies 2100 kcal zou verbranden zou je dus ook op de 1500 kcal per dag uitkomen, maar kun je toch de 1800 eten, zo is het wellicht makkelijker vol te houden omdat 1500 kcal wel erg laag is

Qua voeding:
    Je voeding ziet er goed uit, persoonlijk zou ik dus het volgende aanpassen

Ontbijt: 30gr whey, 50gr havermout, 20 gr gebroken lijnzaad. +-330 kcal

Tussendoor: stuk fruit + 30 gram noten(Amandel/Cashew) (+/- 230 kcal)

Lunch: 4 koolhydraatarme boterhammen, 100gr kipfilet, sinaasappel (+/- 500 kcal, 25gr eiwit)

Tussendoor: whey eiwitshake (100 kcal, 24gr eiwit)

Avondeten: 150gr magere kip/vis/vlees, 200gr groente, +/- 150kcal uit volkoren koolhydraten. (400 kcal, 35gr eiwit)

Tussendoor: 250gr kwark + 25 gr noten (+/-200-125kcal, 25gr eiwit)

In totaal : -20 kcal bij het ontbijt, -+320 kcal aan noten = 1800 kcal totaal
    1.68 -- 66-67KG -- 15-16% BF
    Personal Records: Deadlift 5x160 / 1x175kg -- Full Squat: 3x90kg -- Benchpress: 5x90kg / 1x100kg -- Military Press 3x60kg

Comment

@chrizzly: Zowel body combat als RPM (spinning) als bodypump zijn cardio. Veel mensen geloven dat bodypump krachttraining is, maar door de duur die je dit doet ben je aeroob bezig en train je hoofdzakelijk je cardiovasculaire systeem = cardio.

Daarbij komt dat het gaat om een netto calorietekort om af te vallen. Zelfs als deze activiteiten geen cardio zouden zijn, en ze deze zou inwisselen voor cardio, betekent dit niet dat ze meer zou afvallen. Dit zou afhankelijk zijn van hoeveel kcal ze met welke activiteit verbruikt.
      ----------------------
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal de whey + havermout + lijnzaad eens gaan proberen in de ochtend, ik hoop dat het enigszins smaakt
        Verder heb ik de afgelopen 2 weken af en toe inderdaad wel momenten gehad dat ik honger had of me wat flauw voelde maar ik wist niet goed wat ik verder nog moest toevoegen, noten dus vanaf nu.

RPM is inderdaad pure cardio en combat ook grotendeels (al had ik de eerste keren toch flinke spierpijn van de combat). Ik hoop echter door de bodypump wel enigszins spieren op te gaan bouwen en ik hoopte eigenlijk dat dit voor een (ongetrainde) vrouw wel mogelijk zou zijn.. Wellicht dat ik anders als ik aan de bodypump 'gewend' ben, ik ook wat erbij kan gaan fitnessen..

Ik ga dit in ieder geval de komende weken doorzetten, ik hoop op goede resultaten! Bedankt!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
          @chrizzly: Zowel body combat als RPM (spinning) als bodypump zijn cardio. Veel mensen geloven dat bodypump krachttraining is, maar door de duur die je dit doet ben je aeroob bezig en train je hoofdzakelijk je cardiovasculaire systeem = cardio.

Daarbij komt dat het gaat om een netto calorietekort om af te vallen. Zelfs als deze activiteiten geen cardio zouden zijn, en ze deze zou inwisselen voor cardio, betekent dit niet dat ze meer zou afvallen. Dit zou afhankelijk zijn van hoeveel kcal ze met welke activiteit verbruikt.
          ----------------------
          Duidelijk Dynobet, bedankt!

@Nieke: Spieren opbouw zal vrijwel nihil zijn door weinig voeding die je binnenkrijgt, hiervoor zul je meer kcal moeten binnenkrijgen.

De reden voor de whey+havermout+lijnzaad is vrij simpel; geeft mij persoonlijk een meer verzadigd gevoel
          Natuurlijk zul je sneller afvallen op minder calorieën maar je moet het voor jezelf ook leuk en haalbaar houden.

Veel succes ermee!
          1.68 -- 66-67KG -- 15-16% BF
          Personal Records: Deadlift 5x160 / 1x175kg -- Full Squat: 3x90kg -- Benchpress: 5x90kg / 1x100kg -- Military Press 3x60kg

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
          X