whey afgifte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• whey afgifte

Ik heb al wat verschillende meningen gelezen van marnop en sf01 maar wat is het nou? Whey verhoogt je vrije amino pool snel en deze daalt ook weer snel waardoor het alleen goed zou zijn om bij het ontbijt en na de training te nemen. Of daalt deze helemaal niet sneller als normale voeding?

Hoor t graag

meningen zijn niet van belang Melvin.
    je vult je amino's bij en klaar.

Het is heel erg simpel natuurlijk, glutamine is glutamine, arginine is arginine enz enz enz. en dat geldt voor alle amino's.....uit welke bron maakt dan niks uit, je vult aan, het enige verschil zit in de snelheid van beschikbaar komen, meer verschil is er niet.
    Amino's uit whey zijn dus sneller beschikbaar maar niet snel weer weg.

Als je losse amino's hebt zoals in BCAA of in EAA, dan kan dat in principe uit verschillende bronnen komen, maar die worden allemaal evensnel opgenomen.
    Last edited by marnop; 09-04-2011, 17:11.
    1e Masters Superbody YBF 2011!
    Go M.U.D. Mart's Ultimate Diet ©

Comment

Hmm dan stap ik maar van mn eigen idee over afgifte af.

Comment

okay... er is in ieder geval een verschil in afgiftesnelheid.

Whey geeft snel veel af, caseine en andere eiwitten langzamer.
        Betekend (grofweg) dat je bij 50 gram whey... 50 gram amino's in ongeveer 2 uur tijd beschikbaar krijgt.
        Bij overige eiwitten is dit verdeeld over periode van 5 tot 8 uur (afhankelijk van samenstelling van de maaltijd)

De discussie tussen mij en Marnop gaat vooral over de houdbaarheid van beschikbare amino's. Kun je ze als het ware stacken.

De vragen die daarbij bij mij naar boven komen:

- waarom moet je dan 's avonds nog veel langzame eiwitten om de dag door te komen?
        - waarom 's ochtends vroeg meteen whey om aan te vullen. Zou je dan niet meer eiwitten de avond ervoor hebben kunnen eten.

Als tegenwerping kun je natuurlijk IF aanvoeren. Alle voeding in 6 tot 8 uur tijd. Blijkbaar teren ze daarna de rest van de dag op de ingenomen amino's zonder dat deze opraken?!?

Anyways... ik ga zodra ik tijd heb op onderzoek uit
        Fear is the mind killer

Comment

Originally posted by sf01 View Post
          okay... er is in ieder geval een verschil in afgiftesnelheid.

Whey geeft snel veel af, caseine en andere eiwitten langzamer.
          Betekend (grofweg) dat je bij 50 gram whey... 50 gram amino's in ongeveer 2 uur tijd beschikbaar krijgt.
          Bij overige eiwitten is dit verdeeld over periode van 5 tot 8 uur (afhankelijk van samenstelling van de maaltijd)

De discussie tussen mij en Marnop gaat vooral over de houdbaarheid van beschikbare amino's. Kun je ze als het ware stacken.

De vragen die daarbij bij mij naar boven komen:

- waarom moet je dan 's avonds nog veel langzame eiwitten om de dag door te komen?
          - waarom 's ochtends vroeg meteen whey om aan te vullen. Zou je dan niet meer eiwitten de avond ervoor hebben kunnen eten.

Als tegenwerping kun je natuurlijk IF aanvoeren. Alle voeding in 6 tot 8 uur tijd. Blijkbaar teren ze daarna de rest van de dag op de ingenomen amino's zonder dat deze opraken?!?

