Tips voor glutenvrij dieet (coeliakie)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips voor glutenvrij dieet (coeliakie)

Beste mensen,

Onlangs ben ik erachter gekomen, dat ik mijzelf jarenlang slecht heb gevoeld en waardoor ik maar niet aankwam, namelijk door een glutenallergie (coeliakie).

Mijn (vorige) huisarts heeft mij dik 3 jaar miserabel laten voelen, omdat het allemaal psychisch zou zijn geweest. Hetgeen ik bijna zelf begon te geloven.

Ik was behoorlijk mager (ondanks absurde voedsel inname), maar ben momenteel, door het elimineren van gluten uit mijn voeding, al 3 a 4 kilo aangekomen. Als ik weer gluten binnenkrijg word ik herinnerd aan het gevoel waar ik jarenlang mee rond heb gelopen; extreme vermoeidheid, buikpijn, misselijkheid, diarree, duizeligheid, gevoel tot overgeven, etc.

Graag zou ik willen weten of andere mensen ook deze allergie hebben en hoe zij dit combineren met trainen. Ik eet nu vooral veel rijst, tonijn, kwark, aardappels, fruit, maar ik wil graag wat meer afwisseling.

Ik heb ook coeliakie en daarnaast nog wat dingen die ik niet kan verdragen om het makkelijk te maken. Ik heb wel wat tips.

Hou bij een voedingsfout rekening met een hersteltermijn van vier dagen, het is wel handig om je hersteltijd en/of training er een beetje op aan te passen.

Bij de natuurvoedingswinkel of turkse winkel kun je veel glutenvrije meelsoorten kopen, zo ook op internet. Denk ook eens aan kastanjemeel, amandelmeel, rijstmeel, glutenvrije haver(meel), quinoa, teff.

Denk creatief:
    Rijstpannenkoekjes van rijst, ei(witten) en melk kun je vullen als wrap zowel zoet (cocos en banaan) als hartig (zalm en komkommer).
    Bonen en peulvruchten kunnen je koolhydraten vervangen in een salade of maaltijd.
    Met amandelmeel, kwark en eiwitten bak je een gezond kwartaartje.
    Er is ook rijstmie en glutenvrije pasta.
    Eet in de middag gewoon een restje van het avondeten van de dag daarvoor, glutenvrij brood vind ik duur en niet te eten.

Laat je eens adviseren door een diëtiste en wees alvast voorbereid op commentaar op de samenstelling van je dieet, laat je niet van de wijs brengen en vraag haar om de lijst met glutenvrije producten. Ook te vinden via de website van Livaad. De huisarts kan je doorverwijzen, dat is handig als het in je ziektekosten verzekering valt.

Sommige mensen kunnen de dieetkosten aftrekken van de belasting (ligt volgens mij aan inkomen e.d.).

In het vliegtuig mag je extra bagagegewicht meenemen met een doktersverklaring zodat je glutenvrije producten kunt meenemen (of extra souvenirs, dat controleren ze echt niet).

Er is hier ook een topic over glutenvrije sportvoeding.

Comment

Ah heel heel erg bedank voor de tips. Die hersteltermijn die jij noemt kan weleens kloppen ja; 3 dagen geleden gluten gehad en nu nog steeds buik/darmklachten - al wordt het wel steeds minder.

Vandaag al bij de supermarkt wat voeding ingeslagen waaronder veel fruit, kwark, cassave, tonijn, kip en rijst. Alleen koolhydraatrijke bronnen vind ik moeilijk te vervangen, maar ik volgende week eens een Turkse supermarkt bezoeken.

Over dat glutenvrije brood; dat is inderdaad erg duur. 1/3 van een normaal brood voor 4 euro... Daarnaast was het ook nog eens keihard en droog. Ik ga het maar eens proberen om zelf te maken (al vind ik brood sowieso niet echt lekker).

Ik vind het wel lastig i.c.m. werk, maar goed dat zou met elk dieet in het begin wel zo zijn.

Comment

Kan het trouwens zo zijn dat ik ook last krijg van kwark e.d. als ik gluten heb gegeten?

Als ik geen gluten eet heb ik er geen problemen mee, maar anders krijg ik last van een opgeblazen gevoel enzo. Ik heb geen intolerantie voor lactose (vastgesteld in het ziekenhuis).

Comment

In gluten zit een eiwit genaamd gliadine, dit zorgt ervoor dat er atrofie van de villi in de darm zal plaats vinden. Met andere woorden, simpel gezegd: zal je darm minder voedsel kunnen opnemen.

Nu kan het zijn doordat je minder villi hebt dat je ook minder lactose zal kunnen opnemen, aangezien je 'verteringscapaciteit' van je darm vermindert is. Als je lactose dan vergist wordt door bacteriën (aangezien het niet gesplitst is door lactase in de darm), kan je een opgeblazen gevoel krijgen.

Dit is wat ik denk dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
          On a long road to insanity.

SQ: 165kg BP: 125kg DL: 180kg

Comment

Ik ben ook lactose intolerant. Ik gebruik daarom meestal lactosevrije melk. Bij de apotheek kun je kerulac of kerutabs kopen, een product met lactase. Uitgelekte kwark of yoghurt (hangop) scheelt ook al iets.

Een tortilla of pannenkoekje vind ik goede vervangers van brood. Ik eet heel weinig koolhydraten dus voor mij is het niet echt een probleem.

Comment

Originally posted by gleke View Post
              In gluten zit een eiwit genaamd gliadine, dit zorgt ervoor dat er atrofie van de villi in de darm zal plaats vinden. Met andere woorden, simpel gezegd: zal je darm minder voedsel kunnen opnemen.

Nu kan het zijn doordat je minder villi hebt dat je ook minder lactose zal kunnen opnemen, aangezien je 'verteringscapaciteit' van je darm vermindert is. Als je lactose dan vergist wordt door bacteriën (aangezien het niet gesplitst is door lactase in de darm), kan je een opgeblazen gevoel krijgen.

Dit is wat ik denk dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
              Bedankt voor de uitleg Dacht al dat het met zoiets dergelijks te maken had, maar mijn kennis omtrent allergieën is momenteel nog maar beperkt.

Originally posted by Pallas View Post
              Ik ben ook lactose intolerant. Ik gebruik daarom meestal lactosevrije melk. Bij de apotheek kun je kerulac of kerutabs kopen, een product met lactase. Uitgelekte kwark of yoghurt (hangop) scheelt ook al iets.

Een tortilla of pannenkoekje vind ik goede vervangers van brood. Ik eet heel weinig koolhydraten dus voor mij is het niet echt een probleem.
              Ik heb gelukkig geen lactose intolerantie, maar het was iets wat mij opviel wanneer ik gluten heb geconsumeerd er last van krijg. Ik ben in het ziekenhuis op lactose intolerantie getest, waarbij de waarden niet verhoogden, maar lager werden.

Koolhydraten zijn trouwens toch best wel belangrijk bij het aankomen en energievoorziening of heb ik dat verkeerd?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X