Moet je als ongetrainde in gewicht toenemen om spiermassa te kweken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Moet je als ongetrainde in gewicht toenemen om spiermassa te kweken?

Hallo allemaal,

Ik zit nu al een tijdje op forums te lezen en elke keer wordt gezegd dat als je spiermassa wilt kweken, je dan moet bulken. Een goed gezond eetschema maar met een calorie-overschot. Alleen stel ik me daarbij de volgende vraag.

Ik ben 195 lang en weeg toch al 87 kg. Ongetraind, ik doe nooit aan sport, ben deze week wel met krachttraining begonnen en 3x per week cardio. Ik dronk veel frisdrank maar at niet enorm veel. In de afgelopen anderhalf jaar ben ik van 77 kg naar 87 kg verdikt. Mijn buik is uit vorm maar verder ben ik nog altijd mager als je me ziet.

Ik wil helemaal niet nog zwaarder worden het eerste jaar, een kilo of 85-90 is om te beginnen al redelijk passend bij de lengte. Als ik al die calorieen van frisdrank weglaat door water te drinken, dan eet ik zelfs als ik een cutdieet aanhoud al meer dan vroeger. Kan ik zo geen twee vliegen in een klap slaan? Dus daardoor vetmassa verliezen en door de krachttraining spiermassa kweken? Nogmaals ik zou sowieso al meer voeding binnenkrijgen.

Ben benieuwd naar jullie reacties, of dit zou kunnen volgens jullie.

Groeten van Johan

Ter illustratie een paar foto's bijgevoegd. --> Nee dus.
    Last edited by Pinada; 16-03-2009, 19:30.
    obsession is just what lazy people call dedication

1. Foto's zullen verwijderd worden. Mag pas na 20 posts
    2. Ongetraind hoef je niet per se te bulken of te cutten. Eet op onderhoud en doe voornamelijk compound oefeningen. Dan zal je spiermassa ontwikkelen terwijl je vet minder wordt. Dit werkt alleen in den beginne. Dat is het mooie als je beginner bent...

Comment

Originally posted by Falstyr View Post
      1. Foto's zullen verwijderd worden. Mag pas na 20 posts
      2. Ongetraind hoef je niet per se te bulken of te cutten. Eet op onderhoud en doe voornamelijk compound oefeningen. Dan zal je spiermassa ontwikkelen terwijl je vet minder wordt. Dit werkt alleen in den beginne. Dat is het mooie als je beginner bent...
      Ah ok, dat ik geen foto's mag posten zal ik over het hoofd gezien hebben.

Comment

Had precies hetzelfde als jij. Ben gewoon van ongezonde voeding naar gezonde voeding overgestapt en een fullbody schema getraind. (6 maanden lang) En het resultaat is wel goed, ben heel wat vet kwijt en wat spiermassa bijgekomen en nooit cardio gedaan. Succes met je doel, zou me nog niet al te druk maken over cutten of bulken gewoon lekker trainen en op je voeding letten.

Succes

Comment

je lijkt een beetje op el bundy XD maar je motivatie is er iig wel want je had al foto's gemaakt. ondanks dat ze niet gepost mogen worden.

laat je vet % ff meten is dat echt te hoog werk dat eerder naar beneden. en jah het kan door goede voeding en dan spieren te winnen en vet te verliezen alleen duur deen stukje langer.

Comment

Originally posted by Posseltje View Post
            je lijkt een beetje op el bundy XD maar je motivatie is er iig wel want je had al foto's gemaakt. ondanks dat ze niet gepost mogen worden.

laat je vet % ff meten is dat echt te hoog werk dat eerder naar beneden. en jah het kan door goede voeding en dan spieren te winnen en vet te verliezen alleen duur deen stukje langer.
            XD? Wat is dat? Extra dun of extra dik of zo? Ik merk wel dat door vaker kleinere maaltijden te eten, de stofwisseling omhoog gaat. Ik ontbeet nooit, at dan 8 boterhammen om 12u en een flinke warme maaltijd. Sinds enkele weken ontbijt ik, twee boterhammen, elke 3 uur nog eens 2 boterhammen, in totaal al 10 voor de avondmaaltijd. Ik eet dus meer en vaker en 's middags rammel ik van de honger. Als ik dus begin met trainen dan zal ik nog meer moeten eten terwijl ik dan eigenlijk nog onder of net op mijn onderhoud zit. De snelle stofwisseling geeft mij het idee dat het best goed gaat komen. Mijn stofwisseling was laag en dan word je volgens mij met twee grote maaltijden dikker.

Comment

Originally posted by johanhager View Post
              Ik merk wel dat door vaker kleinere maaltijden te eten, de stofwisseling omhoog gaat.
              Is onzin, want de TIF waarde blijft gelijkt, bij een gelijk aantal kcal per dag (en past zich pas aan na een paar dagen). Als je niet weet wat dit betekend moet je ff op google zoeken En als je dat niet kan vinden ff vragen
              22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                Is onzin, want de TIF waarde blijft gelijkt, bij een gelijk aantal kcal per dag (en past zich pas aan na een paar dagen). Als je niet weet wat dit betekend moet je ff op google zoeken En als je dat niet kan vinden ff vragen
                Ik heb de TIF-waarde niet kunnen vinden. Ach weet je wat, ik begin er gewoon aan en ik zal zien wat er gebeurt en op basis daarvan veranderingen doorvoeren. Ik ga eens stoppen met alles vooraf te willen bedenken en de eerste 3 maanden zie ik als trial and error. Ik zal al meer bereiken door iets te doen dan door niets te doen. Ik zal zien wat mijn lichaam doet en dan aanpassen totdat mijn lichaam doet wat ik wil.

