fabeltjes over whey en dextrose

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• fabeltjes over whey en dextrose

Ik neem aan dat het beide fabeltjes zijn, maar sprak vandaag iemand hierover die ik hoog heb zitten als het gaat om trainen en voeding. Des te verbaasder was ik dat hij hiermee aankwam:

- Whey na je training word omgezet in suikers als je niet snelle suikers neemt tijdens/na je training.
    - Whey moet je binnen 15 minuten nadat je het met water mengt opdrinken anders schift het(oid) neemt je lichaam de eiwitten niet meer op ofzo.

Zou iemand deze 2 dingen met goede onderbouwing kunnen ontkrachten, zodat ik hem duidelijk kan maken dat het onzin is?

Of met goede onderbouwing verklaren als het wel zo is?

Alvast bedankt!

PS: op DBB en BN vind ik louter topics met meningen over deze twee zaken, wel schijnt het dat suplement fabrikanten de eerste fabel gebruiken om hun dextrose te verkopen.
    189 94KG 12%, Goal: 100KG 10% || DL: 3X145 BP: 3X92.5 SQ:3X120
    Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

waarom zou je lichaam, die na de training eiwitten keihard nodig heeft, de eiwitten omzetten in suiker? Voor de energie? Dan is het makkelijker voor je lichaam om spiereiwitten af te breken..
    Don't ever let somebody tell you, you can't do something.
    People can't do something themselves, they wanna tell you, you can't do it.
    BP: 1x120 kg SQ:1x190 kg DL: 1x200 kg

Comment

Originally posted by Rickbeen View Post
      waarom zou je lichaam, die na de training eiwitten keihard nodig heeft, de eiwitten omzetten in suiker? Voor de energie? Dan is het makkelijker voor je lichaam om spiereiwitten af te breken..
      Na training is je glycoleenvoorraad een beetje leeg, die vul je met de dextrose. Daardoor maakt je lichaam insuline aan, waardoor je whey je lichaam in knalt.
      Neem je alleen whey, dan vult je lichaam de glycoleenvoorraad met de eiwitten. Dat zorgt ervoor dat je in verhouding meer geld kwijt bent, en het minder effectief is. Je krijgt geen grote insuline piek (die anabool is), en je lichaam gebruikt de eiwitten niet voor de spier (wat je juist wel wil).
      In voeding zitten ook wel eiwitten, maar die neem je langzaam op. Na de training wil je juist snelle eiwitten, die zitten alleen in shakes.
      De opnametijd van whey is zon 30 minuten. De opnametijd van dextrose (=snelle koolhydraten) is 15 minuten. Omdat whey langzamer opneemt, kan je het tegelijk nemen. Je lichaam krijgt de eiwitten (en dus aminozuren) pas als de glycoleenvoorraad vol is.

Comment

Schiften kan je wel zien, dan krijg je een soort vlokken. Ik zou zeggen, probeer het uit of het voor jouw whey geldt. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo snel gaat (tenzij je het mengt met bv ananassap). De mengbaarheid zal ook wel mee spelen, de ene wei mengt gewoon beter dan de andere. Al vraag ik me af of schiften daarmee een rol speelt, of dat het simpelweg het gewicht van de deeltjes is (bv omdat er meer vet in zit).
        Maar zover ik weet beïnvloed dat de voedingswaarde totaal niet. Het maakt de structuur gewoon ranzig omdat het als het ware uiteen valt.
        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Je lichaam kan whey wel gebruiken om je glycogeen aan te vullen, maar dat kost veel tijd en energie. Zo snel is die voorraad niet op, en de voeding van de rest van de dag speelt daarin een grote rol

Comment

Neem je simpele suiker als dextro of malto dan heb je maar eigenlijk weinig nodig als je die insuline spike wilt hebben, de grootste bbers nemen dan maar hooguit 20-30 gram met hun amino, de verhalen van 80 gr dextro die de wannabees nemen is imo echt overdone.
            "You are what you eat..."
            That's strange I don't think I've eaten any sexy beasts today...

Comment

Wat voor snelle suiker of producten zou je kunnen nemen tijdens de trainingen?

