ontbijt belangrijk!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ontbijt belangrijk!

Heb wat opgezocht over Ontbijt discussies zou ik graag hier over voeren want vind het toch erg intresant allemaal en wat is nou echt goed als ontbijt dat je alles binnen krijgt.

Ontbijt broodnodig!

Iedereen vindt het de gewoonste zaak van de wereld dat je eerst benzine in je tank moet gooien om te kunnen rijden. Batterijen in je mobieltje stopt om te kunnen bellen. Of een accu moet opladen voor de laptop. Maar wat doen we zelf? We haasten ons de deur uit. De verleiding is groot om zonder een volledig ontbijt op weg te gaan. Of zelfs zonder ontbijt te vertrekken. Maar de eerste maaltijd van de dag, vlak nadat je opstaat, is niet zomaar bedacht. Het ontbijt levert maar liefst 10 tot 15% van alle voedingsstoffen en energie die we dagelijks innemen. Brood vormt daarom de basis. Een broodontbijt zorgt voor vrijwel alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Je helpt je lichaam er als het ware mee op gang. Onderzoeken wijzen uit dat we ons met het overslaan van een goed samengesteld ontbijt letterlijk tekort doen. Een tekort dat gedurende de rest van de dag niet meer in te halen is.

Ontbijten door de eeuwen heen
    ‘Goedemorgen! Pannenkoeken, aardappelen of liever brij?’ Als je dit ’s ochtends hoort is de kans groot dat je nog droomt. Of iemand is een beetje van slag. Eeuwen geleden vormden deze gerechten echter het ontbijt in Nederland. Het duurde nog zeker tot de zeventiende eeuw dat de eerste maaltijd van de dag werd samengesteld op basis van diverse soorten brood, kaas en soms boter. Toen de graanprijzen aan het einde van de achttiende eeuw stegen, werd brood voor velen te kostbaar en verdween het van de ontbijttafel. Er werden weer aardappelen geserveerd, vooral in de minder welgestelde kringen. In de negentiende eeuw was roggebrood de meest gegeten soort. In het westen van het land probeerde men (afhankelijk van het inkomen) vaker tarwebrood of beschuit te eten. Vanaf het moment dat Amerika tarwe tegen aantrekkelijke prijzen exporteerde naar Europa kwam tarwebrood binnen vrijwel ieders bereik. Brood werd een maaltijd op zich! Het eten van brood kreeg zelfs een zekere status. Dat kwam doordat de gegoede burgerij en de rijke boeren het zich veroorloofden. Vanaf dat moment werd het gebruik van een broodontbijt als eerste maaltijd populair.

Ontbijten: een goede start van de dag
    Gezond blijven en lekker eten? Dat wil iedereen. De meeste mensen realiseren zich dat hun lichaam niet vanzelf werkt. Het heeft energie en allerlei voedingsstoffen nodig om naar behoren te kunnen functioneren. Dat geldt voor iedereen. Alleen de accenten kunnen verschillen, afhankelijk van bijvoorbeeld je lichamelijke activiteit of je leeftijd. Wie gezond eet, eet vooral gevarieerd. Verstandig eten is een kwestie van ‘afwegen’. Van sommige producten zou je wat meer moeten eten, van andere liever wat minder. In ieder geval is het van belang dat je een goede start maakt. Te beginnen met het ontbijt, dat is een onmisbare maaltijd. Je lichaam heeft het ‘s nachts zonder eten moeten doen. Om goed te kunnen functioneren en presteren hebben we na het opstaan weer voedsel nodig. Het ontbijt is dus een onmisbare maaltijd.

Ontbijt levert broodnodige voedingsstoffen
    Uit het onderzoek van TNO komt naar voren dat ontbijten belangrijk is voor een gezonde voeding. Van de energie en voedingsstoffen die we dagelijks binnen krijgen, wordt 10-15% geleverd door het ontbijt. Onderzoekers hebben de kwaliteit van de voeding van ontbijters en niet-ontbijters vergeleken. Wie ontbijt, krijgt meer vitaminen en mineralen binnen. Ontbijters komen dichter in de buurt bij de aanbevelingen van voedingskundigen. Niet-ontbijters krijgen minder voedingsstoffen binnen dan nodig is voor een gezond lichaam. Goed ontbijten is van groot belang. Uit onderzoek blijkt dat de achterstand die je wat betreft vitamines en mineralen oploopt door die eerste maaltijd over te slaan, in de loop van de dag zelden wordt gecompenseerd.