Comment

Goed plan, zo ben ik 2 maanden geleden ook begonnen...
                  Ben 1,96...93 kilo, 10% vet...en vreet me helemaal te pletter...maar nu voornamelijk gezonde dingen..
                  geen chips, suikers uit snoep enzo..maar inderdaad veel brood, brinta, zv rijst etc etc

XD = iemand die probeer te glimlachen ook wel of

en in die 2 maanden veel kunnen bij leren door te hier te lezen...en door zelf ervaring op te doen mbt hoe mn lichaam reageerd op training andere voeding..

hoe dan ook veel succes!
                  Bulking tot 100kg

Comment

Originally posted by johanhager View Post
                    Ik heb de TIF-waarde niet kunnen vinden. Ach weet je wat, ik begin er gewoon aan en ik zal zien wat er gebeurt en op basis daarvan veranderingen doorvoeren. Ik ga eens stoppen met alles vooraf te willen bedenken en de eerste 3 maanden zie ik als trial and error. Ik zal al meer bereiken door iets te doen dan door niets te doen. Ik zal zien wat mijn lichaam doet en dan aanpassen totdat mijn lichaam doet wat ik wil.
                    Komt erop neer dat als je 4000 kcal in 8x of in 1x eet, het niks uitmaakt voor de snelheid van je metabolisme. Voor de uitgebreide uitleg moet je het maar ff lief vragen :P
                    22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Hoe krijg je je stofwisseling dan WEL omhoog...merk namelijk precies hetzelfde nu ik meer eet en meerdere malen op een dag eet. Staat volgens mij ook letterlijk in de stickies dat je stofwisseling versnelt wanneer je meer eet en het verspreid over zo'n 6 maaltijden.
                      "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe" - Albert Einstein

Comment

Ja veel stickies zijn hopeloos outdated.

Je metabolisme gaat wel omhoog als je MEER eet, niet als je vaker eet. En sporten natuurlijk (tabata's zijn een meta booster )

Comment

Originally posted by Leo1988 View Post
                          Ja veel stickies zijn hopeloos outdated.

Je metabolisme gaat wel omhoog als je MEER eet, niet als je vaker eet. En sporten natuurlijk (tabata's zijn een meta booster )
                          Waar heb je dat zien staan dan, ben er wel benieuwd na.
                          Mij lijkt het, als de afstanden tussen de maaltijden te groot zijn, je lichaam wel gaat vertragen. Weet niet of hij het al bij 24 uur doet.

Maar een heel extreem geval. om de 3 dagen 9000 kcal ( als je behoefte 3000 is ) eten, dus 1 dag 9000 en de andere 2 dagen niks, heeft echt wel invloed op je metabolisme. Je lichaam constateert dat je dan te weinig binnen krijgt lijkt mij. Het weet toch niet dat je over 72 uur weer genoeg binnen krijgt.

tis hoe ik er tegen aan kijk he, het lichaam denkt niet in dagen. de stofwisseling wordt onder andere geprikkeld wat het lichaam in een bepaalde tijd binnen krijgt. Dus als de afstanden tussen de maaltijden te groot worden, dan heeft het wel effect lijkt me.

Waarmee ik niet wil zeggen, dat je stofwisseling hoger ligt bij 8 dan bij 3 maaltijden. Maar er zou ergens wel een grens liggen in tijd wat er tussen de maaltijden mag zitten.

Correct me if i'm wrong.

Comment

Meal Frequency and Energy Balance | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Knock yourself out

"Quite in fact, it takes at least 3-4 days of fairly strict dieting to impact on metabolic rate (and some work on fasting shows that metabolic rate goes UP acutely during the first 72 hours of fasting); a single meal means nothing. You will not go into ’starvation mode’ because you went more than 3 hours without a meal. Nor will your muscles fall off as an average sized food meal takes 5-6 hours to fully digest, as I discuss in The Protein Book."

Het is nou ook weer niet de bedoeling dat je een week niet gaat eten Met dat 8x en 1x eten doelde ik meer op de aantal keren per dag. Het komt er op neer dat je metabolisme zich pas aanpast na een paar dagen, en niet na een paar uur niet eten.

Ik zit nou ook op dat IF dieet en met IF (intermitting fasting) is het de bedoeling juist een aantal uren te vasten (15-20 uur), voordat je begint met eten. Dan eet je 4-9 uur lang (of minder/meer, afhankelijk van de variant die je kiest) je kcal en dan weer 15-20 uur niks. Merk niet dat mn metabolisme omlaag gaat Ik heb het juist VEEL heter dan voorheen! (kan ook zijn doordat ik wat meer gewicht meedraag)
                            Last edited by Leo1988; 19-03-2009, 01:07.

Comment

tvp, ga ik straks eens allemaal doorlezen.
                              the one and only tabata overlord

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X