Niet afvallen door te weinig eten?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Niet afvallen door te weinig eten?

Hoi allemaal, ik ben nog maar 2 weken lid van dit forum, maar ik heb er al een tijdje allerhande info op zitten lezen. Ik ben een 33-jarige vrouw en ik kamp met 2 problemen.

Ik heb fybromyalgie, waardoor ik niet zomaar elke sport kan doen, maar ik ben sinds 3 weken het beginnerschema van krachttraining aan het volgen dat ik op deze site vond. Daarvoor deed ik wel al bepaalde krachtoefeningen bv voor mijn armspieren.

Daarnaast ben ik sinds vorige zomer weer eens maaanden (meer dan een half jaar) ziek geweest, en door zware medicatie ben ik weer eens 11 kg verdikt! Ik ben dit zo beu... Aangezien me dit al 2x overkomen is (met andere medicatie) heb ik een paar keer een proteïnedieet gevolgd. Daardoor eet ik blijkbaar al een jaar of 2 te weinig... Help?

Als ik het voedingsschema kan geloven dan zou ik voor mijn onderhoud zo'n 2600 kcal moeten eten en zo'n 2300 bij het cutten. Ik ga er van uit dat 3x week een uur krachttraining + 2x 1 uur fietsen per week wel onder gemiddelde training valt, of niet?

Ik heb al vanalles geprobeerd met mijn dieet, maar ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen. Gisteren heb ik bv het volgende gegeten:

Ontbijt
    All bran 50g 134 kcal
    magere melk 200 ml 66 kcal
    magere Yoghurt 120g 40 kcal

Tussendoortje
    Stuk fruit (gisteren nectarine) gemiddeld 40 kcal

Lunch
    250ml groentensoep gemiddeld 80 kcal
    4 sn volkorenbrood 220kcal
    15 gr kipfilet 25kcal
    15gr philadelphia light 23kcal

Tussendoortje
    Stuk fruit (gisteren aalbessen) gemiddeld 40 kcal
    100 gr petit suisse (vergelijkbaar met kwark) 100 kcal en 11 gr eiwit
    5gr chocolade puur 25kcal (voor de smaak)

Avondeten (meestal rond de 600 kcal, gisteren wat minder omdat ik snel iets uit de vriezer heb genomen)
    Macaroni 150g 538kcal (meestal eet ik maar 70gr macaroni/rijst of 100gr aardappels)
    Zalm 50g 110kcal (meestal eet ik 120gr vlees of vis)
    Brocoli 50g 10kcal

Tussendoortje
    Proteine shake 100kcal 22gr eiwit

's avonds eet ik meestal nog zo'n 20gr zoute stokjes met de familie 100 kcal

Ik kom hier uit op 1780 kcal

Dus als ik dan krachttraining zou doen, zou ik om te cutten naar 2300kcal moeten gaan? Of kan ik al starten met 2000kcal? Ik heb ook al geprobeerd om rond de 2000kcal te eten door wat noten toe te voegen. Maar het punt blijft dat ik ECHT voor geen meter afval. Als ik nu meer ga eten ga ik toch nog meer bijkomen?

Nee, als je nu je eten langzaam opvoert zul je je metabolisme weer op gang helpen, hoewe; die 2600 een berekening is natuurlijk.

Nu8 kan ik wel eea voor je gaan aanvullen, maar dynobet van dit forum geeft betaald voedingsadvies, kost maar 25 euro ofzo..nu zou ik eens met hem gaan praten want hij helpt ook met het uitzoeken van je onderhoud etc.

Te duur of geen zin, ga dan eerst eens naar die 2000 kcal dan 220 dan 2400 ofzo.
    Haal je voeding uit volkoren producten, vlees/vis/zuivel veel groente wat fruit, maak even een duidelijke verdeling van de KH/E/V en post nogmaals.

maar ik zou dyno vragen

Comment

Wat is je lengte, gewicht, vet% (als je het weet). Wat doe je voor werk?
      Hoe zwaar train je qua intensiteit voor jouw gevoel (1-10) waar 10 zo zwaar is dat je lichamelijk niet meer verder kan. Hoelang train je al serieus met krachttraining volgens dit schema?

