te hoge activiteitsfactor oorzaak vettoename?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• te hoge activiteitsfactor oorzaak vettoename?

beste mensen,

nu ik me toch behoorlijk verdiept heb in voeding en training en ik mijn vetpercentage, welke helaas zo'n 20% is, wil verlagen heb ik het idee gekregen dat de oorzaak van mijn toegenomen vetpercentage de verkeerde activiteitsfactor is geweest.

Toen ik begon met trainen woog ik 66 kilo bij een lengte van 1,86 met een vetpercentage van 16%.
    ja, héél weinig spier dus.
    vandaag weeg ik 93 kilo waarvan het laatste jaar, en vooral de laatste 4 maanden, pas meer mijn spieren echt gegroeid zijn.
    dit door betere voeding en training.

het punt is echter dat ik nu al een behoorlijke periode werkloos ben om persoonlijke redenen waardoor ik niet echt actief meer ben op mijn trainingen na.
    ga amper op stap en maak ook niet veel uitjes.
    nu heb ik dus het idee dat mijn vettoename te maken heeft met het feit dat ik de activiteitsfactor 1,55 gebruikt heb in de voedingsschema-excelsheet, mede omdat dit gemiddelt door de meesten gebruikt word.
    ik trainede een lange periode 3 dagen in de week wat ik verwerkt had in de sheet maar ik geloof dat deze ook rekening houd met eventueel werk en dagelijkse activiteiten.
    ook heb ik nooit cardio naast mijn training gedaan.

nu wil ik dus gaan cutten, of ben eigenlijk al op advies van dynobet ( die me ontzettend goed helpt ) hier mee bezig met de door hem gegeven 2500 kcal op rustdagen en 3000 op trainingsdagen.
    dit zou cutten zijn op rustdagen en onderhoud op trainingsdagen.
    De grap is echter wanneer ik mijn activiteitsfactor verlaag naar 1,375, welke 1 tot 3 dagen sport i/d week inhoud ik de volende waardes krijg:

gebasseerd op factor 1,375:
    Bulk: 2990
    cut: 2447
    onderhoud: 2718

nu heb ik sowieso in het begin toen ik nog niet zo serieus was te veel gegeten voor mijn gewicht en activiteit, daar schoot de weegschaal omhoog wat dus grotendeels de reden is van vettoename.
    nu blijf ik al langere periode wel hangen op 92/93 kilo.
    het ene moment denk ik van hmm, mijn spieren lijken voller te worden, het andere moment denk ik goh ik lijk wat droger te worden omdat mijn onderarm wat meer aderen krijgt die uitsteken.
    en weer een ander moment denk ik vetter te worden.

nu wil ik dus een heel stuk vet kwijt alleen weet ik niet goed of ik nu bulk gezien de factor 1,375 of dat ik wel goed zit met 1,55 en dan dus zou cutten.
    ik ga nu trouwens 4 dagen trainen, wil mijn schouders en benen appart gaan pakken.

iemand advies?
    Last edited by addicted2grow; 21-05-2012, 08:02.

Op dit moment gaat het toch goed? je spiermassa neemt toe, en ook je vet% wordt (langzaam) minder. Ik zou niet al teveel veranderen.

als je gewichts/vetverlies wil versnellen, zou je eventueel de kcal met 100-200 op trainings en rustdagen kunnen verlagen.
    More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Originally posted by dynobet View Post
      Op dit moment gaat het toch goed? je spiermassa neemt toe, en ook je vet% wordt (langzaam) minder. Ik zou niet al teveel veranderen.

als je gewichts/vetverlies wil versnellen, zou je eventueel de kcal met 100-200 op trainings en rustdagen kunnen verlagen.
      ja wel aardig goed, ik volg wat je zei nu nog maar 2 weken, word nu dus de 3e week maar ik kan me niet voorstellen dat ik in deze 2 weken die ( ongeveer ) 2 cm van m'n taille zal verliezen?
      ik ga er ook niet van uit dat de kilo's er af vliegen ofzo.
      ik voel me verder goed qua training wat wel fijn is alleen zoals je zelf al zei is mijn VP echt te hoog, het ziet er niet uit.
      spiermassa bij krijgen is fijn maar ik ben bang dat ik nooit een fatsoenlijke VP zal krijgen voor de zomer.
      ik ga over 6 weken ook op vakantie en hoopte dan wat droger te staan.

