Zout & Water v.s. hypertensie & training

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zout & Water v.s. hypertensie & training

Hoe zit het met de zoutinname bij het carbcyclen wanneer men last heeft van hypertensie (verhoogde bloeddruk). Ik kook, eet, e.d. zonder toegevoegd zout en let op zoutarme producten. Omdat ik nu dus ook bijna alleen maar mijn carbs uit groenten haal, mis ik ook het zout van de componenten als brood, crackers e.d..

Is het dan geoorloofd om toch zout binnen te krijgen via bijvoorbeeld een gevulde kippensoep met bouillonblokje, of wat zout bij de eieren.

Je verliest een hoop zout bij het trainen en door het verhoogde litrage water wat je dan nodig hebt is het gevolg dat je zoutgehalte zakt.

Nu is dat met een verhoogde bloeddruk lastig om direct zout in te nemen met het gevaar dat je weer veel te veel zout binnenkrijgt.

Ik zit officieel aan ~2.8 gr natrium per dag, nu ik nog niet train en rond de 3 / 3,5 liter water per dag drink. Wanneer ik ga trainen zal ik dit dan moeten aanvullen? En wat is dan het handigst om in te passen in een carbcycle op weekbasis, gebaseerd op UD2.0?
    - MKLP

pfff. 18% BF eraf in iets meer dan een jaar... ambitieus hoor.
    Veel succes in ieder geval.

Misschien een beetje zout in het water bij de groentes tijdens het koken een idee?
    Fear is the mind killer

Comment

sf01, dank voor je reply; het is doable, niemand zegt dat het makkelijk zal worden.
      Voor meer achtergrond info kan je even een blik werpen op mijn 'even voorstellen'-post.
      http://forum.bodynet.nl/even-voorste...tml#post763419

Op dit moment ben ik twee maanden bezig om alleen mijn voedingspatroon te muteren naar een structureel goede 'levensstijl'. Dit vind ik erg handig, omdat je je dan echt kan focussen op wat je binnen krijgt, op dit moment merk ik dat het ook werkt, van 116 in okt, naar 111.5 in nov, naar ... in dec (meet ik volgende week). Door het cyclen met mijn carbs zal het afvallen wat rustiger worden, maar hierdoor verlies ik in verhouding meer vet.

Het koken met wat zout is een goede tip, dank hiervoor. Het is makkelijker doseren dan bijvoorbeeld een zoutintensieve maaltijd nuttigen of iets kant-en-klaars (handje zoutjes) te nuttigen. Ik zal dit meenemen in mijn schema.
      - MKLP

Comment

1g zout ofwel 0.4g natrium is de ADH voor de gemiddelde nederlander. iets meer mag overigens wel. volgens de gezondheidsraad is 6 gram zout per dag het absolute maximum (2.4g natrium).

als je sport zweet je, en verlies je idd iets meer natrium. als jij elke dag maar 1g zout binnenkrijgt, dan is het aan te raden om op sportdagen extra zout binnen te krijgen. Jij neemt echter 2.8g natrium (7g zout) per dag, en dit is zelfs voor een sporter die bijna elke dag intensief sport teveel. en extra zout heb jij helemaal niet nodig. eerder zou ik je aanraden om op sportdagen zoutinname nog te verlagen naar 2g natrium. en op rustdagen misschien wel naar 1g.

of je die 2g natrium nou haalt uit melk, brood, boullion, soep, of wat anders, maakt niets uit. het gaat gewoon om hoeveel zout je in totaal binnenkrijgt.
        --------------------------------------

verder vraag ik me af waarom je praat over carb cycling en ud2. je vet% is rond de 30%. niet om je te willen beledigen, maar je valt af met elk dieet wat niet door een totale retard is opgezet.

gezond eten, 80% van kcal behoefte tot je nemen, voldoende proteine, krachttraining doen. elke 8 weken 1-2 weken op onderhoud eten. doe bovenstaande en je verliest vet zonder spierverlies (en je wint zelfs nog wel wat spiermassa) tot je ergens rond de 15-20% zit.

daarna kun je tijdens het cutten eventueel merken dat je geen spiermassa meer tijdens het cutten erbij pakt, en dat je merkt dat spierverlies een issue wordt. dan kun je eventueel na gaan denken over carb cyclen.

als je daarmee ook niet meer verder komt, kun je ud2 gaan doen.

deze dieetmethoden zijn voor mensen met een relatief laag vet% (ud2 als je maximaal 15% hebt, maar de meesten gebruiken het pas bij een bf van 12-10% om echt laag te gaan). Carb cyclen is ook niet echt nodig voor jou. en zal je ook niet veel betere resultaten opleveren.
        More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by MKLP View Post
          sf01, dank voor je reply; het is doable, niemand zegt dat het makkelijk zal worden.
          Voor meer achtergrond info kan je even een blik werpen op mijn 'even voorstellen'-post.
          http://forum.bodynet.nl/even-voorste...tml#post763419

het is idd haalbaar. ben zelf in een jaar en 3 maanden (waarvan 3 maanden alleen voeding aanpassen en cardio, en een jaar KT+ voeding) van 115 kilo bij een 32%, naar een 94 kilo bij 15% gegaan. (deze 17% eraf representateren een 23 kilo vetverlies. in deze periode pakte ik +- 2 kilo spiermassa erbij).

moet wel eerlijk erbij zeggen, dat ik in dat jaar geen training gemist heb. geen enkele keer iets gegeten heb wat niet in mijn schema stond. geen alcohol. en ik was 100% gemotiveerd.

