zout.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zout.

hey allemaal,

ik had een vraagje over zout.
    licht zoutiname in verband met hoe droog je bent?
    dat heb ik laatst gelezen, maar uitgezonderd van het feit dat te veel zout gewoon weg niet gezond is had ik daar nog nooit van gehoord.

ik bedoel hoe kan je zoutiname je vetpercentage beinvloeden?
    of is dit gewoon onzin.

thanx
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

zout neemt vocht op, meer vocht is hoger BF

Comment

http://www.gezondheidsnet.nl/hart-voor-je-hart/artikelen/1428/de-functie-van-zout

Zout is belangrijk voor zenuwprikkelgeleiding, seintjes vanuit je hersenen die bijvoorbeeld spieren opdracht geven je arm omhoog te tillen, en het samentrekken van spieren. Daarnaast is zout van belang bij de vochtbalans in je lichaam en speelt het een rol bij de regeling van de bloeddruk.

Meer zout dan nodig
      In principe krijgen we meer zout binnen dan we nodig hebben. 75 procent van al het zout dat je per dag binnenkrijgt, komt van bewerkte producten, 15 procent wordt toegevoegd aan het eten tijdens het koken en slechts 10 procent komt van onbewerkte, natuurlijke producten.

Zout wordt in je lichaam door je nieren gefilterd en komt dan in het bloed terecht. Als je te veel zout in je lichaam hebt, wordt je bloedzoutgehalte hoger. De verhouding vocht/zout is dan uit evenwicht.

Hierdoor krijg je dorst, waardoor je meer gaat drinken. Dit zorgt ervoor dat de verhouding vocht/zout weer in evenwicht komt. Je nieren zorgen ervoor dat het extra vocht samen met het zout wordt afgevoerd.

Hoge bloeddruk
      Jarenlang werd gedacht dat zout de grote veroorzaker van een hoge hoge bloeddruk was. Mensen die gevoelig zijn voor zout, krijgen bij het eten van zout inderdaad direct een hogere bloeddruk. Dan kan het eten van minder tot geen zout helpen om een hoge bloeddruk te voorkomen.

Maar bij het overgrote deel van mensen met een hoge bloeddruk zorgt minder zout eten er niet voor dat de bloeddruk lager wordt. De meest effectieve manier om je bloeddruk te verlagen, is: afvallen. Dit omdat een hoge bloeddruk over het algemeen het meeste voorkomt bij mensen met overgewicht.

Oedeem
      Te veel zout kan naast een hoge bloeddruk ook oedeem veroorzaken. Oedeem betekent dat het vocht in je lichaam slecht wordt afgevoerd. Het vocht hoopt zich dan op bepaalde plaatsen in het lichaam op. Hierdoor ontstaan zwellingen, bijvoorbeeld in je enkels.

Over het algemeen is te veel zout geen probleem, als er maar voldoende water wordt gedronken. Dan kan het teveel aan zout namelijk worden afgevoerd. Echter, als je erg vaak zout eet, worden de nieren te veel belast en dat is niet goed voor je hart. Je kunt dan hart- en vaatproblemen krijgen.

Het is het beste om per dag niet meer dan 6 gram zout te eten. Mensen met een verhoogde bloeddruk wordt aangeraden om maximaal 2 gram zout per dag te nemen.

Comment

dat vocht gedeelte heb fm denk ik wel gelijk in maar wat is teveel je zweet het toch ook uit of niet?

Comment

Originally posted by Yves View Post
          dat vocht gedeelte heb fm denk ik wel gelijk in maar wat is teveel je zweet het toch ook uit of niet?
          nope.

Comment

Originally posted by Fitness-maniak View Post
            nope.
            ff gegoogled

Van een goede waterbalans is sprake als afgifte en opname met elkaar in evenwicht zijn. Bij een sporter is de uitscheiding van vocht via zweet verhoogd in vergelijking met een persoon die niet sport.

Het vochtverlies tijdens inspanning is afhankelijk van de volgende factoren:

• de temperatuur
            • de luchtvochtigheidsgraad
            • de duur van de inspanning
            • de intensiteit van de inspanning
            • de sportkleding; door het dragen van bijvoorbeeld isolerende sportkleding kan het vocht verlies toenemen.

Zweet bestaat niet alleen uit water maar er zijn onder andere een aantal mineralen in opgelost. De belangrijkste mineralen die in het zweet aanwezig zijn, zijn Natrium (Na) en Chloor (Cl).

Een ander woord voor natriumchloride is (keuken)zout
            . Bij getrainde atleten bevat het zweet minder zout dan bij ongetrainde. Zweer bevat ten opzichte van lichaamsvloeistoffen meer water dan zouten (= hypotoon).

De behoefte aan wateraanvulling tijdens de inspanning zal dus groter zijn dan aan zoutaanvulling. Alleen bij sterk zweten (>4 liter) is het aanvullen van zout tijdens de inspanning aan te raden doordat het lichaam teveel vocht verliest.

Diet Centers Group - Sportvoeding

Comment

@ FM zie nu pas dat je het over het teveel aan zout had

Comment

Originally posted by J_roen View Post
                @ FM zie nu pas dat je het over het teveel aan zout had
                no problem.

Comment

Een groot deel pis ik er meestal uit, omdat ik behoorlijk veel water drink.

Laatst heb ik Paardenrookvlees laten staan vanwege het hoge zoutgehalte (4 gr natrium), jammer want verder heeft het een uitstekende voedingswaarde.

Comment

Originally posted by Viranelly View Post
                    Een groot deel pis ik er meestal uit, omdat ik behoorlijk veel water drink.

Laatst heb ik Paardenrookvlees laten staan vanwege het hoge zoutgehalte (4 gr natrium), jammer want verder heeft het een uitstekende voedingswaarde.
                    voor een keer maakt dat niet uit.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X