Brood slecht of niet ivm vetpercentage?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Brood slecht of niet ivm vetpercentage?

Omdat ik me als doel heb gesteld om nou eens wat leaner te worden en niet alleen op massa te trainen ben ik me wat (verder) gaan verdiepen in de voeding. Nu kom ik verschillende discussies/ blogs tegen van PT's die brood verafschuwen. Het zou slecht zijn voor je insuline prikkel, helemaal niet gezond ivm gluten en daadwerkelijk zorgen voor een 'buik' (opgezette buik).

Nu heb ik jarenlang echt 'te weinig' gegeten waar ik pas achterkwam toen ik een mooi voedingsschema in Excel aan het invullen was. Na veel puzzelen kwam ik uiteindelijk aan een keurig schema (al zeg ik het zelf, de cijfers kloppen in ieder geval). Dit schema bevat wel 2 boterhammen in de ochtend, 1 om half 11, 4 om half 1 en 1 om half 4 = 8 sneden brood per dag. Toch kloppen de cijfers onder aan de streep, eet 100 kcal onder onderhoud.

Nu train ik 4x per week UB/LB (ma, di, do, vr) en combineer deze dagen met (ma tabata, dinsdag 15 min loopband + 10 min fietsen, do=ma, vr=di). Mijn vetpercentage blijft nu al maanden hangen op 17% (gemeten op een weegschaal, niet nauwkeurig weet ik maar je kunt wel vooruitgang bijhouden).

Zou het eten van 8 sneden brood per dag hiermee te maken kunnen hebben?
    Is mijn lichaam nog niet 'omgetuned' naar het eten volgens normale standaarden?

Wie o wie geeft mij het verlossende antwoord/tips.

voedingschema?
    “If you really want to do something, you will find a way; if you don't, you will find a excuse.”

Comment

Het eten van brood kan geen kwaad hoor,mits je volkorenbrood eet.
      Ik heb een aardig tijdje geen brood gegeten maar rijst,eet nu weer brood maar merk absoluut geen verschil.
      Mischien wel als je superdoog wil worden of wedstrijden wil doen,maar anders lekker brood eten.

Als je niet afvalt nu,heb je best kans dat je niet onder onderhoud eet nu ,maarbgewoon op onderhoud.
      In theorie misschien wel,maar in de praktijk kan dat echt wel afwijken.

Als je zeker weet dat de verhoudingen macro,s kloppen,kan je gewoon weer wat kcal verlagen om te proberen.
      Zo kom je vanzelf achter je daadwerkelijke onderhoud,aangezien 100 kcal lager niet echt veel is.
      Post je voedingsschema anders eens.
      DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ik eet nu rond de twee maand minder brood en eet vaker rijst+kip ( ipv brood), moet zeggen dat ik ook niet veel verschil merk.... Maar het klopt dat je veel verschillende dingen leest. De ene keer lees je dat brood niet "goed" is en dat je beter rijst/pasta kunt eten en een ander keer lees je dat het niet uitmaakt.
        Ben nu ook wel benieuwd of iemand weet wat de verschillen zijn.... en wat nu beter is en waarom!
        I may not be there yet, but i'm closer than I was yesterday

Comment

Originally posted by leandero10 View Post
          Ik eet nu rond de twee maand minder brood en eet vaker rijst+kip ( ipv brood), moet zeggen dat ik ook niet veel verschil merk.... Maar het klopt dat je veel verschillende dingen leest. De ene keer lees je dat brood niet "goed" is en dat je beter rijst/pasta kunt eten en een ander keer lees je dat het niet uitmaakt.
          Ben nu ook wel benieuwd of iemand weet wat de verschillen zijn.... en wat nu beter is en waarom!
          Ik vind het flink overschat dat je altijd rijst ipv brood moet eten, dat is voor een groot gedeelte zo ontstaan omdat de hardcore bodybuilders dat ook zo deden/doen.
          Het is wel een feit dat heel veel soorten bruin brood,eigenlijk geen bruin brood is,maar bewerkt door de bakkers.
          Daarom moet je wel altijd echt volkorenbrood eten.

