Carb cyclen, snap het niet helemaal.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Carb cyclen, snap het niet helemaal.

ik ben van plan om in de nabije toekomst te gaan carb cyclen.
    niet alleen om vet te verliezen maar ook voor de ervaring.

ik heb nu een aantal onderzoeken door gelezen en het forum wat afgespeurd maar ik snap het nog niet niet helemaal zo goed.

ik snap dat je qua koolhydraten een "hoge dag" hebt een "gemiddelde dag" en een "lage dag".
    (en evt een "geen dag".)
    eiwit en vetten blijven gedurende de week op het zelfde niveau.

maar hoe zit het nou met de calorie inname?

is het nou dan de bedoeling dat ik elke dag aan mijn calorie behoefte kom of dat ik elke dag onder mijn behoefte zit?
    (ik dacht dat je er onder moet gaat zitten elke dag)(max 300kcal?)

en als je dat gaat doen, en je hebt een low carb of een no carb dag, moet je dan gewoon dan aan je behoefte (-300kcal) komen door middel van alleen eiwitten en vetten?
    of houw je het op die dagen ook gewoon het zelfde en schrap je alleen de carbs compleet uit je schema?

als ik dat zou doen kom ik +- 1000 kcal te kort, dat klinkt mij niet echt bevorderend voor mijn spieren.

hoop dat iemand mij een beetje verder kan helpen want snap het dus niet helemaal.
    Train Insane Or Remain The Same.

Je houd je aan je behoefte naar mijn weten.
    Volgens mij neem je op high carb dagen minder vet.

Comment

oke, maar als je je aan je behoefte houd, hoe ga je dan je vet verbranden?
      aangezien cardio meestal pas word toegepast bij de laatste loodjes.

Comment

Behoefte bedoelde ik van je cut kcal sorry. Dus als je 2400 nodig hebt op een dag (behoefte) en je eet 1900-2100. -300/500kcal elke dag onder je behoefte. Weet niet hoe het zit op high carb dagen maar een high carb refeed is meestal op behoefte of iets erboven en <30 gr vet en veel carbs.

Comment

Lees even de carb cycle codex van Christian Thibaudeau op t-nation.
          Zeer goed artikel en wordt op een zeer simpele manier uitgelegd hoe je aan carb-cycling doet en dergelijke schema's dient op te stellen. Ik heb er allesinds goeie ervaringen mee.

Comment

Originally posted by optiflex View Post
            Behoefte bedoelde ik van je cut kcal sorry. Dus als je 2400 nodig hebt op een dag (behoefte) en je eet 1900-2100. -300/500kcal elke dag onder je behoefte. Weet niet hoe het zit op high carb dagen maar een high carb refeed is meestal op behoefte of iets erboven en <30 gr vet en veel carbs.
            oke, dus behoefte van die dag in kcal - "aantal" kcal = aantal kcal voor die dag.
            duidelijk, thx!

ik dacht met high carb dag begrepen te hebben ook nog wat er onder te zitten qua carbs, zal het nog ff paar keer goed door nemen.

waarom minder dan 30gr vet, lijkt mij erg weinig!
            ik reken altijd standaard minimaal 1gr en maximaal 1,5gr vet per kg vvm.

Originally posted by The Magician View Post
            Lees even de carb cycle codex van Christian Thibaudeau op t-nation.
            Zeer goed artikel en wordt op een zeer simpele manier uitgelegd hoe je aan carb-cycling doet en dergelijke schema's dient op te stellen. Ik heb er allesinds goeie ervaringen mee.
            klopt, heb ik door gelezen en die van bodybuilding.com en nog een site waar ik de naam ff van kwijt ben.
            maar bij alle 3 heb ik nog steeds vragen die onbeantwoord bleven.

maar de reactie van optiflex doet een hoop dingen verklaren en ik begrijp het idee er nu achter denk ik.

