rijstsoorten: welke wel en welke niet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• rijstsoorten: welke wel en welke niet?

Er zijn tegenwoordig echt veeeeel soorten te koop. Echter welke zijn nu wel bb-verantwoord en welke niet? Ik heb zelf altijd begrepen dat witte rijst min of meer te vergelijken is met witbrood en zilvervlies de gezonde optie is.

Echter hoe zit het met basmati, pandan, parboiled etc?

witte rijst is ook prima hoor.. sterker nog heel veel nemen alleen maar witte rijst. Ik neem zilvervlies in voorbereiding maar anders "gewoon" wit

Comment

Dat mist toch praktisch alle vezels? Ik had altijd min of meer begrepen dat het gelijk staat met witbrood? Hoe zit het wel?

Comment

Ik denk niet dat je het kan vergelijken met witbrood, omda dit meestal bestaat uit enkelvoudige koolhydraten.
        Rijst is zowiezo meervoudig samengestelde koolhydraten.
        Idd er zitten meer vezels in bruine rijst, maar kwa koolhydraten maakt het mijns inziens niet veel uit.

Comment

Het maakt uit in qua GI index door de vezels. Verder zit er in zilvervliesrijst redelijk wat vitamine e meen ik, maar ik weet niet zeker of het e was. Als je let op de insuline index maakt het geen zak uit. Zelf eet ik altijd zilvervlies rijst, maar witte rijst is niet heel veel slechter dan zilvervliesrijst.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Witte Rijst
            Zilvervliesrijst

Voedingswaarde rijst, witte per 100 gram of portie.

Voedingswaarde rijst, zilvervlies per 100 gram of portie.

Comment

Ja, net nog nagekeken in de supermarkt. Was vitamine B1 die ik bedoelde, niet E.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X