En ja,in brood zit meer zout dus zou je misschien wat meer vocht kunnen vasthouden,maar dat is volgens mij ook te verwaarlozen als je geen podiumaspiraties hebt.
          DIVIDE ET IMPERA

Comment

Ik eet ook geen volkoren brood. Het is droog en dit soort dingen zijn echt promilages, zorg gewoon voor goed vast brood. Wat vocht betreft, zoveel zout zit er niet in maar ik hoor vaker dat mensen er last van hebben maar het is maar vocht denk ik dan. Fysiologisch maakt het geen kont uit of je een deel van je koolhydraten uit brood haalt dus als er verder geen bezwaren zijn, gewoon doen.
            Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Tot nu toe heb ik alleen brood gegeten en vanaf morgen ga ik over naar rijst aardappelen en kip in plaats van brood dus na een maand kan ik ongeveer zeggen of het veel verschil heeft gemaakt of niet

Comment

Varieer om het lekker te houden, maar verder maakt het niks uit. Brood is gewoon een prima bron van KH.
                Train hard or go hormone

Comment

Opzich is er niets mis mee met brood. Maar brood van de gewone bakker zit dikwijls vol met dingen die er eigenlijk helemaal niet hoeven in te zitten.

Koop maar eens biologisch brood, je proeft het verschil meteen. Ik zelf heb jarenlang geen (toegevoegde) suiker mogen eten. Ik kreeg er uitslag van. Van gewoon brood kreeg ik het ook, van bijvoorbeeld bio speltbrood niet.
                  What matters in life is the courage, you bring to it.

Comment

Maar om even terug te komen op je vraag Dreetje:hoogstwaarschijnlijk)is het brood niet de reden dat je niet afvalt,maar ligt het toch aan je behoefte/verdeling van je koolhydraten/eiwitten/vetten.

Een weegschaal om je vetpercentage te meten is om meerdere redenen af te raden:als je je voedingsschema(onderhoud) baseert op het vetpercentage volgens de weegschaal ,kan je er dus flink naastzitten!
                    Als de weegschaal aangeeft 17% terwijl het 13% is,scheelt dat aardig wat kcal per dag.
                    Andersom ook natuurlijk,als het 17% is ipv 13. %

Ook om je vooruitgang te meten is een weegschaal waardeloos,als je er 3 dagen achter elkaar op gaat staan,geeft hij 3x iets anders aan.
                    Beter een tang kopen,kost geen drol.
                    DIVIDE ET IMPERA

Comment

Heb zelf heel lang grotendeels op rijst met tonijn/kip geleefd. Dacht dat hierdoor mijn resultaten met sprongen vooruit zouden gaan.. Dat viel even vies tegen. Tuurlijk helpt het wel wat ivm vocht wat je vast houd maar je hebt er ook veel meer werk van. Heb met mn huidige voeding veel meer vrijheid en boek verder dezelfde resultaten. Heb heel lang heel krampachtig een schema via excell gevolgd wat ik invulde en vervolgens dagen achter elkaar precies zo moest eten als ik had opgeschreven omdat iets wijzigen gelijk zo'n rotklus was. Nu gebruik ik myfitnesspal. Eet gewoon waar ik zin in heb (wel allemaal gezonde producten) vul het in en kijk waar ik op uit kom en aan de hand daarvan vul ik het aan. Klinkt een beetje IIFYM maar als je gewoon goede gezonde dingen eet en je Kcal en K/E/V in orde zijn is er niks aan de hand volgens mij.
                      People often quit right before they're about to have the big breakthrough.

Comment

Heb heel lang heel krampachtig een schema via excell gevolgd wat ik invulde en vervolgens dagen achter elkaar precies zo moest eten als ik had opgeschreven omdat iets wijzigen gelijk zo'n rotklus was. Nu gebruik ik myfitnesspal. Eet gewoon waar ik zin in heb (wel allemaal gezonde producten)

Precies!
                        Daarom houden veel mensen cutten/dieten niet vol,omdat het ze tegen gaat staan.
                        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Zie hier mijn Voedingsschema. Schiet af waar je kan!

Kopie van Voedingsschema 3.0.xls

Comment

Ga ik daar ook maar eens naar kijken rainman! Dank u. =)

Comment

Qua produkten en verdeling ziet het er goed uit.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je dan toch echt met je kcal moet gaan zakken omdat je nu waarschijnlijk toch op onderhoud eet.
                              Als je niks afvalt met trainen en cardio zoals je nu doet,moet je echt lager in kcal

Aardappels kan je wel wat minderen.3 Ons is aardig wat,samen met vlees en groente bijna een kg.
                              Al kan je groente aardig wat weg stouwen natuurlijk,weinig koolhydraten.

Probeer eens een paar weken rond de 2500 kcal te eten en kijk dan wat het doet.
                              Last edited by rain; 18-07-2013, 12:24.
                              DIVIDE ET IMPERA

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X