punt zit hem in het feit dat mijn training mijn enige echte activiteit is momenteel en ik daarom dacht dat ik te hoog zat qua factor.
      ik denk dus dat ik daarom zo vettig ben geworden, vooral mijn gezicht en keel zijn lelijk pafferig.

op de weegschaal na kan ik natuurlijk alleen in de spiegel kijken.
      maar als je gewicht niet afneemt en je niet 100% zekerheid hebt of nu je spiermassa toeneemt hoe weet je dan of je het goed doet?

begrijp ook niet waarom zo veel mensen zeggen dat ik persee lager in koolhydraten moet??
      zal ik die 100/200 kcal dan ook puur van de koolhydraten afhalen?
      zoals ik al zei volg ik puur jouw advies.
      Last edited by addicted2grow; 21-05-2012, 12:02.

Comment

het blijven indicaties. je moet zelf ondervinden wat geschikt is alleen dit neemt alleen enkele weken in beslag.

ik zat ook te hoog met 1,55 en had extra vet gepakt, nu met 1,375 zit ik aardig goed. ben nu aan het cutten en mn vet zakt langzaam, kracht blijft nog gelijk en op enkele onderdelen lichte winst.
        focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Teddek View Post
          het blijven indicaties. je moet zelf ondervinden wat geschikt is alleen dit neemt alleen enkele weken in beslag.

ik zat ook te hoog met 1,55 en had extra vet gepakt, nu met 1,375 zit ik aardig goed. ben nu aan het cutten en mn vet zakt langzaam, kracht blijft nog gelijk en op enkele onderdelen lichte winst.
          ja precies, bedankt voor je reactie!
          heb je verder nog dingen aan je voeding verandert?

Comment

Als je nu op gewicht blijft weet je toch wat je onderhoud is, waarom dan gaan rekenen? Als je haast hebt idd je Kcals gewoon wat verlagen en liefst schrappen uit je carbs. Dus eigenlijk gewoon het verhaal van Dyno volgen.

Comment

Idd als je weet waar je onderhoud is kan je vandaar uit verlagen of verhogen.
              Ik heb mn voedingschema aangepast naar het juiste activiteit niveau.
              focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by addicted2grow View Post

op de weegschaal na kan ik natuurlijk alleen in de spiegel kijken.
                maar als je gewicht niet afneemt en je niet 100% zekerheid hebt of nu je spiermassa toeneemt hoe weet je dan of je het goed doet?

begrijp ook niet waarom zo veel mensen zeggen dat ik persee lager in koolhydraten moet??
                zal ik die 100/200 kcal dan ook puur van de koolhydraten afhalen?
                zoals ik al zei volg ik puur jouw advies.
                Je weet of je spiermassa opbouwt, door te kijken naar de progressie van je trainingen. Als je steeds vooruit gaat in je trainingen, doe je dit doorgaans ook qua spiermassa. dat is op korte termijn de beste methode om te kijken of je programma goed werkt.

zoals ik al eerder zei: als je je vet% sneller wilt verlagen, is er nog ruimte om de kcal iets verder te verlagen. Bijvoorbeeld 200 kcal op rust en trainingsdagen. deze 200 kcal kun je schrappen van je koolhydraten.

verder ben je een beetje ongeduldig. je bent pas twee weken bezig, en wil alles graag zo snel mogelijk. maar een goed lichaam bouwen duurt nou eenmaal best lang.
                More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Zet die doelstelling van je vakantie uit het hoofd, want daar ga je je blind op staren. Pak het gewoon goed aan, zonder haast te hebben.

Verder is het berekenen van je behoeften via zo'n calculator gewoon een indicatie. Als je nu niet afvalt dan zou je je inname zoals gezegd iets kunnen verlagen. Kijk naar je lichaam en niet naar een formule, ook al is die handig om een grof idee te hebben.

Verder: meten = weten. Als jij wil weten wat er gebeurt op het gebied van vet en spiermassa zou ik mijn VP eens gaan meten met of een huidplooimeter of een meetlint en dan de taille-nek methode gebruiken. Als jij op gewicht blijft maar je buikomtrek neemt af dan kom je blijkbaar in spiermassa aan en val je in vet af.

Als laatste: geduld!
                  Train hard or go hormone

Comment

Dyno en Toph bedankt.

