niet geloven in dierlijke eiwitten? juist wel toch ?
voetbal schema
Collapse
X
-
Originally posted by mr-careful View Postdankjewel .... !
nee ik bedoel dat de eiwitten per hoeveelheid niet goed kunnen zijn als je die nodig ook niet afbreekt dus met trainen etc. er zijn genoeg bodybuilders die niet geloven in dierlijke eiwitten hoewel die het beste zijn om je tot je in te nemen , omdat er ook plantaardige eiwitten zijn, die bijv. in volkoren producten zitten etc. dankje in ieder geval zal er wat mee doen
Kun jij dat onderbouwen, wat je hier nu weer zegt?
Ik wel.
Het essentiële verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten zit in het aminozuurpatroon. Zowel dierlijk als plantaardig eiwitten bestaan uit een 20-tal verschillende aminozuren. De aanwezigheid van de essentiële aminozuren bepaalt de kwaliteit van een eiwit. Eiwitten met een hoog gehalte essentiële aminozuren, hebben een hoge biologische waarde (kwaliteit). Over het algemeen hebben dierlijke eiwitten een hogere biologische waarde dan plantaardige eiwitten. Twee uitzonderingen op deze regel zijn soja-eiwit, dat wél een hoge biologische waarde heeft en het dierlijke eiwit gelatine, dat juist geen hoge biologische waarde heeft omdat het essentiële aminozuur tryptofaan ontbreekt. Een incompleet aminozuurpatroon is voor het lichaam niet handig, omdat het alle aminozuren nodig heeft zodat de synthese niet wordt geremd in het lichaam.
De biologische waarde van eiwitten
De biologische waarde van een eiwit geeft weer hoe sterk het aminozuurpatroon van een eiwit lijkt op het patroon van het eiwit in ons lichaam. Toen dit systeem werd ontwikkeld werd het kippe-ei als uitgangspunt genomen. Eieren kregen een biologische waarde van 100 omdat het aminozurenspectrum het meeste leek op ons lichaamseigen eiwit. Later werd er een biologisch nog hoogwaardiger eiwit ontdekt, toen whey van melk werd geïsoleerd. Whey bleek een biologische waarde van 115 tot 150 te kunnen hebben. Hieronder kun je een aantal eiwitten en hun biologische waarden nalezen
Whey isolaat - 130-150
Whey concentraat - 115-125
Heel ei - 100
Melk (koe) - 91
Ei eiwit - 88
Vis - 83
Rundvlees - 80
Kip - 79
Caseïne (melkeiwit) - 77
Soja - 74
Rijst - 59
Granen - 54
Bonen - 49
Nog iets te zeggen, over wat beter is?
Comment
-
Nu we toch bezig zijn....
Eiwit Caseïne (caseïnaat)
Een eiwit caseïnaat is een derivaat van melk. Deze eiwitvorm werd een aantal jaren geleden vooral gebruikt in sportscholen voor shakes, omdat het product relatief goedkoop was en een goede smaak had. Deze smaak had vooral te maken met het feit dat caseïnaten veel vet bevatten en veel lactose (melksuiker). Tegenwoordig zijn de grondstofprijzen van caseïnaten nagenoeg gelijk aan die van whey proteine caseïnaten, waardoor ook de sportschoolhouders overgaan op een kwalitatief hoogstaander product (whey). Het grote voordeel van een caseïnaat is dat het een prop in de maag vormt, waardoor er een soort van time-release afgifte plaatsvindt. De enige nuttige toepassing van dit product is dan ook voor zeer serieuze en zwaar-trainende atleten, die het voor het slapen gaan willen gebruiken. Gedurende de nacht is er dan een constante aanvoer van aminozuren. Overdag en direct na de training heb je juist direct aminozuren nodig, waardoor een whey eiwit vele malen beter is. Het aminozuurprofiel van whey eiwitten is ook veel hoger dan die van een caseïnaat (120-150 tegenover 77). De eiwit caseïnaten zie je dan ook langzaam verdwijnen van de markt, en vervangen worden door whey eiwitten.
