Extreme vermoeidheid na fitness ondanks veel slaap en goede (?) voeding

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Extreme vermoeidheid na fitness ondanks veel slaap en goede (?) voeding

Hallo allen,

Na het fitnessen heb ik een enorme dip. Ik train zo'n 4 a 5 keer in de week en daarnaast voetbal ik 3 keer per week.

De laatste tijd heb ik weinig colleges en sport ik vooral 's ochtends. Als ik dan thuis kom, eet en daarna voor school bezig wil gaan ben ik zo vermoeid dat ik vaak een middagdutje doe op de bank. Lekker hoor, maar het kost me teveel tijd dus ik raak liever wat minder vermoeid.

Ik vind het vreemd dat ik zó vermoeid ben na het sporten, omdat ik iedere nacht minstens 8 uur slaap en volgens mij prima eet. Mijn ontbijt: sinaasappelsap met creatine, whey-shake met melk, yoghurt met cruesli en/of volkoren brood met kipfilet. Als ik dan rond een uur of 10 ga sporten, neem ik kort van tevoren een banaan, tijdens het sporten drink ik ranja met een grote schep dextrose en direct na het sporten neem ik een mueslireep. Als ik thuis kom na het sporten neem ik een whey-shake, 2 gekookte eieren en 2 of 4 broodjes met pindakaas en/of kipfilet.

Hebben jullie ideeën waar de vermoeidheid vandaan zou kunnen komen? Komt het misschien door de insulinepiek die ik creëer tijdens het sporten? En is dat überhaupt gezond?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
    Slaapkop

Waarschijnlijk gewoon een signaal van je lichaam dat het te veel van het goede is. Probeer twee weken is drie keer per week te trainen en kijk hoe je lichaam hier op reageert. Post je trainings/voedingsschema is want misschien is de intensiviteit te hoog met de hoeveelheid die je eet.
    Skeggǫld, Skálmǫld, Skildir ro Klofnir.

Comment

Ik eet niet (meer) volgens een in Excel vastgelegd voedingsschema en mijn trainingssschema is ook niet elke week hetzelfde. Hij is afhankelijk van het aantal dagen dat ik ga en soms ook van de extreme drukte bij bepaalde apparaten. Ik ben meestal zo'n anderhalf uur bezig en dan doe ik ongeveer dit:

I. benen: Squats, Leg press, Lunches (2 v/deze 3), Leg curl, Leg extension, “Kuiten”

II. rug; biceps: Push ups en Pull ups (warming up), Dead lifts of T-bar row, Cable row, Pull down, Hyper extension; 2 biceps oefeningen (veel variatie)

III. borst; triceps: Push ups (warming up), Bench press, Incl dumbell press, Dips, Cable fly; 2 triceps oefeningen (veel variatie)

IV. schouders; biceps; triceps: Push ups (warming up), Barbell neck press, dumbell raise front; 2 biceps & 2 triceps oefeningen.

Altijd na benen en vaak na borst en schouders neem ik buik mee: Barbell roll-out, Sit ups.
      Soms doe ik schouderoefeningen na borst/rug, zodat ik borst/rug vaker dan 1 x per week doe. Ik houd me dus niet 100% vast aan een schema.

Ik houd me ook niet consequent aan een voedingsschema, maar dit eet ik ongeveer:
      ontbijt: sinaasappelsap met creatine, whey-shake met melk, yoghurt met cruesli en/of 2 volkoren boterhammen met kipfilet
      kort voor training: een banaan
      tijdens training: ranja met een grote schep dextrose
      direct na training: mueslireep
      eerste maaltijd na training: whey-shake, 2 gekookte eieren en 2 of 4 boterhammen met pindakaas en/of kipfilet
      paar uur later: 2 of 4 boterhammen met pindakaas en/of kipfilet en een handje noten
      avondeten: gevarieerd en gezond
      laatste maaltijd: eerst een halve kilo magere kwark met suikervrije ranja. Ik heb nu Caseïn Perfection, maar die vind ik echt nieeeeet te drinken dus ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik weer kwark ga eten.

Comment

Op actievere dagen (met of zonder training) geen erge vermoeidheid? En je neemt geen pre workout? Je kracht neemt niet af?
        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Op die middagdip na voel ik prima. M'n pre workout bestaat uit een banaan. Ik heb niet het gevoel dat ik minder kracht heb tijdens de trainingen. Ook tijdens cardio (voetbal) voel ik me hartstikke fit.

Comment

Originally posted by Mvizzle View Post
            Op die middagdip na voel ik prima. M'n pre workout bestaat uit een banaan. Ik heb niet het gevoel dat ik minder kracht heb tijdens de trainingen. Ook tijdens cardio (voetbal) voel ik me hartstikke fit.
            Is het dan niet omdat je minder colleges hebt, en minder 'moet'? Veel mensen zijn daar gevoelig voor, zeker als ze dan minder buiten komen als normaal

Je suikers zou trouwens ook wel een rol kunnen zijn hoor. De gedachte achter de suikers snap ik nog wel (ik vind het niets, maar genoeg mensen waarvoor het wel werkt), maar dat je dan eieren na je training neemt (vetten remt het juist af, tegenovergestelde van suiker), die logica ontgaat me.
            Als jij je zelf al afvraagt of het goed is, dan heb je toch alle reden om te kijken hoe je erop gaat als je dat ietswat stabieler houdt?
            Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Vorig jaar rond deze tijd had ik ook nauwelijks colleges, sportte ik ongeveer even veel, gebruikte ik geen dextrose, maar at ik wel veel meer.. Toen had ik ook middagdipjes, dus aan de verhouding sporten/eten ligt het niet denk ik.

Minder 'moeten' zou dus best een oorzaak kunnen zijn. Misschien maakt de dextrose het nog iets erger. Voor de zekerheid ga ik toch binnenkort maar even langs de huisarts, aangezien Google mij heeft geleerd dat een allergie (hooikoorts?) ook voor vermoeidheid kan zorgen.

Als ik je goed begrijp is het logischer om de eieren vroeger of later op de dag te eten? En niet als (onderdeel van) de eerste maaltijd na het sporten?

Comment

Probeer ook eens je eieren in de ochtend en je shake net na het trainen. 2 eitjes zijn maar +- 14gram eiwitten.

Comment

Hoeveel kcal is je ontbijt?
                  en de meal voor training?
                  Eating more food than your body can use to build muscle will simply lead to more body fat being gained.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                  X