Feed-back Gevraagd. Welke info heb jij als beginner nodig?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Feed-back Gevraagd. Welke info heb jij als beginner nodig?

Ahoy...

Aangezien het rustig op het werk is zit ik na 16:00 3 uur lang me neus te legen. Daarnaast vind ik al een tijdje dat de stickies vernieuwd moeten worden. Simpelweg vernieuwing schijnt niet voldoende te zijn, want beginners lopen tegen specifieke problemen aan.

Graag wil ik weten wat de problemen en vragen zijn waar de nieuwkomers mee zitten. Dan kan ik dit verwerken zodat het bruikbaar en begrijpbaar zal zijn.

Van o.a. Denis heb ik al het 1 en ander ontvangen. Maar meer feedback over waar men mee zit is zeer welkom.

Dus...tijd om al die opgekropte vragen er nu uit te gooien.

Misschien kun je iets in een sticky stoppen wat betreft voeding.
    Dus wat kun je eten, wanneer en waarom.

Dus ook welk beleg je nodig hebt en dat je liga en fruitrepen of cruesli beter niet kunt nemen, met uitleg erbij.

Dat je hele maaltijden moet nemen, dus 100 kcal geen maaltijd is.

De sticky/stickies op volgorde zet, dus waar je moet beginnen met het schema.

Dus eerst behoefte bereken, daarvoor heb je nodig, je lengt, gewicht en bf.
    Dan doel etc.

Dus meer een soort voorbeeld schema maken, zodat iedereen het staps gewijs leert. Maar natuurlijk niet alles voor kauwen want daar leer je niks van

Comment

Leg in de sticky asjeblieft uit dat men niet steeds enkel koolhydraten moet eten maar ook minimaal 20 gram eiwit bij elke maaltijd moet eten.
      Geniet, en drink met maten!

Comment

Originally posted by de sterkste ophaler View Post
        Leg in de sticky asjeblieft uit dat men niet steeds enkel koolhydraten moet eten maar ook minimaal 20 gram eiwit bij elke maaltijd moet eten.
        en dat vetten ook belangrijk zijn, ook tijdens het afvallen

Comment

Aangezien ik zelf min of meer een nieuwkomer ben maar zelf veel heb lopen uitvogelen, ook al voordat ik mezelf registreerde, weet ik wel wat handig is.

1. Handig is bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeldschema, voor, laten we zeggen, de gemiddelde man van ik noem maar 1 meter 80 en 70 kilo.
          Mijn eigen (nog lang niet perfecte schema) heb ik ook min of meer gebaseerd op andermans schema en wat dingen veranderd en aangepast zodat het fijner is voor mij en bij mijn doel aansluit (bijvoorbeeld de havermout die in een ander schema stond vervangen door brinta en een uitgebreidere maaltijd omdat ik aan wil komen).

Daarnaast duidelijke sites erbij zetten;
          2. Voor berekening voedingsbehoefte:
          Voedingsbehoefte.nl - Voedingsbehoefte berekenen, Informatie over voeding, trainingen en het maken van schema's

3. Voor berekening koolydraat/eiwit etc.:
          CALORIETABEL.NL - de snelste Calorieenwijzer! Vind hier snel hoeveel calorien een product bevat. Calorieen, calorietabel, calorienwijzer, energiesticker, gratis calorietabel, calorientabel, calorieentabel, calorienwijzer.

4. Daarnaast wat je moet doen voor welk doel bijv.:
          - Massa/Bulk ==> Met **invullen** (dit weet ik niet precies weten jullie meer vanaf) aantal calorieeën boven dagelijkse behoefte calorieën zitten
          - Afvallen/Cut ==> Hoeveel eronder

Combinatie van een
          1. voorbeeldschema + 2. voedingsbehoefte + 3. voedingswaarde tabel + 4. doel

Geeft denk ik een goed beeld voor een nieuwkomer. En heel belangrijk; alles begrijpbaar voor de nieuwkomer.. dus zo min mogelijk "vak"-termen gebruiken, is gebruik onvermijdelijk, de termen wel duidelijk uitleggen. Anders blijf je vragen houden over bijv. "wat bedoel je eigenlijk met het woord bulk wat betekend dit?" terwijl dit opzich geen inhoudelijke vraag is.
          Last edited by little; 02-07-2008, 17:30.

Comment

Originally posted by little View Post
            Aangezien ik zelf min of meer een nieuwkomer ben maar zelf veel heb lopen uitvogelen, ook al voordat ik mezelf registreerde, weet ik wel wat handig is.

