Vast voedsel versus vloeibaar voedsel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by pescatore View Post

Ik vraag me echter wel af hoe dit bij carnivoren geregeld is nu ik erover nadenk.
    Most tissues in the body can readily use fatty acids for fuel just as easily as glucose. There are a few tissues such as the renal medulla, red blood cells and one or two other that can only use glucose. However, those cells essentially make their own glucose by recycling lactate (produced from glucose metabolism) back into glucose.
    The brain is in its own weird category. Under most conditions, it relies exclusively on glucose. And while it can’t use fatty acids directly, it can use a fatty acid derived fuel in the form of ketone bodies. After roughly three weeks of adaptation to using ketones, the brain may only need 25 grams/day of glucose or so, which can be made by the body (in the liver and kidney) from sources such as lactate, pyruvate, amino acids and glycerol.
    Maybe geeft dit een kleine inzicht

Comment

Originally posted by talalelh15 View Post
      Heb je hier een specifieke bron van? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet iemand die pro vet is of pro carbs, both of best world heeft nog altijd mijn voorkeur.

Het recyclen van lactate kan ook glucose brengen bijvoorbeeld, ook al zit je op een pro vet dieet. Er zijn in feite geen fysiologie verplichtheden als het gaat om carbs of vetten.

En daarbij moet je ook weer op letten met mensen die een lichte insulineresitentie hebben. Ik ben van mening dat er niet 1 regel is als het gaat om energiebronnen, maar dat het sterk afhangt van je situatie.
      In de basis zal je lichaam nooit ingericht zijn op een wijze waarbij het minder efficiënt te werk gaat, met het oog op overleven is een verschil dat heel klein is namelijk het verschil tussen uitsterven en overleven van een diersoort. Dat wij als mensen, zeker in de westerse wereld min of meer de keuze hebben en de toegang tot onbeperkte bronnen is in dat licht wss niet relevant als het gaat om de keuzes die je lichaam voor je maakt.

Dus er zal zeker wel verschil zijn van persoon tot persoon maar dat zal altijd bijzonder marginaal zijn, zelfs in de meest ambitieuze situaties.
      Begeleiding nodig bij voeding en /of training?

Comment

Heb je hier een specifieke bron van? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet iemand die pro vet is of pro carbs, both of best world heeft nog altijd mijn voorkeur.

Het recyclen van lactate kan ook glucose brengen bijvoorbeeld, ook al zit je op een pro vet dieet. Er zijn in feite geen fysiologie verplichtheden als het gaat om carbs of vetten.

En daarbij moet je ook weer op letten met mensen die een lichte insulineresitentie hebben. Ik ben van mening dat er niet 1 regel is als het gaat om energiebronnen, maar dat het sterk afhangt van je situatie.
        Waar moet die lactaat precies vandaan komen zonder glycogeen in de spieren? Zo geen specifieke bron van, maar ik weet zeker dat Bergstrom en Hultman daar wel een klinische studie daarover hebben gepubliceerd.

Ik schat dat je die data hiertussen wel gaat vinden:
        http://scholar.google.nl/scholar?hl=...ltman+glycogen
        Last edited by Spuitelf11; 17-10-2014, 17:49.
        Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Maybe geeft dit een kleine inzicht
          Ja dat begrijp ik wel, maar als mijn hele hebben en houwen is ingericht op andere beesten opeten neem ik aan dat er bij die soorten in de basis een andere optie is. Ik ben er niet thuis in verder hoe een cheetah zijn energiehuishouding in elkaar steekt hoor

Comment

Originally posted by Spuitelf11 View Post
            Waar moet die lactaat precies vandaan komen zonder glycogeen in de spieren? Zo geen specifieke bron van, maar ik weet zeker dat Bergstrom en Hultman daar wel een klinische studie daarover hebben gepubliceerd.

Ik schat dat je die data hiertussen wel gaat vinden:
            Bergstrom hultman glycogen - Google Scholar
            Gluconeogenesis (GNG) is a metabolic pathway that results in the generation of glucose from non-carbohydrate carbon substrates such as pyruvate, lactate, glycerol, and glucogenic amino acids
            Zo produceer je dus lactaat.

Comment

Ja dat begrijp ik wel, maar als mijn hele hebben en houwen is ingericht op andere beesten opeten neem ik aan dat er bij die soorten in de basis een andere optie is. Ik ben er niet thuis in verder hoe een cheetah zijn energiehuishouding in elkaar steekt hoor
              ahaha me neither, interesseert me eigenlijk ook helemaal niet :P.

Comment

Zo produceer je dus lactaat.
                Not sure if srs? Je quote zegt letterlijk wat de gluconeogenese is en dat het o.a. lactaat als een substraat heeft. Daar staat niets over hoe je lactaat produceert. Lactaat is een metaboliet van glycolyse. Ik weet prima wat lactaat is, hoe het werkt, en hoe de 'recycling' werkt via de lever. Dus wederom: waar komt je lactaat vandaan zonder glycogeen?

