Gerandomiseerd onderzoek: Geen bewijs effect verzadigd vet op hart- en vaatziekten.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gerandomiseerd onderzoek: Geen bewijs effect verzadigd vet op hart- en vaatziekten.

Het voedingscentrum en andere adviesorganen op het gebied van gezonde voeding zijn bijzonder stellig in hun advies over verzadigd vet: Er wordt gesuggereerd dat er overtuigend bewijs is dat het verlagen van de verzadigd vet consumptie het risico op hart- en vaatziekten zal laten dalen. Dit advies is meestal gebaseerd op literatuuroverzichten van gerandomiseerd onderzoek naar a) de effecten van verzadigd vet op het cholesterol, en b) het verlagen van verzadigd vet en tegelijkertijd verhogen van meervoudig onverzadigd vet.

Ik heb opgezocht wat de beschikbare literatuuroverzichten van de 2 meest-betrouwbare vormen van onderzoek (gerandomiseerd & prospectief) hierover zeggen. Ik bespreek de resultaten uit 4 literatuuroverzichten van prospectief onderzoek en 3 literatuuroverzichten van gerandomiseerd onderzoek.

De conclusie kunnen jullie hieronder lezen. Een analyse van de effecten staat op de link naar mijn site.

Conclusie: De conclusies van literatuuroverzichten zijn bijzonder consistent. Niet één literatuuroverzicht van prospectief onderzoek laat zien dat hoge - vergeleken met lage - consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verhoogt. En niet één literatuuroverzicht van gerandomiseerd onderzoek concludeert dat het verlagen van de consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt.
    Gerandomiseerd onderzoek laat zien dat het verlagen van de verzadigd vet consumptie - en tegelijkertijd verhogen van de meervoudig onverzadigd vet consumptie - mogelijk het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt, maar dat dit geen effect heeft op de levensduur. Een nadere analyse van deze gegevens laat echter geen aanwijzingen zien dat verzadigd vet van invloed is op dit effect op hart- en vaatziekten, maar dat hoge consumptie van enkelvoudig onverzadigde vetten mogelijk het risico hierop verhoogt. Tevens laat gerandomiseerd onderzoek zien dat een effect van een voedingsinterventie op het cholesterol een onbetrouwbare manier is om het risico op hart(- en vaat)ziekten te voorspellen.
    De aanwijzing over het mogelijke effect van enkelvoudig onverzadigd vet uit gerandomiseerd onderzoek wordt versterkt door een analyse van prospectieve onderzoeken waarin het verlagen van verzadigd vet - en tegelijkertijd verhogen van enkelvoudig onverzadigd vet - het risico op hartziekten verhoogt bij mannen. Visolie is niet meegerekend in de analyses van meervoudig onverzadigd vet!
    Bron: Hoenselaar R. Gerandomiseerd onderzoek: Het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet heeft geen effect op de levensduur. Voedingengezondheid.com. 4 oktober 2010. Verzadigd vet, meervoudig onverzadigd vet & hartziekten.
    Voeding en kanker: canceranddiet.nl
    Voeding en gezondheid: voedingengezondheid.com

yup. zelfs al zou verzadigd vet zorgen voor een hoger bloedcholesterol. een hoog cholesterol is geen indicatie voor hart/bloedvaat ziekten.

pas als je het cholesterol profiel gaat onderzoeken, en er:
    -een hoog small dense LDL cholesterol aangetroffen is
    -een laag hdl cholesterol aangetroffen is
    -een hoge concentraties triglyceriden aangetroffen zijn

pas dan kan men spreken van een verhoogd risico op hart en bloedvaat ziekten. Deze combinatie van sympthomen komt niet perse voort uit het eten van teveel verzadigd vet.

maarja als ancel keys met zijn seven countries study nou eens objectief was geweest en niet selectief onderzoek had gepleegd om zijn eigen theorie te bevestigen. dan zou die hele verzadigd vet is slecht mythe nooit hebben bestaan.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

1 persoon z'n visie tegenover de rest van de wereld. Ik geloof best dat je zowel verzadigt als onverzadigde vetten binnen moet krijgen, alleen hebben voordelen van grotere hoeveelheden onverzadigde vetten zich al meerdere malen bewezen:

Voeding | Vis beschermt tegen hartaanval, niet tegen kanker

Supplementen | Visolie voorkomt dodelijke hartaanval

Daarmee lijkt een theorie over de positieve gezondheidseffecten van visolie te zijn ontzenuwd: dat visolie de hartcellen helpt op tijd samen te trekken. Maar desondanks vermindert visolie de kans op sterfte door hart- en vaatziekten met twintig procent.
      Ik kan de lijst nog wel verder aanvullen. Als je moest kiezen kan je dus altijd beter onverzadigd kiezen, ook al zou het niet bewezen zijn dat verzadigt vet 'slecht' zou zijn. Het heeft simpelweg teveel voordelen.
      In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Dat is dus onzin. Onverzadigde vetten hebben hun waarde, maar verzadigde vetten zijn ook essentieel.
        "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Originally posted by generalix View Post
          dat is dus onzin. Onverzadigde vetten hebben hun waarde, maar verzadigde vetten zijn ook essentieel.
          . . . . +2
          You can not become LEGenDArY without Legday

