Dextrose shake tijdens de training

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dextrose shake tijdens de training

Middag,

Ik ben bekend met het gebruik van een dextrose shake na de training,

Zijn er ook mensen die tijdens de training hun dextrose shake nuttigen en waarom?

Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt wat vinden.
    One hour of pain every day, produces a lifetime of pride!!

Heb het vroeger wel veel gedaan. Persoonlijk werd ik hier vaak eerder misselijk van dan dat het me extra energie gaf. Er gaat hier een verhaal rond dat snelle carbs tijdens je training voor een insuline piek zouden kunnen zorgen en dat dit niet gewenst is. Ik heb me hier niet in verdiept als ik heel eerlijk ben omdat ik voor mezelf al een prettig alternatief heb gevonden om vol energie de training door te komen.

Tegenwoordig eet ik voor mijn training voldoende complexe carbs en drink ik tijdens de training alleen maar water.

Ik denk dat suiker drankjes eerder nuttig zijn bij duursport waar je langer dan 1 uur aaneenvolgend moet moet presteren.
    "The only thing worse than failing is not trying."

Comment

Misschien heb je hier iets aan

Glycogeen en catabole en anabole hormonen
      Net na de training is het glycogeen gehalte in de spieren laag en is het de glycogeen gehalte in de lever sterk verminderd. Dit allemaal resulteert in een lage bloed suiker. Een te lage bloedsuiker spiegel is heel slecht voor de concentratie, je emotionele toestand en je energie niveau. Chronisch lage bloedsuiker spiegels zijn funest voor je hele systeem.
      Tegelijkertijd, tijdens het trainen stimuleer je de bijnieren in de aanmaak van catabolische hormonen. Wat er dan gebeurt? Je lichaam verkeert in een net-aan-catabolische staat; het is zichzelf aan het afbreken. Dus je lichaam is niet alleen in een traumasituatie door de intensieve training, je lichaam is ook leeg. Vooral je energiesysteem en je zenuwstelsel. Op dit moment is je lichaam op zijn peak om de spieren te gaanafbreken (catabolic)
      Maar er is een pluspunt; als je per dag je training kort houdt, dan zal je groeihormonenniveau en je testosterongehalte verhoogd zijn, waardoor je lichaam op dat moment in een prima staat is voor herstel. Je natuurlijke groeihormonen en testosteron gaan omhoog en komen tot een hoogtepunt wanneer je de training houdt op ongeveer 45 minuten. Bij een langere training gaan ze zakken en de catabolische hormonen gaan omhoog waardoor je lichaam in een gevaarlijke situatie komt door de spiermassa af te breken. .
      Om er voor te zorgen dat de anabolische hormonen omhoog gaan (dit ter bevordering van je herstel), heeft je lichaam koolhydraten nodig, en veel! Direct na de training zijn simpele koolhydraten (simpele suikers) nodig om je bloedsuiker gehalte weer op peil te brengen. Door simpele suikers te nemen verminder je het cortisol (stress hormonen) gehalte en dit voorkomt dat je lichaam in een catabolische staat terecht komt. Het is het beste om je bloedsuiker gehalte zo snel mogelijk en het liefst direct na de training op peil te brengen.
      Fructose, Glucose, Maltodextrine, Dextrose en Sucrose
      Fructose, een simpele fruit suiker, helpt het aanvullen van je glycogeen in de lever. Door simpele suikers te nemen verhoog je aanzienlijk de hoeveelheid koolhydraten die nodig zijn om het glycogeen in de spieren aan te vullen. Dus, wat ik aan het zeggen ben is dit; als je glycogeen aangevuld is in de lever, zullen overtollige koolhydraten direct naar de spiervezels gaan (de plaats van voorraad voor glycogeen). Doordat de structuur van Fructose anders is dan die van Glucose kan het zijn dat het GI problemen creëert en/of vermindert het de vochtopname balans tijdens het trainen. Fructose, anders dan andere simpele suikers, moet ‘verwerkt’ worden in de lever en wordt daarna langzaam naar de spieren getransporteerd.
      Maltodextrine is een glucose polymer (een lijn van glucose units aan elkaar, te vergelijken met protein peptides). Het is hierdoor, technisch gezien, een complex koolhydraat. Maar door zijn complexe structuur wordt deze NIET langzaam verteerd. Hierdoor blijven de GI en II waarden hoog. Maltodextrine is het beste koolhydraat om in te nemen tijdens de training voor het aanvullen van bloedglucose en voor het glycogeen herstel in de spieren en is het beste in te nemen met wat vocht.
      Dextrose (glucose) is een simpele koolhydraat (suiker) unit (lijkt op amino’s). Terwijl dextrose goed is tijdens het trainen (malto is veel beter), is het waarschijnlijk het beste om je dextrose en maltodextrine samen te nemen. Een beetje dextrose en maltodextrine bevordert een goede vochtinname, welke plaats vindt door de maltodextrine tijdens training.
      En als laatste, sucrose. Sucrose is opgemaakt uit glucose en fructose units die met elkaar verbonden zijn. Dus tijdens het verteren krijg je glucose en fructose in de GI (en ook de voordelen en consequenties ervan).
      In drie onderzoeken (Blom et al 1987, Van Den Burgh et al 1996, Piehl et al 2000), wordt aangetoond dat dextrose 72% sneller is dan fructose voor de her-synthese van glycogeen in de spieren. Na 8 uur was het glycogeen in de spieren 30% hoger na het innemen van dextrose. Maar bij een ander onderzoek, na 4 uur, was het glycogeen in de spieren 15% hoger na maltodextrine inname. Dus……waar het op neer komt is dat dextrose superieur is aan fructose, alhoewel, in het algemeen wint maltodextrine het zeker.
      Over het algemeen kun je stellen dat je binnen 4 uur na de training 30% van de totale inname van koolhydraten nodig hebt, omdat je lichaam dan de enzymen produceert die vetophoping verhinderen. Het is dus hoogst onwaarschijnlijk dat je in deze periode vet opslaat. Kortom: eet direct na de training en uiterlijk binnen 4 uur, voldoende, doch minimaal 30% van de hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt.

