Interessant stuk over volkoren producten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Interessant stuk over volkoren producten

'Van volkorenbrood worden we alleen maar dikker' - opinie - VK

Ik denk dat Menno 't Hoen weer eens wat bezoekers naar zijn site wil trekken, want hij is die bakker van dat "langzaam gerezen brood". Dat plaatst zijn opinie weer in een ander perspectief. Hij geeft een mooi recept voor zelfgebakken brood in een gietijzeren pan, de moeite waard om toch zijn site te bezoeken.

Ik ben het met hem eens dat het advies om 5-7 boterhammen te eten achterhaald is. Volkomen voorgeprogrammeerd roept mijn diëtiste (helaas nodig voor voedselallergie) dat ook standaard. Ha, volkoren, lupine- en sojameel met een snuf broodverbetermiddel zullen ze bedoelen, dat mag gewoon 'volkoren' heten tegenwoordig... triest, die hele voedingsindustrie.

Comment

Boeie, alles is teveel als je de energie er niet van gebruikt.
      focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Pallas View Post
        Ik denk dat Menno 't Hoen weer eens wat bezoekers naar zijn site wil trekken, want hij is die bakker van dat "langzaam gerezen brood". Dat plaatst zijn opinie weer in een ander perspectief. Hij geeft een mooi recept voor zelfgebakken brood in een gietijzeren pan, de moeite waard om toch zijn site te bezoeken.

Ik ben het met hem eens dat het advies om 5-7 boterhammen te eten achterhaald is. Volkomen voorgeprogrammeerd roept mijn diëtiste (helaas nodig voor voedselallergie) dat ook standaard. Ha, volkoren, lupine- en sojameel met een snuf broodverbetermiddel zullen ze bedoelen, dat mag gewoon 'volkoren' heten tegenwoordig... triest, die hele voedingsindustrie.
        Ik dacht precies hetzelfde toen ik dit artikel las, wat zie jij buiten rijst als degelijke brood-vervangers ?
        Ik bak de laatste tijd met vrij regelmaat zelf brood en 't smaakt ook gewoon totaal anders.. maar je ziet in elk geval zelf wat er wel/niet in gaat.

Comment

Originally posted by aktito View Post
          Ik dacht precies hetzelfde toen ik dit artikel las, wat zie jij buiten rijst als degelijke brood-vervangers ?
          Ik bak de laatste tijd met vrij regelmaat zelf brood en 't smaakt ook gewoon totaal anders.. maar je ziet in elk geval zelf wat er wel/niet in gaat.

Wel grappig dat je het hebt over brood-vervangers. Dat zou ik willen omdraaien, met deze benaming bestempel je brood tot 'standaard' terwijl ik juist het brood een slechte 'vervanger' vindt van de andere opties die er zijn.

Ik eet glutenvrij, dat maakt het misschien nog anders. Ik haal mijn koolhydraten bij voorkeur niet uit granen maar uit groenten, fruit, peulvruchten e.d. en ik eet weinig kh.

Ik eet het wel eens: quinoa, boekweit, havermout, gierst. Ik bak bijvoorbeeld pannenkoekjes van boekweit of rijstmeel en bak zelf brood (alleen in het weekend heb ik daar zin in) of ik maak de welbekende havermoutpap maar dan met bijvoorbeeld gierst of rijst.

Ik gebruik graag peulvruchten: kikkerwerten, kievietsbonen, zwarte bonen etc. en dan niet uit blik, maar gekookt en ingevroren in hapklare porties, want het is wel veel werk met weken en koken e.d. Ik eet vaak 2 warme maaltijden per dag en dan gebruik ik ook wel 'gewoon' aardappel of bataat.

Comment

Conclusie: die 2 sneetjes brood die ik per dag eet, dat kan ik eigenlijk vrij kiezen? Waaróm is er dan wereldwijd zo'n whole grain hype?
            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by Pallas View Post
              Wel grappig dat je het hebt over brood-vervangers. Dat zou ik willen omdraaien, met deze benaming bestempel je brood tot 'standaard' terwijl ik juist het brood een slechte 'vervanger' vindt van de andere opties die er zijn.