Comment

Originally posted by adon1s View Post
            1 persoon z'n visie tegenover de rest van de wereld. Ik geloof best dat je zowel verzadigt als onverzadigde vetten binnen moet krijgen, alleen hebben voordelen van grotere hoeveelheden onverzadigde vetten zich al meerdere malen bewezen:

Voeding | Vis beschermt tegen hartaanval, niet tegen kanker

Supplementen | Visolie voorkomt dodelijke hartaanval

Ik kan de lijst nog wel verder aanvullen. Als je moest kiezen kan je dus altijd beter onverzadigd kiezen, ook al zou het niet bewezen zijn dat verzadigt vet 'slecht' zou zijn. Het heeft simpelweg teveel voordelen.
            Wat staat er nou:

Conclusie: De conclusies van literatuuroverzichten zijn bijzonder consistent. Niet één literatuuroverzicht van prospectief onderzoek laat zien dat hoge - vergeleken met lage - consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verhoogt. En niet één literatuuroverzicht van gerandomiseerd onderzoek concludeert dat het verlagen van de consumptie van verzadigd vet het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt.
            Gerandomiseerd onderzoek laat zien dat het verlagen van de verzadigd vet consumptie - en tegelijkertijd verhogen van de meervoudig onverzadigd vet consumptie - mogelijk het risico op hart(- en vaat)ziekten verlaagt, maar dat dit geen effect heeft op de levensduur. Een nadere analyse van deze gegevens laat echter geen aanwijzingen zien dat verzadigd vet van invloed is op dit effect op hart- en vaatziekten, maar dat hoge consumptie van enkelvoudig onverzadigde vetten mogelijk het risico hierop verhoogt. Tevens laat gerandomiseerd onderzoek zien dat een effect van een voedingsinterventie op het cholesterol een onbetrouwbare manier is om het risico op hart(- en vaat)ziekten te voorspellen.
            De aanwijzing over het mogelijke effect van enkelvoudig onverzadigd vet uit gerandomiseerd onderzoek wordt versterkt door een analyse van prospectieve onderzoeken waarin het verlagen van verzadigd vet - en tegelijkertijd verhogen van enkelvoudig onverzadigd vet - het risico op hartziekten verhoogt bij mannen. Visolie is niet meegerekend in de analyses van meervoudig onverzadigd vet!

En wat staat er verder over onverzadigd vet? Lijkt me niet zo slim om enkelvoudig onverzadigd vet en meervoudig onverzadigd vet op een hoop te gooien.

Comment

Originally posted by isdatzo View Post
              Visolie is niet meegerekend in de analyses van meervoudig onverzadigd vet!
              Wat heeft dit onderzoek dan voor waarde? Dit is wel een grove beperking in het onderzoek, wat wss door een nobody is uitgevoerd. Ik kan iig geen referenties van die persoon vinden.
              Mensen die teveel van iets eten, bijv. verzadigde vetten, kunnen de negatieve gevolgen hiervan beperken door onverzadigde vetten te eten. Dan is het toch altijd positiever om een groot gedeelte van je voeding uit onverzadigde (bijv. vis) vetten te laten bestaan?
              In college, a guy from another country told me that he had been "juicing" for a few years. He was a very poor thrower and it made me wonder just how bad he would be if he were "clean."

If I can drink water, sleep more, and eat normal and still defeat you while you're juicing hard, you probably don't have the aptitude. Sorry. Blame your genes. Dan John.

Comment

Wat heeft dit onderzoek dan voor waarde?
                Wat dacht je van het in kaart brengen van de effecten van verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten, en meervoudig onverzadigde vetten uit niet-vis bronnen?

Dit is wel een grove beperking in het onderzoek,
                Het verschil maken tussen effecten van linolzuur/linoleenzuur vs EPA/DHA is een beperking? Leg uit. Ik neem aan dat je het ook geen beperking vind om te kijken naar het verschil tussen enkelvoudig vs meervoudig onverzadigde vetzuren.....

wat wss door een nobody is uitgevoerd.
                Natuurlijk heb je het recht om iemand een nobody te noemen die het heeft gepresteerd om door de zware criteria heen te komen om in de Cochrane Database te mogen publiceren. Maar dan verwacht ik wel dat je aannemelijk maakt wat er inhoudelijk niet klopt aan de resultaten die de auteurs hebben gevonden........

