omega 3 vetzuren supplementeren?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• omega 3 vetzuren supplementeren?

Ik weeg 85kg (vetpercentage weet ik niet maar abs zijn licht zichtbaar) bij 1.78m.

Ik hou mijn vetten zo rond de 100gram per dag.

Ik weet dat de omega vetzuren zeer belangrijk zijn voor spieropbouw. Hiervoor eet ik dagelijks
    1) 60-70 gram hazelnoten, goed voor zo'n 30gr vetten
    2) vette vis(zalm,sardienen,haring,..) goed voor 40gr vetten

de overige 30gram vetten gaan naar kleine hoeveelheden uit kip, olijfolie, melk,...

Nu mijn vraag:
    1)Is het in mijn geval nog nodig om omega vetzuren te gaan supplementeren of zit ik goed met mijn hoeveelheid noten en vis?
    2)Kan je ook een teveel aan omega vetzuren hebben? zo ja, is dat zo in mijn geval?

Niet alleen vetzuren zijn nodig voor een spieropbouw, eiwitten en koolhydraten ook. als sporter moet je wel meer nemen dan 100 gram! 200 gram perdag zal wel genoeg zijn.
    Never send a boy to do a mans job!

Comment

Originally posted by beat-boxer View Post
      Niet alleen vetzuren zijn nodig voor een spieropbouw, eiwitten en koolhydraten ook. als sporter moet je wel meer nemen dan 100 gram! 200 gram perdag zal wel genoeg zijn.
      Hoe kom je daar bij? 200 gram kan voor deze man veel te veel zijn.

Comment

Mijn koolhydraten en eiwitten zijn in orde

Comment

Echt he.. wat is dat nou weer voor advies. Als je niet weet waar je over praat zeg dan niks. Er bestaat niet zoiets als een vast een gram. Dat is voor iedereen anders.

@TS, probeer ongeveer tussen de 20 en 25% van je dagelijkse calorien uit gezonde vetten te laten komen. Dus stel je dagelijkse Kcal behoefte is 2500, zorg dan dat je ongeveer 600Kcal daarvan uit goede vetten haalt. Een gram vet bevat 9 calorien, dus dat zijn ongeveer 67g vetten per dag.

Haal je vetten voornamelijk uit: zalm, olijfolie, advocado's, noten. Ikzelf neem omega 3-6-9 tabletten. Maar bij voorkeur uit echte voeding.
          Failure is your friend

Comment

Originally posted by El Magico View Post
            Echt he.. wat is dat nou weer voor advies. Als je niet weet waar je over praat zeg dan niks. Er bestaat niet zoiets als een vast een gram. Dat is voor iedereen anders.

@TS, probeer ongeveer tussen de 20 en 25% van je dagelijkse calorien uit gezonde vetten te laten komen. Dus stel je dagelijkse Kcal behoefte is 2500, zorg dan dat je ongeveer 600Kcal daarvan uit goede vetten haalt. Een gram vet bevat 9 calorien, dus dat zijn ongeveer 67g vetten per dag.

Haal je vetten voornamelijk uit: zalm, olijfolie, advocado's, noten. Ikzelf neem omega 3-6-9 tabletten. Maar bij voorkeur uit echte voeding.
            Bedankt voor je antwoord

Comment

Om ook nog even antwoord te geven op je vraag. Als je iedere dag 40 gram vet haalt uit vette vis, dan zijn omega 3 supplementen niet meer nodig. Je zal hier voldoende van binnen krijgen.

Comment

Originally posted by strs View Post
                Om ook nog even antwoord te geven op je vraag. Als je iedere dag 40 gram vet haalt uit vette vis, dan zijn omega 3 supplementen niet meer nodig. Je zal hier voldoende van binnen krijgen.
                Ok, bedankt, dacht al zoiets maar begon te twijfelen.

Comment

Originally posted by El Magico View Post

uit sommige onderzoeken blijkt dat 50gram het minimale is wat een mens moet hebben.. (hormonale huishouding etc). Probeer iig hierboven te zitten
                  sq 130 / dl 175 / bp 100 / mp 70

you know they can't handle us like debbies does dallas

Comment

"gezonde" vetten blijft een misleidende term. Gewoon een goede mix van verzadigd en onverzadigd. Transvetten mijden.

Als je elke dag 40 gram vetten van vis binnen krijgt... zou ik nog eens goed nadenken over je vis intake.
                    Te veel vette vis is niet goed. Te veel vis is sowieso niet goed.
                    Zou vette vis intake beperken tot 2 misschien 3x per week.
                    Niet vette vis (bijv Tonijn) kan prima meer.

Ik vind persoonlijk dat je veel van je vetten uit noten haalt. Ik zou dit persoonlijk meer spreiden. Meer variatie.

Maar om op je vraag antwoord te geven... ik zou niet nog omega pillen nemen als je elke dag zoveel vis eet Krijg je dan plenty binnen lijkt me.