Op dit moment ben ik twee maanden bezig om alleen mijn voedingspatroon te muteren naar een structureel goede 'levensstijl'. Dit vind ik erg handig, omdat je je dan echt kan focussen op wat je binnen krijgt, op dit moment merk ik dat het ook werkt, van 116 in okt, naar 111.5 in nov, naar ... in dec (meet ik volgende week). Door het cyclen met mijn carbs zal het afvallen wat rustiger worden, maar hierdoor verlies ik in verhouding meer vet.

het cyclen van carbs heeft bij een hoog vet% 0 voordeel. zorgt niet voor beter spierbehoud en/of winst of een groter vetverlies.

Het koken met wat zout is een goede tip, dank hiervoor. Het is makkelijker doseren dan bijvoorbeeld een zoutintensieve maaltijd nuttigen of iets kant-en-klaars (handje zoutjes) te nuttigen. Ik zal dit meenemen in mijn schema.

je hebt geen extra zout nodig. eerder zout inname minderen. vooral op dagen dat je niet sport.
          gr dynobet
          More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Uit bijvoorbeeld UD2.0 is veel nuttige informatie te vergaren, zonder UD2.0 te volgen, net zoals bij veel andere methoden kan je hier je profijt mee doen.

Ik zal ook niet gaan UD2.0'en, dit heeft inderdaad weinig nut, maar het aspect carbcyclen kan ook gebruikt worden wanneer je bf% zich niet in de 15-20 regionen bevindt. Dit is Ă©Ă©n aspect waar Lyle McDonald het over heeft.

Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik merk op dit moment geen nadelige effecten van het zodanig indelen van mijn carb-intake. Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat wanneer ik ooit nog eens UD2.0 zal proberen wanneer de tijd daarvoor rijp is, het effect geneutraliseerd wordt, omdat ik eerder al beginnen ben met het cyclen van carbs. Of zit ik op een verkeerde gedachtengang?
            - MKLP

Comment

In viatnam in de jungle kregen we altijd zouttabletten. meschien is dat wat

Comment

Originally posted by MKLP View Post
                Uit bijvoorbeeld UD2.0 is veel nuttige informatie te vergaren, zonder UD2.0 te volgen, net zoals bij veel andere methoden kan je hier je profijt mee doen.

juist, ben ik het helemaal mee eens. hier kun je veel aan hebben, mits je de informatie ook in een groter totaalplaatje kunt plaatsen. en je je bewust bent van het feit dat spierverlies en een drop in metabolisme door middel van een crash in hormonen minder snel van toepassing is, wanneer het vet% hoger is. dan zou je wanneer je de info uit ud2 dus in perspectief ziet, snappen dat in jouw geval cyclen niet echt nodig is.

Ik zal ook niet gaan UD2.0'en, dit heeft inderdaad weinig nut, maar het aspect carbcyclen kan ook gebruikt worden wanneer je bf% zich niet in de 15-20 regionen bevindt. Dit is Ă©Ă©n aspect waar Lyle McDonald het over heeft.

dan mag je me laten lezen waar lyle mcdonald dit schrijft. ik heb al zijn boeken (behalve the proteine book, en zijn boek voor mixed sports) + vrijwel alle artikels van hem gelezen op zowel the main als the mean forum.

Tuurlijk maakt hij in zijn ud2 boek een argument om calorien en carbs van hoog naar laag te gooien en weer hoog en laag. maar je moet het wel binnen het perspectief blijven zien, dat de nadelige effecten van dieten pas groter worden bij een lager vet%. en dat is bij jou nu niet aan de orde.

Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik merk op dit moment geen nadelige effecten van het zodanig indelen van mijn carb-intake.

het heeft ook geen nadelige effecten. maar is zie ook niet het voordeel ervan in jouw situatie.

Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk, dat wanneer ik ooit nog eens UD2.0 zal proberen wanneer de tijd daarvoor rijp is, het effect geneutraliseerd wordt, omdat ik eerder al beginnen ben met het cyclen van carbs. Of zit ik op een verkeerde gedachtengang?

nee dat maakt geen drol uit. zal gewoon werken.
                als ik jou was, zou ik the rapid fatloss handbook van lyle mcdonald lezen. daarin staat de meest relevante info in voor mensen in jouw situatie (hoog vet%, veel overgewicht).

je hoeft niet perse het dieet te gaan volgen (al zou dat wel voor superieure resultaten zorgen voor jou), maar je kan er wel veel uit leren.

