Eiwitten meerekenen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eiwitten meerekenen

Er is redelijk wat te vinden over volwaardige en onvolwaardige eiwitten maar ik kan nergens duidelijk vinden of je nou alle eiwitten moet meerekenen? ik zie berichten dat het onzin is en je alles moet meerekenen en sommige die rekenen alleen van bijv. shakes, vlees, vis, kwark etc. mee?

Als ik de eiwitten uit mijn groente, rijst, brinta, pasta etc. meerekend kom ik heel gauw aan mijn 190gr eiwitten. Ik heb 2/4 eieren per dag, 500gr kwark, 30gr whey, 4 plakjes kipfilet en dat waren mijn "eiwitbronnen" dit bij elkaar is maar 110gr ofzo, de overige 80gr kom uit bijv. rijst, fruit, groente, noten, brood en pasta.

Ben gewoon benieuwd hoe het nou zit maar kan het niet echt vinden.

heb ik me ook regelmatig afgevraagd, ik zelf rekende voor de zekerheid maar alleen de volwaardige 2gr per kg vvm. daarna kwam ik door wat experimenteren erachter dat ik hoger prettiger aan vind voelen en toen ik verder ging dat ik op een gegeven moment winderig werd (3gr pvvm volgens mij) toen ben ik weer naar beneden gegaan. Wat ik wel meereken zijn 2 onvolwaardige eiwitten die tegelijkertijd gegeten worden maar die samen een compleet aminiprofiel hebben om het makkelijk te maken. Maar loop al een tijdje met die vraag rond, net zoals: als isolaat zo goed is na een training door de snellere opname dan concentraat, kan je dan ook concentraat net voor de training pakken voor het zelfde effect (zal wel met enrgie en spijsvertering te maken hebben maar puur vanuit het eiwitten perspectief)?

Comment

Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, maar dat is een goede vraag. Ik ben nu ook wel benieuwd. Ik heb het tot nu toe altijd meegerekend en ik denk dat dat ook de bedoeling is als je op 2,5-3 gr per kg vvm zit, aangezien dat best 'ruim' is.

Comment

Er is in het verleden op dit forum veel over gesproken, maar kan zo snel die topics niet terugvinden. Als ik me het goed herinner was de uitkomst van die discussie dat als een voedingsproduct een onvolledig aminozuurprofiel had, het onvolledige deel waarschijnlijk gecompenseerd zou worden door een ander product met een onvolledig aminozuurprofiel. Dus, eenvoudig gezegd, als een volledig aminozuurprofiel eruit ziet als A-B-C-D en je twee producten hebt die respectievelijk A-B-C en B-C-D zijn, ze gezamenlijk je toch A-B-C-D leveren. En je dus alle aminozuren krijgt die je nodig hebt.
        En dus kan je alle producten meerekenen.
        Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Ok naja dan vraag ik het me nog af of ik goed zit heb namelijk een paar maaltijden per dag waar niks qua eieren, whey, vlees of iets zit. Bijvoorbeeld veel maaltijden rijst met en groente (en sommige bijv. noten erbij).

Als iemand er nog meer over kan vertellen of die topic kan vinden waar niet_hier het over hebt hoor ik het graag.

Bedankt voor de uitleg niet_hier ik snap het iniedergeval beter nu.

Comment

Wow haha af en toe wat lezen dan, mijn engels is redelijk en heb dyslexie en dan zoveel tekst, bedankt iniedergeval af en toe een beetje lezen dan maar zal er vast wat uit leren. Ben continu op zoek alles te verbeteren, zeker nu, net gewogen en weeg hetzelfde als een maand geleden weer ben even omhoog gegaan sta nu weer stil (eet 3600-4000 kcal en ben 68 kg....).

Comment

Zo lang je niet vegetarisch/veganistisch bent kan je je eiwitten denk ik wel allemaal meerekenen, de eiwitkwaliteit (dus hoe compleet is je aminozuurprofiel) ligt dan hoog.

Ben je veganist dan je eiwitbehoefte x1,3 en ben je vegetarisch x1,2. Dat zijn de waarden die worden aangehouden in de Nederlandse voedingsnormen van de gezondheidsraad.

Comment

Ok dus ik heb nu alles gewoon meegerekend en wat kipfilet toegevoegd want in de ochtend en voor het slapen waren bijna de enige momenten dat ik "goede" eiwitten at.
                Het is weinig kip maar het komt mij zo wel goed uit met het totale aan de einde van de dag. Zit nu wel wat lager in kcal maar als ik over 2 weken bijna niet aangekomen ben ga ik meer rijst en brinta toevoegen.

Dus met dit schema zouden mijn eiwitten in orde zijn denk ik? (mochten jullie nog wat zien wat ik zou kunnen/moeten veranderen hoor ik het graag).

voedingsschema.xls

Comment

denk dat het een goed schema is, ik weet niet wat voor trainingen je hebt en hoelaat je dat doet, er zijn ook leden die elke dag een standaard sdhema hebben en het verschil maken met een pre en/of postworkout meal, voordeel is denk ik dat je dan wat afwas bespaart om die shakes van kleine hoeveelheden whey en bijvoorbeeld na het sporten een whey shake neemt en een uur later je geplande maaltijd ofzo.

Er zijn er btw ook die elke dag hetzelfde eten met als beargumentatie dat een rustdag vaak voorafgegaan is aan een trainingsdag en daarom handig is om de energie die de trainingsdag benodigd is de dag van te voren in te nemen doordat het even duurt voordat het beschikbaar is.

Misschien maakt het het wat eenvoudiger voor je maar kan allemaal, komt ook niet op een dag aan maar over een langere periode.

Comment

Staat erbij
                    18:00 rijst, groente, kip
                    19:00 15gr whey
                    19:30 trainen
                    20:15 klaar trainen, 15gr whey en banaan
                    20:45 rijst, groente, kip

Hiervoor deed ik altijd 30gr whey na mijn training maar wil het zo even proberen.

Ik volg falstyr zijn schema trouwens.

Dit is al redelijk anders als eerst dus even kijken hoe het hiermee gaat, 2/3 weken kijken hoe mijn gewicht is toegenomen en dan kijken of ik moet verhogen (heb al een vermoeden van wel maar dat zien we dan wel).

Mooi dat de schema klopt nu dan bedankt voor je tips

Comment

Dus je doel is bulken? Hoeveel weeg je nu en wat is je vetpercentage?
                      Vergeet niet je lachspieren te trainen.

Comment

Vet zal rond de 14/15 zitten denk ik en ik weeg 68-69kg.
                        183cm lang, waardeloze stats haha.

En bulken ja ik wil eerst 75kg wegen dan gaan cutten, nu cutten heb zeker nog geen nut, heb ik te weinig spieren voor en weeg niet zo veel. Ik denk dat 75kg wel een mooi doel is om eerst te bereiken met mijn lengte.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                        X