Ontbijt houdt kinderen bij de les
    Goed ontbijten is voor iedereen van belang, maar zeker voor kinderen. De ontbijtgewoonten van schoolgaande kinderen staan de laatste jaren in de belangstelling. Verschillende onderzoeken in binnen en buitenland legfgen een verband tussen slechte concentratie en prestatie op school en het overslaan van het ontbijt. Ook in een Nederlands onderzoek onder ruim 1400 kinderen(Gorissen e.a.,1999) signaleerden leerkrachten hongerigheid en slechte concentratie bij kinderen die niet hadden ontbeten. Als kinderen niet ontbijten is de verleiding bovendien groot om op een later moment te eten wat maar voorhanden is. Dat zijn vaak tussendoortjes die naar verhouding veel vet en energie bevatten, maar weinig vitaminen en mineralen.

Ontbijten, een zaak van gewicht
    Schoolkinderen die niet ontbijten hebben lopen een hoger risico om te zwaar te worden in vergelijking met kinderen die ’s morgens wel eten. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken in binnen- en buitenland naar de relatie tussen lichaamsgewicht en niet-ontbijten. Maar wie 's ochtends niet eet blijkt gemakkelijk te bezwijken voor verleidingen. Daarom is niet-ontbijten altijd af te raden. Temeer omdat ook voor kinderen geldt dat ze het tekort aan voedingsstoffen niet meer inlopen. Wie een gezond gewicht binnen bereik wil brengen, doet er juist goed aan om de dag te beginnen met een ontbijt. Bij voorkeur met brood want de voedingsvezels erin zorgen voor een verzadigd gevoel. Dat maakt het doorgaans gemakkelijker om ook de rest van de dag evenwichtig en gezond te eten.

Wat is een goed ontbijt?
    Er is een aantal basisproducten dat van de eerste maaltijd een goed ontbijt maakt. Maak elke morgen een keuze uit:
    • Graanproducten: brood, muesli;
    • Zachte (dieet)margarine of (dieet)halvarine;
    • Melk en melkproducten (de halfvolle en magere soorten), kaas (denk ook aan de 30+ en 40+ soorten) en vleeswaren (breng variatie aan in de soorten die minder en meer vet bevatten);
    • Fruit.
    Een graanproduct hoort dus bij een goed en gezond ontbijt. Brood is daar een belangrijk voorbeeld van. TNO Voeding heeft in 2000 gekeken naar de rol van brood in de totale Nederlandse voeding. Naar aanleiding van hun studie concluderen ze dat brood een nog veel belangrijkere plaats inneemt dan tot dusverre werd aangenomen. ‘Brood blijkt van alle voedingsmiddelen de belangrijkste leverancier van energie, koolhydraten (zetmeel), voedingsvezel, ijzer, koper, magnesium en jodium.’ Met de laatste voedingsstof onderscheidt brood zich van andere graanproducten, zoals muesli, die meestal geen jodium bevatten. Ook is brood van belang voor de vitaminen B1- en B6-, de seleen-, zink- en foliumzuurvoorziening. Verder blijkt dat brood weinig vet bevat.
    Er is eigenlijk geen reden om een broodontbijt over te slaan. Geen tijd? Ontbijten is een kwestie van prioriteit.

De herkomst van het woord ‘ontbijt’
    Het woord ontbijt bestaat oorspronkelijk uit twee delen: het Middelnederlandse ‘ont’ betekent voorafgaand aan. Het woord ‘bijt’ is afgeleid van bijten oftewel eten. Dat betekent dat het ontbijt gezien wordt als ‘het beginnen aan eten’. In andere Europese culturen hebben de woorden voor ontbijt een andere herkomst. Het Engelse ‘breakfast’ betekent letterlijk het doorbreken van het vasten (break the fast). Ook het Franse ‘petit déjeuner’ is daarop gebaseerd (rompre le jeûne). Het Duitse ‘Frühstück’ maakt duidelijk dat er in al vroeg een stuk(je) gegeten wordt. Het Portugese ‘café da manhã’ combineert het koffiedrinken met de kleine ochtendmaaltijd.
    Calisthenics / Street workout

Ik vind een ontbijt belangrijk ja, maar volgens de aanhangers van IF is het ontbijt overbodig. Ben er nog niet helemaal over uit.
    "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

intressant , zou zelf nooit me ontbijt overslaan kan ik niet ,

Comment

Ontbijten moet je leren denk ik.. ik ben van jongs af aan opgegroeid met bambix toen brood en ik ga morgen over op havermout of brinta.. Ik zou niet zonder kunnen btw.. kheb echt honge sochtens.. warom eten jullie eiglijk allemaal havermout/bambix? het staat in dat verhaaltje niet als gezondste ontbijt?
        Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

sla het helaas in vakantieperiodes te vaak over (lees; lig tot 12 uur in bed)

Comment

ontbijt

zo, dat is nog eens veel info over een simpel ontbijtje.
            ik ontbijt zelf haast nooit maar ik voel me aan het eind van de dag meestal gaar en energieloos, nu ik dit lees denk ik ook wel waarom dat zo is.
            morgen ga ik eerst eens goed ontnijten en eens kijken hoe ik me dan voel.
            bedankt voor de info.
            Last edited by molach; 25-08-2008, 19:44.

