Cutten i.c.m. Mark Rippetoe's: Starting Strength schema?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cutten i.c.m. Mark Rippetoe's: Starting Strength schema?

Na een paar dagen de sportschool te hebben verkend, sticky's te hebben gelezen, kennis te hebben gemaakt met het beschikbare materiaal, andere sporters/trainers en de technieken van oefeningen is het voor mij tijd om eens wat zoden aan de dijk te zetten.

De een raadde me een full body schema aan, de ander meteen een 3-daags split-schema. Na kort beraad heb ik gekozen voor een full body schema van Mark Rippetoe. 100% identiek overgenomen, geen losse iso oefeningen erbij buiten de assistance oefeningen en hanging leg raises.
    Ik ben overigens een beginner met zeer weinig tot geen ervaring. Gelukkig krijg ik wel hulp bij de uitvoering van mijn oefeningen (qua techniek) en spotters indien nodig.

Maar nu zit ik met het volgende. Mijn vetpercentage is erg hoog, denk zo rond de 19/20%. Aangeraden wordt bij SS om te gaan bulken maar dan komt er dus nog meer vet bij.
    Is het mogelijk om te cutten i.c.m. SS of anders een clean bulk? Wellicht een rare vraag voor velen maar ik zou graag jullie mening en de mogelijkheden willen horen.

Het is vooral psychologisch omdat ik minder zelfverzekerd ben met zoveel vet. Het ideale voor mij zou zijn: cutten + spiermassa opbouwen. Ik lees vaak dat dit erg moeilijk al dan niet onmogelijk is of ontzettend langzaam gaat.

Hoewel ik vóór de zomer toch niet droog kan komen te staan (wat overigens geen gezicht is aangezien mijn LBM/VVM maar rond 61/63kg is) voelt het niet prettig om zoveel vet te hebben.
    Mijn uiteindelijke doel is een vetpercentage rond de 10/11% en natuurlijk een behoorlijke gain in spiermassa, zo rond de 75/78kg LBM. Tijd is voor mij niet van belang. Ik werk zo hard als nodig is!