Katabool

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Katabool

Heey,

Op school heb ik geleerd dat je van activiteit katabool wordt. Nu ben je na het trainen katabool, daarom neem je dan whey om daar snel uit te komen.
    's Ochtends neem je ook whey omdat je dan katabool bent, maar waardoor komt dit? Ben je gewoon standaard, rond een uur of 7 katabool omdat je (bijna) geen voedingsstoffen meer in je hebt. Of ben je katabool omdat je van je slaap 'stadium' over gaat in een actief stadium?
    Of is het een combinatie, dat je actief gaat doen zonder voldoende voedingsstoffen?

Groete
    Huidig: 92.5kg, 186cm 14% (schatting adv de spiegel)
    Doel eind 2015: 100kg
    http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/57190-niecks-log-naar-95-kg.html

1. 'Lange tijd' geen voedsel
    2. Verhoogde cortisol 's ochtends
    'Half men, half animal, all dead!'

Comment

Originally posted by Milestone View Post
      1. 'Lange tijd' geen voedsel
      2. Verhoogde cortisol 's ochtends
      Nummer 2 is in princiepe gewoon een gevolg van 1 in deze situatie, als ik me niet vergis.
      Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

dus je bent niet bij het opstaan katabool, maar rond een uur of 7?
        Want als je dus lang uitslaapt zeg tot 11 uur, zou je ongeveer 4 uur katabool zijn?

Comment

Nee, je bent tijdens je slaap ook katabool

Je bent anabool na eten. Deze fase komt omdat je meer aanbod hebt dan verbruik. Na een tijdje schakel je weer over op katabolisme, want anders zou je bloedsuiker spiegel teveel zakken. Tijdens je slaap zal je dus overwegend katabool zijn lijkt me.
          Train hard or go hormone

Comment

huh? denk ik nu dan helemaal verkeerd. In je slaap bouw je toch spieren op? en katabool is toch spierafbrekend?

Comment

Originally posted by seanl94 View Post
              Nummer 2 is in princiepe gewoon een gevolg van 1 in deze situatie, als ik me niet vergis.
              Katabool is altijd stres. En Cortisol hoeft niet altijd slecht te zijn. Opbouwend is anabool, afbrekend is katabool. Maar dat hoef ik jou zeker niet uit te leggen.

Even naar Topicstarter gericht, waardoor komt de katabolische staat waarin het lichaam zich verkeerd sochtends. Slaap is het antwoord daarop. De stres wordt veroorzaakt door de slaap snachts, waar op dat moment geen eten wordt genuttigd en dus het lichaam katabool wordt. Smorgens kun je daar uit komen om eiwitten carbs en vetten aan te vullen.

Comment

Je kunt het natuurlijk ook zoveel mogelijk omzeilen. Door een x hoeveelheid aan eiwitten en een x hoeveelheid goede vetten net voor het slapengaan te nuttigen.

Comment

Originally posted by Snuff-Sann View Post
                  Je kunt het natuurlijk ook zoveel mogelijk omzeilen. Door een x hoeveelheid aan eiwitten en een x hoeveelheid goede vetten net voor het slapengaan te nuttigen.
                  Ja dat doe ik ook. Maar dan wordt je dus ergens halverwege de nacht/ochtend katabool?

Comment

Overigens neem je whey om je amino's aan te vullen, niet om anabool te worden. Wil je snel anabool worden na de training dan is een KH bron beter. Welke, daar wordt over getwist
                    Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Nieck01 View Post
                      Ja dat doe ik ook. Maar dan wordt je dus ergens halverwege de nacht/ochtend katabool?
                      Mja, je eet niet als je slaapt dus je wordt vanzelf katabool. Maar het is ingewikkelder, aangezien anabolisme en katabolisme hormonaal gestuurd zijn en deze processen volgen ook een dag-nacht ritme. Misschien gaat jouw vraag iets te ver om antwoord op te krijgen, of Dyno moet met een uitgewerkt antwoord komen
                      Train hard or go hormone

Comment

Nu moet ook nog eventjes gezegd worden dat het 'katabool' 's ochtends dus écht niet zo dramatisch is als velen denken.

je sleeping metabolic rate is ongeveer 80% van je basic metabolic rate, en dat is pak em beet 66% van je dagelijkse energieinname. (Gemiddeld genomen, als je veel sport, dan is het een relatief kleiner deel, en visa versa.)

Als we uitgaan van een normaal persoon op dit forum, met een behoefte van 3500kcal per dag, dan verbrand deze met 8 uurtjes slaap (ongeveer) 3500*0,66*0,8*0,33= 600kcal. Je bakje kwark met eventueel wat nootjes voor het slapen gaan levert je zo'n 500kcal, welke ook langzaam gedurende de nacht worden opgenomen. Je zult dus uiteindelijk een paar honderd kcal verspreid over een paar uur tekort komen. Om nu te zeggen dat dit een dramatisch tekort is, vind ik nogal overdreven.

In de praktijk zal het uiteraard redelijk wat groter kunnen: niet iedereen eet direct voor het slapen iets, en niet iedereen stórmt na het slapen naar de koelkast om snel wat te eten. Maar de relatieve stress (cortisol) die je creeërt zal niet bijster groot zijn.

Ow en toph, of je nu dextro of maizena pakt na het trainen: Het is beide een glucose(keten) en beide hebben een zeer hoge GI, dus mensen die beweren dat het een veel beter is dan het ander, kunnen me de boom in.
                        Last edited by scoobydoo; 21-12-2011, 21:28.

Comment

Originally posted by seanl94 View Post

Ow en toph, of je nu dextro of maizena pakt na het trainen: Het is beide een glucose(keten) en beide hebben een zeer hoge GI, dus mensen die beweren dat het een veel beter is dan het ander, kunnen me de boom in.
                          Hehe, waarom denk je dat ik het zo voorzichtig verwoord Maareh, weet jij iets van het circadiaanse ritme wat je metabolisme volgt. Las net zoiets, maar werd niet verder uitgelegd.
                          Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                            Hehe, waarom denk je dat ik het zo voorzichtig verwoord Maareh, weet jij iets van het circadiaanse ritme wat je metabolisme volgt. Las net zoiets, maar werd niet verder uitgelegd.
                            Oef, daar vraag je me wat. Ik kom ook niet verder dan gewoon een dag/nacht ritme en iets met ADH (hoewel dat waarschijnlijk wel zal zijn om jezelf een nat bed te besparen.)

Het enige wat ik ervan weet is dat je er in de winter last van kunt krijgen dat je hormoonhuishouding gaat verschuiven, omdat je te weinig licht tot je neemt. Mede daarom probeer ik zelf, als ik er last van krijg, regelmatig onder de zonnebank te gaan. Het is niet veel, maar het kan misschien net ervoor zorgen dat je geen last krijgt van winterblues.

Comment

Das het melatonine systeem, aangemaakt in je suprachiasmatische kern enzo. Maar dat bedoelde ik niet! Ga je eens je best doen en het opzoeken

Nah, lekker belangrijk zeg ik
                              Train hard or go hormone

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X