1. Handig is bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeldschema, voor, laten we zeggen, de gemiddelde man van ik noem maar 1 meter 80 en 70 kilo.
            Mijn eigen (nog lang niet perfecte schema) heb ik ook min of meer gebaseerd op andermans schema en wat dingen veranderd en aangepast zodat het fijner is voor mij en bij mijn doel aansluit (bijvoorbeeld de havermout die in een ander schema stond vervangen door brinta en een uitgebreidere maaltijd omdat ik aan wil komen).

Daarnaast duidelijke sites erbij zetten;
            2. Voor berekening voedingsbehoefte:
            Voedingsbehoefte.nl - Voedingsbehoefte berekenen, Informatie over voeding, trainingen en het maken van schema's

3. Voor berekening koolydraat/eiwit etc.:
            CALORIETABEL.NL - de snelste Calorieenwijzer! Vind hier snel hoeveel calorien een product bevat. Calorieen, calorietabel, calorienwijzer, energiesticker, gratis calorietabel, calorientabel, calorieentabel, calorienwijzer.

4. Daarnaast wat je moet doen voor welk doel bijv.:
            - Massa/Bulk ==> Met **invullen** (dit weet ik niet precies weten jullie meer vanaf) aantal calorieeën boven dagelijkse behoefte calorieën zitten
            - Afvallen/Cut ==> Hoeveel eronder

Combinatie van een
            1. voorbeeldschema + 2. voedingsbehoefte + 3. voedingswaarde tabel + 4. doel

Geeft denk ik een goed beeld voor een nieuwkomer. En heel belangrijk; alles begrijpbaar voor de nieuwkomer.. dus zo min mogelijk "vak"-termen gebruiken, is gebruik onvermijdelijk, de termen wel duidelijk uitleggen. Anders blijf je vragen houden over bijv. "wat bedoel je eigenlijk met het woord bulk wat betekend dit?" terwijl dit opzich geen inhoudelijke vraag is.
            maar een kant en klaar voedingschema voorkauwen is niet de bedoeling. Gewoon een duidelijk overzicht maken van wat erin moet, hoeveel je wanneer moet eten, hoe je wat moet verdelen is veel beter.

aan hand van die aanwijzingen moet de beginner aan de slag en een schema opstellen, daar leer je meer van, dan een kant en klaar schema te gebruiken.

Comment

Originally posted by Misterfit View Post
              maar een kant en klaar voedingschema voorkauwen is niet de bedoeling. Gewoon een duidelijk overzicht maken van wat erin moet, hoeveel je wanneer moet eten, hoe je wat moet verdelen is veel beter.

aan hand van die aanwijzingen moet de beginner aan de slag en een schema opstellen, daar leer je meer van, dan een kant en klaar schema te gebruiken.
              zie

Originally posted by little View Post

Comment

vind dat je dan hooguit moet uitleggen hoe de kcal verdelen moet zijn bij welke maaltijd en dat je de vetten, eiwitten en kh gelijkmatig moet verdelen etc.

dan produkten noemen die erin kunnen, dus niet een kant en klare schema, maar meer de structuur, die je zelgf met produkten in moet vullen

Comment

Meningsverschilletje dus
                  Ik ben altijd van het "voordoen" geweest. Als ik op m'n werk iets uitgelegd krijg, puur in woorden, dan gaat het veel minder snel goed. Als het 1x voorgedaan wordt onthoud je dat voor de rest van de tijd dat je er werkt. Zelfde geld voor lessen, als een berekening in bijv. wiskunde (wat ik niet studeer maargoed) wordt vóórgedaan wordt alles veel duidelijker dan puur theorie.
                  Vandaar dat ik het zelf erg heb op voorbeelden en dus ook, een voorbeeldschema

Als je puur zegt; 6 maaltijden per dag.. genoeg kolydraten eiwitten.. 100 - 300 kcal boven je dagelijkse behoefte (ik noem maar) wat... dan weet je nog niets. Elke maaltijden veel/weinig kcal? Wanneer eiwitten? Wanneer maaltijden (6 per dag kan ook betekenen dat je geen ontbijt neemt maar wel een extra avondmaaltijd wat alles behalve goed is).

Comment

Volgens mij is het wel algemeen bekent dat je sneller iets leert als je het zelf doet.

Comment

Originally posted by quibus View Post
                      Volgens mij is het wel algemeen bekent dat je sneller iets leert als je het zelf doet.
                      Nou het lijkt me niet een heel goed plan om bijv. iemand die nog nooit gefitnessed heeft zomaar in een sportzaal te zetten en te zeggen; ga je gang maar....

Je moet er vanuitgaan dat het best wel iets nieuws is voor mensen die het niet gewend zijn. Als je gewoon eet als normaal mens denk je nauwelijks aan eiwitten, koolydraten etc. wel veel (vooral vrouwen) kijken zo nu en dan naar de calorieën....