Comment

Je kunt carb cyclen in een cut, bulk of onderhoud. Wat we nog niet weten is, wat is je doel? Wil je afvallen? Dan ga je 500 onder je onderhoud zitten gemiddeld per dag. Voor aankomen 300-500 gemiddeld per dag erbij. Voorbeeld: je onderhoud is 3000 bij 3 keer trainen per week. Je wilt afvallen, dus gaat gemiddeld 2500 kcal eten. Dit wordt dan bijvoorbeeld je verdeling:

- 200 gram eiwit
              - 80 gram vet
              - rest koolhydraten

Het enige wat je hoeft te weten is, hoeveel kcal ga je op een trainingsdag en een rustdag eten. Als je dat weet dan kun je vanzelf je carbs uitrekenen. Als je gemiddeld 2500 kcal eet om af te vallen, dan eet je bijv. op trainingsdagen 2300 kcal (4 dagen) en op trainingsdagen 2750 kcal (3 dagen). Verschil van 400-600 is ongeveer geschikt tussen trainingsdagen en rustdagen omdat je zoveel meer verbrand op trainingsdagen.

Op rustdagen eet je in dit voorbeeld:
              2300 kcal, waarvan
              - 200 gram eiwit
              - 80 gram vet
              - rest carbs, dus 195 (resterende kcal gedeeld door 4)

Op trainingsdagen eet je in dit voorbeeld:
              - 200 gram eiwit
              - 80 gram vet
              - rest carbs, dus 280 (resterende kcal gedeeld door 4)

And voila, je bent aan het carb cyclen. In feite zijn die 'extra' carbs op trainingsdagen bedoeld om het verschil op te vangen in verbruik. Hope that helps.

Comment

(ik had aangegeven in mijn eerst pots dat ik wou vet verbranden.(cutten.)

heel erg bedankt voor je reactie, erg goede uitleg!
                ik zit alleen nog wel met een paar vragen:

ik bereken mijn kcal behoefte niet per week bereken maar per dag.
                dus ik maak een voedingschema per dag.

(niet elke dag nartuurlijk want sommige kan ik weer hergebruiken bij een soort gelijke dag.
                mijn berekening is zo dat ik eerst mijn ruststofwisseling uitreken en dit vermenigvuldig door een getal gebasserd op hoe zwaar mijn dag qua werk word, daarna reken ik 480 kcal er op voor mijn training.

ik vind deze manier zelf het prettigst omdat ik het raar vind om elke dag hetzelfde te eten terwijl je de ene dag werkt en sport en de andere dag bijvoorbeeld geen van beide doet en toch dus de kcal inname het zelfde blijft.

ook zijn mijn weken en dagen erg afwisselend, als ik dan een schema met een gemiddelde per week maak krijg ik te grote verschillen vind ik zelf.

tot nu toe heeft dit altijd echt uitstekend gewerkt bij mij!)

weer OT:

hoe kan ik nou carb cyclen gebasseerd op deze methode?
                gewoon op de manier zoals jij het zegt?

dus bijvoorbeeld:
                ik heb een dag licht werk en een training, en ik heb een behoefte van 3000kcal, haal ik daar dus: 250kcal af
                ik heb een dag licht werk en geen training, en ik heb een behoefte van 2520kcal, haal ik er dus: 700kcal af

al vind ik zelf 700kcal onder onderhoud wel erg veel.
                ik zat dan zelf te denken aan: 250-500 ofzo.

nogmaal bedankt voor je uitleg.

Comment

Originally posted by JwvdM View Post
                  (ik had aangegeven in mijn eerst pots dat ik wou vet verbranden.(cutten.)

heel erg bedankt voor je reactie, erg goede uitleg!
                  ik zit alleen nog wel met een paar vragen:

ik bereken mijn kcal behoefte niet per week bereken maar per dag.
                  dus ik maak een voedingschema per dag.

