Vast voedsel versus vloeibaar voedsel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Dynamix View Post
    Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen.

Lees dit eens: Kokosolie: de gezondste olie op aarde! « Kokos-Olie.nl

Daarnaast meen ik dat het gaat om de verhouding tussen je HDL- en LDL-cholesterol, niet perse om de hoogte, maar correct me if I'm wrong. En niet te vergeten dat verzadigd vet belangrijk is voor de aanmaak van testosteron.
    kokos-olie.nl verkoopt kokosolie en zal echt niet gaan zeggen dat verzadigd vet slecht voor je is. Niet echt een betrouwbare bron dus. Ze hebben het over het gezonde laurinezuur maar ze vergeten te vermelden dat in kokosolie ook myristinezuur zit, dat weer een ongunstig effect heeft op je cholesterol
    BP:1x130 SQ:1x200 DL:1x225 @85kg

Comment

Originally posted by Gus View Post
      kokos-olie.nl verkoopt kokosolie en zal echt niet gaan zeggen dat verzadigd vet slecht voor je is. Niet echt een betrouwbare bron dus. Ze hebben het over het gezonde laurinezuur maar ze vergeten te vermelden dat in kokosolie ook myristinezuur zit, dat weer een ongunstig effect heeft op je cholesterol
      Ik had niet zo gauw een goede bron voorhanden, maar er is genoeg goede literatuur over te vinden. Kokosolie schijnt echt één van de beste oliën te zijn die je kunt binnenkrijgen.

Comment

Originally posted by Dynamix View Post
        Ik had niet zo gauw een goede bron voorhanden, maar er is genoeg goede literatuur over te vinden. Kokosolie schijnt echt één van de beste oliën te zijn die je kunt binnenkrijgen.
        Als kokosolie een van de beste oliën zou zijn dan zou het niet moeilijk zijn om snel een betrouwbare bron te kunnen vinden. Als je zo heilig er van overtuigd bent zou je het zelf ook in jip en janneke taal uit moeten kunnen leggen.

Hoe kan een olie die bestaat uit verzadigde vetten gezond zijn?

Comment

De helft van de verzadigde vetten uit kokosolie bestaat uit laurinezuur, en laurinezuur heeft juist een ontzettend goed effect op het HDL-cholesterol.

"Lauric acid greatly increased total cholesterol, but much of its effect was on HDL cholesterol. Consequently, oils rich in lauric acid decreased the ratio of total to HDL cholesterol."

Comment

Cholestrol is zoiezo overrated, zeker voor mensen die daar normaliter geen problemen mee hebben. Het ''plak'' wat zich hoort te vormen in je slagader, is vooral bij mensen een cholestrol probleem of bewerkte/chemische cholestrol.

Comment

Voedingscentrum noem ik ook geen goede bron Gus Niet zoveel copy pasten dus!

Comment

Originally posted by generation_iron View Post
                Voedingscentrum noem ik ook geen goede bron Gus Niet zoveel copy pasten dus!

Ik heb helemaal niks gecopy/paste. Voedingscentrum is overigens een prima bron.

Comment

Gus, ben je overigens al overtuigd?

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                    Gus, ben je overigens al overtuigd?
                    Overtuigd waarvan?

Comment

Dat verzadigd vet niet slecht is, daar ging de discussie immers over.

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
                        Het is toch eigenlijk algemeen bekend dat vetten gewoon een andere vorm van energiebron is? Hoorde dat veel duurlopers/zwemmers een low carb/high fat dieet volgen.

Wat is de reden bijvoorbeeld dat je kokosolie neemt?
                        Dat is simpelweg niet zo. Iedereen die denkt dat vet en koolhydraten interchangeable zijn is gewoon verkeerd ingelicht. Koolhydraten kun je NIET winnen uit vetzuren, en de novo lipogenese vindt nagenoeg niet plaats onder fysiologische omstandigheden (tenzij je zoveel carbs zit te eten dat de hoeveelheid carbs ongeveer je TEE overschrijdt, wat totaal onrealistisch is). Voor de rest zijn er ook talloze verschillen (effect op verzadiging, endocriene reactie van het lichaam, snelheid van levering van energie, etc.). Enige wat ze als overeenkomst hebben is dat het energie is. Meer. Niet. Heb ik het nog geeneens over praktische dingen als de overige voedingsstoffen die je binnenkrijgt uit koolhydraatrijke bronnen vs. vetrijke bronnen. In de praktijk heb je daar nu eenmaal mee te maken, al hebben autisten nochtans de neiging hardnekkig dat soort dingen te negeren.

