Ijzer tekort

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ijzer tekort

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die snel last hebben van een ijzertekort, omdat ik wat tips nodig heb.

Ik volg nu een half jaar een standaard voedingsschema op onderhoud, met de k/e/v perfect in verhouding. Kwa vlees at ik 150 gr achterham en 200 gr kipfilet per dag.

Drie weken geleden begon ik me plotseling heel erg moe te voelen en ik kreeg een loodzwaar gevoel in m'n benen. Ik had lichtelijk last van m'n keel en ik voelde me een beetje down, als ik opstond viel ik bijna flauw en/of ik zag sterretjes.
    Ik ben naar de HA geweest en die vermoedde een ijzertekort. Ik ben toen meteen weer rood vlees en magere lever producten gaan eten.

Inmiddels voel ik me een heel stuk beter en kan ook weer lekker aan de KT. Helaas heb ik in die paar weken wel wat vet aangezet doordat ik meer at en nauwelijks kon fitnessen (wel geprobeerd overigens met lichtere gewichten, maar na 10 minuten stond ik te shaken).

Maar goed, mijn vraag: Is het misschien een goed idee om 1x per week een avondmaal met runder/kippenlever te eten of is het beter om elke dag een klein beetje lever/roodvlees producten in m'n voedingsschema te passen? Ik heb hier totaal geen ervaring mee en de dokter kon me ook geen raad geven wbt ijzertekort en op een mooie vet% blijven.

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring wb ijzer tekort!
    createmybody.net

Wat is er mis met elke dag rood vlees dan? En wat is perfecte k/e/v, aangezien je dat in je post zet.

Comment

Met elke dag rood vlees vond ik het lastiger om m'n k/e/v in verhouding te krijgen. Daar zit toch meer vet in dan in kipfilet. Ook is kip wat voordeliger voor de portemonnee, ik kan namelijk goeie biokip zonder watermeuk krijgen voor 2 euro de pond.

M'n k/e/v is precies volgens het voedingsschema van bodynet, voor een vrouw van mijn stats en activiteitsniveau (47/28/25).

Het kan zijn dat ik het mezelf moeilijker maak dan noodzakelijk, vandaar dat ik wat feedback wil
      createmybody.net

Comment

Perfect vind ik de kev niet maar goed. Er is ook geen perfecte kev , effectieve wel.

Als je roodvlees te duur vind(vind ik ook) kan je eventueel ijzer supplementeren. Zo behoud je je oorspronkelijke voeding en heb je geen last van duizeligheid.

Eet je wel genoeg verder? Want jij had last van een (eetstoornis)

Comment

Had ik een eetstoornis? In een ver verleden heb ik wel veelsteveel gegeten ja :P

Wat is volgens jou dan een effectievere kev? Ik volg gewoon het voedingsschema.... Ik eet 2420 kcal per dag, lijkt mij genoeg. Bij minder val ik af, bij meer kom ik aan.

Ik heb vroeger toen ik jonger was weleens staaltabletten gekregen, maar dat wil ik mezelf niet meer aan doen. Ik los het liever gewoon op met voeding. Schijnbaar bevat kip gewoon te weinig ijzer voor mijn lichaam.

Maar goed, ik denk dat ik maar wat moet gaan proberen he? Bijvoorbeeld 3x per week roodvlees en/of lever. Dan zie ik wel hoe ik me voel
          createmybody.net

Comment

Zoek het dan eens misschien in ijzerrijk voedsel.

Er bestaat ook Roosvice met extra ijzer, kan je wellicht door je kwak doen.
            Purist
            Verzuren zonder kuren
            ...ilse weet alles...

Comment

Originally posted by phormicola View Post
              Had ik een eetstoornis? In een ver verleden heb ik wel veelsteveel gegeten ja :P

Wat is volgens jou dan een effectievere kev? Ik volg gewoon het voedingsschema.... Ik eet 2420 kcal per dag, lijkt mij genoeg. Bij minder val ik af, bij meer kom ik aan.

Ik heb vroeger toen ik jonger was weleens staaltabletten gekregen, maar dat wil ik mezelf niet meer aan doen. Ik los het liever gewoon op met voeding. Schijnbaar bevat kip gewoon te weinig ijzer voor mijn lichaam.

Maar goed, ik denk dat ik maar wat moet gaan proberen he? Bijvoorbeeld 3x per week roodvlees en/of lever. Dan zie ik wel hoe ik me voel
              excuses nu zie ik het, ik verwar je met iemand anders. Maar post is even je voedingsschema aangezien je die tot de punt volgt(respect). Dan kunne we ff kijke hoe je kan schuiven.

En wat zijn je doelen aan de hand daarvan kan je beter bepalen of je ongeveer de juiste kev hanteerd.

Comment

Een vrouw tussen de 22 en 50 jaar heeft ongeveer 15 mg ijzer nodig op een dag:

Peulvruchten bevatten veel ijzer. Dus een goed idee zou zijn om wat rijst of andere kh producten te vervangen voor sperziebonen(vers of diepvries) en dagelijks een portie van circa 500 gram(4 gram ijzer) eten. Verder zit er in havermout ook veel ijzer(4.0 per 100 g).

Probeer je dagelijkse hoeveelheid ijzer ff te berekenen en van daaruit kan ik je een beetje helpen eventueel

Comment

Kijk hier even, en je weet voldoende:
                  http://www.st-anna.nl/assets/files/D...jzertekort.pdf
                  More knowledge will just increase your potential. For this potential to be manifested, the knowledge must be applied!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X