Voordelen Eiwit Caseïnaat
Smaak is goed door vet en lactose (melksuiker)
Time-released afgifte voor herstel in de nacht
Nadelen Eiwit Caseïnaat
Lage biologische waarde (77)
Veel Lactose (lactose intolerantie)
Melkeiwit (melkeiwit allergie / koemelk allergie)
Relatief veel verzadigd vet (dierlijk vet)
-Te- langzamen afgifte om goed te herstellen na een training
Whey Eiwitten
Whey (of in het Nederlands: wei) is een restproduct dat bij de kaasproductie ontstaat. Tijdens het afromen van de kaas blijft er een restproduct over dat biest genoemd wordt. Na meerdere malen intensief filteren ontstaat uit de biest een heel zuiver eiwit: wei. Wei eiwit is goed oplosbaar en heeft een hele hoge biologische waarde. Wei eiwit bevat namelijk een hoge concentratie vertakte keten aminozuren: Branched Chain Amino Acids (B.C.A.A’s). In ons spierweefsel komen de drie BCAA’s (L-Valine, L-Leucine en L-Isoleucine) het meest voor. Ook worden deze drie aminozuren het eerst afgebroken als ons lichaam te weinig brandstof in de vorm van koolhydraten voorhanden heeft. Vandaar dat veel sporters de voorkeur geven aan eiwitpreparaten met een hoog gehalte aan BCAA’s.
De whey eiwitten zijn te verdelen in de Whey Eiwit Concentraten (WPC), Whey Eiwit Isolaten (WPI) en de Whey Eiwit Hydrolisaten (WPH).
Whey Eiwit Concentraat (WPC)
Whey Eiwit Concentraten zijn een zeer hoogwaardige bron van aminozuren (120 ten opzichte van een kippe-ei). Doordat de grondstofprijs van de whey steeds meer richting de caseïne is gegaan door de verhoogde vraag, is het op dit moment het meest verkochte eiwit product. De WPC's zijn eigenlijk te verdelen in vette vormen en niet-vette vormen. De vette vormen bevatten ongeveer 10 gram vet per 100 gram eiwit en de vet-arme versie 1 gram per 100 gram. Doordat dit dierlijke vetten zijn (en dus verzadigd), is het beter te kiezen voor de vet-arme versie. Deze vorm is iets duurder, maar doordat het vet eruit gehaald is, is het aminozuurpatroon ook beter (115 tegenover 125). Deze verzadigde vetten kunnen door het lichaam alleen gebruikt worden als brandstof en worden dan ook opgeslagen in de vetcellen. Het is dan ook veel beter een vetvrije variant te gebruiken, en het vet te halen uit plantaardige of visbronnen (zoals lijnzaadolie, olijfolie of visolie), zodat het vet ook nog gebruikt kan worden voor andere functies in het lichaam (hormoonopbouw, celmembranen etc.).
Voordelen Eiwit Concentraat
Hoogwaardig aminozuurprofiel (115-125)
Laag in verzadigde vetten (vetvrije variant WPC)
Prijs/kwaliteitsverhouding is het best
Snelle afgifte aminozuren in bloed voor herstel na training
Nadelen Eiwit Concentraat
Lactose (lactose intolerantie)
Relatief veel verzadigd vet (vette variant WPC)
Whey Eiwit Isolaat (WPI)
Van een nog hogere kwaliteit dan de WPC eiwitten zijn de Whey Protein Isolaten (WPI). De WPI is een verder bewerkte versie van het Concentraat, echter is het een -verzadigd- vetarme variant en is alle lactose eruit gehaald. Doordat de stof nu zuiverder geworden is, is ook het aminozuurprofiel hoger geworden (van 115-125 bij een concentraat tot 130-150 bij een isolaat). Het grote nadeel van de WPI is de kostprijs. De grondstofprijs ligt ongeveer 2x zo hoog als die van een concentraat. Vaak wordt er dan ook een mix gemaakt tussen een vetvrije concentraat en een isolaat. Op deze manier heb je een zeer goed eiwit preparaat, met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Voordelen Eiwit Isolaat
Zeer hoogwaardig aminozuurprofiel (130-150)
Laag in verzadigde vetten
Snelle afgifte aminozuren in bloed voor herstel na training
Lactose vrij (lactose intolerantie)
Nadelen Eiwit Concentraat
Duur product doordat de grondstofprijs 2x zo hoog is als bij een concentraat
Zal ik maar stoppen nu?
Comment
-
Je hebt helemaal gelijk over voeding al die idioten die meer als 30gr eiwit per dag nemen kan nooit gezond zijn!
verder heb ik wel een opmerking/tip over je voeding schema
Ik heb gehoord dat broodje bapau goed voor voetbal isThere are no shortcuts to any place worth going.
Comment
-
Originally posted by mr-careful View Postdat komt door me tijd ... heb niet veel tijd ..
ik denk dat het andersom is heb jij wel je huiswerk gedaan ? dan topics gelezen die algemeen bekend zijn... ?
eiwitten en onverzadigde vetten kan je innemen bijvoorbeeld na je slaap omdat het niet gelijk word verteerd zoals koolhydraten,
en nog dit en dan ben ik klaar... je had het over de eiwit-opname
het is beweeglijk bewezen dat je niet meer dan 30 gram eiwit per dag kan verteren..
al dat onnodige eiwit word door je lichaam verteerd wat zorgt voor een slechte functioneren .. van je nieren
want uiteindelijk tot nierfalen zorgt..
verder vind ik wat je over me voedingschema zegt .. wel waar
ik probeer kleinere porties binnen te krijgen in verband met gezond eten
ik neem dan ook een portie koolhydraten na de wedstrijd ... pasta
Nieren gaan niet falen door eiwitinname en je kan meer eiwitten opnemen dan 30 gram per dag.
