Vraagje ivm cut (verhoudingen/aantallen)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje ivm cut (verhoudingen/aantallen)

Hoi

Heb besloten te gaan cutten en echt werk te maken van een voedingsschema. Heb alles eens goed doorgelezen, maar nu blijf ik toch met wat vraagjes zitten.

Verhouding ekv zou 30/50/20 moeten zijn. Gesteld wordt dat je bij de cut 2gr eiwit per kg moet hebben (lees ik hier en daar). Dat komt bij mij dan op 170 gr per dag. Maar ik kom met wat ik nu heb aan 50/35/15. Bovendien kom ik zo maar 1700 kcal. Volgens de berkening in het Excelbestand moet ik om te kutten op 2587 kcal zitten, wat me wel veel lijkt. Ik heb nu gewoon berekend wat ik vandaag zou eten en dan kom ik dus op die waarden (die 50/35/15). Eet sowieso al veel kip/tonijn/zalm en haal ook nog eiwitten uit shakes. At vroeger ook heel veel chips en chocolade, maar dat heb ik dus geschrapt en dan kom ik op een schamele 1900 kcal.
    Met wat ik at (+ chips + chocolade) kwam ik makkelijk aan 3300 kcal per dag, verhouding 15/50/35.

Vragen:
    - moeten de eiwitten naar beneden en de koolhydraten naar boven?
    - moeten het aantal calorieën naar boven?

Ik heb gewoon (als het antwoord op vraag 1 en/of 2 ja is) heel veel schrik om maar gewoon een dikke buik en een hoog vet% te blijven houden.

De meningen over eiwit-inname willen nog weleens verschillen. Het loopt uiteen van ongeveer 1,5 gr per kilo tot 3,5gr per kilo of wel meer. Ik houd zelf 3 gr per kg aan.

Als het excel-bestand zegt dat je 2587 kcal moet binnenkrijgen in de verhouding ekv 30/50/20, dan kun je je daar het best aan houden. Zie het als een basis; je probeert het een tijd en houd goed bij wat er met je lichaam gebeurt in de tussentijd en als het niet bevalt dan kun je je verhoudingen aanpassen (minder carbs bijvoorbeeld).

Ik ben er vanuit gegaan dat je met het excel-bestand het voedingsschema bedoelt dat op deze site is te downloaden

Comment

Ok, ik heb nog wat verdergewerkt aan m'n schema.

Wat ik volgens het schema (inderdaad het excelbestand dat je op deze site kan downloaden) nodig heb aan eiwitten is zomaar eventjes 204 gram nodig. Zelfs met 3 wheyshakes, 250 gram kipfilet, banaan, beetje brood, avondeten, eieren,... kom ik daar echt niet. Ik zit nu aan 135. Moet ik er dan echt nog een blik tonijn/zalm tegenaan gooien? Ik heb echt het idee dat ik me volprop, en dat tijdens het cutten.

Comment

Waar dacht je van melk of kwark. Goede caseïne bronnen. Noten hebben naast vetten ook de nodige eiwitten.
        Omdat er 3gr in het sheet staat hoef je dat natuurlijk niet aan te houden, ben je en pro en of bb je elke dag dan wordt het wellicht een ander verhaal.
        focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

Moet ik dan gewoon in het schema het percentage aanpassen? Of kan ik die 3 gram ergens veranderen naar bvb 2?

Comment

Je kan dat idd aanpassen of naar bv 2gr bw toe rekenen.
            focus on progression at all times, so when you are able to, load the bar.

Comment

je kan ook wat koolhydraten schrappen
              en hoger in vetten zitten
              Chaka Chaka Boy

Comment

Ok, ik ben dus nu bijna 10 weken bezig, netjes volgens het schema. Samengevat: minder kcal dan onderhoud, 2,5 gr eiwitten per kg vvm, weinig koolhydraten. Resultaat: een dikkere buik en ik lijk over het algemeen nog wat vetter dan 10 weken geleden. Wat doe ik fout?

Comment

Je zit te hoog in kcal/ wat zegt de weegschaal?.

Comment

Die 2587 kcal van hierboven leek toch niet helemaal juist na wat herbereken. Ik kwam uiteindelijk op 2344 en dat is wat ik intussen al zo'n 10 weken doe.
                    De weegschaal zegt op 10 weken +3 kg (van 84 kg naar 87 kg, ik ben 29 en 1m78)

Comment

Bereken je je vetpercentage ook? Dan weet je namelijk of het aangekomen gewicht uit vet of spieren bestaat.

Comment

Ik heb 2 maanden geleden m'n vetpercentage berekend op zo'n weegschaal in de fitness, maar nog niet opnieuw gedaan.

Comment

Heb je alleen je voeding gewijzigd in die tien weken? Of heb je ook dingen gewijzigd in de hoeveelheid sport, of andere zaken die invloed hebben op je levensstijl?
                          Wat ook een grote invloed kan hebben is als je de activiteitsfactor in die spreadsheet verkeerd inschat. Dan is het heel goed mogelijk dat het berekende onderhoudsniveau hoger is dan het in werkelijkheid is.
                          Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ik heb zelfs meer cardio toegevoegd en de activiteitenfactor op "1.375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week" gezet, omdat ik mezelf niet wilde overschatten. (Doe 3-4 keer KT per week en 5 keer 30 min. cardio). Daarvoor had ik het wel op 1.55 staan

Comment

Tja, dan eet je misschien alsnog teveel koolhydraten op een dag als je nog steeds aankomt.
                              Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X