Soja toch niet zo slecht voor mannen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Soja toch niet zo slecht voor mannen?

Ik had begrepen dat bij soja is aangetoond dat het nou niet echt geschikt is voor mannen omdat het een verlaagde test productie veroorzaakt. Echter op Ergogenics lees ik dit:

Voeding | Soja verlaagt testosteronspiegel mannen niet, zegt metastudie

Voeding | Sojamelk reduceert kans op prostaatkanker

meningen?

Oops, ik heb net een oude discussie over hetzelfde omhoog gebumpd: http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-v...or-de-cut.html
    Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik dacht dat soja het oestrogeen verhoogde? En dat daardoor de verhouding met testosteron nadeliger was, maar dat het weinig over het test zelf zegt?

Comment

oestrogeen en testosteron zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: hogere test heeft een lagere oestrogeengehalte tot gevolg en zo heeft een verhoogd oestrogeen gehalte een lagere testosteron gehalte tot gevolg. Niet alleen de verhouding dus.

Is wat ik gelezen heb in eerdere studies, deze heb ik nog niet bekeken, ga ik zo ff doen.
        22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Hogere test=lager oestrogeen? Nee, niet bepaald. De feedbackloop gaat middels oestrogeen.

Meer test= meer feitelijke aromatase= meer oestrogeen--> lagere testproductie
          meer oestrogeen--> hoger SHBG = meer gebonden testosteron --> lagere beschikbaarheid testosteron
          meer oestrogeen = verhoogde activiteit van het aromatase-enzym

Zodra het testosteron echter zakt, zakt het oestrogeen weer, en gaat je testproductie weer lopen.
          "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Ohw, dan heeft het stuk waaruit ik het heb gelezen het verkeerd, want dit stond er toch echt. Ik zal wel ff heel goed nadenken waar ik het heb gelezen.

Edit: dan heb ik het niet over het geval dat er test wordt geïnjecteerd heh, maar gewoon de lichamelijke productie en het evenwich wat in stand wordt gehouden.
            22 jaar, 182 cm, 82 kg en 8,9% vet __________________________________________________ _________________________ Deadlift: 216 kg RDL: 5 x 200 kg FSQ: 115 kg PL SQ: 170 kg Benchpress: 115 kg

Comment

Dit is gewoon de endocrinologische feedbackloop bro. Natuurlijk of niet doet daar feitelijk weinig aan af, maar ik heb het ook over natuurlijke productie.
              "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

Comment

Er is toch ook nog een verschil tussen vrije testosteron en gebonden testosteron? Alleen weet ik niet of dat iets uitmaakt voor het soja verhaal bij mannen.
                Owner of the Iron Playground.

Comment

Ja, het beïnvloed beide (mits er phyto-oestrogenen in zitten) negatief.

sigpic

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X