Is hoe je gisteren hebt gegeten representatief voor hoe je de laatste weken/maanden hebt gegeten?
      More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Alvast bedankt voor de reacties.
        Ik ben 1,64m. Mijn huidige gewicht is 75,5 kg. Vet% weet ik helaas niet.
        Ik doe administratief werk, dus dat is vooral zitten.

Qua intensiteit voor het fietsen denk ik zo'n 7 en de intensiteit van het krachtschema is momenteel een 8 schat ik.
        Ik doe dit schema nu al serieus voor 3 weken. Daarvoor deed ik elke 2 dagen enkel wat armoefeningen, gecombineerd met 15min serieus springen met het springtouw + 3 x week pilates.
        De dagen dat ik nu geen krachttraining doe fiets ik een uur naar het werk.
        Zou het helpen als ik ook nog pilates of springtouw zou verder doen.

Ja, het eten dat ik gisteren heb gehad is representatief voor het laatste jaar iig. Ik heb ook heel lang 's morgens 4 sn brood gegeten en dan 's namiddags een kom soep + een slaatje met tonijn/eieren/zalm/cottage cheese/kwark. Ik ben hier recent vanaf gestapt omdat ik dan meer honger had. Of is dit toch beter?

Comment

Mensen met fybromyalgie moeten ook af en toe vasten en ontgiften daar je door de ziekte afvalstoffen opslaat in het bindweefsel.. Ik heb n vrouwelijke kennis met dit probleem, vandaar dat ik t weet.

Comment

Originally posted by chibi-sunwukong View Post
            Alvast bedankt voor de reacties.
            Ik ben 1,64m. Mijn huidige gewicht is 75,5 kg. Vet% weet ik helaas niet.
            Ik doe administratief werk, dus dat is vooral zitten.

Qua intensiteit voor het fietsen denk ik zo'n 7 en de intensiteit van het krachtschema is momenteel een 8 schat ik.
            Ik doe dit schema nu al serieus voor 3 weken. Daarvoor deed ik elke 2 dagen enkel wat armoefeningen, gecombineerd met 15min serieus springen met het springtouw + 3 x week pilates.
            De dagen dat ik nu geen krachttraining doe fiets ik een uur naar het werk.
            Zou het helpen als ik ook nog pilates of springtouw zou verder doen.

Ja, het eten dat ik gisteren heb gehad is representatief voor het laatste jaar iig. Ik heb ook heel lang 's morgens 4 sn brood gegeten en dan 's namiddags een kom soep + een slaatje met tonijn/eieren/zalm/cottage cheese/kwark. Ik ben hier recent vanaf gestapt omdat ik dan meer honger had. Of is dit toch beter?
            Je eet zeer zeker niet te weinig. Uitgaande van een vrij normaal vet% wat past bij een persoon met jouw lengte, gewicht en mate van getraindheid, komen we op een VVM van rond de 48-50 kilo.

Qua activiteitsfactor: Je zit zeker niet op de 1.55 (daarvoor train je te weinig en niet intensief genoeg) maar wel boven de 1.375. Laten we zeggen dat 1.45 een goede start zou zijn. Dan komen we op een 2000-2050 kcal per dag als je caloriebehoefte (inclusief sporten, dagelijkse bezigheden, fietsen, etc).

Om af te vallen mag je daar zeker een 400 calorieën onder gaan zitten. Ik zou dus beginnen met een schema op te stellen waarmee je 1600-1650 kcal binnenkrijgt. (E125, K150-162, V55).

