creatine vs caffeine

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

heb het eventjes voor je opgezocht man..

Creatine en cafeine gaan niet samen Een team Leuvense onderzoekers dat het witte poeder al langer onderzoekt meldt dat cafeine de effecten van creatine teniet doet. Maar dat wisten ze al.
    De Leuvenaren ontdekten dat creatine de tijd die spiervezels nodig hebben om na een samentrekking tot rust te komen met vijf procent verkort. De onderzoekers denken dat dit effect de prestatiebevorderende effecten van creatine voor een deel verklaart.
    Als de proefpersonen niet alleen creatine, maar ook cafeine gebruikten, verdween het effect. De dosis cafeine was aan de hoge kant: 5 milligram per kilo lichaamsgewicht.(1) Weeg je honderd kilo, dan zijn dat ongeveer zeven koppen koffie.

Op basis hiervan kun je dus niet zeggen dat een kopje koffie voor de training de effecten van creatine teniet doet. Je kunt alleen zeggen dat zeven koppen koffie per dag een deel van de krachtbevorderende werking van creatine teniet doen.
    Maar dat is nog niet alles.
    De Leuvenaren ontdekten al eerder een andere wisselwerking tussen creatine en cafeine. Bij proefpersonen die dezelfde dosis cafeine hadden verorberd nam de hoeveelheid arbeid die de proefpersonen konden verzetten niet toe. Vooral na het eerste setje werd het verschil tussen de proefpersonen, die alleen creatine hadden gekregen, en de proefpersonen, die zowel cafeine als creatine hadden gebruikt, merkbaar.
    Proefpersonen die creatine hadden gekregen konden 10 tot 23 procent meer arbeid verzetten dan de sporters die geen creatine kregen. Maar dat effect verdween volledig als de creatinesporters ook cafeine kregen. Toch nam de hoeveelheid creatine in hun spieren wel toe. Alleen zorgt de cafeine ervoor dat het de spiercellen daar niets mee kunnen.

greetz

Bronnen:
    1. Hespel P, 't Eijnde BO, Van Leemputte M. Opposite actions of caffeine and creatine on muscle relaxation time in humans. J Appl Physiol 2002 Feb;92(2):513-8.
    2. Vandenberghe K, Gillis N, Van Leemputte M, Van Hecke P, Vanstapel F, Hespel P. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading. J Appl Physiol 1996 Feb;80(2):452-7.
    Last edited by dianabolic; 15-01-2008, 19:12.
    If you're going to be a bear, "be a grizzly" 1m88 98kg 15,4 % BF

Comment

Ik weet weer waarom het zo was, creatine mono had een opname tijd die vrijwel gelijk was aan die van cafeïne en deze zaten elkaar daardoor in de weg. Creatine ethyl esther malaat werd echter sneller opgenomen, en daarom had de gelijktijdige inname van cafeïne geen negatief effect. Zal kijken of ik het artikel nog op kan diepen.
      "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

Is helemaal nieuw voor me.... balen want ben bezig mijn laatste beetje crea op te maken en heb alle dagen koffie gedronken.

Comment

Originally posted by GeneralIx View Post
          Ik weet weer waarom het zo was, creatine mono had een opname tijd die vrijwel gelijk was aan die van cafeïne en deze zaten elkaar daardoor in de weg. Creatine ethyl esther malaat werd echter sneller opgenomen, en daarom had de gelijktijdige inname van cafeïne geen negatief effect. Zal kijken of ik het artikel nog op kan diepen.
          nog gevonden? Het blijft voor mij onduidelijk of het nu gaat om samen in nemen of dat je het over een dag uberhaupt niet kan combineren.

Comment

Heb hier nog het stukje dat caffeïne wordt opgenomen in 45minuten, maar dat stukje over creatine monohydraat kan ik niet meer terugvinden.

Hier een stukje over dat caffeïne, zelfs in de onderzoeken die beweren dat caffeïne creatine in de weg zat, de creatine niet in de weg zat.
            "Een zoektocht naar kennis moet los staan van het moreel van goed of kwaad, anders is die toch gedoemd niet volledig te zijn." - Genjuro

sigpic

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

Comment

hmmm

ik vind het jammer dat over dit item weinig duidelijkheid is, ik drink graag een bak koffie namelijk.
              ik ben in mijn 3e week van mijn "creakuur" en drink nog wel koffie maar dan hou ik er 4 uur tussen, dus na de creatine en proteine drink ik pas een bak koffie. ik hoop dat ik er goed aan doe.

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
              X