Snelle suikers tijdens/ na je training blijft een discussie. Een zegt het is nodig ander zegt elke vorm van suiker is overbodig.
      Last edited by Sander1989; 06-08-2013, 16:10.
      installing muscles....please wait

Comment

Hoe hoger je piek is, hoe dieper je crash is. Lijkt me #1 reden waarom het niet handig is tijdens het trainen
        Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Ben ik de enige die geen reet van dat hele insiline begrijpt?
          "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Comment

Originally posted by Patriciaaa View Post
            Hoe hoger je piek is, hoe dieper je crash is. Lijkt me #1 reden waarom het niet handig is tijdens het trainen

Als je de hele tijd een slokje neemt na het einde van een set, krijg je de crash niet tijdens het trainen...
            toch?

Comment

Originally posted by Nocerino View Post
              Ben ik de enige die geen reet van dat hele insiline begrijpt?

Insuline zorgt ervoor dat de meeste lichaamscellen glucose kunnen opnemen uit het bloed (met inbegrip van lever-, spier- en vetweefsel-cellen), het opslaan als glycogeen in de lever en spieren, en stoppen met het gebruik van vet als energiebron. Als insuline afwezig is (of laag), wordt glucose door de meeste lichaamscellen niet opgenomen en begint het lichaam vet te gebruiken als energiebron (d.w.z. overdracht van lipiden uit vetweefsel aan de lever voor de mobilisatie als energiebron). Aangezien de waarde van insuline een centraal metabool controlemechanisme is, zal de status ervan ook worden gebruikt als een signaal naar andere systemen van het lichaam (zoals aminozuur opname door de lichaamscellen). Het heeft nog verschillende andere anabole effecten in het hele lichaam.