Mijn vriendin is 1m78 (14 centimeter langer en zeer waarschijnlijk meer VVM en minder vetmassa), en woog een half jaar geleden hetzelfde als jou. Zij deed qua sport en bewegen ongeveer hetzelfde als jou. Zij viel toen heel rustig af (pond per week) op 1700 kcal). Ik denk dus echt dat een 1600 voor jou realistisch is.
            -----------------------

Nu even naar je voeding van gisteren:

All bran 50g 134 kcal
            Als ik me niet vergis bevatten deze 326 kcal per 100g. 50g bevat dan 162 kcal.
            magere melk 200 ml 66 kcal
            magere Yoghurt 120g 40 kcal

Tussendoortje
            Stuk fruit (gisteren nectarine) gemiddeld 40 kcal
            Appel is al snel 150g en dus een 70-75 kcal. Sinaasappel is al snel 150-220g en ook rond de 75 kcal. banaan is eerder 100. Een peer rond de 70. 100g druiven is ook rond de 75. Denk dat je hiervoor beter 75 kan rekenen.

Lunch
            250ml groentensoep gemiddeld 80 kcal
            4 sn volkorenbrood 220kcal
            4 snee volkorenbrood is eerder 300 kcal. weeg je brood digitaal af en bekijk de kcal per 100g van het brood dat je eet. Je zult zien dat 220 niet klopt.
            15 gr kipfilet 25kcal
            15gr philadelphia light 23kcal

Tussendoortje
            Stuk fruit (gisteren aalbessen) gemiddeld 40 kcal zie opmerking fruit
            100 gr petit suisse (vergelijkbaar met kwark) 100 kcal en 11 gr eiwit
            5gr chocolade puur 25kcal (voor de smaak)

Avondeten
            Macaroni 150g 538kcal (meestal eet ik maar 70gr macaroni/rijst of 100gr aardappels)
            Zalm 50g 110kcal (meestal eet ik 120gr vlees of vis)
            Brocoli 50g 10kcal

totaal dus 658 kcal

Tussendoortje
            Proteine shake 100kcal 22gr eiwit

's avonds eet ik meestal nog zo'n 20gr zoute stokjes met de familie 100 kcal

Ik kom hier uit op 1780 kcal

Als ik dan alles op ga tellen los kom ik aan 2005 kcal.
            -------------------------------

Dit komt overeen met hetgeen je gemiddeld verbrand per dag (inclusief sporten). Het is naar mijn mening erg logisch dat je niet afvalt.

Als je zo eet terwijl je niet sport, zul je aankomen en dikker worden. De vraag is dan ook of je door medicatie verdikt bent of door simpelweg minder beweging (door ziekte) en teveel eten (teveel in de zin meer dan je verbrand met bewegen op dat moment.
            --------------------------

Zoals quibus al aangaf kan ik je best helpen met het opstellen van een goed voeding schema. Of je gaat zelf aan de slag met de informatie die je nu al van mij hebt.

gr dyno
            Last edited by dynobet; 19-09-2013, 14:31.
            More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Ik heb gewoon de kcal genomen die ik kreeg in de excel waar op het forum zo vaak naar verwezen wordt. Op de eetmeter van voedingscentrum krijg ik inderdaad ook andere resultaten. Volgens diezelfde excel zou ik als ik mijn sporten verlaag naar 1,375 toch nog 2350 kcal moeten eten voor onderhoud en 2090 voor cutten. Is het dan geen goed idee om deze excel te gebruiken?

Tijdens mijn ziekte was het niet zo dat ik niks deed. Zoals ik al aangaf deed ik toen 3 dagen in de week 15-20 minuten touwtjespringen, wat toch ook al aardig calorien verbrand, gevolgd door wat krachtoefeningen, op 3 andere dagen deed ik een half uur pilates voor conditie en kracht. Daarbij ging ik ook nog elke dag een half uur doorwandelen.

Het is écht wel zo dat ik aangekomen ben door de medicijnen. De dokter zei zelfs dat ik zou kunnen leven op water en sla en nog zou bijkomen. Het medicijn staat er ook voor bekend. Voor ik dit nam zat ik al 2 jaar op een stabiele 66kg. Het is ook niet evident om als fybromyalgie patiente een goed bewegingschema te vinden.

Comment

Laat dyno een voeddingsschema voor je maken , kost iets , maar heb je echt wel wat.
                zoals dyno zegt , je kcal ligt te hoog en moet wat omlaag.

Zit je nu nog aan die medicijnen ?