Anyways... ik ga zodra ik tijd heb op onderzoek uit
          zat laatst precies het zelfde te denken toen ik me verveelde ging ik eens na hoelang zou whey in je lichaam blijven als je bijv. 100gram zou nemen dus 70/95g eiwitten in 1x binnenkrijgt

uiteindelijk niet kunnen vinden hoelang het nog opgenomen kon worden.
          maar ben nog steeds aan het zoeken

hoop dat jullie het kunnen vinden, en in nederlandse tekst
          Calisthenics / Street workout

Comment

'savonds neem je trage afgifte eiwitten zoals casseïne om een langdurige afgifte te krijgen.
            Je stofwisseling is lager als je slaapt, maar gaat wel door. Met een trage eiwit geef je continu een kleine hoeveelheid eiwitten af die dan direct worden gebruikt of aangevuld op de plaatsen waar nodig.

Helaas is slechts een klein deel van de nacht aanvulling nodig. Zeker als je je vrije amino pool goed hebt aangevuld.
            De meesten doen dat dan weer niet....maar goed.

De casseïne is tegen de ochtend nog niet op maar je proteïne balans is bijna negatief als je wakker wordt, als je iig goed traint. Je wil snel je balans goed positief hebben en je amino depots goed vol, dus neem je whey en verhoog je je eiwitsynthese.
            Als je alle bouw- en brandstoffen voldoende aanwezig hebt dan ben je als je ook goed hersteld bent weer in anabole toestand.

Ook neem je in de ochtend voldoende vetten, zoals met je eieren en/of je omega vetzuren, je vethuishouding moet ook optimaal zijn, je wil immers weer goede aanmaak van testosteron en afbraak van bodyfat, smering van gewrichten enz. En vetten helpen je om eiwitten af te breken en te verwerken.
            Er is een reden waarvoor je vet afbreekt als je erg hoge GH levels hebt.....GH is eiwit.... dus eiwitconsumptie, dan ook zorgen voor voldoende vetten (ook hoog in omega vetzuren) overdag en in de ochtend al mee beginnen.

Comment

Originally posted by IJsBlok View Post
              zat laatst precies het zelfde te denken toen ik me verveelde ging ik eens na hoelang zou whey in je lichaam blijven als je bijv. 100gram zou nemen dus 70/95g eiwitten in 1x binnenkrijgt

uiteindelijk niet kunnen vinden hoelang het nog opgenomen kon worden.
              maar ben nog steeds aan het zoeken

hoop dat jullie het kunnen vinden, en in nederlandse tekst
              urenlang nog na inname.
              Ik neem nooit, echt nooit kwark oid, het is ook helemaal niet nodig als je voldoende eiwitten eet.
              Het is niet zo dat je als je 100gr whey neemt dat het na een uurtje weg is oid.
              Net zoals je KH opslaat sla je ook proteïne op en vetten. Je moet ook wel wat proteïne opslaan, je lichaam zou anders wel heel erg makkelijk zichzelf gaan afbreken. En dat afbreken is wat overrated....dat gebeurt alleen als je chronisch tekorten hebt en eet.

Comment

Mooie discussie dit,eindelijk leer ik weer eens iets,en weer van Martje!

Comment

Tnx marnop,

Eet ik al die tijd al vetten op t verkeerde moment.

Comment

Ik lees vaak dat mensen de kwark of casseine een half uur voor het slapen nemen..
                    Waarom is dit??..en niet een uur voor het slapen bijvoorbeeld..
                    Het maakt toch niet zo erg veel uit dan?

P.S. en inderdaad eindelijk weer eens een goed topic..en leerzaam...

Comment

oke,

wat ik hier lees komt dus neer op:

'sochtends vóór je ontbijt (als je wakker wordt) gelijk een whey shake om je uitgeputte depot's aan te vullen.

half uurtje later ontbijt van ew,kh en vetten

en Vóór het trainen een whey shake om de opname van whey na de training goed te timen.

maarr, de shake 's ochtends: geld dit ook voor niet trainingsdagen? hierover heb ik nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden. de shake na de training is vanzelfsprekend alleen op trainingsdagen

en is het verder van belang dat je iedere dag constant dezelfde waardes aan voedingstoffen binnenkrijgt? (kh, ew, vetten) of verandert dit op trainingsdagen.

(sorry beetje offtopic)

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                      X