Comment

Ik lees het stukje als ik weer nuchter ben thnx.
                "Aan****testosteron****hangen geen risico's want islichaamseigen****stof" -****Dexie****2013 ( het srs jaar)****

Comment

Originally posted by Sander1989 View Post
                  Als je de hele tijd een slokje neemt na het einde van een set, krijg je de crash niet tijdens het trainen...
                  toch?
                  Als je zo'n 1 tot 2 uur voor je training je laatste hap van een goede maaltijd hebt doorgeslikt is het helemaal niet nodig om na het eind van elke set een slok van dat spul te nemen. Vage gewoonte trouwens; trainen met gewichten is niet hetzelfde als wielrennen.
                  I know from teaching hundreds of seminars that the guys who say they have “awesome technique” are usually the biggest disasters—their ego just doesn’t let them see it.
                  - Dave Tate

Comment

toch had ik echt veel last van duizelingen tijdens het trainen na elke set, en nu ik maltodextrose door mijn water kieper heb ik daar geen last meer van.
                    Huidig: 92.5kg, 186cm 14% (schatting adv de spiegel)
                    Doel eind 2015: 100kg
                    http://forum.bodynet.nl/trainingslogjes/57190-niecks-log-naar-95-kg.html

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                      Als je zo'n 1 tot 2 uur voor je training je laatste hap van een goede maaltijd hebt doorgeslikt is het helemaal niet nodig om na het eind van elke set een slok van dat spul te nemen. Vage gewoonte trouwens; trainen met gewichten is niet hetzelfde als wielrennen.
                      Idd, dat dus
                      Passion is: pushing yourself when no one else is around

Comment

Originally posted by Nocerino View Post
                        Ik lees het stukje als ik weer nuchter ben thnx.
                        Haha, hier ook! Lees er vaak wat over maar begrijp het nog niet precies!
                        I may not be there yet, but i'm closer than I was yesterday

Comment

Ik sluit me helemaal bij inferno aan. Als je gewoon je dag goed plant en goed eet voor je training is er niks aan de hand. Ik gebruik al maanden geen dextro of wat dan ook meer.. heb echt geen duizelingen of wat dan ook.. sterker nog toen ik wel veel suikers voor tijdens en na mn training gebruikte en zelfs dure potten vitargo kocht had ik meer lasten en pijntjes en misselijkheid en dipjes en bladiebla..

Ik blijf het zeggen veel van dit soort mythes van carbloaden met simpele carbs rondom en in je trainingen zijn ontstaan uit marketing.. ooit 1 onderzoekje gedaan waar een bepaald resultaat uit kwam met carbs.. vervolgens totaal uit verband gerukt door de supplementen industrie om er zoveel mogelijk geld uit te slaan..
                          "The only thing worse than failing is not trying."

Comment

Originally posted by inferno_0666 View Post
                            Zijn anders genoeg mensen die het doen. Hoezo is het voor hen een vage gewoonte? Drink zelf ook vrijwel na iedere set even wat water... Zijn zelfs onderzoeken naar gedaan dat de hypertrofie groter wordt bij gebruik van dextrose na iedere set. Als je dus niet de dextrose in een keer pakt, hebt je die crash niet tijdens het trainen. Zelf doe ik het niet, omdat mijn trainingen kort zijn.
                            Dit is dus precies wat ik al aangaf: Er zijn voor- en tegenstanders.

Dus gewoon doen waar jij jezelf goed bij voelt.

Comment

tijdens krachttraining gebruik ik niks(alleen water)
                              als ik daar mee klaar ben ga ik eten met een bakkie thee of koffie,daarna ga ik cardioen en gebruik ik een dextrose oplossing werkt perfekt
                              Remember the pain you feel today, will be the strenght you feel tomorrow!!!!!

Comment

Sidebar top desktop

Collapse

Actieve discussies

Collapse

Working...
                              X