Snap jullie helemaal, tja progressie was lastig in te schatten omdat het zo enorm schommelde.
                    zo ben ik nu net terug van mijn borst en trcep training, deze ging kei en keihard en alles was nog nooit eerder zo opgezwollen.
                    fijn, maar dit zakt natuurlijk weer wat in en zo heb ik vaker dat de volgende keer alles veel minder gaat terwijl ik wel genoeg rust heb gehad.
                    dumbbel curls blijf ik al 2 jaar hangen op de 12 kilo maar voer hem wel gericht uit.
                    het is bij mij wel zo dat ik begin met de zwaarste oegening dus ik houd minder energie over voor de kleinere groepen die ik in het begin misschien zwaarder zou kunnen pakken.

en geduld, ja, geef ik toe.. ik vind ondanks ik GELUKKIG nooit meer dat jochie van 66 kilo zal zijn mijn vet zo enorm lelijk.
                    ook mijn angst om te cutten was ook enorm aanwezig.
                    moet ik echt na aan maand als wat van mijn taille kwijt zijn of moet mijn lichaam ook eerst wennen en het door hebben?
                    toch erg bedankt voor jullie geduld.

als laatste; als ik die 200 kcal er nog af haal, zal ik dit dat van de dextrose doen op trainingsdagen of gewoon van de complexe carbs?

Comment

nog geen verdere reacties gehad maar toch even om te melden; vandaag weer mijn bf gemeten, laatste x was 2/3 week terug en hij is gedaalt met 1,2%!
                      lijkt goed te gaan alleen is dit dus beiden gemeten met zon handapparaat en ik had de vorige x een vest aan en nu een tanktop, weet niet of dat verschil maakt?
                      verder blijf ik overigens gewoon 93 kilo wegen dus het lijkt alsof er spiermassa bij komt.
                      over 2 weken weer meten!

Comment

Mooi om te horen kerel.
                        Geduld is een schone zaak blijkt maar weer
                        Bp 100 | Sldl 80 | SQ 120
                        Against all odds

Comment

Ik zou eens beginnen met meten mbv een huidplooimeter. Verder moet je zelf maar kijken waar je het beste je kcal af kan schaven. Sommige dingen moet je zelf leren en vaak is het ook wel logisch. Hou anders een log bij waarin al jouw info overzichtelijk beschreven staat. Als je dat doet, doe het dan wel netjes en overzichtelijk. Je raakt me soms kwijt met al die info die je schrijft en sommige zinnen moet ik echt 2x lezen om ze te snappen.
                          Train hard or go hormone

Comment

Originally posted by Toph View Post
                            Ik zou eens beginnen met meten mbv een huidplooimeter. Verder moet je zelf maar kijken waar je het beste je kcal af kan schaven. Sommige dingen moet je zelf leren en vaak is het ook wel logisch. Hou anders een log bij waarin al jouw info overzichtelijk beschreven staat. Als je dat doet, doe het dan wel netjes en overzichtelijk. Je raakt me soms kwijt met al die info die je schrijft en sommige zinnen moet ik echt 2x lezen om ze te snappen.
                            heb ik eindelijk iemand voor gevonden waar ik dat kan doen dus zal dat ook zsm regelen.
                            naja logica, wat voor de één logisch is is voor de ander weer onlogisch.
                            dextrose geeft gewoon een piek wat belangrijk is maar tegelijkertijd werkt het volgens velen vochtvasthoudend en spreekt het toch je vet aan.
                            daarom de vraag, omdat ik mijn vetten en eiwitten het zelfde wil houden en eventueel iets verhogen, of ik het beste de dextrose wat moet verlagen/meiden of gewoon wat uit mijn complexe koolhydraten ( havermout, zilvervliesrijst,volk. pasta)
                            poosje geleden vond je iets onduidelijk over een bepaalde post waarna ik zelf ook kon begrijpen dat het wat onduidelijk was.
                            wat in nu precies het probleem want volgens mij is het gewoon duidelijk?
                            ik maak soms wel veel typfouten en daar kom ik dan te laat achter om te editten -_-
                            Last edited by addicted2grow; 25-05-2012, 00:19.

Comment

Door het gesprek aan interpunctie bij je berichten, kan het soms chaotisch overkomen denk ik.
                              Ik begrijp je berichten, maar begrijp ook dat sommige beetje warrig er door raken.
                              Dus gewoon hoofdletters, komma's en punten etc toe passen
                              Bp 100 | Sldl 80 | SQ 120
                              Against all odds

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X