Nitraat versterkt de spieren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nitraat versterkt de spieren

Ik zat zojuist de krant te lezen totdat ik op een stukje stootte waarin werd geschreven dat nitraat bijdraagt aan sterkere spieren. Even opgezocht en wilde met jullie delen

Uit een onderzoek van het Karolinska Instituut in Stockholm komt naar voren dat nitraat de spieren versterkt. Het onderzoek is gepubliceerd in The Journal of Physiology.

De onderzoekers voegden een week nitraat toe aan het drinkwater van een groep muizen. De muizen werden ontleed en hun spierfunctie werd vergeleken met muizen die geen nitraat hadden binnen gekregen. De muizen die nitraat hadden gedronken, bleken veel sterkere spieren te hebben. De hoeveelheid nitraat die de onderzoekers gebruikten was 200 à 250 gram wat overeen komt met een dagelijkse consumptie van mensen.

Sterke spieren

De onderzoekers ontdekten dat nitraten een toename van Ca2+ eiwitten in de spieren stimuleren. Deze worden gebruikt voor het opslaan en loslaten van calcium, wat essentieel is bij het laten samentrekken van de spieren. ‘Meer Ca2+ eiwitten bleken tot een grotere afgifte van calcium te leiden wat voor sterkere spieren zorgt,’ zegt onderzoeker Andres Hernandez van de afdeling Fysiologie en Farmacologie.

Witte spiervezels

Nitraat bleek echter geen effect te hebben op de rode spiervezels die nodig zijn bij matige beweging en voor uithoudingsvermogen. Het had wel een effect op de witte spiervezels die gebruikt worden voor kracht en meer intensief bewegen.

Spierziekte

Bij mensen kan nitraat de spiervezels versterken die nodig zijn om iets zwaars te tillen of een steile heuvel op te rennen. ‘Ook is deze ontdekking goed nieuws voor patiënten met een spierziekte of zwakke spieren,’ aldus Hernandez. Mogelijk kan nitraat hun spierfunctie verbeteren.
    Wat denken jullie ervan?
    Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Nitraat blaast de spieren op :P

Comment

Leuk artikel.
      Ik weet dat we nitraat omzetten in aminozuren enzo en dat we dat weer gebruiken voor spier opbouw. Maar ik weet niet of je lever het wel aan kan omdat je lever 't weer omzet in ureum waarschilijk kan het wel aan. Ik hou het bij extra spinazie.

Comment

Heb gelezen dat nitraat niet schadelijk is voor de mens, maar nitriet wel. En nitriet vormt zich uit nitraat.
        Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
        X