Aanrader voor je: http://en.wikipedia.org/wiki/Cori_cycle
                Last edited by Spuitelf11; 17-10-2014, 17:55.
                Auteur van Bonds Androgene Anabole Steroïden (ISBN: 978-90-824123-0-7, peterbond.nl).

Comment

Correct me if I'm wrong maar lactaat ontstaat toch juist, in de meest gangbare vorm, wanneer ik een primair een energiesysteem gebruik dat voornamelijk afhankelijk is van kh naast creatinefosfaat?

Comment

Not sure if srs? Je quote zegt letterlijk wat de gluconeogenese is en dat het o.a. lactaat als een substraat heeft. Daar staat niets over hoe je lactaat produceert. Lactaat is een metaboliet van glycolyse. Ik weet prima wat lactaat is, hoe het werkt, en hoe de 'recycling' werkt via de lever. Dus wederom: waar komt je lactaat vandaan zonder glycogeen?

Aanrader voor je: Cori cycle - Wikipedia, the free encyclopedia
                    Ben ik nou raar ahha. Je kan dat toch ook afbreken van eiwitten?

Comment

Correct me if I'm wrong maar lactaat ontstaat toch juist, in de meest gangbare vorm, wanneer ik een primair een energiesysteem gebruik dat voornamelijk afhankelijk is van kh naast creatinefosfaat?
                      Kan ook alleen uit glucose komen die na glycolyse pyrodruivenzuur geeft. Pyrodruivenzuur kan vervolgens of oxidatief gemetaboliseerd worden in de mitochondria naar acetyl-CoA en bijgevolg de citroenzuurcyclus, of anaeroob naar lactaat.

Ben ik nou raar ahha. Je kan dat toch ook afbreken van eiwitten?
                      Ja, jij denkt dat er significante hoeveelheden eiwitten worden afgebroken tijdens een training in de spieren om daadwerkelijk voldoende lactaat te leveren om vervolgens als glucose weer te dienen voor de spieren? Serieus, troll je me of?
                      Last edited by Spuitelf11; 17-10-2014, 18:02.

Comment

Interessante discussie ,zo mogen er wel meer volgen.
                        Dus probeer voorlopig even een ban te vermijden Pescatore.
                        DIVIDE ET IMPERA

Comment

Originally posted by rain View Post
                          Interessante discussie ,zo mogen er wel meer volgen.
                          Dus probeer voorlopig even een ban te vermijden Pescatore.
                          Mja, dat is lastig haha. Meestal snap ik de redenen van mijn bans niet

Comment

Ja, jij denkt dat er significante hoeveelheden eiwitten worden afgebroken tijdens een training in de spieren om daadwerkelijk voldoende lactaat te leveren om vervolgens als glucose weer te dienen voor de spieren? Serieus, troll je me of?
                            Je toon mag wel beetje anders, ik probeer enkel een interessante discussie te voeren. Nee, maar daar zijn de vetzuren weer voor. Het kleine beetje glucose dat je nodig hebt, is voornamelijk voor je hersenen, binnenste gedeelte van je nier, rode bloedcellen en maybe nog een aantal kleine dingetjes. (dat dus ook uit lacaat gemaakt kan worden)

Comment

Spuitelf,

Is het dus in de basis afhankelijk van de bron die de mitochondriën gebruiken? En secundair het energiesysteem dat je aanspreekt (hoewel daar uiteraard ook een verband tussen is)? Ik bedoel dan de bron waaruit uiteindelijk lactaat ontstaat als bijprodukt?
                              Last edited by pescatore; 17-10-2014, 18:12.

Comment

Je toon mag wel beetje anders, ik probeer enkel een interessante discussie te voeren. Nee, maar daar zijn de vetzuren weer voor. Het kleine beetje glucose dat je nodig hebt, is voornamelijk voor je hersenen, binnenste gedeelte van je nier, rode bloedcellen en maybe nog een aantal kleine dingetjes. (dat dus ook uit lacaat gemaakt kan worden)
                                Het begon met:
                                Je kunt slechts op circa ~60% van je vo2max presteren op alleen vetzuren, je lichaam heeft nu eenmaal onmogelijk de capaciteit om optimaal te presteren op ALLEEN vetzuren.
                                Een trainingssituatie, prestatie, sport. Waarop je zegt:
                                Lactaat tijdens een training is voor 99,9% afkomstig van glycogeen. Waarom denk je dat ik vraag waar het vandaan moet komen?

Nu wederom zeg je 'daar zijn vetzuren voor', ja en daar begon het mee, dat vetzuren niet voldoende energie per tijdseenheid kunnen leveren voor optimale sportprestaties, ook niet met duursport. Dat je lichaam uiterst zuinig met z'n glucose omgaat tijdens extreem low-carb voor glucose-afhankelijke organen en de RBC heeft hier echt niets mee te maken.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                                X