Ik eet glutenvrij, dat maakt het misschien nog anders. Ik haal mijn koolhydraten bij voorkeur niet uit granen maar uit groenten, fruit, peulvruchten e.d. en ik eet weinig kh.

Ik eet het wel eens: quinoa, boekweit, havermout, gierst. Ik bak bijvoorbeeld pannenkoekjes van boekweit of rijstmeel en bak zelf brood (alleen in het weekend heb ik daar zin in) of ik maak de welbekende havermoutpap maar dan met bijvoorbeeld gierst of rijst.

Ik gebruik graag peulvruchten: kikkerwerten, kievietsbonen, zwarte bonen etc. en dan niet uit blik, maar gekookt en ingevroren in hapklare porties, want het is wel veel werk met weken en koken e.d. Ik eet vaak 2 warme maaltijden per dag en dan gebruik ik ook wel 'gewoon' aardappel of bataat.
              Heb zelf m'n brood ook tot 2 sneetjes zelf gebakken/dag beperkt, voor de rest vooral rijst/havermout/bonen/zoete aardappelen, maar ging een beetje uit van de 'nederlandse benadering' (lees: eerste wat een dietiste is 5-7 sneetjes bruin brood/dag)

Comment

ik eet geen brood
                “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Ik eet al 2 jaar meer dan 12 volkorenboterhammen per dag, en ben nog steeds niet dik en heb ook geen aids!

Comment

Originally posted by maar7en8 View Post
                    ik eet geen brood
                    echt NOOIT???
                    wat eet jij dan zoal als vervanging van de standaard 2 sneden met kipfilet?
                    was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Comment

Er zijn een aantal E-nummers die je eetlust opwekken, en die zitten in bijna alle producten verwerkt. Niet alleen in chips (zodat jij die zak chips in 1x leeg eet, en nog meer wil) maar ook in ontbijtproducten, soep, dieetrepen en noem het allemaal maar op. In brood (en beleg) zit dat net zo goed, en met het oog daarop geloof ik best dat een langzaam gerezen brood verschil kan maken.
                      Sowieso kan ik me wel vinden in de laatste alinea. Dat brood geen hoofdproduct is, maar eerder iets voor erbij. Bedoel geef toe: een flinke lading kaas op een broodje is veel lekkerder dan een beetje kaas op een brood

Originally posted by pescatore View Post
                      Waaróm is er dan wereldwijd zo'n whole grain hype?
                      Hetzelfde als suikerbiet en mais: het groeit snel en gemakkelijk op plekken waar de grond goedkoop is. Transport is (door het gewicht, de economie van het desbetreffende land, of beiden) relatief goedkoop. Dusdanig winstgevend dat er inmiddels meerdere sectoren van afhankelijk zijn.
                      Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Ik eet al tijden geen brood meer, rijst is lekkerder

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
                          Hetzelfde als suikerbiet en mais: het groeit snel en gemakkelijk op plekken waar de grond goedkoop is. Transport is (door het gewicht, de economie van het desbetreffende land, of beiden) relatief goedkoop. Dusdanig winstgevend dat er inmiddels meerdere sectoren van afhankelijk zijn.
                          Hahah, dit principe snap ik wel. Bedoelde eigenlijk meer vanuit de "gezonde hoek" van de westerse samenleving. "Eet volkoren, is prima, is goed blabla". Waar komt dit vandaan vraag ik me af?
                          Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by quibus View Post
                            Ik eet al tijden geen brood meer, rijst is lekkerder
                            komt wel wat meer werk bij kijken toch... een boterham heb je in 1 tel klaargemaakt... rijst daarentegen ...
                            was ik maar een vrouw, dan was ik tevreden geweest met mijn huidig gewicht

Comment

Originally posted by Dimix View Post
                              komt wel wat meer werk bij kijken toch... een boterham heb je in 1 tel klaargemaakt... rijst daarentegen ...
                              Maar je kan rijst etc. voor 1 hele week klaar maken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X