(niet elke dag nartuurlijk want sommige kan ik weer hergebruiken bij een soort gelijke dag.
                  mijn berekening is zo dat ik eerst mijn ruststofwisseling uitreken en dit vermenigvuldig door een getal gebasserd op hoe zwaar mijn dag qua werk word, daarna reken ik 480 kcal er op voor mijn training.

ik vind deze manier zelf het prettigst omdat ik het raar vind om elke dag hetzelfde te eten terwijl je de ene dag werkt en sport en de andere dag bijvoorbeeld geen van beide doet en toch dus de kcal inname het zelfde blijft.

ook zijn mijn weken en dagen erg afwisselend, als ik dan een schema met een gemiddelde per week maak krijg ik te grote verschillen vind ik zelf.

tot nu toe heeft dit altijd echt uitstekend gewerkt bij mij!)

weer OT:

hoe kan ik nou carb cyclen gebasseerd op deze methode?
                  gewoon op de manier zoals jij het zegt?

dus bijvoorbeeld:
                  ik heb een dag licht werk en een training, en ik heb een behoefte van 3000kcal, haal ik daar dus: 250kcal af
                  ik heb een dag licht werk en geen training, en ik heb een behoefte van 2520kcal, haal ik er dus: 700kcal af

al vind ik zelf 700kcal onder onderhoud wel erg veel.
                  ik zat dan zelf te denken aan: 250-500 ofzo.

nogmaal bedankt voor je uitleg.
                  Bepaal allereerst hoeveel je wilt afvallen. Als degelijk wilt afvallen (één pond per week) dan zit je al op -500 per dag. Je kunt tuurlijk prima carb cyclen op -100 of zelfs -10, maar de vraag is of het wel effectief genoeg is, al is dat natuurlijk aan jou om te bepalen.

Hoe jij het berekent, kun je het zo doen.
                  - bereken je 'behoefte' op die dag
                  - trek daar het aantal kcal vanaf dat je gemiddeld minder wilt eten, dus bijv. 500

op een trainingsdag met licht werk eet je dan bijv. 3000 - 500 = 2500 kcal en op een rustdag met licht werk eet je 2500 - 500 = 2000 kcal. Heb je een keer zwaar werk en je schat 200 kcal extra te hebben verbrand, dan is je behoefte 200 kcal hoger, dus eet je respectievelijk 2700/2200 kcal in dit voorbeeld. Zolang het gemiddelde tekort dat je wilt creeren maar wordt afgetrokken van hetgeen je die dag daadwerkelijk verbruikt.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
                    Bepaal allereerst hoeveel je wilt afvallen. Als degelijk wilt afvallen (één pond per week) dan zit je al op -500 per dag. Je kunt tuurlijk prima carb cyclen op -100 of zelfs -10, maar de vraag is of het wel effectief genoeg is, al is dat natuurlijk aan jou om te bepalen.

Hoe jij het berekent, kun je het zo doen.
                    - bereken je 'behoefte' op die dag
                    - trek daar het aantal kcal vanaf dat je gemiddeld minder wilt eten, dus bijv. 500

op een trainingsdag met licht werk eet je dan bijv. 3000 - 500 = 2500 kcal en op een rustdag met licht werk eet je 2500 - 500 = 2000 kcal. Heb je een keer zwaar werk en je schat 200 kcal extra te hebben verbrand, dan is je behoefte 200 kcal hoger, dus eet je respectievelijk 2700/2200 kcal in dit voorbeeld. Zolang het gemiddelde tekort dat je wilt creeren maar wordt afgetrokken van hetgeen je die dag daadwerkelijk verbruikt.
                    ik zeg zelf altijd maximaal 1kg in een week tijd is gezond, dus daar ga ik me op richten.

oke 500kcal klinkt goed, ik denk zelf altijd aan minimaal 300 en maximaal 500.

het is mij helemaal helder nu, heel erg bedankt!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                    X