Ik kan iig geen referenties van die persoon vinden.
                Wat bedoel je met referenties van die persoon? Er staan 22 referenties naar artikelen/internetpagina's.

Mensen die teveel van iets eten, bijv. verzadigde vetten, kunnen de negatieve gevolgen hiervan beperken door onverzadigde vetten te eten.
                En misschien is er ook wel onderzoek gedaan naar de onafhankelijke effecten van verzadigde vetzuren. Neem even de moeite om te kijken wat 4 literatuuroverzichten (3x prospectief ondezoek/1x gerandomiseerd onderzoek) daar consistent over zeggen.
                Verder is er ook onderzoek gedaan naar de effecten uit het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten en koolhydraten. Heb je gelezen wat de auteurs van de literatuuroverzichten daar over zeggen?

Dan is het toch altijd positiever om een groot gedeelte van je voeding uit onverzadigde (bijv. vis) vetten te laten bestaan?
                De resultaten van zowel gerandomiseerd onderzoek als prospectief onderzoek laten juist zien dat het mogelijk de enkelvoudig onverzadigde vetten zijn die het risico op hart(- en vaat)ziekten verhogen, en niet verzadigde vetten!

Comment

Het is ook gewoon een stuk kudde gedrag/massa hysterie.
                  Mensen werden te dik...en aten veel suiker en vet.

Boel wordt gedramatiseerd. Vet en Suikers eruit. Stukje bij beetje komt de boel daarna gelukkig weer in balans. Maar de vethysteria blijft toch nog steeds redelijk hardnekkig hangen.
                  Fear is the mind killer

Comment

op school leer ik dat een gemiddeld mens 110 gram vet mag eten, wat ik eigenlijk wel redenlijk wat vindt..
                    On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Originally posted by gleke View Post
                      op school leer ik dat een gemiddeld mens 110 gram vet mag eten, wat ik eigenlijk wel redenlijk wat vindt..
                      Algemeen is wel 1 tot 1,5 gram vet per kilo bw.

Ik vind de discussie niet echt eel erg waardevol verder, ik zal eens kijken naar e.e.a.
                      1e Masters Superbody YBF 2011!
                      Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Ik vind deze, omdat krachtsporters erg veel visoliecaps gebruiken en vette vis eten, wel erg leuk, het verklaart wel erg veel bepaalde topics en reply's..........:

Magere vis verlaagt misschien de kans op schizofrenie, terwijl hoge consumptie van vette vis de kans hierop mogelijk verhoogt.

Zaterdag, 5 juni 2010.

Er zijn aanwijzingen dat lage inname van vis, of meervouding onverzadigde vetzuren, en vitamine D deficiëntie van invloed zouden kunnen zijn op het ontwikkelen van schizofrenie. Een middelgrote groep Zweedse vrouwen vulde in 1991/92 een voedselfrequentievragenlijst in, en vervolgens werd in 2002/03 gekeken wat de invloed was op symptomen van schizofrenie.
                        14.395 vrouwen ontwikkelden in gemiddelde-, en 817 vrouwen ontwikkelden in hoge mate symptomen van schizofrenie. Er werd een verschil in effect gevonden tussen consumptie van verschillende soorten vis. Consumptie van magere vissorten (kabeljauw, snoek, en koolvis) verlaagde de kans op beide maten van symptomen van schizofrenie. Dit effect werd gevonden bij alle hoeveelheden van consumptie. Daartegen had matig consumptie (tot 1 x per week) van vette vis (zalm, haring, makreel), geen effect, en werd er zelfs een verhoogd risico op beide maten van symptomen van schizofrenie gevonden bij hoge consumptie (2 x per week of meer) van vette vis. Lage consumptie van weekdieren (1-3 x per maand), verlaagde de kans, maar hoge consumptie (2 x per week of meer) verhoogde de kans op beide maten van symptomen van schizofrenie. Ten slotte verlaagden zowel vitamine D consumptie via het dieet, als omega-6 vetzuren de kans op beide maten van symptomen van schizofrenie. Het beschermende effect van vitamine D werd sterker naarmate er meer van werd geconsumeerd

Comment

verder vind ik nog steeds de info niet waardevol en zelf zinloos om dat hier te plaatsen bij sporters en atleten met een sterk verhoogde behoefte aan voedingstoffen en ook vetten.

Comment

Ik ben schizofreen, want eet vis en visolie capsules voor 3 personen :P

110gr vet = 990kcal
                            voor iemand die 3000kcal als inname heeft is dat normaal. Voor iemand die meer kcal eet is het weer weinig.

Comment

Neen, ik ben schizofreen en ik eet geen visoliecapsules meer, lol.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X