Comment

Originally posted by molach View Post
              zo, dat is nog eens veel info over eensimpel ontbijtje.
              ik ontbijt zelf haast nooit maar ik voel me aan het eind van de dag meestal gaar en energieloos, nu ik dit lees denk ik ook wel waarom dat zo is.
              morgen ga ik eerst eens goed ontnijten en eens kijken hoe ik me dan voel.
              bedankt voor de info.
              let dan wel bij het eten van brinta dat je een paar dagen aan de race ben en of aan het gassen raakt .. ik heb er nog steeds last van ik wist even niet hoe ik de vergadering van vannochtend moest volhouden was ook blij dat ie niet lang duurde en wc dichtbij was .....
              Mijn hero's: Duncan & Lisca Stutterheim en Jenny Gaidoukevitch

Comment

hahaha, ik denk dat ik gewoon voor het brood ga met een stuk fruit en een beker melk.

Comment

@ Black Identity

Volgens mij heb je gewoon iets gegeten dat te lang buiten de koeling gelegen heeft of licht bedorven is. Ik heb nog nooit gehoord dat brinta dit met je doet (tenminste, niet op de manier zoals jij het ervaart). Misschien ook es een idee om een Imodium te slikken?
                  Geniet, en drink met maten!

Comment

heb vanmorgen dus goed ontbeten en ik moet zeggen dat ik me in de loop van de dag een stuk fitter voelden.

Comment

Originally posted by molach View Post
                      heb vanmorgen dus goed ontbeten en ik moet zeggen dat ik me in de loop van de dag een stuk fitter voelden.
                      kijk dat is mooi!

zelf ontbijt ik ook altijd erg goed maar ik ontbijt 1 uur nadat ik opsta want ik sta 6 uur op en 7uur zit ik in de bus en dan ga ik ontbijten
                      Calisthenics / Street workout

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
                        kijk dat is mooi!

zelf ontbijt ik ook altijd erg goed maar ik ontbijt 1 uur nadat ik opsta want ik sta 6 uur op en 7uur zit ik in de bus en dan ga ik ontbijten
                        Waaruit bestaat jouw ontbijt uit dan? en de rest van het voedingsschema? wask ff benieuwd naar.. Moet je nu alweer naar school dan? zo voeg in de bus?
                        Stats: 1.78 / 70 Kilo / 12 % Mood: Bulking op 3900 Kcal Overige Stats: DL: 5*110 / BP: 5*70 / Below Par. Squat 5 *90

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                          Ik vind een ontbijt belangrijk ja, maar volgens de aanhangers van IF is het ontbijt overbodig. Ben er nog niet helemaal over uit.

je ontbijt ALTIJD (als je iets eet tennminste), in het engels, "breakfast" = breaking the fast. Dus als ik mn eerste maaltijd om 3 uur smiddags eet is dat mn ontbijt (want daarmee breek ik mn "vast" ).

doe zelf al enkele maanden IF, heb er voornamelijk veel van geleerd, tevens de boeken van lyle mcdonald (aanrader). En vind die "je moet ontbijten" verhaaltjes dikke onzin. (begrijp me niet verkeerd, MITS je weet waar je mee bezig bent).

Comment

Als je ontbijt definieert als de eerste maaltijd op een dag heb je inderdaad bijna altijd een ontbijt. IF heeft ook een protocol van 24 wel/24 niet, dus niet altijd heb je met IF een ontbijt. Ik definieer ontbijt echter als een maaltijd direct bij het opstaan, en dat heb je niet bij een aantal varianten op IF.
                            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
                              Als je ontbijt definieert als de eerste maaltijd op een dag heb je inderdaad bijna altijd een ontbijt. IF heeft ook een protocol van 24 wel/24 niet, dus niet altijd heb je met IF een ontbijt. Ik definieer ontbijt echter als een maaltijd direct bij het opstaan, en dat heb je niet bij een aantal varianten op IF.
                              Volgens mij haal je wat door elkaar, IF(intermittent fasting) zoals op leangains.com uitgelegd is 16 uur vasten en 8 uur eten.

Het om de dag vasten/eten is van the warrior diet dacht ik.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X