Ps: ik las dat je bodyopus hebt gelezen van dan duchaine. hij schijft ook in zijn boek dat je altijd de makkelijkste methode moet kiezen die werkt. en pas als die niet meer werkt, overstappen op iets anders. vandaar dat hij in dit boek ook 3 dieten omschreef, waarvan de zwaarste (bodyopus) enkel en alleen aan te raden was als de andere twee niet meer werkten.

jij doet nu meer dan nodig is. dat is niet slecht. en je zult ook wel je resultaten boeken. maar waarom moeilijk als het makkelijk kan. (en als je het al moeilijk wil doen, doe dan rapid fatloss, en drop meer als 1% vet per week).
                Last edited by dynobet; 14-12-2010, 13:38.

Comment

alle input voor fat-output is goed
                  Rapid Fatloss voor me nu. Hier komen inderdaad veel snippets in voor die ik ook op de recomposition site van hem zag staan, wel goed om deze helemaal door te spitten nu.

Inderdaad Duchaine prefereerde een cascade van intensiviteit om gemotiveerd te blijven en telkens zwaarder te gaan, op zich is er ook wat voor te zeggen om enige aspecten (uit verscheidene bronnen) te bundelen en je voor te bereiden op zwaarder weer d.m.v. gewenning. Dit zal voortgang mijns inziens niet direct benadelen.
                  - MKLP

Comment

verder zul je ermee bekend zijn, dat voldoende proteine inname EN zware krachttraining een belangrijk onderdeel zijn mbt LBM behoud.

koolhydraten omhoog gooien werkt het beste na krachttraining. Je kan dan meer en sneller koolhydraten opslaan als glycogeen. en als koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen, kunnen ze niet meer eindigen als vet. dat is ook de reden van de tension workout voor de carb load. de training zorgt dat glycogeen opslag in spieren groter is, en de grote insuline respons welke wordt veroorzaakt door de carbs, is zeer anabool.

normaal is veel koolhydraten eten niet altijd aan te raden, omdat glycogeen voorraden al vrij vol zijn. en de kans bestaat dat een deel als overschot eindigt en omgezet wordt tot vet. als je echter eerst een tijdje je kcal en carbs lager hebt gehouden, zijn deze voorraden al deels geleegd, en kun je carbs refeeden, zonder dat deze lijden tot meer vetmassa.

je kan op die manier dus wel regelmatig een grote insuline respons bewerkstelligen (en deze op de juiste momenten na de KT timen), zonder dat deze nadelig is voor opslaan van vetmassa. en de insuline respons komt juist je spiermassa ten goede (door extra aminozuren en koolhydraten die naar de spieren worden getransporteerd).

Maar nog steeds heb je er dan pas iets aan (mbt het vergroten van je LBM), als je krachttraining hebt gedaan. zonder (kracht) training, heeft het refeeden van carbs niet echt heel veel nut (veel minder als wanneer je wel traint).
                    ---------------------

dit is oa een heel erg sterk stuk over refeeds (carbs refeeden):
                    http://forum.bodynet.nl/sticky-onder...at-refeed.html

daar kun je lezen waarom het doen van een refeed voor mensen met een vet% boven de 20% niet echt nodig is. naarmate je vet% zakt, wordt het wel belangrijk.
                    ------------------------

Mijn tips zijn dus:

- begin zo snel mogelijk met training. ik kan me voorstellen dat je conditie relatief slecht is. dus 2x per week een 30 minuten cardio op een intensiteit die voor jou 30 minuten vol te houden is. daarnaast 2-3x per week een fullbody training. voor een beginners schema kun je in de stickys een goede fullbody workout vinden.

- Probeer zo gezond mogelijk te eten. eet een 20% onder behoefte. houd rekening ermee dat als je gaat sporten, dat je behoefte flink zal stijgen. je behoefte zal dan wellicht stijgen van een 2400 naar een 2700-2800. je kan dan al heel erg goed afvallen op een 2200-2300 kcal. (proteine inname zou ik rond de 175-200g houden. dat is gezien je vet vrije massa genoeg. de carb en vetinname kan varieren afhankelijk of je wel of niet traint).

maak je voorlopig nog niet te druk om allemaal methoden. voorlopig zal vrijwel alles nog werken als je traint, je je kcal inname limiteerd en je voldoende proteinen neemt.

leer eerst om goed te eten, hard te trainen, en dit op lange termijn vol te houden. laat eerst eens zien dat je dat kan. na verloop van tijd kun je steeds verder groeien.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X