Ben wel benieuwd naar een goed voorbeeld waar je op doelt. Alles wordt vanuit de basis voorgedaan, het zelf verder leren (zoals bijv. kinderen doen met computerspellen) moet gebeuren vanuit de basis. Als ze nooit hebben gezien hoe je ĂĽberhaupt een muis/toetsenbord gebruikt heeft het geen zin een kind voor een pc te zetten.

Edit; maargoed mijn mening is wel duidelijk nu, ben benieuwd hoe andere "nieuwkomers" er tegenaan kijken.
                      Last edited by little; 03-07-2008, 13:40.

Comment

dat je iets zelf doet wil niet zeggen dat er niemand is om je te corrigeren of bij te sturen.

Comment

Little ik snap je helemaal.
                          Ik had dat probleem ook in het begin
                          Dus heb uiteindelijk een schema gevonden en ook een beetje lopen vrutsellen. Het maken is wel leuk om te doen vind ik.
                          Maar een soort van ondergrond is echt wel handig.
                          Wie rijk wil zijn moet niet zijn vermogen vermerderen, maar zijn hebzucht verminderen!!

Comment

Originally posted by D-Body View Post
                            Little ik snap je helemaal.
                            Ik had dat probleem ook in het begin
                            Dus heb uiteindelijk een schema gevonden en ook een beetje lopen vrutsellen. Het maken is wel leuk om te doen vind ik.
                            Maar een soort van ondergrond is echt wel handig.
                            de structuur is ook wel goed, van hoeveel moet je wanneer eten, dus ook ongeveer zeggen dat je zoveel kcal nodig hebt.

dus bij het ontbijt moet je dan zoveel kcal ongeveer.
                            de andere maaltijden zoveel
                            na de training zoveel en voor het slapen gaan zoveel

ook een voorbeeld geven dat je bijvoorbeeld 200 gram eiwitten nodig heb en hoe je die moet verdelen over de dag. Dat vind ik ook wel ok, maar de produkten niet erbij zetten, mensen zelf bezig laten gaan.
                            Laat ze die cruesli maar bij het ontbijt stoppen, komen ze vanzelf achter dat het niet goed is, heb je dat ook weer geleerd.

Tuurlijk moet je wel een bepaalde fundering hebben, een basis, waarmee je begint. Maar leren is niet alleen weten hoe het moet, maar ook hoe het niet moet. Dit noemt men ervaring opdoen. Wat kan en wat niet.

Trail and error is dus beter, want je leert er meer van. Een klein zetje heb je altijd nodig, maar een te grote zet is dus ook niet goed

Comment

Heb nu in grote lijnen de volgende opzet:
                              1. Inleiding
                              -Globale uitleg over voeding
                              -Uitleggen wat Kcal, EW, KH, Vetten zijn en natuurlijk welke producten als goed en minder goed beschouwd worden. Natuurlijk niet alles, maar wel een aantal producten. Met alles dan ben ik over ene jaar nog bezig hehe.
                              -Specifieke veel voorkomende producten er uit lichten en uitleggen zoals Meusli, fruitrepen etc.

2. Eet Schema Theorie
                              -Uitleg waar je rekening mee moet houden voor je uberhaupt begint met het berekenen van je kcal en voedingsstoffen
                              -Het daadwerkelijk berekenen er van
                              -Uitleg over het verdelen er van en waarom meerdere maaltijden beter zijn dan minder.
                              -Uitleg welke eetmomenten belangrijk zijn en waarom.
                              -Wat wanneer te eten

3. Eetschema Toepassing Afslanken
                              -Een schema voorbeeld voor een re-creatievere sporter met een "druk" leventje
                              -Een schema voorbeeld voor een toegewijdere sporter
                              -Nog wat links plaatsen naar topics zoals Cut FAQ van Punani.

4. Eetschema Toepassing Aankomen
                              -Uitleggen wat menig individu verkeerd doet. Denken veel te eten, maar dat dus absoluut niet doet. Met overlapping naar het vaak foutief toepassen van Weight Gainers. Ook uitleggen welke voeding het beste er bij past.
                              -Voorbeeld schema. Laten we nemen wat Posseltje nu eet en eigenlijk moet eten om duidelijk te maken wat het verschil is.

5. Eetschema Toepassing Bulken
                              No idea yet

Ok Fire Away. Het lijkt veel en vergeleken met de huidige stickies zal het ook lange stuk tekst worden. Maar ik zal elk onderwerp zo globaal mogelijk behandelen. Aan de hand hier van zou men voldoende moeten weten om te kunnen beginnen met puzzelen. Het resultaat kan gepost worden waar wij dan adviezen over geven. Hopelijk kan men de kwaliteit van de eerste opzet enorm verbeteren met dat waar ze op moment mee binnen stappen.
                              Last edited by Falstyr; 04-07-2008, 07:08.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X