En nog iets naar dyno , echt top dat je zoveel info en moeite in een post zet , verstand van zaken!

Comment

Nee, gelukkig mocht ik een maand of 2 geleden eindelijk stoppen met die zooi! Maar ja, mijn hele systeem is wel om zeep nu... En dan stel ik me wel vragen over de excel die op het forum staat...

Ik ga er een nacht over slapen en ik zal kijken of ik een persoonlijk schema laat opmaken. Allesinds bedankt voor de info.

Comment

Meisje chibi, als ik met die problemen kampte zou ik er geen moment over nadenken hoor.
                    Ik zou direct Dynobet's aandacht vasthouden en door hem n schema in elkaar laten knutselen.
                    De evt kleine vergoeding die hij ervoor vraagt staat echt niet tot de verhouding aan het werk wat hij er aan heeft.
                    En ik zeg jou bij deze, als iemand het kan: is Dynobet de man.
                    Hij is goeeeeeeed.

Comment

Tnx. Ik denk inderdaad dat ik ervoor ga gaan
                      Bedankt iedereen, het ware zeer waardevolle tips!

Comment

Originally posted by chibi-sunwukong View Post
                        Ik heb gewoon de kcal genomen die ik kreeg in de excel waar op het forum zo vaak naar verwezen wordt. Op de eetmeter van voedingscentrum krijg ik inderdaad ook andere resultaten. Volgens diezelfde excel zou ik als ik mijn sporten verlaag naar 1,375 toch nog 2350 kcal moeten eten voor onderhoud en 2090 voor cutten. Is het dan geen goed idee om deze excel te gebruiken?

Tijdens mijn ziekte was het niet zo dat ik niks deed. Zoals ik al aangaf deed ik toen 3 dagen in de week 15-20 minuten touwtjespringen, wat toch ook al aardig calorien verbrand, gevolgd door wat krachtoefeningen, op 3 andere dagen deed ik een half uur pilates voor conditie en kracht. Daarbij ging ik ook nog elke dag een half uur doorwandelen.

Het is écht wel zo dat ik aangekomen ben door de medicijnen. De dokter zei zelfs dat ik zou kunnen leven op water en sla en nog zou bijkomen. Het medicijn staat er ook voor bekend. Voor ik dit nam zat ik al 2 jaar op een stabiele 66kg. Het is ook niet evident om als fybromyalgie patiente een goed bewegingschema te vinden.

De excel sheet is voor mij (iemand die graag precies werkt) niet secuur en volledig genoeg. Teveel producten staan er niet in en bepaalde producten verschillen per merk enorm qua kcal etc (wat echter niet terugkomt in de excel sheet). Ook standaard gewichten voor producten zoals een snee brood verzinnen vind ik onzin, omdat de ene snee brood 33g weegt de andere 40 en de andere zelfs 45. Vandaar dat ik liever werk met een digitale weegschaal en caloriewaarden van de verpakking (meest secuur).

Ik denk daarbij ook dat er iets mis is gegaan bij het invullen van die excel sheet. Deze berekent op basis van gewicht en vet% je vet vrije massa. Is je vet% dus niet goed ingevuld (die bij jou zeker 33-35 zal zijn), is je VVM niet goed berekend. Je VVM bepaald je BMR. Je BMR X activiteitsfactor = aantal kcal voor gewichtsbehoud. Ik denk dat er ergens een foutje is ingeslopen, want als ik jouw gegeven ingeef op een site die dezelfde formules gebruikt (katch mc ardle), dan kom ik uit op een onderhoud van 1964 bij activiteitsfactor 1.375. Daar moet dan zeker nog 400 vanaf om op een acceptabel tempo gewicht te verliezen (400-500g per week). Dit zou dan 1564 kcal zijn. Ik vermoed dat er ergens een foutje in is geslopen.

Ik zie je berichtje wel tegemoet komen,
                        gr dyno

Comment

Ik vind 2600 kcal voor iemand van jouw lengte en met jouw gewicht wel erg veel.
                          Ik denk dat Dyno's berekening een stuk beter in jouw buurt komt.
                          "Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                          X