Comment

Originally posted by Robbie1970 View Post
                verhalen van 80 gr dextro die de wannabees nemen is imo echt overdone.
                Chocolademelk

Comment

whey naaar glycogeen??

koolhydraten worden omgezet naar glucose, glucose word omgezet wordt naar glycogeen.
                  het enigste wat eiwitten doen icm koolhydraten is extra stimuleren van het vrijgeven van insuline.
                  focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Originally posted by Brecht 1993 View Post
                    Na training is je glycoleenvoorraad een beetje leeg, die vul je met de dextrose. Daardoor maakt je lichaam insuline aan, waardoor je whey je lichaam in knalt.
                    Neem je alleen whey, dan vult je lichaam de glycoleenvoorraad met de eiwitten. Dat zorgt ervoor dat je in verhouding meer geld kwijt bent, en het minder effectief is. Je krijgt geen grote insuline piek (die anabool is), en je lichaam gebruikt de eiwitten niet voor de spier (wat je juist wel wil).
                    In voeding zitten ook wel eiwitten, maar die neem je langzaam op. Na de training wil je juist snelle eiwitten, die zitten alleen in shakes.
                    De opnametijd van whey is zon 30 minuten. De opnametijd van dextrose (=snelle koolhydraten) is 15 minuten. Omdat whey langzamer opneemt, kan je het tegelijk nemen. Je lichaam krijgt de eiwitten (en dus aminozuren) pas als de glycoleenvoorraad vol is.
                    Glycogeen.

Comment

Dus als ik het goed begrijp.. Neemt je lichaam de eiwitten het best op wanneer je na je training ongeveer b.v. 20 gr dextro neemt en daarna je whey shake drinkt of zeg ik nou iets heel doms...

Comment

Gewoon direct na trainen shake met snelle suiker variant en whey, klaar.

Whey gaat niet schiften, ik deed zelf vaak genoeg als ik bij mn vriendin bleef slapen de avond ervoor 100g havermout + 35g whey + 250ml melk en een appel in de blender en dan vervolgens in een shakebeker bij haar in de koelkast als ontbijt. Niks mis mee.

Misschien dat het geen succes is als je je whey al mengt en dan zo tijdens je training in je kluisje laat staan ofzo.. geen idee dat lijkt me toch anders.
                        Current status: Bulkin' and gainin'

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something. You can do it, as long as you really believe 100 percent."

Comment

Originally posted by Mauke View Post
                          - Whey moet je binnen 15 minuten nadat je het met water mengt opdrinken anders schift het(oid) neemt je lichaam de eiwitten niet meer op ofzo.
                          Onder ideale omstandigheden verdubbelt de bacteriegroei elke 20 minuten. En van zowel de whey als de melk (mits vers) mag je verwachten dat deze relatief steriel zijn. Mijn persoonlijke ervaring leert dat het onder ideale omstandigheden (lees: als ik 's zomers vergeet de beker uit de tas te halen, en het 30+ graden is) alsnog een dag duurt voordat hij shift. Bij temperaturen van 5 á 10 graden duurt dit meestal wel een week voordat er noemenswaardige hoeveelheden eiwit zijn omgezet.

Al vraag ik me af hoe hij tot deze scherpe conclusie komt. Zou hij al zijn hele leven alles binnen een kwartier na opening opeten?
                          Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Aan de andere kant heb je ook keihard suiker nodig omdat je glycogeen ram leeg is.
                            Maargoed, bij dit soort vragen is er helaas geen eenduidig en makkelijk te onderzoeken antwoord. Er zit immers een variabele bij trainingsmethode, kcal tekorten/overschotten, leeftijd, genetische diversiteit, etc, dat er geen peil op te trekken valt. Wat mij echter meer dan logisch lijkt, is dat er sowieso een groot deel verloren gaat aan productie van glycogeen, al dan niet indirect. Je hebt immers geen netto eiwitsynthese van 200+g/dag.
                            Één bodybuilder kan meer eieren eten dan tien kippen kunnen leggen.

Comment

Het spijt me jongens, maar op de eerste vraag heb ik nog geen duidelijk goed onderbouwd antwoord gezien. Op de tweede vraag dat whey gaat schiften als je het niet binnen 15 minuten na het mengen met water opdrinkt wel, waarvoor dank!
                              189 94KG 12%, Goal: 100KG 10% || DL: 3X145 BP: 3X92.5 SQ:3X120
                              Obsessie is niets meer dan een woord wat luilakken gebruiken voor mensen met toewijding.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X