Iedere sporter die aan krachttraining doet zal eiwitten moeten eten om in spiermassa aan te komen. Verder zijn KH inderdaad belangrijk voor de prestatie. Vetten heb je nodig voor je hormoonproductie.
Als je wil weten waar ik mijn kennis vandaan heb? Master Biomedische wetenschappen, bijna Bachelor Geneeskunde, veel lezen op fora en artikelen, een plank vol boeken van mijn studie (je mag best langskomen om mijn boek biochemie in te kijken ) en gezond verstand. Over die eiwitten heb ik overigens ook nog gesproken met de coördinator van het blok nieren, die alle colleges fysiologie geeft op de UvA.
Dus conclusie: you are full of shit
PS: dit MOET een troll zijn, althans, dat hoop ik voor die knaap.Last edited by Toph; 14-06-2012, 11:00.Train hard or go hormone
Comment
-
Originally posted by mr-careful View Postdankjewel .... !
nee ik bedoel dat de eiwitten per hoeveelheid niet goed kunnen zijn als je die nodig ook niet afbreekt dus met trainen etc. er zijn genoeg bodybuilders die niet geloven in dierlijke eiwitten hoewel die het beste zijn om je tot je in te nemen , omdat er ook plantaardige eiwitten zijn, die bijv. in volkoren producten zitten etc. dankje in ieder geval zal er wat mee doenÉén bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.
Comment
-
Originally posted by Fitness-maniak View PostEn en dan ook maar een ban voor BarBrother... teringirritant gastje.If the pain gets too much, Just think. The universe is so large and your pain is almost non-exsistant in comparison. Therefore your pain does not exist
Mijn log http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/58191-ghosts-log.html
Comment
-
Originally posted by Toph View Post
PS: dit MOET een troll zijn, althans, dat hoop ik voor die knaap.
Ja, dat moet inderdaad bijna wel. Maar goed, er bestaan veel zielige figuren op deze wereld die erg met zichzelf en hun eigen meningen zijn ingenomen en niet openstaan voor een andere kijk op dingen dus wie weet........"Bodybuilding is a long term commitment and you won’t get the results you want over night. "
Comment
Sidebar top desktop
Collapse
Actieve discussies
Collapse
-
door bellafreyaIversun 12mg is a medication containing Ivermectin, widely used to treat parasitic infections in the body. It works by paralyzing and eliminating parasites,...
-
Kanaal: Ziekten en aandoeningen
7 uur geleden -
-
door romankenndyParasites in the muscles can cause symptoms like muscle pain, weakness, swelling, fever, and fatigue. In some cases, you may also experience joint stiffness,...
-
Kanaal: Ziekten en aandoeningen
3 weken geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining D
Sumo safety bar goodmorning:
- 20kg 2x12
Erge stretch in hamstrings, hier even aan wennen, dus rustig opbouwen. Meer...-
Kanaal: Trainingslogjes
1 day ago -
-
door Robertyhurier@@ Mehmet Oz CBD Gummies This now not handiest guarantees that you acquire the real product but also affords the introduced protection of a 90-day cash-returned...
-
Kanaal: Algemeen
2 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining C
Pin zercher squat:
- 70kg 4x
- 70kg 6x
Safety bar back extension:
- 40kg 3x
- 22.5kg 10x...-
3 dagen geleden -
-
door AndrewGichols@@Sam Malone CBD Gummies Combining these blessings makes Sam Malone CBD Gummies an attractive preference for everyone looking to shed excess kilos accurately...
-
Kanaal: Algemeen
5 dagen geleden -
-
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTraining B
Safety bar squat:
- 80.5kg 13x
One legged calf raise:
- BW + 30kg 10x
- BW + 30kg 5x
Superset...-
6 dagen geleden -
-
door bufankaHow can buying members for Telegram be your secret to success in Europe?
In the world of instant messengers and social networks, Telegram has long...6 dagen geleden -
Antwoord op Naruto's logdoor Naruto rulezzTen eerste iedereen een erg gelukkig en hopelijk gezond nieuwjaar gewenst!
Training A
Safety bar squat:
- 111kg 2x...-
1 week geleden -
Tag Cloud
Collapse
Comment