Daarnaast wil ik iedereen weleens horen hoe hun krachttrainingen gingen gedurende een keto dieet, ik kan je verzekeren dat dat geen pretje is. Je wint veel sneller energie uit glycolyse dan uit vet oxidatie, en zodra je meer dan een paar reps doet met een normaal tempo (en met minder dan 5~ min rust), heb je nu eenmaal die energie uit glycolyse nodig. Je presteert nu eenmaal een stuk beter wanneer je glycogeen aangevuld is. Ook voor duursporters is het idioot te noemen. Je kunt slechts op circa ~60% van je vo2max presteren op alleen vetzuren, je lichaam heeft nu eenmaal onmogelijk de capaciteit om optimaal te presteren op ALLEEN vetzuren. Heb je altijd nog mensen die roepen 'ja maar op alleen vetten voel ik geen verzuring en geen man met de hamer'. Nee inderdaad, vanaf de eerste paar minuten presteer je namelijk al onder de maat. Bergstrom en Hultman, twee pioniers op dit gebied, hebben dit decennia geleden al uitgebreid klinisch getoetst. Het is niet zomaar dat iedere serieuze duursporter aan glycogeen laden doet.

Daarnaast nog de praktische bezwaren, serieus, wie vindt het nu prettig om dag in dag uit keto te eten? Kan me zo moeilijk voorstellen dat mensen dat praktisch vinden. En oh ja, je ziet er zo plat uit als een dubbeltje als je glycogeen leeg is. Alleszins is bouwen op keto gewoon niet slim. Klaar.
                        Last edited by Spuitelf11; 17-10-2014, 17:21.
                        Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Het is in een notedop inderdaad een secundaire optie om je energiebalans te herstellen en te reguleren als het om oxideren van vetzuren gaat, niet om optimaal te presteren of om als primaire brandstof te gebruiken. Zo is het systeempje gewoon niet ingericht.

Ik vraag me echter wel af hoe dit bij carnivoren geregeld is nu ik erover nadenk.
                          Last edited by pescatore; 17-10-2014, 17:37.
                          Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Originally posted by pescatore View Post
                            Het is in een notedop inderdaad een secundaire optie om je energiebalans te herstellen en te reguleren als het om oxideren van vetzuren gaat, niet om optimaal te presteren of om als primaire brandstof te gebruiken. Zo is het systeempje gewoon niet ingericht.

Ik vraag me echter wel af hoe dit bij carnivoren geregeld is nu ik erover nadenk.
                            Leuke vraag, geen idee eigenlijk. Kan prima zijn dat hun spieren veel meer gericht zijn op vetzuren oxidatie, en daar dus minder hinder van ondervinden, als ook dat er bijv. meer gluconeogenese uit aminozuren plaatsvindt wat mogelijk glucose kan leveren. Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
                            Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Je kunt slechts op circa ~60% van je vo2max presteren op alleen vetzuren, je lichaam heeft nu eenmaal onmogelijk de capaciteit om optimaal te presteren op ALLEEN vetzuren.
                              Heb je hier een specifieke bron van? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet iemand die pro vet is of pro carbs, both of best world heeft nog altijd mijn voorkeur.

Het recyclen van lactate kan ook glucose brengen bijvoorbeeld, ook al zit je op een pro vet dieet. Er zijn in feite geen fysiologie verplichtheden als het gaat om carbs of vetten.

En daarbij moet je ook weer op letten met mensen die een lichte insulineresitentie hebben. Ik ben van mening dat er niet 1 regel is als het gaat om energiebronnen, maar dat het sterk afhangt van je situatie.

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
                                Leuke vraag, geen idee eigenlijk. Kan prima zijn dat hun spieren veel meer gericht zijn op vetzuren oxidatie, en daar dus minder hinder van ondervinden, als ook dat er bijv. meer gluconeogenese uit aminozuren plaatsvindt wat mogelijk glucose kan leveren. Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.
                                Ja dat moet wel en op proteïne uiteraard, maar hoe dan? Zal in de basis dan anders geregeld moeten worden zou ik denken. Ik denk altijd vanuit menselijke fysiologische logica maar op het grote plaatje kan dit best wel interessant zijn om ook dat beter te begrijpen als je alternatieven ernaast legt.
                                Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X