85kg op 1.78 met buikspieren licht zichtbaar is trouwens best wel nice. Dan heb je al behoorlijk wat spiermassa lijkt me.
                    Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
                      "gezonde" vetten blijft een misleidende term. Gewoon een goede mix van verzadigd en onverzadigd. Transvetten mijden.

Als je elke dag 40 gram vetten van vis binnen krijgt... zou ik nog eens goed nadenken over je vis intake.
                      Te veel vette vis is niet goed. Te veel vis is sowieso niet goed.
                      Zou vette vis intake beperken tot 2 misschien 3x per week.
                      Niet vette vis (bijv Tonijn) kan prima meer.

Ok, ga mijn vis inderdaad beperken tot 2-3x per week, had er al langer aan gedacht dat het teveel was maarja..

Ik vind persoonlijk dat je veel van je vetten uit noten haalt. Ik zou dit persoonlijk meer spreiden. Meer variatie.

Ik verdeel de noten over drie maaltijden per dag. Hoe bedoel je meer spreiden? Variatie, voor zover ik weet kan je deze vetten alleen uit noten en vette vis halen. Of misschien nog uit olie, maar ben er niet zo voor om echt olie te gaan drinken. Verbeter mij als ik fout ben aub.

Mocht dit toch beter zijn om wat noten te vervangen door olie, is olijfolie dan goed? En hoeveel moet je daar dan van nemen?

Maar om op je vraag antwoord te geven... ik zou niet nog omega pillen nemen als je elke dag zoveel vis eet Krijg je dan plenty binnen lijkt me.

85kg op 1.78 met buikspieren licht zichtbaar is trouwens best wel nice. Dan heb je al behoorlijk wat spiermassa lijkt me.
                      Bedankt, qua gewicht heb ik mijn doel eigenlijk al bereikt, misschien nog 2kg erbij zou wel mooi zijn, maar is zeker geen haast bij. Mijn doel is nu alleen nog zo laag mogelijk komen te staan in vetpercentage, maar om op hetzelfde gewicht te blijven moet er dus wel nog spiermassa bij ook uiteindelijk.

Comment

Hoe zit het nou met de precieze voedingswaarden van die tabletten?

Ik zag ze laatst liggen maar er stond niets op de verpakking.

Comment

Die zal vrij weinig zijn. Een grammetje vet per capsule ofzo?
                          Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Zo weinig?

Dat valt flink tegen.

Comment

in 100g vette vis zoals zalm of haring, zit misschien 2g omega 3 vetten. de rest zijn normale onverzadigde vetten

In visolie capsules zit EPA en DHA omega 3 vetzuren. in de meeste visolie soorten van 1g per capsule zit per capsule 120mg/180mg EPA/DHA. Hier kort een overzicht van hoeveel er in vette vis zit.

Vissoort/ EPA (in gram) /DHA (in gram) (per 100g vis)
                              Makreel 1,46 2,86
                              Sardien olie in blik 1,15 1,04
                              Zalm 0,76 1,06
                              Paling gerookt 0,69 0,76
                              Haring gezouten 0,55 0,58
                              Mosselen gekookt 0,51 0,34
                              Vissticks 0,31 0,62
                              Garnalen gepeld 0,28 0,19
                              Kabeljauw 0,17 0,42
                              Schol 0,16 0,14
                              Tong 0,08 0,21
                              Koolvis 0,08 0,13
                              Tonijn 0,03 0,13
                              Tilapia 0,01 0,10

Per 1g capsule van een gemiddelde (niet hooggedoseerde) visolie, krijg je dus 300mg EPA/DHA binnen.

als je dan vette vis gaat vergelijken met aantal capsules om een gelijke hoeveelheid EPA/DHA binnen te krijgen dan kom je op:

(vis per 100g)
                              Makreel 1,46 2,86 = 13 capsules
                              Sardien olie in blik 1,15 1,04 = 7 capsules
                              Zalm 0,76 1,06 = 6 capsules
                              Paling gerookt 0,69 0,76 = 5 capsules
                              Haring gezouten 0,55 0,58 = 4 capsules
                              Mosselen gekookt 0,51 0,34 = 3 capsules
                              Vissticks 0,31 0,62 = 3 capsules
                              Garnalen gepeld 0,28 0,19 = 3 capsules
                              Kabeljauw 0,17 0,42 = 2 capsules
                              Schol 0,16 0,14 = 1 capsule
                              Tong 0,08 0,21 = 1 capsule
                              Koolvis 0,08 0,13 =<1 capsules
                              Tonijn 0,03 0,13 = <1 capsule
                              Tilapia 0,01 0,10 = <1 capsule
                              ---------------------------------------------------

Verder heb ik veel gelezen dat het niet perse gaat om de absolute hoeveelheid omega 3 vetzuren die je binnenkrijgt, maar om de verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren.

Eet je dus veel omega 6 vetzuren, is je behoefte aan omega 3 vetzuren automatisch hoger.
                              -----------------------------

ikzelf neem standaard 6 capsules van 1g per dag. Eet ik vette vis die dag, dan neem ik geen capsules extra.
                              More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X